• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 10

اثرات امواج رادیویی بر کارگران مربوطه – قسمت سوم

کار در نزدیکی دستگاههای  انتقال امواج رادیویی مانند دیش ها و آنتن ها که در پشت بام قرار می گیرند، اگر تابش ها از حد مجاز تجاوز کند می تواند برای سلامتی مضر و خطرناک باشد. کارگرانی که در ساختمان های دارای امواج رادیویی کار می کنند می توانند در معرض این امواج قرار گیرند.

امواج رادیویی چیست؟ و چه مضراتی دارد؟

بیشتر کارگرانی که در معرض خطر اند افرادی هستند که نیاز به دسترسی به تجهیزات و دستگاه های انتقال امواج رادیویی وجود داشته باشد. این وظایف عبارتند از:

  • نگهداری پشت بام ها
  • پاک کردن پنجره ها
  • نگهداری و تعمیر نمای خارجی ساختمان ها
امواج رادیویی چیست؟

امواج رادیویی را که معمولاEME ،EMR  و EMF   نیز می نامند، تابش با فرکانس ضعیفی است که شامل امواج مایکروویو است. منبع بزرگ این امواج رادیو، تلویزیون و موبایل ها و آنتن های انتقال است.

اثرات این امواج بر سلامتی انسان

وقتی قرار گیری در معرض این امواج از حد مجاز تجاوز کند احتمال سوختگی و آسیب به بافت های بدن نیز وجود دارد. شوک همانند شوک الکتریکی نیز در اثر تماس با دستگاه های دارای امواج نیز ممکن است اتفاق بیفتد. کارفرما ها باید مطمئن شوند که کارگرانشان در معرض امواج رادیویی بیشتر از حدی که مجاز است قرار نگیرند. این حد مجاز در استاندارد محافظت از تابش، 3 کیلو هرتز تا 300 گیگا هرتز است. افرادی که بر کارگاه ها کنترل و مدیریت دارند نیز باید محیطی امن برای کارگران فراهم نمایند. هیچ کس نباید به پشت بام هایی که آنتن های رادیویی در آنها قرار گرفته است بدون آموزش های لازم دسترسی داشته باشد.

امواج رادیویی چیست؟ و چه مضراتی دارد؟

فاکتورهای کلیدی برای اطمینان از امن بودن محیط های کاری شامل موارد زیر است:
  • مشخص کردن منابع تابش امواج رادیویی و لیست کردن شماره تماس های تمام شرکت های کنترل کننده ی انتقال از پشت بام ها و یا محیط های کاری.
  • مناطق ممنوعه ای را که مقدار امواج بیشتر از حد مجاز است مشخص کنید.
  • اطلاعات لازم در مورد مناطق ممنوعه را  مشخص کنید.

این اقدامات، تشخیص و ارزیابی خطر باید قبل از ورود کارگران به محیط هایی باشد که در آن احتمال وجود امواج رادیویی زیاد است.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید