• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 29

چرا به تگ Nofollow نیاز دارید و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

تگ Nofollow، تگی است که به موتور جستجوگر گوگل و سایر موتورهای جستجو اعلام می دارد که شما قصد ندارید به لینک موردنظرتان (لینکی که در آن از این تگ استفاده نموده اید) پیج رانکی تعلق بگیرد. شما می توانید از این قابلیت برای برخی از لینک ها و یا تمامی لینک های موجود در وب سایتتان بهره بگیرید.

تگ نوفالو

پیج رانک توسط یکی از بنیانگذاران گوگل و مدیر عامل فعلی آن یعنی لری پیج اختراع شد و یکی از فاکتورهای تشخیصی بسیاری است که به هنگام رتبه بندی صفحات بکار می رود. گوگل به لینک هایی که از یک وب سایت به سایت های دیگر داده شده است به منزله رای اعتماد می نگرد به این معنا که سایت های مقصد، محتوای با کیفیتی داشته اند که توانسته اند بک لینک دریافت کنند و گوگل از همین قضیه برای دادن پیج رانک به صفحات مقصد استفاده می کند. یعنی تمامی لینک های ورودی و خروجی یک وب سایت، در محاسبه پیج رانک آن دخیل هستند. صفحاتی که به واسطه داشتن پیج رانک بالا، پر اهمیت تلقی می شوند با لینک کردن صفحات دیگر، باعث افزایش پیج رانک صفحات مقصد نیز می شوند و این انتقال اعتبار را Google juice هم می نامند. البته Google juice  دامنه گسترده تری دارد و می تواند شامل هر فعالیتی باشد که کاربران برای قرار گرفتن در رتبه ی اول نتایج گوگل انجام می دهند.

زمانیکه که سعی دارید بر اهمیت صفحات و یا وب سایت هایی بیفزایید این روش واقعا روش فوق العاده ایست مثلا زمانیکه در حال لینک کردن منابع خوب اطلاعاتی و یا سایر صفحات در داخل وب سایتتان هستید. اما اوقاتی نیز وجود دارد که نمی خواهید بخشنده باشید.

تگ Nofollow  چه زمانی بکار می آید؟

موقعیت هایی وجود دارد که وب سایتی را لینک می کنید اما قصد ندارید هیچ پیج رانکی را به آن منتقل کنید به عبارت دیگر صرفا لینک می کنید و به هیچ عنوان دوست ندارید اعتبار و پیج رانک بالای سایت خود را که از طریق دریافت لینک‌های ورودی از سایت های معتبر کسب کرده اید به سایت هایی که به آن ها لینک نموده اید ببخشید.

لینک های تبلیغاتی و لینک های وابسته شاید بهترین مثال برای گفته بالا باشد. این لینک ها دو حالت دارند یا برای تبلیغ یک لینک، مبلغی را به شخص دیگری می پردازید و یا در ازای هر فروشی که سایتی دیگر با دنبال کردن لینک شما انجام می دهد حق کمیسیون دریافت می کنید. گوگل تبادل لینک های پولی را نمی پسندد و اگر تشخیص دهد که شما با خریداری بک لینک های پولی، درصدد کسب رتبه بهتر در جستجوی گوگل هستید، در این صورت لینک های مذکور را به منزله هرزنامه و اسپم در نظر می گیرد و با کاستن از رتبه سایتتان، شما را به عنوان خاطی تنبیه می کند بنابراین در صورتی که قصد کاستن از رتبه سایت خود را ندارید لینک خرید و فروش نکنید. مگر اینکه در تبلیغات و لینک های خریداری شده خود تگ nofollow را درج کرده باشید، با اینکار می توانید به حذف شدن از پایگاه داده گوگل نیز خاتمه دهید.

موقعیت دیگر احتمالی زمانیست که در اینترنت با محتوای غیر قابل اطمینان و یا دروغ آشکاری رو به رو می شوید که حقیقت ندارد. بنابراین تلاش می کنید تا توجه بازدیدکنندگانتان را به اشاعه این اطلاعات غلط جلب کنید اما در عین حال نمی خواهید با لینک کردن آن صفحه، به هیچ عنوان باعث ارتقای رتبه آن لینک از دید گوگل شوید.

برای موقعیت هایی که عنوان شد راه حل ساده ای وجود دارد. و آن، استفاده از تگ nofollow است. در این صورت موتور جستجوگر گوگل، دیگر آن لینک را دنبال نمی کند یعنی این لینک را در محاسبه پیج رانک شما دخیل نمی کنند و شما هم می توانید جایگاه خوب خود را نزد این موتور جستجوگر حفظ کنید. همچنین در حالت پیش فرض، اگر از سایت های معتبر به سایت شما هم لینک شود باعث اعتبار بخشیدن به آن می شود اما اگر آن ها در لینک سایت شما از تگ nofollow استفاده کرده باشند دیگر رانکی به سایت شما ارسال نمی شود. در نتیجه تبادل لینک با سایت هایی که از لینک نوفالو (nofollow) استفاده می کنند باعث بهبود رتبه سایت شما نمی شود. برای اطلاع از این موضوع می توانید در سورس کد وب سایت های طرف تبادل لینک خود، کلمه nofollow را جستجو نمایید و یا از افزونه های مرتبط استفاده کنید.

مکان های درج این تگ برحسب کاربرد
  • می توانید برای خنثی نمودن تمامی لینک های موجود در یک صفحه، می توانید از متا تگ nofollow  ، در بخش head  آن صفحه استفاده کنید (اما ضرورتی ندارد که این تگ را به تک تک صفحات وب سایت خود اعمال کنید). مطابق کد مقابل: <meta name=”robots” rel=”nofollow”>
  •   همچنین در صورتیکه بخواهید این تگ را بر روی لینک های خاصی اعمال کنید کافیست عبارت rel=”nofollow”   را بعد از خصیصه href  که حاوی لینک مورد نظر است تایپ کنید، کار تمام است!

<a href=”http://thisIsJustAnExampleLink.com” rel=”nofollow”>Your anchor text here.</a>

اگر مالک یک وبلاگ و یا یک انجمن هستید و نگرانید که اسپمرها با ارسال پست ها و نظرات نامناسب اثر مخربی بر وبلاک یا انجمن شما بگذارند، توجه داشته باشید که بهترین سرویس های وبلاگ دهی و یا انجمن سازی سرویس هایی هستند که شما قادر باشید از قسمت مدیریتی وبلاگ و یا انجمن خود، تمامی نظرات و پست ها را nofollow کنید و این یکی از راه های مقابله با لینک‌های نامناسب و اسپمی است که کاربران در بخش نظرات سایت شما قرار می دهند. در نتیجه با استفاده از کد  nofollowمی‌توانید تاثیر آن‌ها را در پیج رانک خود خنثی کنید.

محدودیت های تگ Nofollow
  • به خاطر داشته باشید که تگ Nofollow  نمی تواند سایتی را از پایگاه داده گوگل حذف کند. بلکه واقعیت این است که گوگل دیگر آن لینک را دنبال نمی کند. ولی آن صفحه همچنان در پایگاه داده گوگل باقی می ماند و قادر است در نتایج جستجوی گوگل نشان داده شود. چرا که این تگ همچنان اجازه ایندکس صفحات مورد نظر را به موتورهای جستجو می‌دهد.
  • مشکل دیگر این است که سایر موتورهای جستجوگر، الزاما همانند گوگل رفتار نمی کنند و ممکن است تگ هایی اینچنینی را نادیده بگیرند و از آن تبعیت نکنند. با این حال استحضار دارید که عمده جستجوهای وب توسط گوگل انجام می شود بنابراین همگام شدن با استانداردهای گوگل تا حد زیادی منطقی به نظر می رسد.

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید