• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 25

دلایل برتری نرم افزار گیمپ (GIMP) نسبت به فتوشاپ

عکاسی دیجیتال تمام زندگی ما را تغییر داده و این امکان را برای ما فراهم آورده تا پشت کامپیوتر نشسته و درست مثل انسل ادامز، عکس های خود را یکی پس از دیگری ویرایش کنیم. اما این کار به همین سادگی ها هم نیست، نرم افزارهای متعددی وجود دارند که با استفاده از آنها می توان عکس هایی که از قبل گرفته ایم را ویرایش کنیم، که البته معروف ترین آنها نرم افزار فتوشاپ است.

دلایل برتری GIMP نسبت به فتوشاپ

بی شک GIMP از قدرتمندترین رقبای فتوشاپ است، نرم افزاری آزاد (یعنی نرم افزاری است که کد منبع آن منتشر می شود تا افراد مختلف بتوانند در ارتقای آن بکوشند. این نرم فزار با نرم افزارهای اختصاصی مانند windows تفاوت دارد. به این ترتیب که در اینها کد منبع را فقط کارکنان همان شرکت می توانند توسعه دهند) که به شدت شبیه فتوشاپ بوده و حتی برخی معتقد هستند که از فتوشاپ هم بهتر است.

معرفی برنامه رایگان ویرایش عکس

از متن زیر کپی گرفته و برای مواقع ضروری (وقتی از کار عکاسی فارغ شدید) آن را نگه دارید.

با مشخص ترین و احتمالا مهم ترین ویژگی GIMP شروع می کنیم. این نرم افزار رایگان است. بله رایگان است و نیازی به شارژ کردن، نادا، زیپ و هیچ چیز دیگری ندارد. برای کار کردن با فتوشاپ برای تنها یک مجوز نیاز به شارژ مبلغی بیش از 700 دلار است. البته که همه از برنامه های رایگان استقبال می کنند.

حجم این نرم افزار بسیار کم است. این نرم افزار چیزی در حدود 20 برابر کوچک تر از فتوشاپ است و نه تنها عملیات نصب نرم افزار GIMP خیلی سریع تر انجام می شود، بلکه فضای کمتری نیز اشغال کرده که این خود این نرم افزار را تبدیل به یکی از بهترین نرم افزارهای ویرایش عکس برای لپ تاپ و نوت بوک کرده، چرا که داشتن فضای بیشتر در هارد بسیار ارزشمند است.

فتوشاپ برنامه ای با منابع به شدت فشرده است، این برنامه روی سخت افزارهای قدیمی تر اجرا شده اما نه به شکل کاملا مطلوب و وقتی آن را روی سیستم های قدیمی اجرا می کنیم سرعت بسیار پایینی داشته و کند خواهد بود. از سوی دیگر نرم افزار گیمپ (GIMP) به شکل باور نکردنی سریع و با ثبات است و تقریبا می توان ادعا کرد که می شود این برنامه را روی هر سخت افزاری نصب کرد و مهم نیست که سیستم عامل آن مک بوده یا ویندور و یا حتی یونیکس.

GIMP بیشتر از فتوشاب مورد پسند کاربران است. برنامه فتوشاپ صرفا به عنوان یک قطعه نرم افزاری جهت ویرایش گرافیکی و تصویری ساخته شد و هرگز مناسب ویرایش تصاویر دیجیتالی ساخته نشده است. به همین دلیل این نرم افزار پر است از خصوصیات و عملکردهایی که اکثر عکاسان اصلا به آنها احتیاج ندارند. آرایش فیزیکی صفحه GIMP کاملا شبیه صفحه کار فتوشاپ است، اما می توان آن را در راستای نیازهای خود، شخصی سازی کرد.

معماری منبع باز به این معناست که هر کسی می تواند کد منبع را تغییر داده و پلاگین و ویژگی های جدیدی ایجاد کند. و برای این کار اصلا نیازی نیست توسط تیم توسعه ادوبه تایید شد.

پردازش دسته ای از طریق عملیات خودکار در نرم افزار GIMP بسیار بهتر از فتوشاپ انجام می شود. از آنجایی که گرافیست ها اغلب عملیات مشابه را به وفور برای تعداد عمده ای از عکس ها انجام می دهند، این قابلیت نرم افزار گیمپ خود به تنهایی ارزش این نرم افزار را تا حد زیادی بالا می برد.

شما می توانید فایل های فتوشاپی ذخیره شده با پسوند PSD خود را با نرم افزار GIMP باز کرده، ویرایش نموده و در نهایت ذخیره کنید. اگر شما برای فرد دیگری کار ویرایش را انجام می دهید، اهمیت ندارد که وی پیش از شما کار را با نرم افزار فتوشاپ آغاز کرده باشد یا GIMP، به هر حال می توانید ادامه کار را با نرم افزار GIMP به دست بگیرید.

به روز رسانی و ارتقا رایگان. نه تنها نرم افزار GIMP به صورت رایگان، دانلود، نصب و استفاده می شود، بلکه به روزرسانی های آن نیز رایگان است. شما برای آپگرید و به روز رسانی فتوشاپ که تقریبا به صورت میانگین هر 12 تا 18 ماه عرضه می شود، باید مبلغی بالغ بر 200 دلار هزینه کنید، که این خود هزینه ای مازاد بر هزینه خرید نسخه اصلی آن است.

شباهت بسیار GIMP به فتوشاب از لحاظ ظاهر و قابلیت ها و همچنین میان برهای کیبوردی نرم افزار GIMP. سایت های آموزشی بسیاری هستند که هدفشان بازچینی این نرم افزار و مشابه سازی آن به نرم افزار فتوشاپ است تا کار را برای افرادی که به فتوشاب عادت دارند راحت کنند.

نرم افزار GIMP نسخه قابل حمل دارد. اگر در فضای سیستم جای کافی برای نصب این نرم افزار نداشته باشید، می توانید نسخه قابل حمل آن را روی دستگاه USB نصب کرده تا برنامه مورد نظرتان را بتوانید روی هر سیستمی اجرا کرده عکس های خود را ویرایش کنید.

با توجه به تمام ویژگی های خوب و محاسن مذکور نرم افزار GIMP و همچنین رایگان بودن آن، وقتی به دنبال نرم افزار ویرایش عکس هستید، قطعا این نرم افزار ارزش آن را داشته تا نگاهی هم به آن بیاندازید.

ترجمه: آتنا هوائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. گیمپ یکی از قدرترین نرم افزارها در آینده میشه حالا میبینید.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید