• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 01 / 14

نان گرده

نان گرده
مواد لازم:
  • شیر 1 کیلوگرم
  • شکر 750 گرم
  • مخلوط روغن جامد و مایع 500 گرم
  • پودر خمیر ترش 2 قاشق غذاخوری
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • آرد به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم
طرز تهیه:

پودر خمیر ترش را می توانید از سوپر مارکت ها یا خشکه پزی ها تهیه کنید.

شیر، شکر، روغن، نمک و پودر خمیر ترش را با یکدیگر مخلوط کنید.

آرد را الک کرده و کم کم به مایع بالا اضافه کنید میزان آرد بسیار مهم است. همچنان که آرد را به مایع اضافه می کنید، بایستی آن را ورز دهید تا خمیری شل به دست آید.

3 ساعت بگذارید این خمیر شل استراحت کند و در اصطلاح ور بیاید.

مقداری خمیر، تقریبا به اندازه پرتقال برداشته و گرد کنید. کنار بگذارید و این کار را ادامه دهید تا تمام خمیر تبدیل به زباله های خمیر (دایره دایره) شود.

در سطحی پهن و صاف، مقداری آرد بپاشید و یک زباله خمیر را روی آن قرار دهید. با وردنه یا بازو آن را کاملا باز کنید. قطر خمیر بایستی بیشتر از نیم سانتی متر نباشد. بنابراین این خمیر باز شده کاملا نازک است پس در هنگام باز کردن و یا برداشتن آن مراقب باشید تا خمیر پاره نشود.

ظرفی که برای سرخ کردن نان گرده استفاده می شود ساچ نام دارد. ساچ ظرفی گود با سطح مقطع دایره است که برای سرخ کردن این نان بسیار مناسب است. اگر ساچ نداشتید، از ماهی تابه یا قابلمه گود مشابهی استفاده کنید.

روغن سرخ کردنی را در ساچ ریخته و بگذارید داغ شود. خمیر نازک شده را در روغن بیندازید و وقتی سرخ یا طلایی شد بردارید. چون ساچ گود است دو طرف نان همزمان سرخ می شود و نیازی به برگرداندن آن نیست.

نان گرده آماده است نوش جان!

نان گرده نانی نازک و خوش خوراک است و زمانی که به بازار یا بیرون می روید در کیفتان این نان را داشته باشید تا در هنگام گرسنه شدن خود یا بچه ها به آنها بدهید تا میل کنند. بنابراین کودکان دیگر سراغ بیسکویت و کیک های ناسالم و دارای مواد نگهدارنده بازاری، نمی روند.

نان گرده همچنین به عنوان عصرانه با ماست چکیده و گردو بسیار لذیذ و خوش آیند است.

مرضیه صحرانورد

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام وزن آرد مهمترین ماده نان نگفته .مقدار لازم چفدر است 1کیلو 5 کیلو یا بیشتر.آیاخود شما باچنین دستوری میتوانید نان بپذید

  2. دوست عزیز اگر مطلب را با دقت بخوانید متوجه می شوید در خط سوم نوشته شده:
    آرد را الک کرده و کم کم به مایع بالا اضافه کنید میزان آرد بسیار مهم است. همچنان که آرد را به مایع اضافه می کنید، بایستی آن را ورز دهید تا خمیری شل به دست آید.
    به همین دلیل در متن مقدار آرد مشخص نشده است.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید