• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 01

سرماخوردگی و آبریزش بینی نوزادان

یکی از دلایلی که نوزادان بیشتر سرما می خورند این است که سیستم ایمنی بدنشان به اندازه کافی رشد نکرده است به خاطر همین بیشتر مریض می شوند. علاوه بر این بیش از 200 نوع ویروس مختلف سرماخوردگی وجود دارد. فکر کنید شما هم این سرماخوردگی ها را در طول دوران زندگی تجربه کرده باشید. نوزاد شما نیز همه و یا بیشتر آن ها را تجربه می کند تا در برابر برخی ویروس ها مقاوم شود.

همانطور که کودکتان رشد می کند دوست دارد چیزهای بیشتری کشف کند و دوست دارد هرچیزی را لمس کند و در دهانش قرار دهد، بنابراین از طریق دست هایش به راحتی ویروس را به بدن خود منتقل می کند. نوزاد، انگشت هایش را به دهان، بینی و چشم هایش می مالد و ویروس شانس وارد شدن به بدنش را پیدا می کند.

آبریزش بینی

کودکان بیشتر در طول فصل پاییز و زمستان مریض می شود زیرا هوای سرد بیرون و گرمای درون خانه بینی اش را خشک می کند و شرایط را برای ورود یک ویروس سرماخوردگی ساده تر می کند. همچنین کودک در طول هوای سرد بیشتر وقت خود را در داخل منزل می گذراند جاییکه ویروس به راحتی می تواند گسترش پیدا کند و از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

بیشتر بچه ها به طور میانگین بین 6 و 10 بار در سال سرماخورده می شوند. در خانواده های با کودکان مهدکودکی یا دبستانی تعداد سرماخوردگی شان می تواند به 12 بار در سال برسد. این آمار در افراد بالغ بین 2 تا 4 بار در سال است.

چطور می توانیم تشخیص دهیم نوزاد سرما خورده است؟

اگر نوزاد سرما خورده باشد ممکن است آبریزش بینی با ماده لزج زلالی داشته باشد که بعد از گذشت یک هفته این ترشحات به رنگ سفید، زرد یا سبز تغییر پیدا کند همچنین ممکن است سرفه همراه با کمی تب درجه پایین نیز داشته باشد.

اگر کودکتان تب دارد از او مراقبت کنید تا درجه تبش پایین بیاید. به تغذیه او اهمیت بیشتری دهید. اگر احساس می کنید کمتر غذا می خورد احتمال دارد کودک سرما خورده باشد. گاهی اوقات افت دما و سرفه ممکن است نشانه بیماری جدی تر از یک سرماخوردگی باشد.

آنفلوانزا یا بیماری های دیگر ممکن است یکباره شروع شود و یا با اسهال و استفراغ همراه باشد. به عبارت دیگر اگر کودک قبل از تب کردن، سرفه های همراه با خلط داشته باشد احتملا کودک سرما خورده است.

بینی و چشم آبکی و خارش دار نشانه آلرژی است به طوری که عطسه ها پی در پی تکرار می شوند و خارش پوستی که چندین هفته یا ماه طول می کشد. همچنین اگر خلط آبکی زلالی که از بینی کودک بیرون می آید ادامه دارد باشد و سپس به رنگ زرد، سبز تغییر پیدا کند کودک سرما خورده است. آلرژی دلیل تب کردن کودکتان نیست.

هیچ دارویی ویروس را سریعتر خارج نمی کند اما می تواند به کودکتان احساس بهتری بدهد و با رسیدگی کردن و دادن مقدار زیادی مایعات و استراحت کافی از گسترش عفونت جلوگیری کنید.

بیشتر کودکان زیر 4 سال نمی توانند بینی خود را تخلیه کنند در اینجا چند روش وجود دارد که کمک می کند به آسانی این کار را انجام دهید.

استفاده از محلول نمک و ساکشن

سر کودک را به سمت عقب برگردانید و چند قطره محلول نمک را برای شل کردن خلط های بینی به داخل سوراخ بینی بچکانید سپس چند دقیقه بعد با استفاده از ساکشن مخصوص بینی مایع و خلط ها را از بینی خارج کنید برای این کار سعی کنید تقریبا 15 دقیقه قبل از غذا دادن این کار را انجام دهید. پو ار بینی نوعی ساکشن است که به خروج مواد از بینی کمک می کند.

خارج کردن ماده چسبناک

گاهی اوقات ترشحات بینی به صورت چسبناک بوده و به اطراف بینی کودک می چسبد برای تمیز کردن آن به طور صحیح یک اسفنج نخی را با آب گرم خیس کنید و با ملایمت اطراف بینی را تمیز کنید.

ضربات آرام

زدن ضربات آرام به پشت کودک کمک می کند تا آسان خلط ها از سینه خارج شود. کودک را در امتداد زانوی خود به صورت افقی بخوابانید و یا زمانی که کودک در آغوشتان با زاویه 30درجه نشسته است با ملایمت پشتش را نوازش کنید و یا با کف دست این کار را انجام دهید اینکار باعث می شود خلط ها در قفسه سینه شل شود و با سرفه راحت خارج شود.

مرطوب کردن هوا

استفاده از یک دستگاه بخار یا بخار ساز در اتاق کودک موجب می شود هوای اتاق مرطوب بماند. یا کودک را با خود به حمام ببرید و آب گرم را باز کرده و درب را ببندید و در هوای گرم به مدت 15 دقیقه بنشینید. حمام گرفتن با آب گرم نیز می تواند همین کار را انجام دهد.

آیا دادن داروهای بدون نسخه برای سرفه و سرماخوردگی بی خطر است؟

بیشتر متخصصان در جواب این سوال، نه می گویند. آکادمی طب کودکان در آمریکا توصیه کرده است پزشکان به والدین بگویند که داروهای بدون نسخه سرفه و سرماخوردگی در کودکان کمتر از 6 سال موثر نیستند و گاهی اوقات خطرات و عوارض جانبی به همراه دارد. شاید تمایل داشته باشید بدانید پزشک چه چیزی را پیشنهاد می کند.

این را در ذهن خود داشته باشید که داروی سرفه و سرماخوردگی نمی تواند دوره سرماخوردگی کودک را کوتاه کند یا از عوارضی مانند عفونت گوش یا عفونت سینوس ها جلوگیری کند.

اگر کودک تب کرد از پزشک درباره دادن استامینفون کودک یا ایبوپروفن سوال کنید.

هرگز به کودک آسپرین ندهید زیرا او را مستعد سندروم ری ( نشانه های آن استفراغ، کاهش هوشیاری تشنج و … است.) که گاهی کشنده است، می کند.

داروهای طبیعی یا جایگزین که می تواند کودک را از نشانه های سرماخوردگی خلاص کند چیست؟

افزودن مقدار کمی از جوهر نعناع خشک، اکالیپتوس یا روغن درخت صنوبر به دستگاه بخارساز یا در حمام می تواند کمک کند که کودک احساس درد کمتری داشته باشد. کتی کمپر پروفسور طب اطفال می گوید: اگر کودک تقریبا 6 ماه دارد یک هفته محلول ولرم از چای بابونه می تواند آرامش دهنده باشد.

آبریزش کودکان

چه موقع باید برای سرماخوردگی کودک به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نوزاد کمتر از 3 ماه دارد و تب بیشتر از 37.4 درجه یا سرفه دارد، بایستی به پزشک مراجعه و نشانه های دقیق بیماری را بگویید.

اگر کودک بین 3 تا 6 ماه دارد و دمای بدنش به 38 درجه و اگر بیشتر از 6 ماه دارد به دمای 40 درجه برسد سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

اهمیت ندارد کودکتان چند سال دارد اگر هر کدام از نشانه ای زیر را ملاحظه کردید بایستی با پزشک مشورت کنید:

  • تبی که بیشتر از دو روز طول بکشد.
  • سرفه های بد، تنفس تند (بیشتر از 60 تنفس در یک دقیقه) صدای خس خس یا نفس بریده. این نشانه ها می تواند نشانه سینه پهلو یا ویروس سین‌سیشیال تنفسی باشد که یک بیماری جدی تنفسی در کودکان زیر یک سال است.
  • کشیدن یا مالش گوش ها، گریه وقت مکیدن شیر در طول شیر دادن یا گریه غیر عادی زمانی که در رختخواب است. همه این موارد از علائم عفونت گوش است.
  • ترشحات و چسبناک بودن چشم که ممکن است نشانه عفونت چشم باشد.
  • نق نقی بودن بیش از اندازه، خواب آلودگی غیر عادی یا تغییرات قابل توجه در عادات غذا خوردن یا خواب نوزاد.
  • کودک بعد از گذشت 5 تا 7 روز به جای نشانه های بهبودی، بدتر شود یا نشانه های سرما خوردگی بیش از 14 روز طول بکشد.
چه کاری انجام دهیم تا دفعات سرماخوردگی کودک را کمتر کنیم؟

شما نمی توانید از بروز سرماخوردگی جلوگیری کنید اما چیزهایی وجود دارند که می توانید انجام دهید تا کودک کمتر سرماخورده شود و قدرت دفاعی بدنش را بالا ببرید.

شستن دست

مطمئن شوید اعضای خانواده و دوستان قبل از برداشتن نوزاد دست هایشان را شسته باشند (مخصوصا برای نوزاد تازه متولد شده که بیشتر مستعد بیماری هستند) همچنین کودکان در مهدکودک بیشتر سرماخورده می شوند نسبت به زمانی که در منزل نگهداری می شوند زیرا آن ها با کودکان بیشتر و درنتیجه میکروب بیشتری در تماس هستند بنابراین مطمئن شوید که پرستار نوزاد خودش نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد و همچنین مطمئن شوید قبل از تعویض قنداق یا کهنه نوزاد و قبل از غذا دادن دست هایش را بشوید.

دوری کردن از افراد بیمار

تا جایی که می توانید نوزاد را از کودکان بیمار یا افراد بیمار دیگر دور نگهدارید.

سعی کنید به نوزاد آب بدهید

برای نوزادان زیر 4 ماه به این معنی است که مطمئن شوید آن ها روال عادی شیرخوردن یا دستور غذایی را ادامه می دهند. بعد از کمی رشد می توانید به نوزاد مقداری آب بدهید و در 6 ماهگی می توانید به نوزاد آبمیوه بدهید.

اگر کودک به آب عادت کرد بایستی در روز حداقل 5 تا 6 بار به او آب بدهید.

جلوگیری کردن از دود سیگار

این امر کودک را در معرض ابتلا به مشکلات تنفسی قرار دهد بنابراین از دود سیگار دور بمانید و نوزاد را حتی از محلی که افراد سیگاری در آن هستند دور نگهدارید. کودکانی که با افراد سیگاری زندگی می کنند بیشتر سرما می خورند و سرماخوردگیشان طولانی تر می شود نسبت به کودکانی که در معرض دود سیگار نیستند.

تغذیه با شیر مادر برای مدت طولانی

مرکز پزشکی کودکان آمریکا توصیه کرده است تغذیه با شیر مادر در یک سال اول، اگرچه باعث نمی شود که او سرما نخورد ولی مطالعات نشان داده است که کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند اغلب کمتر مریض می شوند زیرا پادتن های موجود در شیر در برابر میکروب ها محافظت می کنند.

برای درمان آبریزش بینی تا زمانی که کودک اذیت نمی شود نیاز به انجام کاری نیست یعنی زمانی که کودک به طور طبیعی فعالیت می کند و غذا می خورد تا دوران بیماری طی شود و به سمت بهبودی برود.

به کودک زیر 4 سال داروهای سرفه و سرماخوردگی ندهید اگر کودک بین 4 تا 6 سال است با پزشک در مورد داروهایی که برایش مناسب است مشورت کنید.

ترجمه: زهرا صانعی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید