• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 02 / 09

رفع شوری، شیرینی، سوختگی، بوی سیر در غذا و چند نکته کاربردی دیگر 

در این مقاله چند نکته مهم و کاربردی در آشپزخانه را می آموزید که حتما به درد هر خانم خانه داری می خورد و دانستن این نکات برای زمانی که با آن ها مواجه می شوید کمک زیادی برای رفع این مشکل به شما می کند.

فلفل نمکی!

از آن جا که در بیشتر نسخه های آشپزی، از نمک و فلفل هر دو استفاده می شود، بهتر است یک نمکدان بزرگ انتخاب کرده، نمک و فلفل را با هم مخلوط نموده داخل آن بریزید. برای به دست آوردن یک ترکیب مطلوب، بهتر است سه چهارم نمک و یک چهارم فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید.

رفع شوری شیرینی غذا

نمک و فلفل لجباز و دست و دلباز!

اگر سوراخ های نمکدان شما به علت رطوبت گرفته شده است می توانید چند تکه کاغذ خشک کن یا چند تکه کاغذ روزنامه درون نمکدان بگذارید. البته راه کارهای دیگری مثل استفاده از 5 تا 10 دانه برنج خام در نمکدان و یا استفاده از نمکدان چوبی نیز موثر است.

اگر سوراخ نمکدان به گونه ای است که نمک زیادی می ریزد می توانید نمکدان را بشویید، کاملا خشک کنید و به وسیله یک لاک ناخن بی رنگ، سوراخ های مورد نظر را مسدود کنید.

اگر سوراخ های فلفل دان شما می گیرد، کافی است چند دانه فلفل دسته داخل آن بیندازید، نه تنها از مسدود شدن سوراخ های آن جلوگیری خواهد کرد بلکه به پودر فلفل نیز طعم تازگی خواهد بخشید.

چه وقت باید نمک زد؟

استفاده از نمک در غذاها زمان معینی دارد:

به سوپ و آبگوشت قبلا نمک بزنید.

به گوشت درست اندکی قبل از برداشتن از روی آتش نمک بزنید.

سبزیجات را در آب نمک دار بپزید.

پیمانه کردن مایعات چسبناک

اگر می خواهید مایعات چسبناک نظیر عسل، مربا و انواع شربت ها را پیمانه کنید، قبلا فنجان اندازه گیری را با روغن خواکی چرب کنید و در آب داغ، آب بکشید. به این ترتیب، مایعات چسبناک به بدنه داخل فنجان نخواهند چسبید و اندازه گیری شما دقیق انجام خواهد شد.

خارج کردن “کچاپ” از بطری!

گاهی انواع سس ها و خوراکی ها که به عنوان چاشنی به کار می روند و معمولا درون بطری به فروش می رسند، سفت می شوند به طوری که از دهانه بطری بیرون نمی ریزد. آسان ترین راه برای حل این مشکل آن است که یک نی مخصوص نوشیدن نوشابه به داخل بطری فرو برده تا انتها فشار دهید، سپس آن را بیرون بکشید. هوای کافی که به این ترتیب وارد بطری می گردد، باعث می شود که محتویات بطری به راحتی از آن بیرون بریزد.

اوزان موردنیاز کدبانو

این اوزان متداول را حفظ کرده و یا در دفتری یادداشت کنید. این اوزان کم و بیش به شرح زیرند:

یک مثقال = 6.4 گرم

یک سیر = 16 مثقال = 75 گرم

یک چارک = 10 سیر = 160 مثقال = 750 گرم

یک کیلو = 13 سیر و 5 مثقال و 8 نخود = 1000 گرم

یک من = 40 سیر = 3 کیلوگرم

یک گرم = 10 دسی گرم = 100 سانتی گرم = 1000 میلی گرم.

نرم کردن کره!

هیچ گاه سعی نکنید کره ای را که از فریزر در آورده اید، به وسیله یک کارد تیز از وسط به دو نیم کنید. این کار به ویژه وقتی قالب کرده را در دست گرفته اید، بسیار خطرناک است، زیرا احتمال دارد دست خود را ببرید.

  • قالب کره را رنده کنید، رنده کردن کره ای که سخت منجمد شده، به سرعت آن را نرم می کند.

  • اگر می خواهید کره شما بیش از حد نرم شود – به طوری که بتوانید آن را روی نان و غیره بمالید – یک لحظه ماهی تابه کوچکی که قبلا روی آتش گرم کرده اید، وارونه روی ظرف کره بگذارید، به زودی کره را نرم خواهد کرد.

ولی اگر عجله ای ندارید و مایلید کره شما به طور طبیعی نرم شود، ساعتی قبل، آن را از فریزر خارج کنید و بگذارید تا خود به خود نرم شود.

از بین بردن بوهای نامطبوع
  • از سبزیجات هنگام پختن، بوی نامطبوعی در فضای آشپزخانه پراکنده می سازند. هنگام پختن سبزیجات، ظرف کوچکی از سرکه که بالای چراغ گاز بگذارید. بوی نامطبوع را به خود جذب خواهد کرد و اصولا سرکه در حال جوشیدن، هر گونه بوئی را از بین خواهد برد.

  • یا به آب سبزیجات در حال طبخ، مقداری سرکه اضافه کنید.

  • برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع آشپزخانه در فضای ساختمان هنگام پختن سبزیجات تند، چند تکه نان در آب آن بیندازید.

غذا زیادی شیرین شده چه کنم؟

اگر غذای شما بیش از اندازه شیرین شد، کمی نمک به آن بیفزائید و یا آن که یک قاشق سرکه به آن اضافه کنید، شیرینی اضافی را از بین خواهد برد.

وای غذا شور شد!

روش های زیر را برای برطرف کردن غذای شور به کار بندید:

  • برای برطرف ساختن شوری بیش از حد غذا، باید از خوراکی هایی مانند سیب زمینی، سرکه و قند کمک گرفت، البته استفاده از این مواد، بستگی به نوع غذای شما دارد. اگر این غذا آبگوشت، سوپ یا طاس کباب باشد، برای از بین بردن شوری آن باید سیب زمینی های پخته شده را از آن خارج کرده و به جایش سیب زمینی خام قرار دهید. سیب زمینی، نمک اضافی را به خود جذب خواهد کرد. البته سیب زمینی های پخته را نیز بعدا می توان مورد استفاده قرار داد.

چنان چه غذای شما فاقد سیب زمینی است، باز هم چند سیب زمینی موقتا به داخل آن بیندازید تا شوری غذا برطرف شود و قبل از کشیدن غذا، سیب زمینی ها را خارج سازید.

  • روش دیگر آن است که یک قاشق سرکه و یک قاشق شکر به غذای شور اضافه نمایید. شوری غذا گرفته خواهد شد.

  • اگر یک تکه کوچک اسفنج طبیعی دریا، و اگر ندارید یک قاشق نقره کوچک داخل غذای شور بیندازید و بگذارید مدت ده دقیقه بپزد، طعم شور غذا از بین خواهد رفت!

  • قطعه ای قند را میان غذا نگاه دارید و تقریبا مدت 20 ثانیه صبر کنید، این تکه قند، نمک اضافی غذا را به خود جذب می کند.

مصرف نمک را محدود کنید

بوی سیر

اگر سوپ یا آبگوشت شما بیش از حد بوی سیر گرفته، برگ های جعفری را درون یک صافی چای قرار دهید و داخل غذا بیندازید تا آن که سیر اضافی را به خود جذب کند.

مایونز اضافی

اگر هنگام درست کردن سالادهایی مانند سالاد ماهی تون، اشتباها بیش از حد به آن مایونز زده اید و دیگر ماهی تون ندارید که به آن اضافه کنید، می توانید مقداری خرده نان درون آن بریزید. خرده نان ها با مایونز مخلوط شده طعم ماهی به خود خواهد گرفت.

ای وای غذا سوخت!
  • اگر غذای شما سوخت، قابلمه یا ماهی تابه را فورا از روی آتش بردارید و مدت 15 دقیقه آن را درون آب سرد قرار دهید تا عمل پختن متوقف شود. سپس با یک قاشق چوبی، به دقت قسمت های نسوخته غذا را برداشته و به ظرف دیگری منتقل کنید. هیچ گاه ته ظرف را نتراشید و از قسمت های سوخته به ظرف جدید منتقل نکنید.

  • اگر گوشت سوخت، ابتدا حوله تمیزی را در آب گرم خیس کنید و آب آن را بچلانید. گوشت را با آن بپوشانید و بگذارید مدت 5 دقیقه بماند. سپس پوسته سوخته شده را با یک چاقو بتراشید.

  • برای برطرف ساختن طعم و بوی سوختگی برنج، یک تکه نان سفید تازه (بهتر است سر آن باشد) روی برنج قرار داده در ظرف را بگذارید. ظرف چند دقیقه بوی نامطبوع آن از بین خواهد رفت.

  • اگر یک قاشق شربت خوری کره بادام زمینی را به آبگوشت اضافه کنید، طعم سوختگی را از بین خواهد برد.

  • اگر کره نباتی (مارگارین) سوخت، آن را دور نریزید، بلکه می توانید به شیوه فرانسویان عمل کنید و آن را روی سبزیجات ریخته و یا از آن برای تهیه نیمرو استفاده کنید.

  • قبل از آن که لایه سوخته شده کیک را با یک چاقو بتراشید، بگذارید سرد شود. سپس جای آن را با لایه نازکی از مخلوط سفیده تخم مرغ و خاکه قند بپوشانید تا خرده های کیک از هم نپاشد. آن گاه لایه ضخیم تری از همین مخلوط روی آن قرار دهید.

  • شیر وقتی بسوزد بوی نامطبوعی در فضا پراکنده خواهد شد و شیر نیز طعم سوختگی را به خود خواهد گرفت. در این مواقع ظرف شیر را در آب سرد بگذارید و یک نوک انگشت نمک (یک هشتم قاشق شربت خوری) به آن اضافه کنید، طعم سوختگی برطرف خواهد شد.

هر گاه مقدار کمی شکر به شیر اضافه کنید، ولی آن را به هم نزنید به جلوگیری از سوختن شیر کمک خواهد کرد.

برای آن که ظرف شیر را راحت تر تمیز کنید، همیشه ظرف را پیش از آن که شیر را در آن بجوشانید، در آب سرد آب بکشید.

چه کار کنم، چسبیده:
ژله یا لرزانک!

برای جدا کردن ژله از قالب آن، حوله ای در آب گرم خیس کنید. بچلانید و آن را مدت تقریبا 15 ثانیه به دور قالب ژله بپیچید. سپس با هر دو دست، و با حرکت سریع و رو به پایین مچ ها، آن را از قالب آزاد کنید.

اگر قالب مخصوص ژله را در آب سرد، آب بکشید و سپس آن را با روغن سالاد چرب کنید. نه تنها به آسانی از قالب بیرون خواهد آمد، بلکه از درخشندگی خاصی برخوردار خواهد شد.

غذاهای خمیری

اگر غذاهای خمیری مانند اسپاگتی یا ماکارانی پس از آب کشی به هم چسبیده، ناراحت نشوید. کافی است یکی دو دقیقه دیگر آن را دوباره بجوشانید.

سرخ کردنی ها

وقتی غذاهای سرخ کردنی به ته ظرف بچسبد، ظرف را در سینک ظرفشویی و یا در ظرف بزرگی از آب سرد قرار دهید. سپس یک کفگیر یا کاردک را زیر محتوی ماهی تابه فرو برید. با این اقدام، غذا از ظرف جدا خواهد شد. این کار هم چنین زحمت شما را در شستن ظرف نیز کم خواهد کرد.

خمیر چسبیده

برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به وردنه، یک جوراب بچگانه تمیز را قسمت پنجه آن را بریده و فقط ساقه اش را باقی گذارید، و این قسمت ساقه جوراب را روی وردنه بکشید و رویش آب بپاشید. یا آن که قبل از پاشیدن آرد، وردنه را درون فریزر بگذارید تا آن که سرد شود. در این صورت خمیر به آن نخواهد چسبید.

کیک و شیرینی

وقتی کیک شما سرد شده و به ظرف چسبیده، کیک را دوباره اندکی در فر حرارت دهید. اگر باز هم از ظرف جدا نشد، یک حوله مرطوب دور ظرف قرار دهید و بگذارید چند لحظه بماند.

یکی از راه های جا کردن کیک یا نان شیرینی از قالب این است که دستمالی را در آب خیلی داغ خیس کنید، سپس آن را دور قالب بپیچید و بگذارید چند دقیقه بماند، به آسانی شیرینی از قالب خارج می شود.

راه دیگر برای نچسبیدن شیرینی به قالب این است که قالب را با با مقدار کمی روغن بادام شیرین چرب کنید. برای این منظور می توانید از قلم مو نیز استفاده کنید.

بریدن غذاهای چسبناک

قبل از بریدن، در داخل پاکتی روی آن آرد بپاشید.

یا هنگام بریدن، چاقوی خود را در آب گرم فرو برید.

رام کردن خامه سرکش!

برای آن که هنگام زدن کرم یا خامه، زودتر به نتیجه برسید به نکات زیر توجه کنید:

ابتدا کرم را سرد کنید، سپس در ظرفی ریخته خوب به هم بزنید.

ظرف محتوی کرم را در داخل ظرفی از یخ بگذارید و در همان حال آن را به هم بزنید.

یک سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید. ابتدا سرد کنید سپس خوب آن را به هم بزنید.

اگر کرم شما رام نشده و هوز سفت است، به تدریج 3 یا 4 قطره آب لیمو به آن اضافه کنید و به هم زدن خود ادامه دهید.

اگر کرم را زودتر از موقع زده و آماده کرده اید و از آن بیم دارید که وا برود، مقدار کمی ژلاتین بدون طعم (یک سوم قاشق شربت خوری برای هر فنجان کرم) به کرمی که زودتر از موعد زده اید، اضافه کنید. از هم وا نخواهد رفت.

هنگامی که کرم را با یک هم زن برقی یا دستی به هم می زنید این امکان وجود دارد که به اطراف پاشیده شود، هم اطراف را کثیف کند و هم این که از کرم شما کم شود، برای جلوگیری از این کار به ترتیب زیر عمل کنید:

1- در وسط یک کاغذ مومی که آن را کاغذ “روغنی” نیز می نامند، دو سوراخ کوچک ایجاد کنید. سپس میله های هم زن را از این سوراخ عبور داده و دوباره به دستگاه وصل کنید. این کاغذ، به منزله چتری مانع از آن خواهد شد که در موقع هم زدن، کرم به اطراف پاشیده شود.

2- اگر کاغذ مومی در اختیار ندارید می توانید برای این کار، از فویل آلومینیومی استفاده کنید. به هر حال باید کاغذی باشد که کرم را به خود جذب نکند و پس از پایان کار بتوان کرم را از روی آن جمع کرد.

کیک به شکل قلب

اگر مایلید کیکی به شکل قلب درست کنید، لزومی ندارد خود را به دردسر بیندازید. یک ابتکار ساده این که دو قطعه کیک، یکی به شکل دایر و دیگری به شکل مربع بپزید. کیک دایره شکل را از وسط به دو نیم کنید. کیک مربع را به شکل لوزی در وسط بگذارید آن گاه هر دو نیم دایره را در دو طرف بالای این لوزی قرار دهید. اکنون کیک کاملی به شکل قلب در اختیار دارید.

خمیر نظافت!

اگر روزی مجبور شدید در فضای آژاد، روی اجاق یا آتش هیزم غذا بپزید، قبل از مبادرت به این کار پشت ماهی تابه یا قابلمه خود را اندکی خمیر ریش بمالید! با این تدبیر به آسانی سیاهی های ناشی از دود اجاق پاک خواهد شد و هنگام شستن خراشی به ظرف وارد نمی شود و به سرعت تمیز می شود.

برای جلوگیری از سر رفتن غذا!

هر گاه یک تکه کره، یا چند قاشق شربت خوری روغن خوراکی به درون آب برنج اضافه کنید، برنج یا اسپاگتی شما سر نخواهد رفت و به یکدیگر نخواهد چسبید.

خوراکی ها را چگونه می توان نگهداری کرد؟
کیک

برای جلوگیری از خشک شدن کیک، سیبی را از وسط نصف کرده، یک نیمه آن را درون جعبه کیک بگذارید.

یا یک تکه نان تزه را به وسیله خلال دندان به قسمت بریده شده کیک وصل کنید. از خشک شدن و بیاتی کیک جلوگیری خواهد کرد.

عسل

عسل را در ظرف پلاستیکی کوچک و در دار بریزید. هر گاه عسل شکرک زد، کافی است شیشه عسل را درون ظرفی مملو از آب جوش بگذارید.

روغن زیتون

برای آن که روغن زیتون دیرتر خراب شود، یک حبه قند داخل آن بیندازید.

تنظیم: سمیه مظفری

برگرفته از کتاب “از یادداشت های یک زن خانه دار” نوشته الهه گنجوی (رحیمی افشار)، انتشارات پیک فرهنگ.

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید