• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 02 / 24

شناسایی پول چینی یوان، RMB یا رنمینبی جعلی

آیا برای سفر به کشور چین آماده شده اید در حالی که نمی توانید اسکناس های جعلی چینی را از اسکناس های اصل بانکی این کشور تشخیص دهید؟ برای این که در تشخیص اسکناس جعلی چینی خبره و متخصص شوید این مقاله را مطالعه کنید.

شناسایی پول چینی یوان، RMB یا رنمینبی جعلی

پول چین می تواند برای خارجی ها بسیار گیج کننده باشد حتی نام آن برای اکثر مردم ناشناخته است. بنابراین داشتن درک اساسی از پول چینی شما را متوجه این می کند که:

• ارزش اسکناس و سکه های مورد استفاده خود را بشناسید

• هنگام خرید، در قیمت ها اشتباه نکنید

• خطر تقلب یا هزینه بیش از حد برای چیزهایی که در چین قصد خرید آن را دارید، کم تر می شود

• پول را با نرخ ارز رایج مبادله کنید

• از مبادله با پول چینی جعلی خودداری کنید

جاش سامرز می گوید من بیش از یک دهه است که یوان چینی را مبادله می کنم و می توانم در این مقاله تجارب خوبی را در اختیار شما قرار دهم.

ارز چینی چیست؟

نام های مختلفی برای پول چینی وجود دارد. در معاملات ارزی چین نام سه واحد RMB، یوان و رنمینبی را می شنوید که دارای یک معنی مشترک هستند که آن هم واحد ارزی کشور چین است.

واحد رسمی پول کشور چین، RMB یا rénmínbì یا رنمینبی یا 人民币 است. رنمینبی در فارسی، “پول رایج مردم” ترجمه می شود. در مکاتبات محلی از کلمه رنمینبی و در معاملات بین المللی از نام RMB یا یوان (CNY) استفاده می شود. تلفظ کلمه یوان، یو + آن است.

با این حال وقتی مردم چینی راجع به واحد پول خود صحبت می کنند، به ندرت از اصطلاح رنمینبی استفاده می کنند. در عوض کلمات کوای (kuài) یا یوان (yuán) را خواهید شنید. به عنوان مثال، چیزی که پنج RMB قیمت دارد به صورت محاوره ای به عنوان پنج kuài یا پنج یوان در زبان چینی ماندارین بیان می شود. ماندارین یک گروه از زبان های چینی مرتبط با هم است که در قسمت‌های شمالی و جنوب غربی چین صحبت می‌شوند.

به صورت کتبی یا نوشتاری، واحد پول چینی کمی متفاوت است. هنگامی که به صورت آنلاین چک می کنید یا به بانک ها مراجعه می کنید تا نرخ ارز را برای RMB چینی ببینید، نماد ¥ یا 元 را می بینید که هر دو نماد یا سمبل رنمینبی چینی هستند.

اگرچه امروزه بیشتر مردم چینی پول نقد زیادی با خود همراه ندارند، اما همه کسانی که با پول چینی سر و کار دارند باید با اسکناس های بانکی مختلف آشنایی داشته باشند.

هر مائو (毛) یا جیائو (角) یک دهم یوان ارزش دارند، پس یک یوان معادل ده مائو یا جیائو است. یوان در محاوره مردم، کوای (块) نیز نامیده می شود. نحوه استفاده چینی ها از مائو یا جیائو در مکالمه گفتاری، شبیه به ارتباط سنت به دلار آمریکا است.

تصاویر زیر را ملاحظه کنید.

1 مائو چینی اصل

1 مائو یا جیائو

تشخیص 5 جیائو چینی

5 مائو یا جیائو

 تشخیص اصل پول 1 کوای چینی

1 کوای یا یوان

5 RMB چین

5 کوای یا یوان

 شناسایی پول جعلی چینی

10 کوای یا یوان

20 رنمینبی چینی جعلی

20 کوای یا یوان

اصل بودن ارز 50 یوان چین

50 کوای یا یوان

تشخیص 100 یوان چینی اصل

100 یوان یا کوای

به عنوان مثال اگر بگویم 5.50 رنمینبی چینی، هم چنین می توانم بگویم: 5 کوای 5 مائو چیان یا کیان (چیان یا کیان به معنی پول در زبان ماندارین است) یا فقط آن را به 5 کوای 5 کوتاه می کنم.

نحوه به دست آوردن یوان چین و مبادله ارز

به دست آوردن یوان چین از چند طریق انجام می شود:

  • از طریق بانک های کشور خودتان در خارج از چین: البته نمی توانید ارز زیادی به دست آورید و نرخ ارز در هر بانکی متفاوت است.

  • مبادله ارز در فرودگاه و هتل: کیوسک های تبادل ارز را در این مکان ها مشاهده خواهید کرد البته نرخ ارز در آن ها گران تمام می شود.

  • برداشت رنمینبی چینی از دستگاه خودپرداز چینی: بیشتر مسافران خارجی تمایل دارند که از یک دستگاه خودپرداز چینی برای گرفتن پول استفاده کنند، زیرا این روش خیلی راحت است و دستگاه های خودپرداز تقریباً در هر گوشه خیابان (و در فرودگاه ها) وجود دارد ولی برای برداشت سقف دارند، حداکثر مجاز (معمولاً 2،000-3،000).

  • مبادله RMB چینی در یک بانک چینی: این روش هیچ هزینه ای ندارد و همیشه بهترین نرخ ارز را در بانک های چین دریافت می کنید. مشکل این روش در زمانی است که باید در بانک منتظر بمانید و یا مجبور باشید به زبان چینی با کارمندان بانک صحبت کنید.

چگونه پول تقلبی چینی را شناسایی کنیم

هنگام سفرهای بین المللی، همیشه خطر دریافت ارز تقلبی وجود دارد زیرا شما به عنوان یک “مسافر ناآگاه” مورد هدف قرار می گیرید. خوشبختانه در چین، خطر به دست آوردن رنمینبی جعلی واقعاً کم است. چرا؟ زیرا مجازات توزیع یوان جعلی چینی بسیار زیاد است.

از مبادله ارز در بازار سیاه خودداری کنید و از افرادی که خارج از بانک ارز می فروشند، نخرید چون احتمال تقلب زیاد است و توصیه می کنیم انتظار در بانک حتی در صف طولانی ارزش خرید پول اصل و غیر جعلی را دارد.

در موارد نادری که نگران هستید آیا پول شما جعلی است یا خیر، برای تشخیص موارد زیر را مطالعه کنید.

1. پول را در معرض نور یا رو به آسمان نگه دارید. تصویر رئیس مائو را در سمت چپ در قسمت سفید پول می بینید.

2. شماره سریال در سمت چپ پایین دیده می شود، همان طور که از وسط به راست می خوانید به تدریج کوچک تر می شود.

3. روی تصویر صورت مائو، انگشت خود را به دور یقه او حرکت دهید. اگر هنگام کشیدن انگشت بر روی آن، احساس برجستگی کردید، این یک پول واقعی و غیر جعلی است.

4. در گوشه سمت چپ پایین، آن علائم عجیب و غریب و مرموز وقتی شما اسکناس را کج می کنید “100” می شوند. فضاهای خالی با رنگی متفاوت پر می شود.

5. هم چنین در گوشه سمت چپ پایین در کنار ارزش عددی باید مقدار پول را در قسمت سفید ذکر شود (به عنوان مثال اگر این یک پول 100 یوان است، در صورت واقعی بودن، در این جا نیز باید 100 علامت گذاری شده باشد).

6. خط امنیتی که در سمت راست اسکناس دیده می شود، با تغییر زاویه دید، رنگ از صورتی تند به سبز تغییر می کند.

پول 100 کوای چینی

همان طور که ملاحظه کردید اگر یک پول چینی مشخصات بالا را نداشته باشد جعلی خواهد بود.

یک پول 100 رنمینبی واقعی را در مقابل یک پول تقلبی قرار دهید و مقایسه کنید. کسی که پول جعلی را در اختیار شما قرار می دهد وضعیت خطرناکی برای خود و شما فراهم می کند! و در هنگام معامله، زمانی که پول را به طرف مقابل یا فروشنده می دهید شما متهم و دروغ گو می شوید. بنابراین در صورت دریافت پول تقلبی، آن را مستقیماً به نزدیکترین ایستگاه پلیس برگردانید و وضعیت را با ارائه قبض های صرافی بازار سیاه مدیریت کنید. اگر از راننده تاکسی پول جعلی دریافت کرده اید باید پلاک ماشین را به خاطر بسپارید و رسید از راننده بخواهید. ارائه قبض صرافی و رسید باعث می شود پلیس نسبت به شما با عدالت برخورد کند.

آیا همه پول نقدی را می پذیرند؟ اپلیکیشن یا برنامه های پرداخت تلفن همراه

کارت های اعتباری در چین هرگز از اعتبار ساقط نمی شوند، اپلیکیشن و برنامه هایی می توانید در موبایل خود نصب کنید که برای پرداخت هزینه در شهرهای بزرگ چین به کار می آیند.

شما می توانید از برنامه Alipay و WeChat Pay برای پرداخت چیزهایی که خریداری می کنید، در هر رستوران، تاکسی، سینما یا پرداخت قبض آب و برق استفاده کنید و نیاز به پرداخت نقدی پول نخواهید داشت. برای استفاده از این برنامه ها به یک حساب بانکی معتبر چینی نیاز دارید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید