• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 12 / 03

ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون و علت محبوبیت آن

تاریخچه پایتون

پایتون در سال 1991 توسط یک توسعه دهنده هلندی به نام Guido van Rossum و در پی رفع اشکالات و شکست های پروژهABC و نیاز به زبان سطح بالاتری از C، خلق شد.

شاید شما هم با دیدن لوگوی پایتون به یاد مار پایتون بیفتید ولی حقیقت این است که در زمانی که وی بر روی این زبان کار می کرد سریال کمدی Monty Python’s Flying Circus از شبکه BBC پخش می شد درنتیجه او نام این زبان را براساس گروه کمدی مورد علاقه خود، انتخاب نمود.

ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون چه ویژگی هایی دارد؟

پایتون را اغلب با زبان هایی مانند جاوا، پرل، روبی، پی اچ پی و Scheme مقایسه می کنند شاید بدین جهت که همه این زبان ها شی گرا هستند. گرچه از بین این پنج زبان، یادگیری و درک زبان پایتون و روبی و جاوا از بقیه آسان تر است. اما آنچه پایتون را از همه این زبان ها متمایز می کند ویژگی های متنوعی است که این زبان در اختیار توسعه دهندگان از تمام سطوح مهارتی قرار می دهد.

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گراست (البته از برنامه نویسی تابع محور هم پشتیبانی می کند) که برخلاف بسیاری از زبان های کامپایلری که تا به حال با آنها کار کرده اید یک زبان مفسری محسوب می شود. یعنی کدی که نوشته اید کامپایل نمی شود. به عبارت دیگر، مجبور نیستید که قبل از اجرا، کل برنامه را به زبان ماشین ترجمه کنید بلکه کدهای نوشته شده به صورت لحظه ای توسط مفسر پایتون پردازش و اجرا می شود.

سادگی و خوانایی بالای زبان پایتون

پایتون به لطف دارا بودن نحو روشن و قابلیت خوانایی بالایی کدها، محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده است. به طوری که بسیاری از نوآموزان برنامه نویسی، به دلیل خوانایی بالای پایتون، آن را به عنوان اولین زبان برنامه نویسی خود انتخاب می کنند. علاوه بر این، برای آموزش برنامه نویسی به کودکان هم بهترین گزینه محسوب می شود. خوانایی بالای کدهای پایتون به این دلیل است که نحو و دستورات پایتون به زبان انسانی شباهت بسیاری دارد و به دلیل معنادار بودن فاصله ها در این زبان، کد تولید شده نیز بسیار منظم است.

اما در کنار سادگی پایتون نباید از قدرت بالای آن غافل شد یعنی همان چیزی که موجب محبوبیت گسترده آن شده است.

قابل حمل بودن پایتون

پایتون به دلیل چند پلتفرمه بودن، یک زبان برنامه نویسی قابل حمل (با قابلیت نصب آسان) نیز هست به این معنا که شما می توانید کدهای پایتون خود را در یک پلتفرم بنویسید و به راحتی در پلتفرم های متعددی مثل یونیکس، مکینتاش، داس، ویندوز و غیره تفسیر و در نتیجه اجرا کنید. به عبارت دیگر، برنامه های نوشته شده با این زبان در تمامی سیستم عامل های لینوکس و مک و ویندوز و یونیکس و … قابل اجرا هستند.

منبع باز بودن پایتون

پایتون یک زبان منبع باز (open-source) است، درنتیجه هر کسی می تواند به صورت رایگان و آنلاین به این کدها دسترسی داشته و نیز آنها را تغییر دهد.

برخورداری از سیستم داینامیک تعیین نوع و مدیریت حافظه خودکار

در زبان پایتون نیازی نیست که قبل از استفاده از متغیر ها نوع آنها را مشخص کنید بلکه با توجه به مقادیری که درون متغیرها قرار می گیرد پایتون نوع آنها را مشخص می کند، به عبارتی دیگر نوع متغیرها در زمان اجرا مشخص می شوند و این یعنی همان سیستم داینامیک تعیین نوع.

علاوه بر این در این زبان دیگر نیازی نیست که نگران مسئله آزادسازی حافظه باشید و برای این موضوع کدنویسی کنید چرا که پایتون از سیستم مدیریت خودکار حافظه بهره مند است و به طور خودکار فضای تخصیص داده شده به متغیرهای بلا استفاده را برای استفاده های بعدی آزاد می کند. پایتون از این دو جنبه مشابه زبان روبی (Ruby) است.

قدرت بالا و چند منظوره بودن پایتون

پایتون یک زبان سطح بالا (به زبانی سطح بالا گفته می شود که نحو و دستورات آن به جای زبان کامپیوتر به زبان انسان نزدیک تر باشند) و در عین حال یک زبان چندمنظوره است، بنابراین می توان آن را برای انواع مختلفی از کارهای توسعه ای نظیر تجزیه و تحلیل داده ها و یا توسعه بازی ها مورد استفاده قرار داد.

بسیاری از وب اپلیکیشن ها و پلت فرم های مدرن نظیر موتور جستجوی گوگل، یوتیوب و سیستم معاملاتی تحت وب بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) ، به زبان پایتون متکی هستند. پایتون چنان قدرتمند است که سازمان ناسا در ساخت برنامه تجهیزات فضایی خود از ان استفاده می کند.

پایتون در جامعه علمی هم بسیار محبوب است چرا که بسیاری از دانشمندان مدرن از آن برای محاسبه معادلات پیچیده در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کنند.

تعاملی بودن پایتون

پایتون از حالت interactive mode پشتیبانی می کند که می توانید به واسطه آن مستقیما با مفسر پایتون ارتباط برقرار کرده و کدهای خود را تست و اشکال زدایی کنید. یعنی تک تک کدهای برنامه خود را مستقیما در شل پایتون نوشته و خروجی و خطاهای احتمالی آنها را مشاهده کنید.

تولید کد با ظاهری زیبا، مرتب و خوانا

زبان پایتون برخلاف سایر زبان هایی همچون c که از {} برای مشخص کردن بلاک ها استفاده می کند، برای مشخص کردن تو رفتگی کدها از کاراکترفاصله استفاده می کند. به این معنا که کدهایی که فاصله آنها از ابتدای سطر بیشتر از بقیه باشد، بلاک های درونی تر محسوب می شوند. به این ترتیب کد بسیار مرتب و خوانایی حاصل می شود.

کلام آخر

سادگی و خوانایی بالای پایتون، نزدیکی به زبان انسان، دارا بودن کتابخانه های گسترده در زمینه های مختلف، تولید کد منظم و زیبا، داشتن تعداد اندکی کلید واژه، بیان صریح خطاها، انجام کارهای بیشتر با کدهای کمتر، تنها پاره ای از علل محبوبیت گسترده پایتون در بین برنامه نویسان عصر حاضر است.

مقاله بعدی: تفاوت زبان برنامه نویسی پایتون با پی اچ پی و روبی

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید