• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 11 / 10

با کمبود خواب نوزادان و کودکان چه کنیم؟

اگرچه نوزادان تازه متولد شده در طول روز 16 تا 17 ساعت می خوابند، اما ممکن است در طول شب، ساعت هایی را نیز بیدار باشند. در زیر پیشنهادهایی را می بینید که بیدار خوابی های نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.

کمبود خواب در نوزادان

کودک خود را هنگامی که خواب آلوده است به رختخواب ببرید

نوزادانی که به راحتی و خود به خود به خواب می روند، بیشتر و راحت تر به خواب می روند. یاد بگیرید چگونه نوزاد را بخوابانید. هنگامی که نوزاد شما 6 الی 8 هفته ای است، یک مقیاس خواب آلودگی از 1 تا 10 برای نوزاد خود در نظر بگیرید. صبر کنید تا نوزاد به 7 الی 8  از این مقیاس برسد، سپس او را به رختخوابش ببرید و بخوابانید.

سعی کنید به چشمان نوزاد خود نگاه نکنید

بیشتر نوزادان به راحتی تحریک می شوند. سعی کنید در هنگام خواب به چشمان او نگاه نکنید زیرا او بسیار با هوش است و هر نگاه کوتاهی را می فهمد. والدینی که هنگام خواب به چشمان نوزاد خود نگاه کرده و با آنها ارتباط نگاهی برقرار می کنند، انها را تشویق به بی خوابی نموده و ساعت خوابشان را به هم می زنند.

نوزاد را به محل تاریکی ببرید

روشنایی، باعث بیدار شدن نوزاد شما خواهد شد. اگر می خواهید نوزاد بدون گریه کردن و به راحتی به خواب برود او را به محل تاریکی ببرید. این کار هورمون های کلیدی خواب را در او فعال می کند. اگر نوزاد شما در طول روز بیشتر از شب می خوابد، تفاوتها را به او بیاموزید. در طول روز، اجازه دهید نور و روشنایی زیادی وارد منزل شود. نوزاد خود را در زمان های چرت روزانه به اتاق هایی با روشنایی خوب ببرید.

برای تحریک زمان خواب شبانه، سعی کنید از دیمرها (تاریک کننده ها) در منزل و اتاق کودک نصب کنید. عصر، نور خانه را کم کنید تا حالت خواب آلودگی بگیرد. چراغ خواب برای اتاق کودک خوب است اما سعی کنید از چراغ خواب های کوچک استفاده کنید که نور زیادی نیز نداشته باشند. اگر کودک شما در طول شب بیدار شد، نور و چراغ ها را روشن نکرده و یا او را به اتاقی روشن نبرید. این کار به مغز او می گوید زمان بیدار شدن فرا رسیده است و نباید بخوابد. در عوض، او را در اتاق خودش آرام کنید.

از سر زدن های مکرر به اتاق کودک بپرهیزید

مادری که با هر صدای کوچکی، به اتاق کودک می رود به او می آموزد که باید اغلب موارد زود از خواب بیدار شود. فقط زمانی به اتاق او بروید که مطمئن هستید بیدار است و یا مشکلی برایش پیش آمده است. برای اینکه صدای نوزاد را به خوبی بشنوید، صدای تلویزیون را کم کنید اما با هر صدایی به اتاق او نروید.

پوشک او را در زمان مناسب عوض کنید

سعی کنید پوشک نوزاد خود را در زمان بیداریش تعویض کنید. اگر بیدار بود، می توانید نگاه کنید و اگر نیاز به تعویض پوشک بود حتما این کار را انجام دهید.

برای تعویض پوشک در طول شب، هیچ چیزی بدتر از یک دستمال مرطوب سرد و تر نیست. سعی کنید از دستمال نیمه گرم استفاده کنید.

کودکان پیش دبستانی و نوپا

شاید باورش برایتان سخت باشد اما وقتی کودک شما تولد دو سالگی اش را گرفت بیشتر از زمان نوزادی به خواب اهمیت می دهد و زمان بیشتری را به خواب اختصاص خواهد داد. به طور متوسط کودکان نوپا، بین 12 تا 14 ساعت در طول روز می خوابند.

اگر کودک شما با خواب و رختخواب مشکل دارد، تمرکز خود را بر روی خواب ببرید و اجازه ندهید صداها و موقعیت ها او را تحریک کند. برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند که والدینی که کودکانشان دچار مشکلات خواب هستند، خواب بعد از حمام آنها نباید بیش از 15 دقیقه باشد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که والدین انجام می دهند این است که ارتباطی بین خواب کودک و فعالیت های روزانه او برقرار نمی کنند. به عنوان مثال بسیاری از رفتارهای روزانه همچون خواب آلودگی، گیجی، سر و صدا کردن و دعوا با سایر خواهر و برادرها نشان دهنده ی خواب بد و یا کمبود خواب است.

متخصصان یپشنهاد می کنند، زمان بیدار شدن از خواب بین ساعت 7 الی 8 صبح باشد. بنابراین سعی کنید زمان خواب و بیدار شدن را برای کودک خود تعیین کنید و به این زمان پایبند باشید.

سعی کنید دمای هوای اتاق خواب را کنترل کنید

به عنوان مثال دمای 76 درجه فارنهایت برای اتاق خواب خوب است. اما یک دمای ایده آل برای خواب دمای خنک و راحت است. زیرا با کاهش دمای بدن، احساس خواب آلودگی به فرد دست می دهد و به همین خاطر است که یک حمام سریع قبل از خواب به کودک در خوابیدن کمک می کند. بنابراین سعی کنید دمای اتاق را حداقل یک ساعت قبل از خواب پایین بیاورید.

سعی کنید کودک را در یک زمان مشخص از خواب بیدار کنید

یک عادت منظم خواب بسیار مهم است. کودکان باید هر روز در زمان مشخصی از خواب بیدار شده و یا به رختخواب بروند. این عادت را در طول روزهای تعطیل نیز تکرار کنید.

هنگامی که کودکان بزرگتر می شوند، مهارت های بسیار مهمی بدست می آورند و کنترل مستقیم بر زمان خواب این کودکان بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین بهترین کار این است که اهمیت یک خواب خوب در طول شب را به آنها یاد دهیم. کودکان بین 5 تا 12 سال معمولا به 11 ساعت خواب در طول شب نیاز دارند. در این سن، کودکان به اندازه ی کافی بزرگ شده اند تا همه چیز را درک کنند و بدانند که هورمونهایی که در طول شب ترشح می شود برای رشد آنها مفید است. بنابراین باید خواب کافی و مناسب در طول شب داشته باشند. هنگامی که آنها در طول شب خوب می خوابند مغز آنها قادر است تمام مواردی که یاد گرفته اند را به خوبی به یاد بسپارد.

بیدار ماندن تا نیمه شب،  متاسفانه امروزه بسیار شایع شده است. اگر کودک شما به 11 ساعت خواب در طول شب نیاز دارد پس باید ساعت 8 صبح بیدار شده و 8 شب به خواب برود.

از غذاهای مفید استفاده کنید

اگر می خواهید  کودک شما خواب خوب و مناسبی داشته باشد از غذاهای خوب و سالم استفاده کنید. برخی از غذاها به طور طیبعی ترشح سروتونین را افزایش می دهد. یک لیوان شیر، تکه ای از نان تست غنی شده با پنیر، نصف ساندویچ کره بادام و یا آرد جو با موز می تواند مفید باشد. در طول روز از خوردن نوشیدنی های کافئین دار 6 ساعت قبل از خواب خودداری کنید.

از انجام تکالیف مدرسه قبل از خواب خودداری کنید

برخی از افراد تکالیف مدرسه را قبل از خواب انجام می دهند. همین امر باعث می شود تا دیر وقت بیدار بمانند و روز بعد خواب آلوده باشند. دانشمندان ارتباطی بین الگوی خواب نامنظم با مشکلات رفتاری و درسی پیدا کرده اند. سعی کنید برنامه منظمی برای انجام تکالیف مدرسه داشته باشید.

مشکلات پزشکی کودک خود را بشناسید

کودکان نیز مانند بزرگسالان می توانند مشکلات پزشکی داشته باشند که خواب آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 12 درصد کودکان، مشکل خر و پف داشته و حدود 2 درصد آنها آپنه ی خواب دارند.

  • نوزادان تازه متولد شده نیز مانند افرا دیگر از یک برنامه زمانی خواب منظم می توانند بهره مند شوند.
  • مانند سایر بزرگسالان، کودکان 4 الی 5 بار در طول شب از خواب بیدار می شوند. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که بزرگسالان می دانند چگونه دوباره به خواب بروند ولی نوزادان و کودکان نمی دانند.
  • بیشتر والدین به اشتباه فکر می کنند که اگر قبل از 4 الی 6 ماهگی کودکان غذاهای جامد بخورند خوب می خوابند اما این ایده بسیار غلط است.
  • بیشتر والدین از وسایل متحرک برای خواباندن کودک استفاده می کنند و فکر می کنند این وسایل مفید هستند. اگرچه این وسایل در کوتاه مدت می تواند خوب باشد اما در طولانی مدت اگر تبدیل به عادت شود برای والدین آزار دهنده خواهد بود.
  • از دست رفتن خواب های روزانه می تواند به خواب شبانه نیز آسیب برساند.
  • همه کودکان می توانند به خوبی بخوابند. بسیاری از والدین فکر می کنند که کودک آنها بد خواب است. هرچقدر کودک بزرگتر می شود، زمان زیادی برای به خواب رفتن نیاز خواهد بود. اما هر کودکی روش به خواب رفتن خود را خواهد آموخت پس نگران نباشید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید