• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 25

باورهای غلط درباره بهداشت دهان و دندان

وقتی صحبت از مراقبت از سلامت بدن به میان می آید ممکن است سردرگمی های بسیاری در این مورد وجود داشته باشد. منابع زیادی در مورد توصیه های افراد برای سلامتی و نکات مربوط به آن وجود دارد که همیشه هم نمی توان به آنها اطمینان کرد. رعایت همه نکات سلامتی متضاد نه تنها باعث ایجاد سردرگمی می شود بلکه دنبال کردن برخی از آنها می تواند برای سلامتی ما مضر باشد. این موضوع در مورد سلامت دهان ودندان نیز شایع است. برای شروع، درمان های زیادی در مورد دندان وجود دارد. موارد متناقض بسیاری در مورد دفعات و طول مسواک زدن وجود دارد. به همین خاطر در این مقاله به باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد اشاره می کنیم.

باورهای غلط درباره بهداشت دهان و دندان

  • سالن های زیبایی مکان بسیار مناسبی برای سفید کردن دندان هستند:

این یک باور غلط است. اگر از یک سالن زیبایی برای سفید کردن دندان های خود وقت گرفته اید بهتر است آن را کنسل کنید. سفید کردن دندان در این گونه مکان ها غیر قانونی است و این کار باید توسط دندانپزشک، متخصص بهداشت دهان ودندان و یا تکنسین دندان پزشکی صورت گیرد. این متخصصان سال های متمادی در مورد بهداشت دهان و دندان، بیماری های مرتبط با آن و درمان های مناسب آموزش دیده اند. مواد شیمیایی که برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود ممکن است آسیب جدی به دندان و بهداشت دهان شما وارد کند.

  • دهان خود را بعد از مسواک زدن با آب شستشو دهید:

سال ها قبل، این پیشنهاد را از زبان والدین خود شنیده ایم اما واقعیت این است که بعد از مسواک زدن به جای شستن دهان با اب بهتر است مواد اضافی را تف کنید. خمیر دندان حاوی مواد مفیدی مانند فلوراید است که می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرده و آنها را مستحکم تر کند. به همین خاطر بهتر است بعد از مسواک زدن از شستن دهان با آب خودداری کنید زیرا باعث از بین رفتن این مواد مفید می شود.

  • دندان های خود را بلافاصله بعد از غذا مسواک بزنید:

این نیز یک باور غلط در بین مردم است. این کار باعث آسیب به دندان های شما می شود. مسواک زدن در طول 30 دقیقه بعد از غذا می تواند مینای دندان ها را تضعیف کند به خصوص اگر مواد اسیدی مانند پرتقال، گریپ فوروت و لیمو مصرف کرده باشید. در عوض، می توانید از آدامس های بدون شکر استفاده کنید. این کار جریان بزاق دهان را تحریک کرده و دهان را از وجود بقایای مواد غذایی پاک می کند.

  •  آب میوه و نوشیدنی های رژیمی سالم تر از مواد شیرین دار است:

این نیز یک باور غلط است. آب میوه و سایر نوشیدنی های رژیمی نیز می توان  به اندازه ی مواد شیرین دیگر برای دندان های شما مضر باشد. این  مواد باعث ایجاد حملات اسیدی به دندان های شما می شود و حتی آب میوه های طبیعی نیز مقداری شکر دارند که می تواند اثر منفی بر روی دندان ها داشته باشد. در حقیقت، برخی از آب میوه ها ممکن است شکر بیشتری نسبت به سایر نوشیدنی ها داشته باشند. در طولانی مدت اگر مقدار زیادی از این نوشیدنی ها مصرف شود، می تواند مینای دندان را تضعیف کرده و باعث ایجاد دندان هایی حساس گردد. پس مصرف این نوشیدنی ها را محدود کرده و در صورت استفاده، آنها را با آب رقیق کنید.

  • از مسواک کردن لثه های خونی خودداری کنید:

برخی از افراد بر این باورند که وقتی لثه خونریزی می کند نباید آنها را مسواک کرد و باید به آنها اجازه داد خود به خود درمان شوند. این یک باور اشتباه است. خونریزی لثه نرمال و طبیعی نیست و حتی ممکن است نشانه ی اولیه ی بیماری لثه باشد. فاکتورهای خطرشامل سیگار کشیدن، دیابت، داروها و تغییرات هورمونی در زنان است. اگر این مورد بدون درمان رها شود، می تواند وضعیت را بدتر کرده و باعث ایجاد عفونت در دهان شود . به هر حال اگر زود به فکر بیفتید می توانید آن را درمان کنید.

  •  اگر دندانهای من سالم است و مشکلی وجود ندارد پس نیازی به دنداپزشک نیست:

اینکه چند وقت به چند وقت ماشین خود را سرویس می کنید بستگی به سن ماشین، مسافت پیموده شده و توصیه ی کارخانه ی سازنده ی آن دارد. دندان نیز همین گونه است. متخصصان موسسه ی ملی بهداشت و سلامت پیشنهاد می کنند که افراد بزرگسال باید بسته به فاکتورهای خطری مانند مصرف الکل، تنباکو و رژیم غذایی شان به متخصص مراجعه کنند. آنها پیشنهاد می کنند، در صورت وجود بیماری شدید دندان هر سه ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود.

  • سیم کشیدن یا ارتدونسی دندان ها فقط برای کودکان است:

اگر شما نیز دندان های کج و نامنظم دارید و در دوران کودکی آنها را درست نکرده اید هنوز هم دیر نیست. اگرچه درمان های ارتدونسی برای کودکان معمول تر است اما بزرگسالان نیز می توانند از این درمان ها برای ترمیم دندان های کج استفاده کنند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید