• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 12 / 30

آدنوئید، لوزه سوم، آدنوئیدیت، علایم و عمل جراحی

احتمالا همه افراد گلو درد را تجربه کرده اند که گاهی اوقات منجر به عفونت لوزه ها می گردد. با این حال، لوزه ها تنها غدد آسیب پذیر در دهان نمی باشند.

آدنوئیدها در قسمت بالایی دهان – پشت حفره بینی و در سقف دهان و بالای لوزه ها قرار دارند، که آنها نیز دچار عفونت می شوند. بزرگ و ملتهب شدن آدنوئیدها را، آدنوئیدیت می گویند، که می تواند تنفس را دشوار کند و منجر به عفونت تنفسی گردد.

آدنوئید یا لوزه سوم

آدنوئیدها چه هستند؟

آدنوئیدها از بافت لنفاوی (سرشار از سلول های سفید خون) تشکیل شده اند که همراه با لوزه ها از شما در برابر میکروب های مضر که از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شوند، محافظت می کنند. آدنوئید همچنین آنتی بادی هایی را تولید می کند که برای مبارزه با عفونت به بدن کمک می کند.

بر خلاف لوزه ها، که با باز و بسته کردن دهان دیده می شوند، آدنوئیدها را نمی توانید ببینید. پزشکان از آینه کوچک و یا از ابزارهای ویژه با نور برای دیدن آدنوئید استفاده می کنند. گاهی اوقات با اشعه ایکس می توان آدنوئیدها را به وضوح مشاهده کرد.

آدنوئیدها در حفظ سلامتی انسان نقش مهمی بازی می کنند، با این حال هر چه انسان بزرگ تر می شود، آدنوئیدها اهمیت خود را از دست می دهند، چرا که بدن از طریق راه های دیگر قادر به مقابله با عفونت می شود. در حقیقت، آدنوئیدها در سنین 5 الی 6 سالگی کوچک تر می شوند و در سن ده سالگی ناپدید می گردند.

آدنوئیدیت چیست؟

اگر چه آدنوئیدها به فیلتر میکروب ها توسط بدن کمک کنند، با این حال گاهی اوقات آنها توسط باکتری ها آلوده می شوند و دچار عفونت می گردند. وقتی این اتفاق می افتد، آدنوئیدها متورم و ملتهب می شوند، که به این شرایط آدنوئیدیت می گویند. آدنوئیدیت بیشتر در کودکان دیده می شود، اما گاهی اوقات بر بزرگسالان هم تاثیر می گذارد.

آدنوئیدیت یا عفونت لوزه سوم

علائم آدنوئیدیت چیست؟

علائم آدنوئیدیت بر حسب علل عفونت متفاوت می باشد، اما به طور کلی علائم آن عبارتند از:

– گلو درد؛

– گرفتگی بینی؛

– متورم شدن غدد لفناوی گردن؛

– گوش درد و دیگر مشکلات شنوایی؛

وقتی که بینی می گیرد، نفس کشیدن از طریق آن دشوار می شود. علائم دیگر آدنوئیدیت در ارتباط با گرفتگی بینی عباتند از:

– تنفس از طریق دهان

– صحبت تو دماغی، مانند صحبت کردن هنگامی که بینی را با دو انگشت فشار داده اید

– اختلال خواب

– خر و پف یا آپنه خواب (شرایطی که موجب توقف تنفس برای مدت کوتاهی در خواب می شود.)

آدنوئیدیت چگونه درمان می شود؟

درمان آدنوئیدیت با آنتی بیوتیک است. با این حال اگر فرزندتان عفونت های مکرر از جمله عفونت گوش یا سینوس داشته باشد یا آنتی بیوتیک، کمکی به درمان نکند و یا اگر فرزندتان مشکلات تنفسی مداوم داشته باشد، در این صورت عمل جراحی برای برداشتن آدنوئیدها ضروری می گردد، که به آن آدنوئیدکتومی می گویند.

پزشک کودک شما ممکن است، همچنین به شما توصیه کند که لوزه ها هم با عمل جراحی آدنوئید برداشته شوند، چون آنها همراه هم هستند. به این عمل تانسیلوآدنوئیدکتومی می گویند.

پزشک لازم است در مورد جنبه های مثبت و منفی عمل جراحی اطلاعات لازم را برای بیمار بیان کند و ضرورت یا عدم لزوم عمل را متذکر شود.

در زمان انجام عمل جراحی آدنوئیدکتومی چه اتفاقی می افتد؟

عمل جراحی آدنوئیدکتومی به وسیله پزشک متخصص گوش، حلق و بینی انجام می شود. این عمل در بیمارستان و یا مرکز جراحی سرپایی تحت بیهوشی عمومی، انجام می شود. لوزه ها و یا آدنوئیدها می توانند، از طریق دهان برداشته شوند. بنابراین هیچ برش اضافی به جز جایی که بافت ها برداشته شده اند، ایجاد نمی شود.

اکثر بیماران می توانند پس از عمل جراحی به خانه بروند. اما بهتر است چهار الی پنج ساعت بعد از عمل جراحی در مرکز جراحی بمانید تا کودک تحت نظارت و مراقبت دقیق باشد.

پزشک معمولا توصیه های بهداشتی پس از عمل را ارائه می دهد.

عمل جراحی برداشتن لوزه

بهبود بعد از عمل آدنوئیدکتومی

بعد از عمل، ممکن است، تا زمانی که اثر بیهوشی به طور کامل از بین می رود، کودک احساس تهوع داشته باشد. یک هفته بعد از عمل آدنوئیدکتومی ممکن است، علائم زیر را تجربه کند:

– گلو درد: گلو درد 7 الی 10 روز بعد از عمل جراحی ممکن است ادامه داشته باشد و کودک در زمان غذا خوردن احساس ناراحتی کند.

– تب: شاید کودک تا چند روز بعد از عمل جراحی تب پایین داشته باشد. اگر تب بیشتر از 29 درجه سلسیوس باشد، با پزشک تماس بگیرید. در صورتی که تب همراه با علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، سر درد یا گرفتگی گردن باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

– تنفس دهانی: به علت ورم کردن گلو ممکن است، بعد از عمل جراحی تنفس دهانی و یا خر و پف به وجود آید. معمولاً 10 الی 14 روز بعد از عمل جراحی که ورم گلو می خوابد، تنفس به حالت نرمال باز می گردد. در صورت داشتن تنفس دشوار به پزشک مراجعه کنید.

– درد: برخی از گلو درد و گوش دردها تا چند هفته بعد از عمل جراحی طبیعی می باشد، پزشک باید برای کنترل درد دارو تجویز کند.

– جرب دهان: جرب های سفید رنگ و ضخیم بعد از برداشتن لوزه ها و یا آدنوئیدها بیشتر می شود. این طبیعی است و بیشتر جرب ها به تکه های کوچک تا10 روز بعد از عمل جراحی تبدیل می شوند. اجازه ندهید فرزندانتان جرب ها را بکند. جرب ها ممکن است موجب دشوار شدن تنفس شود.

 آدنوئیدکتومی: علائم هشدار

اگر متوجه خون قرمز کم رنگ در دهان و یا بینی کودک شدید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید و یا کودک را به اورژانس منتقل کنید. این ممکن است، نشان دهنده از بین رفتن سریع جرب ها باشد، که موجب دیده شدن لکه های خون در آب دهان و یا ترشحات بینی می شود. همچنین اگر تنفس کودک دشوار شود و به خس خس بیافتد، هر چه زودتر با بخش مراقبت های ویژه تماس بگیرید. این ممکن است نشانه ورم بیش از حد گلو در ناحیه جراحی شده باشد که باید فوراً بررسی شود.

هرگز جراحی را ساده نگیرید و اگر شک و تردیدی باقی مانده است با پزشک مجرب و متخصص دیگری مشورت کنید.

ترجمه: مصطفی محمدی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید