• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2020 / 03 / 20

تهیه اشترودل خانگی، خوشمزه و اشتها آور

اشترودل خانگی، هم ظاهر زیبایی دارد و هم هوس انگیز است حتی اگر سیر باشید باز هم دوست دارید آن را مزه کنید. از طرفی از سلامت مواد اولیه آن مطمئن هستید و می توانید به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی در اختیار کودکان قرار دهید.

طرز تهیه اشترودل در این مقاله برای چهار اشترودل بزرگ، در دو بخش تهیه خمیر و تهیه مواد داخل آن آموزش داده می شود.

طرز تهیه مواد اولیه خمیر اشترودل

  • شیر یک لیوان

  • مخمر یا خمیر مایه دو قاشق چای خوری پُر

  • بهبود دهنده نصف قاشق چایخوری

  • شکر دو قاشق چای خوری

  • تخم مرغ دو عدد

  • نمک یک قاشق چای خوری

  • روغن چهار قاشق غذا خوری

  • آرد سه تا چهار لیوان

طرز تهیه خمیر اشترودل

نکته 1: مخمر و بهبود دهنده را می توانید از عطاری ها و یا برخی نانوایی ها تهیه کنید.

نکته 2: مخمر برای به عمل آوردن خمیر و افزایش حجم اولیه آن نیاز است و بهبود دهنده برای این استفاده می شود که خمیر ترک نخورد و حتی بعد از در آوردن از فریزر و گرم کردن آن، تازگی خود را به دست می آورد. بنابراین عمر و کیفیت خمیر را بهبود می بخشد.

نکته 3: بسته به نوع سبکی آرد از سه تا چهار لیوان مصرف می شود و گاهی شاید بیش از این هم آرد نیاز باشد.

شیر را تا حدود 40 درجه سانتی گراد ولرم کنید به گونه ای که دست را نسوزاند و خنک هم نباشد، مخمر و شکر را در یک ظرف و ترجیحا در جای گرمی مثل روی بخاری با شعله کم یا شمعک، قرار دهید. ده دقیقه تا یک ربع ساعت زمان دهید تا شیر به عمل آید یعنی روی شیر حالت جوش قهوه ای رنگی می بندد. اگر خمیر مایه کهنه باشد و یا برای مدت طولانی در جایی غیر از یخچال نگهداری شود، معمولا شیر را به عمل نمی آورد.

تخم مرغ را هم بزنید تا یکدست شود. نمک و روغن را نیز اضافه کنید و هم بزنید. سپس شیر به عمل آمده با مخمر را به آن ها اضافه کنید. در مرحله آخر آرد و بهبود دهنده را به مواد اضافه کنید. نکته ای که در مخلوط کردن مواد وجود دارد این که باید با کف دست آن را ورز دهید و نباید انگشتان را در خمیر فرو ببرید تا خمیر لطیفی به دست آید که به دست نچسبد. همان طور که در بالا توضیح داده شد بسته به نوع آرد شما باید به مقداری آرد بیفزایید که خمیر به دست نچسبد و نه خیلی سفت شود.

اگر می خواهید کیفیت خمیر شما بهتر شود بایستی صد بار خمیر را بزنید برای این کار یک سینی را بر روی زمین قرار دهید و خمیر را از فاصله نیم متری با شدت و ضربه به سینی بکوبید و همان طور که در بالا گفته شد انگشتان خود را در خمیر فرو نکنید.

ظرف گودی را انتخاب کنید. کف آن را با روغن چرب کنید و خمیر را در آن بگذارید. با کاتر یا چاقوی تیز، یک علامت بعلاوه عمیق به اندازه 5 تا 10 سانتی متر روی خمیر بکشید. روی ظرف پلاستیک بکشید و روی آن را با پتو یا پارچه گرمی بپوشانید. این ظرف را در جای گرمی مثل کنار بخاری یا شوفاژ قرار دهید.

پس از یک ساعت حجم خمیر تقریبا دو برابر می شود و علامت بعلاوه روی خمیر از هم باز می شود. در این هنگام، خمیر اشترودل آماده است فقط باید دو تا سه بار خمیر را ورز دهید تا هوای خمیر خارج شود و به اصطلاح هواگیری کنید.

مواد اولیه اشترودل

  • پیاز یک عدد

  • گوشت چرخ کرده صد گرم

  • قارچ 200 گرم

  • فلفل دلمه ای یک عدد

  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری در صورت تمایل

  • پنیر پیتزا به مقدار دلخواه

  • روغن به مقدار لازم

  • زردچوبه، نمک، فلفل و ادویه

  • زرده تخم مرغ و زعفران برای رومالی خمیر

  • کنجد برای تزیین

طرز تهیه اشترودل

پیاز را نگینی کنید و در مقدار کمی روغن سرخ کنید. گوشت را همراه پیاز تفت دهید. نمک، رب و ادویه را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا یکدست شود. البته استفاده از رب در صورت تمایل است.

فلفل دلمه و قارچ را نگینی خرد کنید. و همراه گوشت تفت دهید. پنیر پیتزا را می توانید هم داخل مواد و هم روی خمیر بریزید.

خمیر آماده و هوا گیری شده را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید آن ها را گرد کرده و در اصطلاح چانه بزنید. دقت کنید برای چانه زدن از گوشه های خمیر با کشش و با دست نَکَنید بلکه با کاتر یا چاقوی تیزی آن را تقسیم کنید سپس هر قسمت را جداگانه گرد کنید.

خمیر پیتزا و اشترودل

دو روش برای برش خمیر وجود دارد.

روش اول: یک چانه را در سینی باز کنید و به شکل بیضی پهن کنید. در وسط بیضی قسمتی به اندازه سه تا پنج سانتی متر را برای قرار گیری مواد در نظر بگیرید و از دو طرف، خمیر را تا این ناحیه به صورت نه خط صاف و نه خط کاملا مورب یعنی حالتی بین این دو خط، برش بزنید.

آموزش برش خمیر اشترودل

روش دوم: خمیر را به شکل مستطیل پهنی باز کنید. قسمتی را در وسط برای قرار گیری مواد در نظر بگیرید. دو طرف خمیر را به شکل خطوط صاف برش بزنید.

آموزش برش خمیر اشترودل

مواد را در وسط خمیر قرار دهید.

اشترودل و خمیر آن

به نوبت یک لایه خمیر برش زده از سمت راست و یک لایه از سمت چپ بر روی مواد بکشید تا شکل بافت حصیری پیدا کند. دو طرف بالا و پایین خمیر را یا می توانید مثل مثلث یا به شکل تخت ببندید.

طرز پیچیدن خمیر اشترودل

زرده تخم مرغ و زعفران را هم بزنید تا یکدست شود و روی خمیر بمالید تا رنگ زیباتری پیدا کند. روی اشترودل را می توانید کمی کنجد بپاشید.

خمیر های آماده شده را درون فر یا توستر بگذارید تا طلایی شود. در دو تا سه دقیقه آخر می توانید گریل را روشن کنید تا اشترودل طلایی شود.

اشترودل خانگی، خمیر و طرز پیچیدن

سعی کنید از مواد ناسالمی مثل سوسیس و کالباس در مواد اشترودل استفاده نکنید مگر سوسیس یا کالباس خانگی تهیه کرده باشید. در اشترودل مواد دیگری مثل مرغ، مخلوط مرغ و گوشت، هویج، ذرت، اسفناج و غیره نیز می توانید استفاده کنید.

اشترودل را می توانید پس از آماده سازی در فریزر قرار دهید و هر وقت بچه ها گرسنه شدند، آن را گرم کرده و میل کنند.

اشترودل را می توانید هم به عنوان میان وعده هم وعده اصلی ممصرف کنید و برای میهمانی ها، جشن های تولد، نامزدی، چلگی عروس و … نیز زینت بخش سفره شماست.

ندا مظفری

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید