• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 09

درباره بی اشتهایی خردسالان بیشتر بدانید

آيا شما هم با مشكل بي اشتهايي يا غذا نخوردن فرزند خردسال خود دست به گريبان هستيد؟ هر چند اين وضعيت براي هر پدر و مادري آزار دهنده است اما بايد بدانيد كه اين بخشي عادي از فرآيند رشد كودك شماست. در اين ميان آنچه به شما كمك مي كند اين است كه سعي كنيد بفهميد فرزند شما به چه خوردني هايي علاقه نشان مي دهد و بايد بدانيد كه كي و كجا مي توانيد به آن ها غذا بدهيد و اين فرزند شماست كه تصميم مي گيرد چقدر بخورد.

تغذیه کودکان

آيا فرزند شما چيزي نمي خورد يا به اندازه كافي نمي خورد؟

بيشتر والدين نگران اين هستند كه چرا فرزند آن ها به اندازه كافي غذا هاي مقوي مصرف نمي كند. بسياري از كودكان اشتهاي كمي دارند و در هر وعده مي توانند حجم كمي بخورند. مي توانيد به كم خوردن آن ها گير بدهيد تا آن ها را از خوردن همان مقدار كم هم منصرف كنيد.

براي اين مشكل چند عامل مي تواند نقش داشته باشد:
  • چون سرعت رشد كودك تغيير مي كند و در دوره هايي كند مي شود طبيعي است كه اشتهاي كمتري نسبت به دوره قبل پيدا مي كنند به عنوان مثال يك نوزاد بسيار سريع رشد مي كند و كودك خردسال با همان سرعت رشد نمي كند بنابراين بدن او به خوراك كمتري براي رشد و ادامه حيات نياز دارد.
  • كودكان دستگاه گوارش بسيار كوچكي دارند بنابراين نمي توانند در هر وعده آنقدر كه انتظار داريد بخورند.
  • چون كودكان به محيط اطراف خود علاقه و توجه ويژه اي دارند بنابراين طبيعي است كه هنگام صرف يك وعده، دوره زماني كوتاهي به خوردن توجه داشته باشند.
  • كودكان دوست دارند خودشان بخورند بنابراين آرام تر از زمانی که شما به آن ها غذا می دهید، غذا می خورند.
  • براي كودكان راحت نيست كه در تمام مدت سر ميز بنشينند و ترجيح مي دهند زودتر خوردن تمام شود تا به بازي خود برسند.

غلبه بر مشكل نخوردن كودكان مي تواند چالشي بزرگ براي والدين باشد. آن ها در دوره هايي بي اشتها مي شوند و دوره هايي هم از بعضي غذاها خوششان نخواهد آمد. ممكن است كودك يك روز از يك خوردني خوشش بياييد و روز ديگر به آن لب نزند اين رفتار كاملا طبيعي است. اين يكي از راه هايي است كه آن ها دنياي خود را كشف كنند و به شما نشان دهند كه چقدر مستقل هستند.

چگونه با تغييرات اشتهاي كودك كنار بياييم؟

اگر كودك شما يك وعده غذايي را به صورت كامل نمي خورد يا كلا چيزي نمي خورد مي توانيد مقدار غذايي را كه در هر وعده برايش مي كشيد كمتر كنيد. اين تغييرات اشتها به اين معناست كه فرزند دلبند شما به مقدار غذاي كمتري در هر وعده نياز دارد.

بين وعده هاي غذايي، براي آن ها خوراكي هاي سالم و مقوي بگذاريد از قبيل ميوه ها يا برخي سيفي جات را در دسترس آن ها بگذاريد و اجازه دهيد خودشان تصميم بگيرند كه بخورند يا نه!

اگر فرزند شما هيچگاه نمي تواند يك وعده غذايي را تمام كند و شما سعي كنيد باقي آنرا به او بخورانيد در حقيقت خوردن را كه مي تواند يك تفريح باشد به كاري استرس زا برای فرزند خود تبديل كرده ايد به جاي آن، خوردن آن ها را تحسين كنيد، يا اگر آب تنها چيزي است كه صرف مي كند خوب چه اشكالي دارد او را تشويق كنيد!

بهتر است درباره خوردن فرزند خود در طول هفته قضاوت كنيد تا اينكه به صورت روزانه خوراك او را مورد بررسي قرار دهيد و به او گير بدهيد كه امروز چقدر خورده اي! ممكن است فردا اشتهاي بيشتري داشته باشد.

تا جاييكه به فرزند خود خوراك سالم و مقوي مي دهيد نبايد نگران اين باشيد كه گاهي هيچ نمي خورد. فرزند شما گرسنه نمي ماند اين را به خاطر بسپاريد. در حقيقت كودكان در تشخيص اينكه چقدر غذا نياز دارند بسيار بهتر هستند. يك كودك سالم فقط وقتي كه گرسنه است مي خورد و نه وقت ديگر! همچنين كودكان تمايل دارند بيش از آنچه كه واقعا مي خواهند از شما طلب كنند.

برخي موارد بي اشهايي كودك ممكن است در نتيجه يك بيماري باشد. وقتي كه مي بينيد بي اشتهايي او دائمي است و مدام هر خوراكي را رد مي كند آنگاه بايد با يك حرفه اي، در اين زمينه تماس بگيريد. تاكيد مي كنم يك پزشك با تجربه اطفال، همان شخص حرفه اي است كه به دنبالش مي گرديد. بايد نمودار رشد او بررسي شود و اگر بيماري سبب بي اشتهايي او شده است مشخص شود.

خوراكي هاي جديد را امتحان كنند.

ممكن است به اين نتيجه برسيد كه فرزند شما در خوردن مشكل دارد و فقط به يك يا دو خوراكي خاص علاقه نشان مي دهد. اما برخي مواقع كودك شما هم دوست دارد خوراكي هاي جديد را امتحان كند و اگر چنين باشد يك راه جديد با دنيايي از خوراكي هاي مختلف در برابر شماست كه مي توانيد در اختيارش قرار دهيد تا به خوردن تشويق شود.

محيطي مثبت براي خوردن او فراهم كنيد!
  • خوراكي هاي جديد را وقتي كه آرامش دارد و خسته نيست در اختيارش قرار دهيد.
  • يك غذاي جديد با كمترين مخلفات را در اختيارش قرار دهيد. تلوزيون را خاموش كنيد و هر وسيله ديگري از قبيل موبايل و تبلت را از محل سرو غذا دور كنيد.
  • براي خوردن به صورت خانوادگي شرايط را فراهم كنيد و همراه با فرزند يا فرزندان خود سر سفره بنشينيد.
خوراكي هاي جديد برايشان تهيه كنيد.
  • سعي كنيد فرزندان خود را فقط به يك سري خوراكي هاي مشخص عادت ندهيد. فرزند شما بايد بتواند مانند ديگر اعضاي خانواده همه خوراكي هايي را كه دلش مي خواهد امتحان كند و از مزه آن ها لذت ببرد.
  • كودكان برخي خوراكي ها را بيشتر دوست دارند سعي كنيد طعم هاي مشابه جديدي برايشان تهيه كنيد به عنوان مثال آن ها پيتزا را خيلي دوست دارند كه علت آن پنير پيتزا است مي توانيد از پنير پيتزا در بسياري خوراك ها استفاده كنيد.
  • اگر فرزند شما برخي خوراكي هاي جديد را نمي پسندد تا يك هفته يا بيشتر صبر كنيد و دوباره همان را برايش درست كنيد. به اين روش ممكن است غذاي جديد را قبول كند و حتي بيشتر هم بخواهد.
بگذاريد سلطان باشد!
  • اجازه دهيد فرزندتان با خوراكش كمي بازي كند، كمي كثيف كاري كند صبر داشته باشيد او خوردن را خواهد آموخت.
  • اجازه دهيد خودش غذا بخورد و اگر لازم داشت كمي كمكش كنيد، فقط كمي!
  • اگر ديديد فرزند شما به وعده غذايي خود علاقه اي نشان نمي دهد، خسته است، يا حال خوشي ندارد، آنرا از مقابلش برداريد.

اگر فرزند شما برخي خوراك ها را دوست دارد خوب اين نقطه شروع خوبي است اما فراموش نكنيد براي سلامتي اش بايد خوراكي هاي متنوعي بخورد. پس بايد خوراكي هاي جديد را امتحان كنيد!

منبع: ريزينگ چيلدرن

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید