• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 07

نشانه های بلوغ در پسران

بلوغ یک مرحله طبیعی از رشد است و زمانی رخ می دهد که بدن یک کودک می خواهد به اندامی بزرگسال، مبدل و برای تولید مثل مهیا شود. با ورود کودکان به مرحله بلوغ، سوالات زیادی در مورد بدن شان برای آن ها پیش می آید و والدین باید به خیلی از تغییرات جسمی و روحی شان، توجه داشته باشند. دانستن اینکه باید منتظر چه شرایطی باشید، می تواند ذهن تان را آزاد و به فرزند پیش نوجوانتان کمک کند از این تغییرات گسترده جسمی و احساسی گذر نماید.

گاهی، گذر از دوران پیش نوجوانی که در آن یک پسر بچه، شروع مراحل بالغ شدن را تجربه می کند و ارتباط برقرار کردن با این مسئله، هم برای خودش و هم برای والدینش، بغرنج است.

بلوغ پسرها

در زیر، برخی از نشانه های معمول بلوغ در پسرها ذکر شده اند. به خاطر داشته باشید که این مراحل ممکن است به تدریج ظاهر شوند و احتمال دارد چندین سال طول بکشد تا فرزند شما کل چرخه مراحل بلوغ را طی کند.

به طور کلی، شروع بلوغ در پسرها بین نه تا چهارده سالگی و در دخترها بین هشت تا دوازده سالگی است.

همه آنچه را که با شروع تغییرات جنسی و روانی پسران در سن بلوغ در جستجویش هستید، در این مقاله اشاره شده است.

تغییرات فیزیکی دوران بلوغ در پسرها
جهش رشد

شما ممکن است روزی با یک بازنگری، متوجه شوید که قد پسرتان یکی دو اینچ (2 تا 5 سانتی متر) از آخرین باری که به دقت وراندازش کرده بودید، بلندتر شده است. هرچند که دخترها معمولا  هفت، هشت اینچی (17 تا 20 سانتی متر) از پسرهای هم سن و سال خود، بلند قدترند اما پسرها به سرعت در دوران دبیرستان قد می کشند و جهش رشد متناوب در آنها غیر معمول نیست.

موی صورت

موها ی ریز روی لب فوقانی و چانه پسرتان، خیلی زود می تواند بلندتر، ضخیم تر و حتی تیره تر شود. حتی ممکن است یک روز صبح از حمام بیرون بیاد و با درخواست خرید یک ریش تراش شما را شگفت زده کند. اکثر پسرها عاشق این تغییرند زیرا از نگاه آنها، موهای صورت نشانه واقعی از مرد شدن  است.

رشد موی صورت

بوی تند بدن

به دلیل افزایش هورمونها، اغلب پسرها بیشتر عرق می کنند و بوی تند عرق عمدتا مشکلی است. او ممکن است در ابتدا خودش متوجه این موضوع نشود و بهترین کار برای مواجهه با این موضوع، ملایمت است.

برایش تعدادی اسپری بخرید و یادآوری کنید که دوش روزانه بهترین فایده را برای او دارد.

جوش و تاول

بعضی بچه ها در مقایسه با سایرین، بیشتر دچار آکنه های پوستی می شوند ولی تقریبا اغلب پسرهای نوجوان گاه و بیگاه جوش در می آورند. این به دلیل چرب تر شدن پوستشان به واسطه افزایش هورمون هاست. به او بیاموزید، چگونه صورتش را به طور کامل شستشو دهد تا از بروز آکنه های ناجور جلوگیری کرده یا آنها را کاهش دهد.

موی بدن

رشد موها در ناحیه تناسلی و زیربغل در طی مراحل بلوغ به وقوع می پیوندد. ممکن است سوالاتی برای پسرتان ایجاد شود و شاید هم نه. اجازه دهید کنترلش را در دست بگیرد. در خیلی موارد، موهای قفسه سینه نیز شروع به رشد کرده و مو های سایر قسمت ها ضخیم تر و گاهی تیره تر می شوند.

پهن شدن شانه ها و عضلات سینه

اغلب با یک تغییر خفیف، عضلات فوقانی اندام پسرتان به خوبی شروع به رشد می کنند. شانه هایش پهن تر شده و قفسه سینه اش عضلانی تر می شود.

وقتی هر دوی شما متوجه این تغییر می شوید، فرصت را مغتنم شمرده و اغلب تشویقش کنید بیشتر ورزش کند. این بهانه خوبی برای فعال نگهداشتن اوست.

پهن شدن شانه در دوران بلوغ

رشد بیضه ها

بیضه های پسر بچه شما بزرگتر شده و ممکن است یکی از آن دو (معمولا چپ) با بالغ شدنش، پایین تر قرار گیرد. این امر کاملا طبیعی است و در بیشتر پسر بچه ها اتفاق می افتد. پوست کیسه بیضه هم تیره تر و نازک شده و توده ای از فلیکولهای حاوی موهای ریز بر سطح  آن، شروع به رشد می کند.

نعوظ و رویاهای خیس

این کاملا طبیعی است که پسرهای در حال بالغ شدن، نعوظ های غیر ارادی و رویاهایی خیس داشته باشند.

البته این موضوع می تواند برای پسر شما آزار دهنده باشد. در موردش با وی صحبت کنید و توضیح دهیدکه امری طبیعی است و چیزی برای شرمندگی وجود ندارد. همچنین او را آگاه کنید که وقتی بزرگتر شد، قادر خواهد بود این فرایند را کنترل کند.

تغییر صدا

اگرچه وقوع کامل این مورد بعدها و در سایر مراحل بلوغ صورت می گیرد، اما صدای پسرتان بم می شود. این تغییر معمولا بعد از جهش رشدی و به دلیل اینکه حنجره اش به خوبی رشد کرده صورت می گیرد. در ابتدا، ممکن است صدای پسرتان خشن شود که احتمالا در مواردی او را آزرده خاطر می کند.

 تغییرات احساسی پسرها در دوران بلوغ
تحت تاثیر جنس مخالف قرار گرفتن

برای والدین نباید تعجبی داشته باشد که پسرشان به زودی علاقه مند شدن به دختران را می آموزد. آنها ممکن است این علاقه مندی را در دوران مدرسه توسعه دهند و یا روزی به شما بگویند دوست دختر دارند. پسرتان ممکن است این اشتیاق را با خجالت کشیدن یا مضطرب شدن در کنار دختران بروز دهد و حتی احتمال دارد شما وی را در حال خوش و بش با آنها اینجا و آنجا ببینید!

تغییرات خلقی

هورمون ها و تغییراتی که در مغز وی رخ می دهد موجب می شود پسرشان در زمان های مختلف، خلقیات متفاوتی داشته باشد.

تغییر رفتار

این کاملا طبیعی است و با بالغ تر شدن وی حتی می تواند بدتر هم بشود. چیزی که اهمیت دارد این است که بگذارید با این نوسانات خلقی کنار بیاید و به وی فضایی را که نیاز دارد، بدهید. هم چنین، باید به او پیشنهاد کمک بدهید اگر فکر می کنید مشکل جدی دیگری مانند افسردگی وجود دارد.

نگرانی از تغییر

اضطراب یا هیجان ناشی از تغییراتی که پسرتان طی می کند، امری معمول است. برخی از چیزهایی که همراه بلوغ ظاهر می شوند می تواند دلیل نگرانی و تردید وی درخصوص طبیعی بودنش باشد. سایر نشانه ها همچون سبیل و عضلات، می توانند خیلی زیاد وی را خوشحال کنند زیرا نشان می دهند او دیگر دارد مرد می شود.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید