• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 10

تخمین سن بارداری

سن بارداری یا سن جنین، از روی اولین روز آخرین قاعدگی مادر محاسبه می شود.

زمان دقیق لقاح تخم (ترکیب و اجتماع اسپرم و تخمک) اغلب قابل اندازه گیری نیست، بنابراین اولین روز آخرین قاعدگی برای اندازه گیری سن جنین به کار می رود.

تخمین سن بارداری

یک زن معمولا می تواند حدود 5 روز از ماه باردار شود یعنی زمانی که تخمک گذاری انجام می شود. به طور میانگین تخمک گذاری 12 تا 16 روز قبل از شروع پریود بعدی، اتفاق می افتد. هرچند این جمله همیشه درست نیست اما معمولا زمانی یک سلول تخمک می تواند بارور شود که حدود 14 تا 16 روز از شروع پریود گذشته باشد. اسپرم 3 تا 5 روز و در بعضی موارد تا 7 روز در دستگاه تناسلی زن زنده می ماند، بنابراین اگر چندین روز قبل از تخمک گذاری نزدیکی کرده باشید احتمال دارد حامله شوید.

بهترین زمان برای باردار شدن سه یا دو روز قبل از روز تخمک گذاری است.

نرم افزار و برنامه هایی هستند که می توان از آنها برای تخمین سن بارداری استفاده کردحسابگر بارداری برای تخمین این سن استفاده کرد. در زیر تصویر نمونه ای از این حسابگر ها را می بینید بدین گونه عمل می کند که تاریخ زایمان یا اولین روز آخرین قاعدگی را در یک خانه جدول و در خانه دیگر جدول روز مورد نظر یا همین امروز را وارد می کنید و با فشردن دکمه “محاسبه”، اولین روز آخرین قاعدگی، تاریخ تخمک گذاری، تاریخ احتمالی بارداری و تاریخ زایمان در انتهای صفحه مشخص می شود.

محاسبگر تخمین سن بارداری

چگونه هفته های بارداری تخمین زده می شود؟

به عنوان مثال هفته 10 بارداری به این معنی است که 9 هفته به علاوه 1 تا 7 روز از بارداری می تواند گذشته باشد.

9W3 یعنی 9 هفته کامل بارداری بعلاوه سه روز که دهمین هفته بارداری در حال پر شدن است.

تخمین سن بارداری

تخمین سن بارداری از دو روش آخرین قاعدگی مادر و سونوگرافی قابل انجام است.

آخرین قاعدگی مادر

اگر مادر قاعدگی منظمی دارد و اولین روز آخرین قاعدگی خود را می داند، سن بارداری می تواند از روی این تاریخ تخمین زده شود و چون تاریخ دقیق لقاح قابل اندازه گیری نیست پس نمی توان از روی این تاریخ، تخمین زد.

سونوگرافی

اولین سنی که بتوان با سونوگرافی تخمین زد 5 یا 6 هفته بعد از آخرین قاعدگی مادر است. اندازه گیری سن جنین در اوایل بارداری اغلب دقیق تر از مواقع دیگر است و دقت آن در اواخر بارداری کمتر است.

بهترین زمان برای تخمین سن بارداری با استفاده از سونوگرافی بین 8 تا 18 هفته بارداری است.

دقیق ترین راه تخمین سن بارداری این است که اولین روز آخرین قاعدگی مادر را با سن بارداری که از سونوگرافی داده شده مطابقت دهند.

سه ماه دوم بارداری

تخمین سن بارداری در حالت معمول و خاص

در این بخش تخمین سن بارداری در دو نمونه معمول و خاص بارداری بررسی می شود.

در یک نمونه معمول بارداری

برای زنی با پریود منظم، لقاح نوعا حدود 11 تا 21 روز بعد از اولین روز آخرین پریود اتفاق می افتد. اغلب زنان تاریخ دقیق لقاح را نمی دانند چون تاریخ دقیق تخمک گذاری را نمی دانند. بنابراین تاریخ لقاح آنها تنها یک تاریخ بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی آنهاست.

در یک نمونه خاص بارداری

زنانی که روشهای خاص بارداری را امتحان می کنند مثل لقاح مصنوعی یا باروری در محیط آزمایشگاه (IVF)، تاریخ دقیق لقاح را می دانند.

تخمین تاریخ زایمان

براساس آخرین قاعدگی زن، تخمین زمان زایمان، گذشت 40 هفته (یا 281 روز) از اولین روز پریود است. یا اینکه 266 روز به آخرین روز تخمک گذاری اضافه کنید. این تاریخ تنها یک تخمین است چرا که تنها حدود 5% از بچه ها در این تاریخ مقرر متولد می شوند.

سه ماه سوم بارداری

تفاوت در تخمین سن بارداری
آخرین قاعدگی زن

برای زنانی که قاعدگی نامنظمی دارند یا زنانی که اولین روز آخرین قاعدگی شان را به خاطر نمی آورند، تخمین سن بارداری با این روش مشکل است. در این نمونه ها یک سونوگرافی برای این تخمین لازم است.

رشد جنین

در برخی نمونه ها، تخمین سن بارداری مشکل است چون بچه به طور غیر معمولی بزرگ یا کوچک است. همچنین در این نمونه ها اندازه رحم در اوایل بارداری یا ارتفاع رحم در بارداری اخیر، قابل تطبیق با اولین روز آخرین پریود نیست. بنابراین در این نمونه ها نیز به دست آوردن سن دقیق بارداری مشکل است.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید