• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 07 / 24

ترمز های الکتریکی زیمنس نسل آینده و جایگزین هیدرولیک ترمز

نسل آینده سیستم ترمز خودرو

کسانیکه در صنعت برق فعالیت می کنند به خوبی با نام زیمنس آشنایی دارند و این نام کیفیت و قابلیت اعتماد بالا را برای آنها تداعی می کند. بخش VDO زیمنس در آلمان سعی می کند یک نمونه آزمایشی از ترمز های الکتریکی بسازد که قابل استفاده در خودرو های امروزی باشد. این کار از نظر خودرو سازان بیشتر به یک شوخی دبیرستانی شبیه است این در حقیقت آخرین تلاش زیمنس برای جایگزین کردن سیستم ترمز هیدرولیک است. این سیستم را به اختصار EWB می نامند که مخفف Electrical Wedge Brake می باشد. EWB یک ایده خلاقانه است که بر اساس فن آوری که توسط این کمپانی متولد شده است و eStop نامیده می شود. eStop اولین بار در سال 2005 توسط زیمنس معرفی شد. این فناوری هم ساده و هم هوشمندانه است. در این سیستم لنت ترمز ها به کمک صفحات فلزی گوه ای شکل به دیسک ترمز فشار وارد می کنند. هر چه دیسک ترمز با سرعت بیشتری بچرخد گوه ها با شیب بیشتری به لنت ترمز فشار وارد می کنند. بخاطر شکل بیرینگ های گوه ای و صفحات تراست و چرخش دیسک ترمز، هر چه سرعت چرخش بیشتر می شود نیروی بیشتری به دیسک ها وارد می شود. که نتیجه آن نیروی زیاد ترمز با ورودی پایین است.

ترمز الکتریکی

این سیستم با برق 12 ولت خودرو کار می کند این بدان معناست که دیگز نیازی به سیستم هیدرولیک وجود ندارد. این سیستم با ABS هم سازگاری بالایی دارد چون ABS هم یک سیستم الکترونیکی است. برتری دیگر EWB این است که هر چهار ترمز خودرو شما می تواند فقط با کابل کنترل  شود. در ترمز های کنونی سیگنال ترمز از طریق پدال به اکچواتور سیستم هیدرولیک منتقل می شود و سیستم هیدرولیک از طریق فشار روغن به لنت ترمز نیرو وارد می کند. اما در سیستم EWB دیگر سیستم هیدرولیکی برای ترمز وجود ندارد و تنها ارتباط بین پدال ترمز و کالیپر ترمز یک تغذیه 12 ولت است و یک سیگنال عملکرد ترمز است. به محض اینکه پدال ترمز فشرده می شود یک سیگنال الکتریکی به ترمز ها ارسال می شود و موتور های 12 ولت الکتریکی شروع به کار می کنند و صفحه تراست را حرکت می دهند. به خاطر شکل فیزیکی که دارند و طراحی خاص رولر بیرینگ ها، به محض اینکه صفحات تراست حرکت می کنند به لنت های ترمز نیرو وارد می شود و دیسک ترمز فشرده می شود. زمان عکس العمل موتور های الکتریکی در حد میلی ثانیه است بسیار سریع تر از هر سیستم هیدرولیک دیگری می تواند عمل کند. شاید این زمان به نظر شما زیاد مهم نباشد اما از دید سیستم ترمز معنای آن کم شدن طول مسافت توقف به اندازه چند متر است. در این سیستم ترمز ها به صورت مستقل هوشمندانه عمل می کنند این سیستم ترمز دارای سنسوری است که که حرکت و نیرو را اندازه می گیرد و همین برتری سبب شده است که سیستم ترمز ABS قدیمی جایگزین شود چون ترمز هر چرخ خود به تنهایی مانند یک سیستم ABS مستقل عمل می کند. دلیل آن هم ساده است دیگر هیچ ارتباط فیزیکی بین پدال ترمز و چرخ ها وجود ندارد و دیگر سیستم ABS منتظر نمی ماند تا چرخ ها قفل شود و وقتی سیستم ترمز ABS عمل می کند راننده در زیر پای خود آن لرزش ها را از پدال دریافت نخواهد کرد. به این ترتیب این نوع ترمز برای بسیاری از رانندگان قابل قبول تر خواهد بود. و همینطور چون سیستم ترمز EWB  کاملا الکترونیکی است ترمز دستی هم می تواند به سادگی جایگزین شود کافیست یک سوئیچ پارک برای ترمز EWB تعبیه شود و ترمز ها فعال خواهد شد و دیگر نیازی به اینهمه سیم و کابل برای ترمز دستی وجود ندارد.

البته همیشه با سیستم های جدید مانند این مخالفت هایی می شود و برخی هم آنرا ستایش می کنند. البته کاهش وزن و انعطاف پذیری چیز خوبی است و بخاطر طراحی خاص سیستم ترمز EWB فضای قابل توجهی زیر کاپوت خودرو خالی شده است. و برای طراحان خودرو فضای بیشتری فراهم خواهد شد. اما با حذف سیستم هیدرولیک و سیلندر های مستر و اسلیو و… سیستم ترمز EWB شدیداً به تغذیه 12 ولت و یک کامپیوتر وابسته شده است. همه می دانیم که یا یک اتصال بدنه ناخواسته که بسیار هم پیش می آید ممکن است سیستم تغذیه الکتریکی را از کار بیندازد یا فکر کنید یک اتصال بدنه که معمولا کمتر هم به آن اهمیت می دهند قطع گردد آنگاه سیستم ترمز الکتریکی شما از کار خواهد افتاد و آیا این سیستم ترمز الکتریکی دارای سیستمی ایمن در هنگام بروز نقص هست؟ مانند آنچه در سیستم هیدرولیک دوبلی که امروزه استفاده می شود در آن تعبیه شده است؟ یا اینکه به خاطر از دست دادن ترمز به مانعی سخت برخورد خواهید کرد. اینها پرسش هایی است که زیمنس درباره آنها شفاف نبوده است. باید منتظر بود و دید سیستم ترمز الکتریکی زیمنس در عمل چقدز قابل اعتماد است.

ترجمه: علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید