• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 05 / 29

آیا پوست خشک دارید یا چرب ؟ و با هر یک چه کنید؟

ویژگی های پوست سالم

اگر می خواهید بدانید پوست سالمی دارید یا نه ویژگی های زیر یک پوست سالم را به شما معرفی می کند.

  • یکدستی “بدون لک و برآمدگی”
  • لطافت و رطوبت “نه چرب و نه خشک”
  • صافی و نبودن قرمز شدگی یا سوختگی (بر اثر آفتاب سوختگی یا عوامل محیطی)
  • نرمی و استحکام ، نبود چین و چروک
  • نبود جوش با حساسیت مشخص (حساس نبودن به عفونت)
انواع پوست:

نخستین گام برای داشتن پوستی زیبا آگاهی یافتن از انواع پوست می باشد. انواع پوست شامل خشک، چرب، مختلط، حساس و نرمال می باشد.

پوست خشک

مات و کدر است ، بسیار نازک  می باشد و در سطح این نوع پوست، پوسته ایجاد می شود و دارای چین و چروک بخصوص در نواحی پیشانی ، اطراف چشم است. معمولا افرادی با این نوع ویژگی، از کشیدگی پوست شکایت دارند. برای این پوست محصولات حاوی مرطوب کننده استفاده می شود همچنین پاک کننده های چرب و کرم های چرب نیز موثر است. شستشوی زیاد با آب و صابون ، سرما، گرما و تابش نور خورشید از عوامل بیرونی مضر در ایجاد پوست خشک است. بنابراین شستشوی صورت با شوینده های ملایم و فاقد الکل توصیه می شود.

پوست خشک

پوست چرب

این نوع پوست ضخیم و براق است . جذب آلودگی در پوست هایی با این ویژگی بیشتر است. اغلب دارای جوش و منافذ باز می باشد. فعالیت غدد درونی ،تغذیه نامناسب، زمینه ارثی و مصرف شیرینی جات از عوامل ایجاد پوست چرب است. مرطوب کننده های بدون چربی برای پوست موثر است. استفاده از لوازم آرایشی غیر چرب یا اینکه درصد چربی پایینی داشته باشند توصیه میشود. شسشتو روزانه با آب و صابون هم در برطرف کردن چربی پوست موثر است.

پوست چرب

پوست مختلط یا ترکیبی

این نوع پوست در واقع ترکیب هر 2 نوع پوست چرب و خشک بوده، معمولا در نواحی T صورت (پیشانی ، بینی و چانه) چرب در نواحی U صورت  (گونه ها شقیق ها و اطراف چشم ها) خشک می باشد. ( و بالعکس)

پوست حساس

این نوع پوست نسبت به عوامل بیرونی مانند : تغییر آب و هوا ، نور خورشید و عوامل درونی نظیر قاعدگی ، غذای داغ و پر ادویه و استرس عکس العمل نشان می دهد. نشانه های آن خارش، سوزش، قرمزی و ساییدگی در پوست می باشد. عواملی مانند داروها، لوازم آرایشی و تغذیه نامناسب باعث بروز آلرژی و واکنش در این پوست ها شده. برای بهبودی این پوست ها بهتر است از محصولاتی که مواد آلرژی زا و مواد معطر دارند استفاده نشود.

پوست حساس

پوست نرمال

تمام ویژگی های پوست سالم را داراست و بدون عیب و نقص بوده، نرم و مخملی و با انعطاف است.اما در معرض خطر نیاز به مراقبت دارد.

پوست نرمال

روش های مراقبت از پوست

هر فردی تمایل دارد تا صورتی زیبا و پوستی شفاف داشته باشد، شما می توانید با پیروی از یکسری نکات ساده به پوست زیبایی دست پیدا کنید.

 تغذیه صحیح:

برای داشتن پوستی سالم ،همیشه حفظ یک رژیم غذایی سالم الزامیست. غذاهایی که سرشار از ویتامین های A,B,C,E باشد.

ویتامین A :پوست را مرطوب نگه می دارد و از سرطان جلوگیری کرده و نقش موثری در کاهش چین و چروک دارد.

ویتامین E : از چین و چروک و شل شدن عضلات پوست جلوگیری می کند و خاصیت ضدپیری دارد.

ویتامین C : نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد و با کمبود ان پوست خشک و لکه دار و ریزش مو زیاد می شود.

ویتامین B6 :کمبود آن باعث کم خونی و ضایعات پوستی است.

ویتامین B1 :کمبود آن موجب خشکی پوست می شود.

 مراقبت اساسی پوست:

مراقبت فردی از پوست شامل (تمیز کردن پوست، مرطوب نگه داشتن پوست و استفاده از لوسیون های پاک کننده) می باشد.حتی اگر وقت ندارید این امر خیلی ضروری است.

لایه برداری پوست : لایه برداری پوست بیرونی برای از بین بردن سلولهای کهنه و رویش سلول های تازه ( استفاده از ماسک های گیاهی، ویتامینه )

مراقبت از پوست در برابر تشعشات UVA وUVB : استفاده حتمی از کرم های ضد آفتاب

تهیه و تنظیم: زهرا صانعی

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید