• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 10

خساست یا صرفه جویی؟ دستاوردهای خسیس نبودن!

ممکن است برخی افراد که برداشت اشتباهی از صرفه جویی دارند فکر کنند، خساست را با صرفه جویی اشتباه می گیرند، در حالی که تفاوت واضحی میان این دو وجود دارد و ما در این مقاله قصد داریم مفهوم درست این تفاوت را تبیین کنیم و دلایلی برایتان خواهیم آورد که چرا خوب نیست در مورد پول هایتان خسیس باشید.

پول

تفاوت بین صرفه جویی و خساست

اول از همه، ما می دانیم که معمولا از واژه «صرفه جو» به دلیل بار مثبت تری که دارد به جای «خسیس» استفاده می کنیم. بنا به توضیحات مندرج در فرهنگ لغت مِریام وِبستر، صرفه جویی یعنی مدیریت یا بکارگیری پول به روشی دقیق و عاقلانه. از دیگر سوی، تعریف ارائه شده برای خساست این است: عدم خواست و تمایل در ارائه یا خرج کردن پول: عدم بخشندگی.

به بیانی دیگر صرفه جویی یعنی هوشمندی در این خصوص که چطور پول جمع کنید و چگونه خرجش کنید، حال آنکه خساست یعنی عدم تمایل برای خرج پولی که دارید و برخورد خودخواهانه در این باره.

بنابراین، زمانی که شما روند پول خرج کردن خود را نظاره می کنید و آگاهانه تلاش می کنید پولتان را ذخیره کنید چطور می توانید مطمئن باشید که در دام خساست نیافتاده اید؟!

یک روش خوب این است که مزایای بخشندگی، سخاوتمندی یا دست و دلبازی را که نقطه مقابل خساست است، از نظر بگذرانید.

بخشندگی برای رشد و تعالی شما، مهم است.

کیست که این ضرب المثل را نشنیده باشد: «هرچه بیشتر ببخشی، بیشتر دریافت می کنی»! و یا «با هر دستی ببخشی با همان دست نیز میگیری». بخشنده بودن این نیست که هر وقت بیرون می روید، باید برای دوستان تان پول خرج کنید یا اینکه هدایای گران قیمت نثار هم کنید.

بخشش حتی می تواند انجام کاری برای شخصی باشد. در واقع شما وقت و زمان خود را صرف دیگری کرده اید. یا گهگاهی هزینه قهوه یکی از همکار یا دوست خود را پرداخت کنید در اینجا با پرداخت فقط 2 دلار می توانید دوست خود را شاد کنید. بخشنده بودن ضمنا می تواند اعتماد به نفس را در شما بپروراند و احساس بهتری از خودتان در شما ایجاد کند. راهی ارزان و آسان برای رسیدن به شادی است. مگرنه؟

همکار

بخشندگی در ارتقاء شغلی تان کمک می کند.

این عجیب نیست که بعضی شرکت ها با سخاوتمندی به کارکنان خود در بخش های فروش و روابط عمومی «کمک هزینه رفاهی» می دهند.

این بدین خاطر است که مدیران شرکت ها مفهوم ارتباط متقابل را درک می کنند.

با خرید وعده های غذایی و نوشیدنی هایی برای مشتریان خود، احساس صمیمیت و ارتباطی متقابل، ایجاد می کنید و در چنین وضعیتی، احتمال بیشتری وجود دارد که شریک تجاری شما در آینده، به کمکتان بیاید.

حتی اگر شرکت، چنین بودجه ای را در اختیارتان نگذارد، خود شما به این موضوع واقفید که بخشنده بودن در محیط کار (مثل همان یک فنجان قهو‌هٔ 2 دلاری) ممکن است، منافع زیادی را در آینده نصیبتان کند.

این جمله، توصیه ای کوتاه از یکی از ثروتمندترین مردان آسیا به نام لی کا شینگ بوده که: دوستانتان را دوبار در ماه ناهار مهمان کنید تا حلقهٔ روابط بین فردیتان گسترش یابد و شما هم از آنهایی که اطرافتان هستند، چیزی بیاموزید.

لی کا شینگ: زاده ۱۳ ژوئن ۱۹۲۸، بازرگان، سرمایه‌گذار و نیکوکار هنگ کنگی می‌باشد که در گوانگ‌دونگ، جمهوری خلق چین متولد شده است. او در حال حاضر به عنوان ثروتمندترین فرد در آسیا شناخته می‌شود.

با انجام این کار اعتبار خوبی برای خود دست و پا می کنید که باعث می شود تاثیر گذاری بیشتری داشته باشید و تصویر ذهنی مثبتی که از خود دارید، ارتقاء می یابد.

خساست می تواند هزینه های بیشتری روی دست تان بگذارد.

گاهی وقتها، تلاش می کنید با خرید اینترنتی کالاهای دست دوم و ارزان قیمت، مقداری پول پس انداز کنید و همه ما این را خوب می دانیم که به خاطر پس انداز همین  مقدار کم، احتمال می رود خطر امکان بی کیفیت بودن کالای خریداری شده را، تقبل کرده اید.

این موضوع به ویژه زمانی که وسایل گران قیمت تری همچون لپ تاپ دست دوم را به صورت اینترنتی، به عنوانِ «کالای مستعمل» و بدون خدمات پس از فروش، خریداری می کنید.

وقتی پی می برید، اقلامی که خریده اید به دلایلی قابل استفاده نیستند، در واقع، پول خیلی بیشتری در مقایسه با مقدار پول اضافی که می توانستید بپردازید و کالای نویی را از یک فروشگاه فیزیکی (غیر اینترنتی/ غیر مجازی) بخرید، هدر داده اید.

پول خرج کردن می تواند شما را غنی تر کند.

علی رغم اینکه ما پیشنهاد می کنیم صرفه جو باشید، اما گاهی فراموش می کنیم که پول خرج کردن برای ارتقا‌ء زندگی ما ضروری است.

به سفر کردن فکر کنید، احتمالا آنرا موجب هدر دادن پول یا چیزی تجملاتی می بینید ترجیح می دهید، صد دلار/هزار دلار در سال پس انداز کنید جای اینکه به سفر بروید!

با وجودی که می دانید همیشه راه هایی وجود دارند که بتوان به شیوه ای اقتصادی سفر کرد و همچنان از کسب درآمد شغل و تجارب، لذت برد. سفرکردن، زندگی شما را از طریق تجربیاتی که به دست می آورید و افرادی که با آنها روبرو می شوید غنی تر می کند.

همچنین ممکن است زمانی برسد که شما به منظور افزایش مهارت های خود، بخواهید نسبت به خودتان، بخشنده تر باشید. به عنوان مثال: اگر شما همیشه پخت و پز را دوست داشته ولی برای رفتن به کلاس های حرفه ای، دچار تردید بوده اید شاید حالا دیگر بخواهید به این موضوع فکر کنید که این کلاس ها تا چه حد می توانند در پر بار کردن زندگی شما، موثر باشند.

زنان می توانند در کنار کارهای روزمره خود با فروش غذا، دسر، کیک و شیرینی خانگی درآمدی داشته باشند و یا با دعوت دوستان خود به نهار یا کیک، ارتباط خود را با دیگران نزدیکتر کنند و همین طور از این حس خوب لذت ببرند. با این کار تعداد دوستان صمیمی خود را زیادتر می کنید و زندگی رنگ و بوی تازه ای می گیرد.

ترجمه: فیروزه بابائی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید