• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 17

گل های آپارتمانی – درباره گیاه آگلونما بیشتر بدانید.

نام علمی:aglaonema

خانواده: شیپوری

یکی از زیباترین گیاهان استفاده شده در آپارتمان ها که چشم اندازی زیبا دارند گیاه آگلونما است، زیستگاه این گیاه اندونزی و مالزی است. گیاهی همیشه سبز با برگ های زینتی و نیزه ای شکل که دارای نقاط و یا لکه های سبز تیره روی برگ های آن می باشد. این گیاه همچنین به گیاه همیشه سبز چینی معروف است. نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و می توانید در نور کم در اتاق ها یا محیط های اداری آن را نگهداری کنید.

گیاه آگلونما

بیشترین انواع رایج این گیاه آگلونما زمرد سبز، ماریا، آگلونما نقره ای ملکه، آگلونما نقره ای سرخ هستند. این گیاه به صورت بوته ای و انبوه در شرایط نوری مناسب رشد می کند و در صورت داشتن گلدان مناسب می تواند 20 سانتی متر تا 1 متر رشد کند.

شرایط نگهداری

مراقبت مناسب برای آگلونما با قرار دادن در محل مناسب شروع می شود پس وظیفه شما این است که مکان مناسب  که نور مستقیم کمتری دریافت کند را پیدا کنید. گیاه خود را از محل ورودی درب ها، دریچه هوا و پنجره ها برای اطمینان از اینکه گیاه در معرض تغییرات آب و هوا (سرما و گرما) دور نگهدارید.

روشنایی

این گیاه در هر مکانی به جز نقاطی که آفتاب کامل و مستقیم باشد رشد می کند. آفتاب مستقیم برگ های گیاه را می سوزاند این گیاه در نور کم نیز رشد می کند. برای داشتن گیاهی زیبا، سعی کنید نور آفتاب را برایش فراهم کنید ولی نور به صورت مستقیم به گیاه نتابد استفاده از نور مصنوعی فلورسنت نیز موجب رشد گیاه می شود به همین دلیل گیاهی ایده آل برای استفاده در محیط های اداری است.

آب دهی

اگر گیاه آگلونما را در مکانی قرار دارد که نور فراوان به آن می رسد قبل از آب دهی باید 1/2 تا 3/4 خاک زیرین آن خشک باشد ولی در صورتی که گیاه در مکانی قرار دارد که نور کمی به آن می رسد برای آب دهی خاک آن باید طور کامل خشک باشد زیرا آب زیاد موجب پوسیدگی گیاه می شود.

دما

در فصل زمستان بایستی در داخل خانه نگهداری شود.  دمای قابل تحمل 12 تا 15 درجه سانتی گراد است.

تکثیر

برای تکثیر گیاه هم می توان از تقسیم ریشه استفاده کرد و هم از روش قلمه زنی. اینکار باید در فصل بهار انجام شود.

برای رشد بهتر گیاه برگ های کهنه و زرد را جدا کنید سعی کنید از قیچی استفاده نکنید. برگها و ساقه های اضافی بایستی به طور کامل چیده شوند. زخمی شدن گیاه باعث ورود بیماری ها و حمله حشرات به آن می شود. زمانی که گلدان کوچک تر را با گلدان بزرگ تر جایگزین می کنید مسئله خیلی مهم این است که ریشه گیاه آسیب نبیند. بهترین کار این است که ریشه آن به طور کامل با خاک برداشته شود.

خاک و کود

گیاه را در ماه تقریبا دو بار با استفاده از کودهای رقیق مایع حاصلخیز کنید. این کار را از فصل بهار تا پاییز انجام دهید. خاک مناسب برای گیاه می توانید از خاک برگ، خاک مخلوط با ماسه استفاده کنید.

چند نکته برای نگهداری بهتر گیاه

اگر ساقه و ریشه گیاه پوسیده شده نشان دهنده این است که بیش از اندازه به گیاه آب داده شده است. مخصوصا اگر گیاه در مکانی قرار داشته باشد که نور کمی دریافت می کند. مقدار نور دریافتی این گیاه مهم ترین فاکتور برای زمان آب دهی آن است.

شپشک آردی یکی از مشکلات حشره ای است که ممکن است گیاه آگلونما به آن دچار شود. شکل ظاهری این حشره بیضی شکل با 6 پا، تا حدی بدن پهن. شاید در ظاهر  پاهای بیشتری داشته باشند که این تصور به خاطر وجود شاخک و دم این حشره است. یکی دیگر از مشخصه های این حشره وجود کرک در بدنش است. این حشره در نقاطی که قابل دید نیست پنهان می شود مانند زیر برگ ها و زاویه بین شاخ و برگ. این حشره ماده چسبناکی از خود دفع می کند که شهد گیاهی نامیده می شود. همیشه باید مراقب این حشره باشید مخصوصا زمانی که گیاه جدیدی را به خانه می آورید.

یک روش برای از بین بردن این آفت این است که به مدت دو هفته از اسپری مخلوط آب و الکل استفاده کنید. ابتدا روی گیاه از اسپری مخلوط الکل و آب بمالید. سپس در یک ظرف مناسب با استفاده از اسفنج برگ ها را با مخلوط آب و صابون کاملا و با ملایمت شستشو دهید. بایستی مطمئن شوید که قسمت های زیرین و ساقه ها کاملا پاک سازی شده اند. بعد از شستشو اجازه دهید گیاه به طور کامل خشک شود.

هیچگاه گیاه را تا زمانی که خاک آن خشک است در آفتاب قرار ندهید.

برای پاکسازی گیاه از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و گرد و غبارهای روی گیاه را تمیز نمایید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید