• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 10 / 15

20 نکته برای کمک به موفقیت بچه ها در مدرسه

به عنوان یک پدر و مادر، شما اولین و مهمترین معلم فرزند خود هستید. وقتی والدین و خانواده ها در مدارس فرزندان خود حضور فعال دارند و مشارکت می کنند، کودکان عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و احساس بهتر و مثبتی در مورد رفتن به مدرسه دارند. در واقع، مطالعات بسیاری نشان می دهد که حضور خانواده ها اهمیت بیشتری در موفقیت مدرسه کودکان دارند نسبت به اینکه خانواده چه مقدار پول هزینه می کند یا والدین چه میزان سواد دارند. راه های بسیاری وجود دارد که والدین می توانند از یادگیری فرزندان خود در خانه و در طول سال تحصیلی حمایت کنند. در این مقاله ایده هایی برای آموزش و پرورش بهتر فرزند در مدرسه ارائه شده است.

1. ملاقات با معلم فرزندتان: به محض شروع سال تحصیلی، سعی کنید راهی برای دیدار با معلم فرزندتان پیدا کنید. معلم می داند که می خواهید به آموزش فرزندتان کمک کنید. واضح است که معلم را ملاقات می کنید تا از همان ابتدا هر مشکل جسمی، روحی و آموزشی که فرزندتان دارد را با معلم در میان بگذارید. رابطه دوستانه با معلم برقرار کنید و شماره تلفن خود را به معلم و مدرسه دهید تا اگر مشکلی پیش آمد با شما تماس بگیرند. از راهنمایی های معلم و مدرسه برای ایجاد همکاری با شما استقبال کنید.
اگر زبانی که شما صحبت می کنید با زبان معلم یکی نیست، این امر نباید مانع ارتباط شما با او شود بلکه می توانید از مدرسه بخواهید رابط یا مترجمی را پیدا کند که بتواند سخنان معلم را برای شما ترجمه و تفسیر کند. اگر امکان این کار برای مدرسه وجود نداشت، خود دست به کار شوید و از دوست یا آشنایی کمک بگیرید که به دو زبان شما و معلم تسلط داشته باشد.

جویا شدن از وضعیت درسی فرزند

2. بدانید که چه پرسنلی در مدرسه فرزند شما کار می کنند و مسئولیت هر کدام چه می باشد: مدیر، معاون، ناظم، مربی پرورشی و چندین معلم و مربی و … که این کادر ممکن است در مدارس مختلف متفاوت باشد.

3. در جلسات والدین با معلم شرکت کنید و با معلم فرزندتان ارتباط برقرار کنید. مدارس معمولا هر ساله یک یا دو کنفرانس آموزشی برگزار می کنند که با شرکت در این کنفرانس ها یا جلسات به مطالب آموزشی مفیدی دست می یابید. اگر برای شما ملاقات حضوری با معلم در فواصل کوتاه وجود ندارد، می توانید تلفنی یا از طریق فضای مجازی و یا حتی با ارسال یادداشت، با معلم ارتباط برقرار کنید.

4. نحوه عملکرد فرزندتان را جویا شوید. از معلم بخواهید که چگونه فرزند شما را در مقایسه با سایر دانش آموزان ارزیابی می کند همچنین روند پیشرفت او در مقایسه با خودش چگونه بوده است. اگر فرزند شما در مواردی ضعف دارد، قبل از اینکه خیلی عقب بماند مهم است که نقاط ضعف او را شناسایی و برطرف کنید. در پایان هر ماه یا ترم از معلم بخواهید گزارش عملکرد فرزندتان را ارائه دهد و اگر دانش آموز شما نیاز به کمک بیشتری دارد، او را کمک کنید.

5. اگر فرزندتان نیاز به خدمات ویژه ای دارد از مدرسه درخواست کنید. اگر فرزند شما مشکلی در یادگیری دارد باید مدرسه او را ارزیابی کند، و اگر مثلا نیاز به آموزش بیشتری نسبت به دیگر بچه ها و یا نیاز به خدمات بیشتری داشته باشد، مدرسه باید راهکار لازم را ارائه دهد.

6. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما تکالیف خود را انجام می دهد. او باید متوجه شود که آموزش، از نظر شما بسیار اهمیت دارد و هر روز باید تکالیف خود را انجام دهد. شما می توانید از فرزند خود بخواهید که در مکان ویژه ای یا در زمان مشخصی تکالیف خود را انجام دهد تا صدای تلویزیون یا آهنگ و یا زنگ تلفن حواس او را پرت نکند. اگر می خواهید بر تکالیف او نظارت داشته باشید می توانید با رفتارهایی نشان دهید که به او و تکالیف روزانه اش علاقه مند هستید و تلاش های او را ارج می نهید، البته به یاد داشته باشید که اگر تکالیف فرزندتان را به جای او انجام دهید فقط به این خاطر که توسط معلم توبیخ و تنبیه نشود، بدانید که این رفتار، در دراز مدت هیچ کمکی به او نخواهد کرد.

7. در صورت لزوم، به تکالیف فرزندتان کمک کنید. اگر کمک به انجام تکالیف برای شما مشکل است از شخص دیگری کمک بگیرید مثلا معلم خصوصی، کتابهای کمک آموزشی، دانشجویانی که با کمک به بچه های مدرسه ای امرار معاش می کنند، همسایه، دوست، آشنا و یا هر شخص مورد اعتماد دیگری.

8. فرزند خود را برای آزمون ها و امتحانات آماده کنید. امتحانات در تعیین درجه دانش آموز نقش مهمی ایفا می کنند. فرزند شما همچنین می تواند یک یا چند آزمون استاندارد را در طول سال تحصیلی انجام دهد، و معلم، فرزند شما را برای این آزمونها در طول سال آماده می کند. قبل و بعد از امتحان، حمایت خود را از فرزندتان دریغ نکنید. از هفته ها قبل، هر روز کمی از مطالب را به کودک یاد دهید تا آهسته آهسته برای آزمون آماده شود. می توانید از آزمون های موسسات مختلف و یا کتابهای موجود در بازار برای آمادگی فرزند خود استفاده کنید.

9. پیام هایی که مدرسه برایتان می فرستد را بخوانید. در صورت لزوم با والدین دیگر در فضاهای مجازی گروه تشکیل دهید و یا با تماس تلفنی یا حضور در جلسات همدیگر را ملاقات کنید و با یکدیگر تبادل نظر کنید. مطلع باشید غیر از آموزش، مدرسه چه برنامه هایی برای دانش آموزان دارد. مثلا برنامه موسیقی، تیم ورزشی، تئاتر، سرود و غیره که پس از فعالیت آموزشی مدرسه ارائه می شود و اگر فرزند شما به هر یک از آنها علاقه مند است اجازه دهید از این فرصت ها بهره و لذت ببرد. بنابراین برنامه های مدرسه را در طول سال تحصیلی پیگیری کنید.

10. در انجمن اولیای مدرسه و مراسمی که با حضور والدین اجرا می شود، شرکت کنید و یا در تجمعاتی مثل نماینده والدین کلاس فرزندتان داوطلب شوید. در بهبود وضعیت کلاس و یا در کتابخانه مدرسه فعالیت کنید. مثلا در مراسم فروش غذاهای خانگی و کمک به دانش آموزان نیازمند، جشن عاطفه ها، و چنین برنامه هایی حضور پر رنگی داشته باشید. حتی والدینی که کارمند هستند و وقت کافی ندارند می توانند شبها در منزل از طریق فضاهای مجازی با والدین دیگر تعامل داشته باشند و برای بهبود آموزش و پرورش در مدرسه قدم بردارند.

موفقیت دانش آموز، شرکت در جلسات

11. سؤال بپرسید. اگر از هر مطلبی درباره یادگیری یا رفتار فرزند خود ابهام دارید از معلم و مدیر بپرسید و مشاوره بگیرید.

12. درباره حقوق خود بدانید. اگر از مدرسه، شهر یا کشور دیگری به این مدرسه منتقل شده اید، مهم است در ارتباط با خدمات ویژه، آموزش زبان، وضعیت مهاجرت و غیره اطلاعاتی کسب کنید.

13. هر مشکل یا بیماری که فرزند شما دارد به مدرسه اطلاع دهید و بگذارید مدرسه در جریان نگرانی های شما قرار گیرد. آیا فرزندم در مدرسه خوب عمل می کند؟ آیا مشکل یادگیری، رفتار یا مطالعه دارد؟ مشکلی با دانش آموز، مدیر یا معلم دیگری وجود دارد؟

14. نگرش مثبتی در مورد آموزش به فرزندانتان دهید. به کودکان خود نشان دهید که آموزه های شما در مدرسه چگونه اکنون در زندگی روزمره به کارتان می آید تا آنها به یادگیری علاقه مند شوند و اعتماد به نفس پیدا کنند. هم آموزش و هم پرورش و تربیت و فرهنگ در مدرسه مهم است و می توانید با مثال های افراد موفق به ایجاد انگیزه، شور و شوق در فرزندان خود کمک کنید و یادآوری کنید که این تلاش ارزشش را دارد.

15. بر تماشای تلویزیون، بازی های ویدئویی و استفاده از اینترنت کودک خود نظارت و کنترل کنید. بیشتر کودکان برای تماشای تلویزیون، بازی های ویدئویی و استفاده از اینترنت بیشتر از انجام تکالیف و یا سایر فعالیت های مربوط به مدرسه وقت صرف می کنند.

16. کودک خود را به خواندن و ارائه تکالیف در حضور دیگر دانش آموزان تشویق کنید. او باید بتواند در جمع دوستان خود فارسی، اجتماعی، انشا و… را بخواند و یا حتی گاهی به جای معلم، به بچه های دیگر درس دهد، نمایش اجرا کند و بتواند سوال خود را از معلم بپرسد و از این قبیل کارها خجالت نکشد. برای بالا بردن اعتماد به نفس او از فعالیت های سرگرم کننده شروع کنید.

17. با فرزندتان صحبت کنید. صحبت کردن و گوش دادن نقش مهمی در موفقیت او در مدرسه ایفا می کند. کودک را در جمع گفتگوهای خانواده شرکت دهید و از او بخواهید حرف بزند و نظرش را بگوید. اگر به چیزی یا درسی علاقه مند است باید به زبان آورد و صحبت کند. او باید بتواند با دانش آموزان کوچکتر از خود در مدرسه گفتگو کند تا مهارت های خواندن، گفتگو و گوش دادن را بیاموزد.

18. کودک خود را برای استفاده از کتابخانه تشویق کنید. کتابخانه ها مکان های یادگیری و کشف مسایل مختلف برای همه هستند. این کار او را در راه رسیدن به یادگیری، مستقل بار می آورد. به یاد داشته باشید که کتابخانه ها همچنین یک محل آرام برای دانش آموزان برای تکمیل تکالیف ارائه می دهند. در مورد منابع قابل دسترس برای دانش آموزان در کتابخانه نیز اطلاعاتی کسب کنید.

19. فرزندتان را تشویق کنید که مسئولیت قبول کند و مستقل بار آید. مسئولیت پذیری و کارکردن مستقل برای موفقیت در مدرسه مهم است. او باید مسئولیت آنچه را که در مدرسه و خانه انجام می دهد را بر عهده گیرد. نهادینه کردن این ویژگی در کودک در زندگی شغلی آینده او مفید و موثر است. اگر فرزند شما در مدارس شبانه روزی تحصیل می کند باید دورادور مراقب او باشید و بپرسید و پیگری کنید که شبها چه می کند.

20. فعالیت دانش آموز در کلاس بسیار مهم است این نوع یادگیری فعال را تشویق کنید. بچه ها نیاز به یادگیری فعال و همچنین یادگیری آرام مانند نوشتن و انجام تکالیف دارند. یادگیری فعال شامل پرسش و پاسخ به سوالات، حل مشکلات و بررسی آنهاست. یادگیری فعال زمانی اتفاق می افتد که کودک شما ورزش کند، با دوستان خود وقت بگذارد، در یک جمع بچه ها در مدرسه بازی کند، موزیک اجرا کند، از موزه ها و کتاب فروشی ها بازدید کند. برای ترویج یادگیری فعال، به ایده های فرزند خود گوش دهید و به آنها پاسخ دهید. وقتی در منزل کتاب ها را با هم بخوانید، به سوالات و نظرات یکدیگر پاسخ دهید، مشارکت و علاقه کودک به مدرسه افزایش می یابد.

با هم کتاب بخوانیم
خلاصه کلام اینکه:

با معلمان کودک و کارکنان مدرسه همکاری کنید، فرزندتان را از لحاظ تحصیلی حمایت کنید، در فعالیت های مدرسه فرزندتان مشارکت کنید، آگاه، هشیار و حامی فرزندتان باشید، از یادگیری و آموزش فرزند خود در خانه غافل نشوید.
ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید