• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2023 / 06 / 02

فنون قدرتمند سئو برای وب سایت های مبتدی، رانک یک گوگل شوید!

در گذشته برای اینکه در لیست جستجوی گوگل بالا رفته و در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید، لازم نبود راه خیلی سخت و پیچیده ای را بپیمایید ولی اکنون رقابت سنگین تر شده است اکنون افراد بیشتری تنها منبع درآمدشان اینترنت است و با تمام توان و انرژی وارد میدان شده اند.

در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم در این رقابت تنگاتنگ، قدرتمندتر ظاهر شوید. بنابراین چند فن سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل را در اختیار شما قرار می دهیم.

بهینه سازی وب سایت برای گوگل 2018 سئو

فن اول سئو تمرکز بر محتوای تخصصی

در عصر جدید اینترنت که غول های اینترنتی بخش زیادی از پهنه اینترنت را ازان خود کرده اند، هنوز هم محتوا حرف اول را می زند. چون هنوز هم گوگل محتوا را در اولویت اول خود قرار داده است.

اما آنچه به برخی وب سایت ها کمک کرده است تا در صدر نتایج جستجو قرار گیرند این است که در میان اقیانوس مطالب و محتوا به صورت تخصصی تر روی یک یا چند زمینه تمرکز کرده اند. گوگل اکنون از یک هوش مصنوعی جدید بهره می برد که نام آن را Hummingbird نامیده است و به کمک آن به وب سایت هایی که به صورت کامل و جامع در یک زمینه خاص، محتوا تهیه می کنند رتبه بهتری در نتایج جستجو می دهد.

به این ترتیب وب سایت هایی که در همه زمینه ها مطلب دارند نمی توانند مانند آنها که روی یک موضوع خاص کار می کنند و برای آن محتوای کامل و جامعی ارائه می دهند رتبه خوبی دریافت کنند.

زمانی بود که اگر آموزش کسب و کار را جستجو می کردید شاخه اصلی کسب و کار یاد بگیر داشت کام در صدر نتایج گوگل ظاهر می شد اما اکنون وب سایت هایی که به صورت تخصصی در زمینه کسب و کار فعالیت می کنند در صدر نتایج قرار دارند.

شاید این خبر خوبی برای وب سایتی مانند یاد بگیر دات کام نباشد که یک وب سایت آموزشی در زمینه های مختلف است ولی برای وب سایت های نوپا و آنها که به صورت تخصصی روی یک موضوع خاص کار می کنند خبر خوشحال کننده ای است که به کمک این فن سئو، می توانند در میان قدیمی ها و غول های اینترنتی عرض اندام کنند.

بنابراین تلاش کنید تمام کاستی های محتوا در موضوع یا موضوعات وب سایت خود را رفع کنید و در مورد آنها مقاله، عکس، فیلم و در یک کلام محتوای مفید قرار دهید. البته باید این محتوا منحصر به فرد هم باشد. باید کاری کنید که هر کس وب سایت شما را ببیند، در آن موضوع خاص شما را توصیه کند و به قول معروف با خود بگوید “این آخرشه!”

یک راهنمای عالی برای تولید محتوا می خوایید؟ من بعد از 20 سال کار در این زمینه این مطلب را از خانم آن هندلی یکی از بزرگترین متخصصین سئو جان خواندم و تحت تاثیر قرار گرفتم و البته ترجمه کردم این هم آدرسش بخوانید و لذت ببرید:

9  ویژگی کیفی برای خوب نوشتن، بازاریابی محتوا از پرفروش ترین نویسنده وال استریت ژورنال

بهینه سازی سایت یعنی محتوای کاربر پسند  واقعی

آنچه که درباره هوش مصنوعی باید بگویم این است که موتور جستجو به کمک این فناوری پیچیده متوجه محتوای غیر مفید وب سایت شما می شود و با معیار های مختلف که یکی از آنها رفتار مشتری است بررسی می کند که آیا این یک وب سایت مفید و کارا است؟ یا یک سری آشغال های دیجیتال به نام محتوا تولید می کند! با پیشرفت های سریعی که به کمک هوش مصنوعی انجام می شود آنها می فهمند که شما در حال تولید محتوای مفید هستید یا خیر.

تاکید می کنم از نویسنده های بی کیفیت که فقط دوباره نویسی می کنند و مطالب موجود در اینترنت را دوباره به خورد شما می دهند دوری کنید اکنون از الویت های گوگل مبارزه با تولید اقیانوسی از محتوای بی کیفیت است. باید مطالب شما جدید و به روز باشند و البته نیازی نیست بی دلیل حجم وب سایت خود را با تعداد زیادی صفحات بالا ببرید. سبک اما پر محتوا باشید!

از منابعی خارج از اینترنت استفاده کنید اگر می خواهید مطالب مفید و ارزشمند بنویسید با توجه به نیاز مخااطب خودتان از منابع مختلف از جمله کتاب ها استفاده کنید. کتاب ها بسیار ارزشمند هستند از یک سو کتاب چکیده سالها دانش نویسنده است و در آن می توانید ارزشمندترین محتوا را بیابید که در اینترنت وجود ندارد یا اگر وجود دارند به آن زیبایی نوشته نشده است.

نکته دیگر این است که اینترنت مملو از حرف های تکراری و کم عمق است اما اگر با توجه به نیاز کاربر خود عمیق شوید و از منابع مختلف محتوای جدید، تخصصی و ارزشنمدی اضافه کنید همیشه در جایگاه بهتر قرار خواهید گرفت.

کاربر پسند بودن به این معنی است که عناصر مزاحم را از صفحات خود حذف کنید هر چیزی از بنر های چشمک زن گرفته تا تبلیغات مزاحم به خصوص اولین نمایی که از سایت در هنگام بالا آمدن صفحه دیده می شود نمایی که بدون اسکرول دیده می شود باید حاوی مفید ترین بخش از سایت باشد.

به عنوان مثال اگر به صفحات وب سایت یوتیوب دقت کرده باشید بدون اینکه موس را حرکت دهید می توانید ویدیو مورد نظر خود را مشاهده کنید و اصلی ترین محتوا در بالاترین قسمت از وب سایت قرار گرفته است.

 

فن سئو دوم: بهینه سازی، تگ تیتر و متاتگ توصیف

اگر در زمینه سئو کمی کار کرده باشید می دانید که تگ تیتر و متادیسکریپشن یا تگ توصیف صفحه در نتایج جستجو به صورت لینک و توصیف ظاهر می شوند. امروزه گوگل به کمک تجارب گذشته می داند که کاربر با توجه به کلمات کلیدی که در تیتر و توصیف صفحه وجود دارد روی آنها کلیک خواهد کرد یا نه و به همین شکل هم پیش داوری می کند و زمانی که گوگل صفحه جدید پیدا می کند با توجه به آن یک رتبه آزمایشی برایش قرار می دهد و آن را با توجه به واکنش و کلیک های کاربران محک می زند.

اولین نکته که باید آن را رعایت کنید این است که باید به تعداد کافی کلمات کلیدی مطابق با مقاله خود در تیتر و توصیف صفحه قرار دهید.

اما اشتباهی که امروزه برخی مرتکب می شوند و نمی توانند نتیجه خوبی از آن بگیرند این است که در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی می کنند. فرض کنید در تیتر این صفحه که در زمینه سئو نگاشته شده است کلمه سئو را پنج با تکرار کنیم بدون  شک نتیجه خوبی نخواهد داد.

توجه داشته باشید که کلمات کلیدی بسیار مهم هستند ولی باید در استفاده از آنها یک سری قوانین را رعایت کرد.

تیتر نویسی راز بزرگ وب سایت های پر بازدید!

امروزه با ورود هوش مصنوعی موتور های جستجو به خصوص گوگل به رفتار کاربران اهمیت می دهند اولین نکته در رفتار کاربران میزان کلیک بر روی تیتر نمایش داده شده است. تیتر و توصیف صفحه شما که در نتایج جستجو ظاهر می شوند تاثیر بسیار زیادی در رتبه وب سایت شما دارد وقتی که کاربران تمایل بیشتری برای کلیک روی یک تیتر از خود نشان می دهند این یک سیگنال مثبت برای گوگل است آن تیتر را در نتایج جستجو ارتقا می دهد و در رتبه بهتری قرار میدهد.

توجه داشته باشید که نوشتن تیتر های جذاب و اغوا کننده یک هنر است تیتر ها دروازه ورودی به وب سایت شما هستند در تیتر خود باید وعده چیزی را بدهید که آنها می خواهند و البته وعده بهتری بدهید. باید با هنرمندی بنویسید و زمان زیادی به آن اختصاص دهید.

رُی پیتر کلارک، معاون رئیس و محقق ارشد در مؤسسه پوینتر، گفته است:

نویسنده تیتر شاعر بین روزنامه‌نگاران است، معنای بزرگ را در فضای کوچک جا می‌دهد.

این تمثیل مهارت انتقال اطلاعات مهم به صورت مختصر را نشان می دهد. و می توان متوجه شد که نوشتن تیتر چقدر اهمیت دارد و کاری تخصصی است.

استیو کرسِنزو، مالک شرکت کرسِنزو کامیونیکیشنز، می گوید:

هرگز تیتری ننویسید که نتوانید آن را با صدای بلند بگویید بدون اینکه مثل یک سیاستمدار به نظر برسید.

او در این جمله ابراز می کند که تیترها باید واضح، مستقیم و محاوره‌ای باشند. به قول خودمان آنچه از دل برآید بر دل نشیند!

راسل بنکس، نویسنده آمریکایی رمان نویس و شاعر، اهمیت داستان‌گویی در تیتر را اینگونه بیان کرده است:

هر عنوان خوبی یک داستان کوتاه است.”

او تاکید می‌کند که یک تیتر باید جوهره داستانی را که نمایندگی می‌کند، در خود جای دهد.

رمز موفقیت در تیتر نویسی این است که مخاطب هدف خود را بشناسید نیاز ها و تمایلات آنها را درک کرده باشید و تیتر خود را با توجه به این شناخت عمیق بنویسید.

برای تیتر های خود بیش از کل محتوا وقت بگذارید هر چند محتوای شما هم باید ارزشمند باشد. اما بد نیست بدانید بزرگترین نویسنده ها چه تولید کنندگان محتوای اینترنتی و چه تبلیغ نویسان و روزنامه نگاران حرفه ای زمان بیشتریی روی تیتر مطلب قرار می دهند به همین دلیل است که در وب سایت هایی مانند وب سایت های خبری که زمان زیادی ندارند متخصص تیتر نویسی دارند تا تیتر های جذاب و اغوا کننده بنویسند!

قوانین استفاده از کلمات کلیدی جهت سئو:

  • کلمه کلیدی باید در جمله ای با مفهوم قرار گیرد. به خصوص وقتی که قرار است در تگ تیتر یا توصیف ظاهر شود.
  • خواندن آن ساده باشد کاربر باید با یک نگاه متوجه منظور شود.
  • به اندازه کافی برای کلیک کردن دلربا باشد اگر تیتر روزنامه ها را دیده باشید متوجه خواهید شد طوری تیتر می نویسند که ناخودآگاه می خواهید آن مقاله را بخوانید. در صفحات وب هم همین طور است کاربر باید آنقدر کنجکاو شود یا برایش جذاب باشد که روی لینک شما در نتایج جستجو کلیک کند.

فن سوم سئو: از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید

در گذشته ابزاری به نام Webmaster tools وجود داشت که امروزه به Search console تغییر نام داده است و البته یک سری قابلیت های جدید هم به آن اضافه شده است. این ابزار به شما آموزش می دهد چگونه در نتایج جستجو بالاتر بیایید و خود را به صدر لیست جستجو برسانید.

به کمک سرچ کنسول گوگل می توانید نمودارهای عملکرد مطالب و مقالات خود را ببینید. متوجه خواهید شد کدام صفحات وب سایت شما خوب کلیک می خورد، چقدر در لیست جستجو نمایش داده شده اند و چند درصد از این نمایش ها منجر به کلیک روی لینک شما شده است. اینها از جمله اطلاعات مفیدی هستند که می توانند به شما کمک کنند صفحات خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید:

Impression: تعداد دفعاتی که لینک صفحه مورد نظر شما در لیست جستجوی گوگل به کاربر نشان داده شده است.

Clicks: تعداد کلیک هایی که در کل روی این صفحه انجام شده است.

Click Thru Rate: درصد کلیک بر روی لینک شما با توجه به تعداد به نمایش درآمده درصد کلیک معمولا زیر 5 درصد است و اگر صفحه ای به عملکرد 10 یا 15 درصد برسد باید بگویم عملکرد بسیار خوبی داشته است و بهتر است این صفحات خود را هر از چند گاهی بروزرسانی کنید و بر ارزش آنها بیفزایید. همانطور که در قسمت تیتر نویسی گفتیم جذابیت تیتر های شما نقش اساسی در افزایش درصد کلیک دارند و باید روی آن کار کنید یا متخصص تیتر نویسی داشته باشید.

همچنین به کمک این ابزار سئوی رایگان که گوگل در اختیار شما قرار می دهد می توانید تمام کلمات کلیدی که براساس آن در لیست نتایج جستجو ظاهر می شوید را مشاهده کنید و همچنین آنها که خوب کلیک خورده اند.

در این میان عبارت جستجو شده ای خواهید یافت که مطلب دقیق و کاملی در آن زمینه نداشته اید این بزرگترین کمک گوگل به شما است، سریع دست به کار شوید و با همان عنوان مطلب مفید همراه با تعداد کافی از کلمات کلیدی تهیه کنید و در وب سایت خود قرار دهید.

فن چهارم سئو: لینک های داخلی برای بهینه سازی سایت

اکنون لینک های داخلی برای موتور های جستجو از اهمیت بالاتری برخوردار شده اند هر چند در گذشته هم کم اهمیت نبوده اند. شما اولین مرجع اعتبار بخشی به وب سایت خودتان هستید وقتی صفحاتی برای شما اهمیت بالایی دارد باید در لینک دادن به آن هوشمندانه عمل کنید و مراقب باشید در این راه سیگنال متناقض ارائه ندهید

چگونه می توان بک لینک های داخلی را بهینه کرد؟

  • استفاده از ساختار هرمی: این ساختار که به عنوان یکی از رایج‌ترین ساختارها شناخته می‌شود، به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی محتوای سایت را درک کنند و صفحات مهم را شناسایی کنند. این ساختار شامل لینک دادن از صفحات مهم‌تر (مثل صفحه اصلی) به صفحات زیرمجموعه و در نهایت به صفحات فرعی است. و البته صفحات فرعی باید روی صفحات مورد نظر شما تمرکز کنند و به آنها بک لینک دهند.
  • توجه به صفحات یتیم: صفحات یتیم (Orphan Pages) صفحاتی هستند که هیچ لینکی به آنها داده نشده و بنابراین برای کاربران و موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند. باید از این صفحات استفاده کرده و آنها را با لینک‌های داخلی به دیگر بخش‌های سایت مرتبط کرد.
  • تعداد مناسب لینک‌های داخلی: استفاده از تعداد مناسب لینک‌های داخلی روی هر صفحه بسیار مهم است. معمولاً توصیه می‌شود تعداد لینک‌های داخلی بین ۵ تا ۱۰ لینک باشد، اما باید دقت کرد که از بیش از حد لینک دادن به یک صفحه خودداری شود تا اسپمی به نظر نرسد.
  • از صفحه اصلی به صفحات مهم: صفحه اصلی سایت اغلب دارای بیشترین اعتبار است و می‌توان از این اعتبار برای تقویت صفحات دیگر استفاده کرد. لینک دادن به صفحات مهم از صفحه اصلی می‌تواند کمک کند تا این صفحات سریع‌تر و بهتر توسط موتورهای جستجو شناخته شوند.
  • متن لینک (Anchor Text) مرتبط: استفاده از متن‌های لینک مرتبط و طبیعی بسیار اهمیت دارد. متن لینک باید به گونه‌ای باشد که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو قابل فهم و مرتبط باشد. استفاده زیاد از متن‌های لینک دقیق (Exact Match) ممکن است به عنوان اسپم شناخته شود.
  • لینک های مرده: حذف لینک های مرده هم به همان اندازه مهم هستند وقتی در وب سایت شما تعداد قابل توجهی لینک مرده وجود دارد تنزل رتبه برای تمام صفحات خود دریافت می کنید. بررسی لینک های مرده باید یکی از روتین های شما باشد و به صورت دوره ای با حذف یا اصلاح آنها اقدام کنید.

 

این ها نکات قدترتمند سئو هستند که به خوبی کار می کنند و می توانند به شما کمک کنند در برابر بزرگان قد علم کنید. همان طور که در مقاله مشاهده کردید امروزه دانش سئو فقط بهینه سازی صفحات و ایجاد تغییراتی در آنها نیست بلکه یک استراتژی است که باید در فرایند مدیریت تهیه محتوا مورد استفاده قرار گیرند. از امروز استراتژی خود را ایجاد یا اصلاح کنید تا در آینده ای نزدیک، به صدر لیست جستجوی گوگل برسید.

با آرزوی موفقیت در بهینه سازی و افزایش هوشمند ترافیک وب سایت شما

می توانید مقالات بیشتری در این زمینه را در آدرس زیر بیابید:

همه مطالب برای بهینه سازی وب سایت

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید