• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 05 / 27

هنر لبخند و تاثیرات قابل توجه آن

معمولا همه ما قدرت لمس کردن، لبخند زدن، ادای یک کلمه محبت آمیز، داشتن گوش شنوا، و اِبراز تعاریف صادقانه را تجربه کرده ایم و یا شاید اینها را در زندگی دیگران نادیده و ناچیز می شمریم.

در واقع، ورای این اعمال هیچ هنری پنهان نیست. تنها توجیه این است که ما به این دنیا آمده ایم تا شاد باشیم و می توانیم با یک لبخند ساده شادی خود را به دیگران نشان دهیم. لبخند بزنید راز کار همین است.

هنر لبخند زدن و تاثیرات آن

تا حدودی همه ما می دانیم که یک لبخند واقعی چطور است، فرمول لبخند واقعی اساسا این است:

همه ما نسبت به لبخند های واقعی حساس و آگاه هستیم. از این رو چرا وقتی در آسانسور و یا پیاده رو به یک غریبه و یا آشنای قدیمی بر می خوریم، به آنها لبخند هایی مصنوعی و دروغین تحویل می دهیم. بله شما می دانید که من در مورد چه نوع لبخندهایی حرف می زنم، اشتباه نکنید، من هم گاهی این کار را انجام می دهم، و این عمل را بارها به صورت نا خود آگاه در فروشگاه، خیابان و یا وقتی در راه منتظر کسی هستم تکرار کرده ام.

راهکار؟ با چشمانتان لبخند بزنید! در این صورت حس واقعی بودن آن را دریافت کرده و سپس لبخندی واقعی به لبانتان می نشیند.

من همین حالا که مشغول نوشتن این مقاله هستم، در حال لبخند زدن هستم. من عاشق این کار هستم. از شما برای خواندن و اینکه به من اجازه می دهید خود را ابراز کنم متشکرم.

یک لبخند به همان اندازه که آسان است، قدرتمند نیز هست.

در ادامه برخی از تاثیرات قابل توجه لبخند در تزریق شادی درونی را می خوانید:
  • با لبخند زدن دیگران جذب شما می شوند: منظور من از لحاظ جنسی نیست (هر چند که ممکن است این اتفاق هم بیافتد)، منظور من این است که دیگران مجذوب انرژی شما می شوند. اگر بیشتر لبخند بزنید مطمنا دیگران را به سمت خود می کشانید. در این صورت دیگران همیشه به دنبال راهی هستند تا در کنار شما باشند، و در کنارتان حس خوشایندی خواهند داشت. منظور هر فردی اعم از رهگذران، همکاران، اقوام و خانواده و دیگران است. همه ما دوست داریم اطراف آدم های شاد و خوش رو باشیم، این طور نیست؟
  • مثبت گرایی و خوش بینی: اگر همیشه لبخند به لب داشته باشید، حس مثبت و بهتری نسبت به خود و جهان اطرافتان خواهید داشت.
  • خوشبختی و شادی: لبخند همیشه نشان دهنده خوشبختی و شادی شماست. لبخند هم درست مثل یک مارپیچ صعودی، باعث تشدید حس خوشبختی در شما می شود.
  • سلامتی: همچنین لبخند زدن روی حالت های جسمی و داخلی بدنتان هم تاثیر می گذارد، به طوری که لبخند زدن روی فیزیولوژی بدن و سلامت جسمی و روحی شما موثر خواهد بود.
  • حس نزدیکی: لبخند به نوعی، دعوت کننده است و باعث می شود دیگران با شما راحتتر ارتباط برقرار کنند.
  • تزریق احساس شادی در دیگران: لبخند نیرویی دارد که به واسطه آن دیگران نیز نسبت به خودشان حس بهتری پیدا می کنند. لبخند باعث گرمی دل ها شده و قدرت این را داشته تا دیگران را فورا سر خوش و شادمان کند.
  • لبخند واگیردار است: هر گاه شما لبخند بزنید، به راحتی و بی درنگ سایر افراد نزدیک به شما، حس آن را دریافت کرده، لبخند زده وتمام تاثیرات جانبی فوق را تجربه خواهند کرد.
خنده های خنده دار
چالش لبخند زدن!
  • به غریبه ها لبخند بزنید: آیا برای شما هم پیش آمده اوقاتی را که در حال قدم زدن هستید و در مسیر ناگهان نگاه شما و غریبه ای با هم تلاقی کرده، ناگهان روی خود را برگردانده و وانمود می کنید که به نقطه دیگری نگاه می کنید؟ در این حالت چالش پیش رویتان این است که به آنها لبخند بزنید. یک لبخند واقعی با تمام ویژگی هایش.

دیپاک چوپرا (نویسنده و پزشک هندی) توصیه می کند به هر فردی که مواجه می شوید لبخند کوچکی نثار کنید. چرا که نه؟ لبخند زدن برای ما هزینه ای ندارد. به علاوه، این کار بسیار جالب تر از این است که وانمود کنید به آنها نگاه نکرده و حواستان جای دیگریست. من نیز دوست دارم ببینم واکنش افرادی که به آنها لبخند می زنید چیست، در حالی که آنها انتظار این لبخند را از شما ندارند. شاید برخی خجالت زده شده و برخی دیگر شگفت زده شوند، و برخی پاسخ شما را با یک لبخند بدهند، که این خود باعث دلگرمی شما می شود.

  • به بی خانمان ها و نیازمندان خیابانی لبخند بزنید: من در مرکز شهر سیاتل زندگی می کنم جایی که گدایان خیابانی و بی خانمانمان های بسیاری دیده می شوند. مردم اغلب از من می پرسند که از حضور آنها آزرده و ناراحت نمی شوم؟ و پاسخ من این است: گاهی. اما آنها معمولا بسیار دوست داشتنی و مهربان هستند، درست مثل بقیه. آنها هم نیاز به توجه و تایید دارند. از این رو، بهتر است به آنها هدایایی ارزشمند تر از پول بدهید و سعی نکنید آنها را نادیده بگیرید. به آنها نگاه کرده، به گرمی لبخند بزنید و احساستان را با آنها در میان بگذارید. اگر در آن لحظه دوست ندارید به آنها پول بدهید تنها کافی است بگویید: “معذرت می خواهم، اکنون پول نقد همراه ندارم. روز خوبی داشته باشید” و همین طور اگر برخی در صدد هستند به شما چیزی بفروشند کافی است با نگاهی گرم به آنها لبخند زده و بگویید: نه ممنون. من دریافته ام که سعی در بی توجهی به آنها و جدی بودن در مقابلشان بیشتر از لبخند زدن انرژی می طلبد. پس لبخند بزنید و روز دیگران را هم شاد کنید.
  • لبخند کامل و واقعی: حتما شما هم دقت کرده اید که وقتی لبخند های نیمه کاره می زنیم، می خواهیم صرفا ادب خود را نشان دهیم . درست مثل وقتی که در آسانسور با فردی روبرو شده یا جلوی در به کسی برخورد کرده و یا وقتی در صف و در انتظار هستیم. چرا سعی نمی کنید به آنها لبخند واقعی بزنید؟ این کار نسبت به لبخند های نصفه کاره کمتر عجیب به نظر رسیده و در عین حال باعث می شوید روز زیبایی برای دیگران ساخته و چه بسا دوستان جدیدی نیز پیدا کنید.
  • لبخند زدن در محیط کار: وقتی زندگی وارد روزمرگی می شود، طبیعی است که هر روز با ورود به محیط کار درست مثل زامبی ها خشک و جدی و بی روح برخورد کنیم. در این حالت ما به سرعت کار را بر اساس روتین و کار های روزمره همیشگی که به آنها عادت کرده ایم شروع می کنیم. در این صورت هدف ما رسیدگی به کارهاست و گاهی حتی افراد دیگری که با ما در اتاق، شعبه و یا بخش های دیگر کار می کنند را فراموش می کنیم.

اکنون، چالش ما این است که با لبخند وارد محل کار شوید. به هر فردی که در محیط کار به او بر میخورید لبخندی واقعی هدیه بدهید. و تمرکز خود را معطوف به این کنید که به زندگی و حال و هوای سایرین در آن روز شور و شادی ببخشید. با لبخند خود، به آنها انرژی بدهید و بپرسید: حالتون چطوره؟ تعطیلات چطور بود؟ و سپس لبخند هایی که روی لبان آنها می نشیند را خواهید دید.

  • تحسین های کوتاه همراه با لبخند: هر گاه فردی را ملاقات کرده و یا به صورت تصادفی به شخصی بر می خورید، به دنبال چیزی هر چند کوچک باشید تا به وسیله آن مخاطبتان را تحسین کنید. مهم نیست که حسنات مورد نظرتان تا چه حد کوچک و ناچیز باشند، اجازه دهید مخاطبتان آنها را بداند. هر گاه لبخندی چاشنی این کار کنید به یقین تاثیر به سزایی در روحیه مخاطبتان خواهید گذاشت.

به نظر من آگاه بودن نسبت به آنچه باعث می شود که لبخند به لب هایم بنشیند بسیار سودمند است. شاید بهتر باشد اندکی وقت صرف کرده و هر آنچه را که باعث شادی و لبخند زدن شما می شود را لیست کنید.

اوقاتی که باعث می شود لبخند بزنم:
  • هر زمان که تامی (سگ پامر سه و نیم کیلوی من) یکی از این کار ها را انجام می دهد: دور خود میچرخد، خود را به مردن می زند، و یا مون واک می رقصد.
  • هر زمان که دوره های شکر گذاری را پیگیری می کنم.
  • هر گاه در طول روز به اهداف کوچک روزانه خود دست می یابم.
  • وقتی نظرات خوانندگان مقالاتم را مطالعه می کنم.
  • وقتی بستنی وانیلی می خورم.
  • هر زمان که می رقصم و با کار هایم باعث خنده دوستانم می شوم.
  • هر گاه آدام (شریکم) صبح ها وقتی مشغول کار با لب تابم هستم برایم غذا و یا چای می آورد.
  • هر زمان مادرم می خندد.
تزریق شادی با لبخند زدن
نکات دیگری برای تزریق لبخند و شادی به زندگی
  • ثبت لبخند ها: به مدت دو هفته، لحظاتی را که لبخند شگفت انگیز به لبانتان می آورد، ثبت کنید. هر زمان که احساس غم داشتید، به دفتر خود مراجعه کرده و وقایعی که باعث خندیدن شما شده اند را مرور کنید. با اینکار آن حالات را دوباره تجربه کرده و خواهید دید که باز هم لبخند می زنید. من در علم روانشناسی فیزیولوژیکی یاد گرفته ام که اگر اعمال فیزیکی با احساسات در تضاد باشند، حس درونی سعی کرده تا با حالت و حس فیزیکی شما هماهنگ شود. پس از جمله راه کار های تغییر احساسات، تغیر حالت فیزیولوژیک بدن است.
  • قدردانی: چیز هایی که نسبت به آنها قدردان هستید را شناسایی کنید. سپس روی آنها تا جایی که ممکن است تمرکز کنید.
  • شوخ طبعی: فیلم های کمدی و طنز تماشا کنید. به یک کلوپ شاد رفته و با افرادی که باعث خندیدن شما می شوند بیرون بروید.
  • برای خود وقت بگذارید: وقتی ما از خود رضایت بیشتری داریم، شاد تر بوده و طبیعتا بیشتر هم لبخند می زنیم.
  • به دنبال معصومیت باشید: یک کودک و یا حیوان خانگی، وقتی آزادانه بازی می کند را زیر نظر بگیرید. به معصومیت و پاکی آنها نگاه کنید. و از حضور آنها لذت ببرید. در این هنگام لبخند خواهید زد؟ برایشان خوشحال خواهید بود؟ علت آن این است که شما با معصومیت و پاکی آنها که در شما هم وجود دارد ارتباط برقرار خواهید کرد.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید