• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 08

 ازدواج و سلامتی مردان

آداب و رسوم ازدواج از زمانی که اسب و درشکه مرسوم بود تا زمان کنونی تغییرات زیاد و چشمگیری داشته است. برخی مردم معتقدند که عشق را بدون ازدواج کردن بدست آورده اند، و برخی ازدواج ها منجر به خصومت و بیزاری از عشق می شود و احتمال طلاق را بالا می برد. امروزه در بین بچه های طلاق، انتخاب تنها یکی از والدین برای زندگی کردن، شایع شده است، اما تفکر جامعه بایستی به این سمت پیش رود که رفاه، امنیت و سلامتی برای والدین و بچه های آنها که با هم زندگی می کنند، بیشتر است. تاثیر ازدواج روی اقتصاد، روان و معنویت جامعه همیشه مورد بحث و مناظره کارشناسان بوده، در این مقاله سعی شده است رابطه زوایای مختلف ازدواج با سلامتی مردان بررسی شود.

marriage3

مردان، ازدواج و مرگ

با مطالعه در سطح وسیع بر روی 127545 مرد بالغ در آمریکا به این نتیجه رسیدند که مردان متاهل نسبت به مردانی که تاکنون ازدواج نکرده اند یا طلاق گرفته و یا همسرشان فوت کرده است، سالم تر هستند. مردانی که متاهلند عمر طولانی تری نسبت به مردان مجرد دارند، همچنین مردانی که بعد از سن 25 سالگی ازدواج کردند و با همسر خود به زندگی مشترک ادامه دادند عمر طولانی تری نسبت به کسانی که مجردند، دارند.

اما آیا ازدواج سلامتی کامل و عمر طولانی شما را تضمین می کند؟ هر چند با اطمینان نمیتوان به این سوال پاسخ داد، اما با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی را کسب خواهید کرد.

برخی معتقدند مردان سالم تر بیشتر تمایل به ازدواج دارند تا مردانی که مشکل جسمانی دارند. اما نتیجه تحقیقات عکس این مطلب را بیان می کند و نتیجه این است که مردان با مشکل جسمانی حتی زودتر ازدواج می کنند و آمار طلاق در آنها کمتر است و حتی بعد از طلاق یا فوت شدن همسرشان، سریعتر ازدواج می کنند نسبت به مردان سالمی که سالها بعد از مرگ همسرشان مجرد می مانند.

یکی از علل مهم تمایل به ازدواج فرار از تنهایی است، ازدواج یک قرارداد مذهبی- اجتماعی بین افراد محسوب می شود که این پیوند، سلامتی را تضمین و بهبود می بخشد آیا حقیقتا زندگی با هر شخصی که بین آنها قراردادی بسته شده است سلامتی را به ارمغان می آورد؟ امروزه در نتیجه مطالعات هم جواب بله صحیح است و هم خیر! افرادی که با هم اتاقی یا شریکی غیر از همسر زندگی می کنند بین آنها قراردادی عقد می شود و معمولا به منظور رفع نیازهایی مثل پرستاری یا اجاره اتاق(این فرهنگ در کشورهای غربی مرسوم است) است و وجه نقد بین آنها رد و بدل می شود و در نتیجه آن نیازهایی مثل تنهایی، مسکن و پرستاری رفع می گردد و همین کاهش استرس باعث طول عمر و سلامتی بیشتر می گردد. اما نرخ تندرستی در مورد مردانی که با همسر خود زندگی می کنند بالاتر است.

مطالعات بیشماری در 150 سال گذشته روی تاثیر ازدواج بر سلامتی و مرگ و میر انجام شده است که نشان می دهد ازدواج در سلامتی افراد موثر است. در سال 2002 روی تحصیلات همسران مردان نیز مطالعه ای انجام گردید و متوجه شدند: در مردانی که زنانشان تحصیلات بالاتری دارند خطر بیماری قلبی، فشار خون، چاقی، سیگاری بودن و کم تحرکی کاهش می یابد. همچنین در مطالعه ای در سال 2009 گزارش شده مردانی که زنانی با تحصیلات بالاتری انتخاب می کنند نرخ مرگ و میر در آنها کمتر است.

ازدواج و قلب

marriage4

دانشمندان ژاپنی گزارش دادند که خطر بیماری قلبی عروقی در مردانی که ازدواج نکرده اند 3 برابر مردان متاهل است. در گزارشی دیگر آمده که نفس ازدواج حقیقتا شادی آور است. دانشمندان مطالعه ای روی 3682 بیمار قلبی به مدت 10 سال انجام دادند. نتیجه اینکه: حتی مردانی که دچار بیماری قلبی- عروقی بودند و عواملی مثل سن، چاقی، سیگار کشیدن، فشار خون، دیابت و کلسترول را نیز در مورد آنها صدق می کرد با این حال باز هم نرخ مرگ و میر در مردان متاهل 46% کمتر از مردان مجرد بود.

در تحقیقات دیگری که در زمینه استرس و مشکلات ناشی از ازدواج انجام شده بود مشخص شد که این استرس می تواند به افزایش فشار خون منجر شود. حتی می تواند باعث بزرگ شدن عضله قلب شود، اما در استرس شغلی تاثیر مشابهی روی بیماری های قلبی مشاهده نشد.

انسداد عروق کرونر (عروق رساننده خون حاوی اکسیژن و غذا به عضله قلب) و افزایش فشار خون دو بیماری مهم قلبی هستند، اختلال در خون رسانی به عضله قلب در واقع ناتوانی پمپاژ خون به تمام بافتهای بدن است. با وجود اینکه توجه به درمان این بیماری اهمیت زیادی دارد، اما یک ازدواج خوب و موفق، روند بهبودی و درمان آن را تسریع می کند.

ازدواج و سرطان

آیا ازدواج خطر سرطان را کاهش می دهد؟ مدارک مستندی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد. اما می توان اظهار کرد که ازدواج ممکن است باعث کندشدن روند سرطان شود. مثلا مطالعه ای روی 27779 فرد سرطانی نشان داد که بیماری در اشخاص مجرد نسبت به متاهلین دیرتر تشخیص داده شده است یعنی در اشخاص مجرد این تحقیق، در هنگام تشخیص سرطان، بیماری پیشرفت بیشتری کرده است. درمان سرطان در افراد متاهل نتیجه بهتری داده و بیشتر عمر کرده اند. افراد سالمی که ازدواج کرده اند و سپس مبتلا به سرطان شده اند با بیماری بیشتر مقابله کرده و در درمان موفق تر بوده اند.

سرطان پروستات یک نوع سرطان مختص آقایان است. حتما تا اینجا متوجه شدید که ازدواج در طول عمر افراد تاثیر می گذارد، دانشمندان دانشگاه میامی روی 143063 مرد بیمار به مدت 17 سال تحقیق کردند: مردان متاهل عمر طولانی تری متوسط 69 ماه داشتند، مردان مطلقه و مردان زن مرده متوسط  38 ماه زندگی کرده اند و مردانی که اصلا ازدواج نکرده اند متوسط عمر 49 ماه را داشتند. در تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد نظیر چنین تحقیقی و برای بیماران مبتلا به سرطان مثانه انجام شده که این سرطان در بین مردان شایع تر است و نتیجه مشابهی حاصل شد.

تاثیر ازدواج بر روی دیگر بیماریها

اگرچه اطلاعات کمی در دست است ، ولی به نظر می رسد ازدواج اثرات مثبتی روی سلامتی دستگاههای مختلف بدن دارد. سلامت روانی مهم ترین بخش آن است، مردان متاهل نسبت به مردان مجرد در معرض خطر کمتری از افسردگی قرار می گیرند و در بازنشستگی احساس رضایت از زندگی در آنها بیشتر است. خطر بیماری آلزایمر کاهش می یابد، سطح قند خون تعدیل می شود، وقتی در بیمارستان بستری هستید درمان در افراد متاهل زودتر و بهتر نتیجه می دهد.

آیا زن و شوهر بیماری های مشترک دارند؟

اغلب گفته می شود که بیماریهای زوج های سالخورده به هم شباهت دارند. این جمله ممکن است درست یا نادرست باشد، اما برطبق تحقیقات ایتالیایی ها، زوجها هر دو در معرض خطر بیماری قلبی مشابهی هستند. به گزارشی که در سال 2009 منتشر شده است، در بازبینی 71 تحقیقی که در گذشته انجام داد بودند مطالعه جدیدی را روی 100000 زوج انجام دادند و متوجه شدند در تمامی آنها، زن یا شوهر علایم بیماری شریک خود مثل بیماری فشار خون، دیابت، کلسترول، چاقی و سیگار کشیدن را داشت. این شباهت بیماری ها در زوج ها را می توان چنین توضیح داد که مردم تمایل دارند که همسرشان در رفتار و عادات زندگی شبیه خودشان باشند. و علت دیگر اینکه معمولا سبک زندگی والدین خود را پیش می گیرند. پزشکان استرالیایی اظهار امیدواری کردند که با اصلاح تغذیه و ورزش همزمان در هر دو زوج می توان بیماری های مشترک بین آنها را پیشگیری و درمان کرد.

اختلافات زناشویی و طلاق

یک ازدواج خوب سلامت مردان را بالا می برد، اما اختلافات زن و شوهری باعث از دست رفتن شادی و سلامتی طرفین می شود. مطالعه ای در مدت نه سال از 10904 مرد متاهل آمریکایی انجام شد آمار مرگ و میر در مردانی که طلاق گرفته بودند 37% بیشتر از مردان متاهل بود. مطالعه مشابهی هم در بریتانیا روی 9011 از کارمندانی که استرس فراوانی در محل کارشان تحمل می کنند انجام شد و نشان داد که خطر سکته قلبی و گلودرد 34% در آنها افزایش یافته بود. در تحقیق دیگری بین 10059 مرد متوجه شدند روابط پردغدغه و پریشان خانوادگی خطر مرگ ناشی از سکته مغزی را 34% افزایش می دهد. طلاق همچنین نرخ خودکشی را در مردان بالا می برد.

مردانی که زن آنها فوت کرده است

به دلیل اینکه زنان عمر طولانی تری نسبت به مردان دارند، زنان در مقایسه با مردان بیشتر بیوه می شوند. محققان سراسر جهان معتقدند که همیشه از دست دادن همسر خطر بیماری، عجز و ناتوانی را افزایش می دهد اما در مقایسه زن و مرد، مردان آسیب پذیرتر هستند و تاثیر منفی روحی – جسمی فوت همسر در مردان بیشتر نمود پیدا می کند.

مطالعه روی 12522 فرد متاهل در مدت 14 تا 23 سال انجام شد. در این تحقیق 1453 مرد و 3294 زن همسرانشان فوت کرده بودند. 30% از مردان زن مرده، فوت کردند، در حالی که تنها 15% از زنان از دنیا رفتند. مردان سالمی که زنانشان را از دست داده بودند در طی سالهای مطالعه 2 برابر مردان سالم متاهل، فوت کردند و نرخ مرگ و میر در مردان زن مرده ای که مشکل جسمانی داشتند 1.6 برابر مردان سالم بوده است. بیشترین خطر مرگ و میر بین 7 تا 12 ماه بعد از فوت همسر اتفاق می افتد، البته نرخ مرگ و میر تا 2 سال بعد از زن مردگی همچنان بالاست. دلیل اینکه مردان زن مرده سریعتر احساس عجز و ناتوانی می کنند این است که سبک زندگی، خوراک و سلامتی آنها بدتر می شود. عامل بعدی، انزوا و دوری از اجتماع است. در تحقیقی در بوستون سطح هورمون تستسترون در مردان زن مرده بررسی شد و نشان داد که سطح این هورمون به مقداری کاهش می یابد که می توان با سطح این هورمون در کهنسالی مقایسه کرد.

برخی مردان برای عشق، برخی برای پول و یا به دلایل مختلف خویشاوندی و شخصی ازدواج می کنند. حتی اکنون عده ای بعد از خواندن این مقاله به خاطر سلامتی ازدواج می کنند؟!

مردان متاهلی که از زندگی مشترک خود راضی هستند، بایستی نعمت سلامتی را به دیگر عوامل مثبت ازدواج اضافه کنند و برای این رضایت مندی از همسر خود ممنون باشند. مردان متاهل ناراضی از زندگی مشترک، بایستی این مشکل را با همسر خود در میان بگذارند تا بتوانند استرس را کاهش داده و روابطتشان را بهبود بخشند. مردان مجرد از مزایای سلامتی که ازدواج به همراه می آورد محرومند ولی بایستی تلاش کنند تا به روشهایی دیگر آن را بدست آورند این عبارت به این معناست که در رژیم غذایی، ورزش، الکل، سیگار کشیدن و دیگر رفتارها، سالم ترین انتخاب را انجام دهند. همچنین با نظر پزشک چکاب جسمانی را به طور منظم دنبال کنند و به دنبال راههایی باشند تا استرس را کاهش دهند.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید