• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 02 / 22

مراقب هاست فرصت طلب باشید!

serhast
مدیران وب سایت ها بخوانند

 

اگر شما هم یک وب سایت اینترنتی پر بازدید دارید احتمالاً با مشکل محدودیت استفاده از منابع روبرو شده اید. و با مشکلات و دردسرهای آن آشنایی دارید. ماجرا از آنجا شروع می شود که می خواهید برای وب سایت خود هاست انتخاب کنید در ابتدا با تبلیغات زیبا از قبیل، آپ تایم 99 درصد، پایداری بالا، بهترین سخت افزار ها، رم های بالای 100 گیگا بایت، پرسسور های چند هسته ای و…. روبرو می شوید. خوب تا اینجا همه چیز خوب است و شما یک هاست اشتراکی خریداری می کنید. وب سایت شما راه اندازی می شود اما پس از چندی با اخطاری از طرفشرکت ارائه دهنده هاست خود مواجه می شوید که در آن به شما اخطار داده شده است از منابع سرور بیش از حد مجاز استفاده کرده اید. و به یک باره از شما درخواست می کنند با هزینه ای در حدود 10 تا 15 برابر وب سایت خود را به سرور اختصاصی انتقال دهید و دیگر خبری از آن همه مشخصات و سخت افزار فوق العاده نیست! و این یک تراژدی تکراری برای دارندگان شرکت های هاستینگ است که بدین ترتیب پول هنگفتی به جیب می زنند و از ارائه دادن خدمات مناسب طفره می روند. در طرف دیگر ماجرا صاحب وب سایت است که پول هاست را برای یک سال تمام و کمال پرداخت کرده است و اکنون یا باید وارد یک بازی خطرناک و پر هزینه به نام سرور اختصاصی شود (برای وب سایت های ایرانی که درآمد ناچیزی دارند و اگر ضرر ده نباشند سود ده هم نیستند هزینه های سرور اختصاصی می تواند منجر به ورشکستگی آن وب سایت یا کسب و کار شود.) یا باید مانع افزایش ترافیک وب سایت شود که این خود یعنی به خطر انداختن همه سرمایه و زمانی که در این راه خرج شده است و یا اینکه باید به دنبال یک شرکت هاستینگ معتبر بگردد و از خیر پولی که پرداخت کرده بگذرد. این واقعیتی تلخ در دنیای وب سایت های ایرانی است چون شرکت هایی که در ایران هستند یا دلال سرور های خارجی هستند که معمولاً از کیفیت خدمات پایینی برخوردار هستند و سرور های داخلی هم که از مشکلات زیر ساختی شبکه داخلی اینترنت رنج می برند و هنوز تا ضریب اطمینان بالای مورد نیاز برای خدمات هاستینگ راه درازی در پیش دارند.

اما راه حل چیست؟

شاید نتوان بدون تجربه و استفاده از خدمات هاستینگ یک شرکت از اعتبار و پاسخگویی آن اطمینان حاصل کرد اما با انجام برخی اقدامات می توانید از کارایی مناسب آن هاست و سرور اطلاعات مناسبی کسب کنید. که در ادامه به برخی راهکار ها در این زمینه اشاره می کنیم:

  • از کسانیکه وب سایت های پر بازید را اداره می کنند درباره میزان رضایت آنها از هاست خود تحقیق کنید.
  • در فروم ها، انجمن ها، تالار های گفتگو و گروهایی که مدیران وب سایت ها عضو هستند به جستجو بپردازید و با افراد مختلف به تبادل نظر بپردازید. در این اجتماعات اینترنتی می توانید اطلاعات ارزشمندی پیدا کنید ولی در عین حال مراقب باشید چون بعضی از شرکت های هاستینگ برای جلب مشتری در این وب سایت ها خود را به جای یک کاربر یا مدیر وب سایت جا می زنند و به تعریف و تمجید از شرکت خود می پردازند! برای اینکه در دام اینگونه دروغ ها نیفتید می توانید راه حل بعدی را در مرحله بعد پیش گیرید.
  • بعد از اینکه چند سرویس هاستینگ پیدا کردید که به نظر شما از اعتبار بالایی برخوردار بودند برای اطمینان با مشتریان آنها تماس بگیرید یک هاست معتبر نام مشتریان خود را ذکر می کند و شما به این ترتیب می توانید با آنها تماس برقرار کنید و درباره کیفیت خدمات این شرکت هاستینگ بپرسید البته ممکن است همه آنها به شما پاسخ مناسبی ندهند اما برخی هم پاسخ خواهند داد و این یعنی بدون هزینه از تجربه دیگران استفاده کنید و از مقدار زیادی دوباره کاری جلوگیری خواهید کرد.
  • برای آنها ایمیلی بفرستید و از شرایط هاست مورد نظر بپرسید و میزان بازدید مورد انتظار خود را با آنها در میان بگذارید و از آنها درباره میزان رم فیزیکی و مجازی اختصاص یافته و حداکثر میزان پروسس اختصاص یافته به وب سایت خود اطلاعات بگیرید اگر از یک سیستم مدیریت محتوا مانند جومالا یا وردپرس استفاده می کنید ابتدا درباره حداقل منابع مورد نیاز آنها اطلاعات مناسبی بدست آورید و به خاطر داشته باشید که سیستم های مدیریت محتوا مدام در حال به روز رسانی هستند و هر از چند گاهی نسخه جدیدی منتشر می شود و شما هم برای حفظ کیفیت کار و افزایش ضریب ایمنی باید نسبت به بروز رسانی اقدام نمایید اما نسخه های جدید تر معمولا امکانات بیشتری از نسخه های قدیمی دارند و به طبع مقدار بیشتری از منایع سرور شما استفاده خواهند کرد. به عنوان مثال اگر یک سایت وردپرسی داشته باشید با تعداد محدودی افزونه یا پلاگین که از آخرین نسخه ای که هم اکنون منتشر شده است استفاده می کنید و وب سایت شما 300 صفحه داشته باشد و ترافیک متوسطی داشته باشید با احتساب گشت زنی موتور های جستجو در وب سایت شما حداقل به یک گیگابایت رم نیاز دارید تا افزونه های امنیتی مناسب را بتوانند به خوبی کار کنند و در عین حال وب سایت شما بدون مشکل لود شود. یک گیگ رم به این معناست که فقط یک گیگا بایت از رم سرور به شما اختصاص داده شده باشد. در حالیکه رم سرور شما می تواند بیش از 100 گیگا بایت باشد اما رم اختصاص یافته به وب سایت شما یک گیگا بایت هم نباشد.
  • قبل از انتخاب سرویس هاستینگ مطمئن شوید آنها در صورت عدم رضایت شما پول شما را پس خواهند داد یا یک دوره گارانتی حداقل 10 روزه در نظر می گیرند. در طول این مدت می توانید سرور جدید را مورد آزمایش های مختلف قرار دهید و از کارایی آن اطمینان حاصل نمایید.
  • حتما با هاستینگ خود قرار داد کتبی امضا کنید و میزان مجاز استفاده از منابع سرور را در این قرار داد ذکر کنید و البته بسیاری موارد دیگر هم هست که باید کتباً نوشته شود و حتی در تمام دنیا رسم است که در مواردی هاستینگ ها در صورت عدم سرویس دهی مناسب باید خسارت هنگفتی پرداخت کنند. به هر حال داشتن یک قرار داد کتبی به شما این امکان را می دهد تا در صورت بروز مشکل بتوانید پیگیری محکم تری داشته باشید. به علاوه اگر شرکت مذکور ریگی به کفش داشته باشد معمولاً همان ابتدا از عقد قرار داد کتبی طفره می رود و یا از ذکر جزییات در این قرارداد سر باز می زند.
  • اگر وب سایتی که از آنها هاست مورد نظر خود را خریداری کرده اید نماد اطمینان داشته و احساس کردید در فروش خود شفافیت نداشته و به نوعی کلاهبرداری کرده است از طریق  وب سایت نماد الکترونیک می توانید از آنها شکایت کنید و اداعای خسارت نمایید. همچنین از طریق پلیس فتا هم می توانید شکایت کرده و مشکل خود را پیگیری نمایید.
  • ببینید آیا این شرکت ارائه دهنده خدمات هاست برای وب سایت های پر بازدید  امکانات ویژه ای ارائه می دهد؟ در این صورت باید منابع سروری که در اختیار شما قرار می گیرد مشخص شود. و شرکت مورد نظر شما باید برای وب سایتی پر بازدید گزینه های متفاوتی ارائه دهد در غیر این صورت در آینده ای نزدیک با آنها مشکل خواهید داشت.
  • گذشته از اینکه یک وب سایت پر بازدید روی هاست مناسب و قدرتمندی مستقر شود باید روی بهینه سازی وب سایت خود و روانی کد های آن هم کار کنید برای این منظور می توانید مقاله نکاتی برای بهینه سازی کد های php را مطالعه نمایید.

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام
    همین سوال رو خودشما که سایت پربازدید دارین بگید از کدوم شرکت هاست تهیه کردیدو آیا رضایت دارید ؟ و آیا شرکت ******* شرکت مناسبیه ؟
    سایت ما هم تقریبا پربازدیده
    ممنون

  2. سلام
    همین سوال رو خودشما که سایت پربازدید دارین بگید از کدوم شرکت هاست تهیه کردیدو آیا رضایت دارید ؟ و آیا شرکت ******* شرکت مناسبیه ؟
    سایت ما هم تقریبا پربازدیده
    ممنون

    راستش را بخواهید همیشه بین کیفیت و قیمت با توجه به نیاز خود باید بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای یک وب سایت پربازدید نیاز به تعداد پرسس های بیشتر رم اختصاصی بیشتر و درصد بیشتری از سی پی یو هست و این که چه مقدار از این منابع نیاز دارید هیچ کس نمی تواند تعیین کند مگر خود شما
    هاستی که میزان مصرف منابع را مشخص نمی کند بدون شک قابل اعتماد نیست و باید میزان منابع اختصاص یافته به وب سایت شما مشخص گردد. آنگاه با توجه به نرم افزار آماری نشاندهنده میزان مصرف منابع که در سی پنل وجود دارد می توانید منابع اختصاصی مورد نیاز وب سایت خود را مشخص کنید.
    یک هاست خوب علاوه بر قیمت مناسب باید پاسخگویی مناسبی داشته باشد و سرعت لود شدن وب سایت شما هم در وب سایت های مانند جی متریکس قابل قبول باشد.
    مشکل دیگری که در اکثر وب هاست های اشتراکی وجود دارد مشکل قالب های رایگان و آلوده ای است که معمولا در وب سایت های وردپرسی مورد استفاده قرار می گیرند این قالب ها معمولا به تعداد بالا اسپم ارسال می کنند که منجر به بلاک شدن ای پی شما در گوگل و یاهو می شود و همه زحمات شما یک شبه بر باد می رود و هاست ها هم بخاطر اینکه می خواهند تعداد زیادی مشتری داشته باشند سرویس آنها را مسدود نمی کنند و دیگر وب سایت ها هم قربانی می شوند و هر از چند گاهی هم تغییر ای پی برای کل سرور اجتناب ناپذیر خواهد بود که این هم مشکل دیگری برای شما خواهد بود.
    راستش را بخواهید ما هم در یاد بگیر دات کام از هاست های مختلف و حتی آنها که ادعا می کرده اند کیفیت بالایی دارند بسیار ضربه خورده ایم و بنده هم نمی توانم هیچ کدام از آنها را به شما توصیه کنم فقط باید خودتان از ابتدا مذاکره کنید و پاسخگویی منابع اختصاص داده شده و اسپمینگ دیگر وب سایت ها را مورد سوال قرار دهید.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید