• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 05

ربات جراح در مقایسه با جراح انسان

اخیرا عناوین زیادی منتشر شده مبنی بر اینکه چگونه روزی ماشین در مشاغل مختلف، جایگزین انسان خواهد شد، مشاغلی مانند حمل و نقل خودکار گرفته تا حتی روزنامه نگاری خودکار. این در حالی است که برخی از ما بیشتر از دیگران نگران این جایگزینی هستیم، اما آیا عاقلانه به نظر می رسد که مشاغل بسیار تخصصی مثل پزشکی، بیشتر از دیگر مشاغل، در این انقلاب روباتی در امانند.

ربات جراح

اما شاید اینطور نباشد. محققان ایالت متحده ربات جراح مستقلی را خلق کرده اند که صرفا به منظور بخیه زدن یا کوک زدن بافت نرم طراحی شده است و در زمان آزمایش، این ماشین جراح که تاکید می کنیم بدون کنترل هیچ نیروی انسانی و کاملا مستقل عمل می کند، از جراحان با تجربه در جراحی خوک ها بوده است. پیتر سی کیم، دستیار ارشد جراح از انجمن بهداشت ملی کودکان در واشنگتن می گوید “نتایج ما توانایی ربات های خود مختار و مستقل در بهبود اثربخشی، ثبات، نتیجه عملی و دسترسی به تکنیک های جراحی را نشان می دهد. هدف از این اجرا جایگزین کردن جراحان نیست، بلکه توسعه تواناییهای بشر از طریق بهبود دید و بینایی، مهارت و هوش ماشینی مکمل به منظور ارائه نتایج بهتر در جراحی است”.

با اینکه جراحی به کمک روباتها سالهاست مطرح شده و وجود دارد، اما هنوز قادر به کنترل چالش های بافت نرم که هنگام عمل حرکت پذیرند، نبوده است. اما سیستم جدید که استار (ربات خودمختار بافت هوشمند) نامیده می شود، به اندازه ای هوشمند هست که این پیچیدگی را با محاسبات حرکتی خود حل می کند.

آکسل کریگر، یکی از اعضای تیم، می گوید: “تاکنون جراحی رباتهای خودمختار به آناتومی سفت و سخت مثل برش استخوان محدود شده بود چرا که این بافتها قابل پیش بینی هستند. سیستم رباتیک جدید ما می تواند با بکارگیری ردیابی نوین بافت ها و اندازه گیری نیروهای اعمال شده، همراه با نرم افزارهای بخیه خودکار حرکات بافت را به موقع تشخیص داده و بطور خودکار آن را تنظیم کند”.

سیستم ردیابی استار از نشانگرهای فلورسنت نزدیک به مادون قرمز (NIRF) استفاده می کند تا بیمار را بطور سه بعدی حس کرده و الگوریتمی که ربات را راهنمایی می کند تغییرات را بخوبی تشخیص داده و به موقع حرکات بافت را پیش بینی و تنظیم کند.

در آزمایش نمونه، محققان کار سیستم استار را با یک جراح خبره در دو بافت خوک مرده و خوک زنده بیهوش مقایسه کردند. این پروسه که “تلاقی” نام دارد شامل دوخت دو ساختار لوله ای، مثل رگهای خونی است. کیم می گوید: “ما فرایند پیچیده تلاقی را انتخاب کردیم چرا که جراحی این بافت نرم سالانه بیش از 1 میلیون بار در آمریکا انجام می شود”.

بخیه زدن ربات جراح

نتایج حاصل، که در مجله علوم پزشکی منتشر شده، به مقایسه کیفیت بخیه، مدت زمان جراحی و تعداد اشتباهات مرتکب شده پرداخته است.

در مورد کیفیت بخیه، کار ربات با سازگاری بیشتر و اشتباه کمتر، بهتر از کار جراح انسان بود. اما در مورد مدت زمان عمل،‌ ربات در جایگاه دوم قرار داشت. در آزمایش نمونه های زنده عمل ربات استار در سریعترین حالت 35 دقیقه طول کشید درحالیکه عمل انسان تنها 8 دقیقه به طول انجامید.

هنوز، علیرغم صحت مهارت های ربات، و حجم زیاد جراحی های بافت نرم مورد نیاز بشر این امر شروعی امیدوار کننده است محققان می گویند حدود 45 میلیون جراحی هرساله در ایالات متحده صورت می گیرد.

همچنین تیم جراحی می گویند سرعت ذکر شده در پژوهش، رکورد استار نبوده است. رایان دکر، یکی از محققین به ملیسا هیلی در مجله لوس آنجلس تایمز می گوید: “می توان سرعت ربات را بسیار بالا برد. اما در این پژوهش ما تمرکز خود را بر نتیجه گذاشتیم در نتیجه به اندازه ممکن سریع نبودیم”.

هوتن اشرافیان، جراح و مدرس دانشگاه سلطنتی لندن، در مورد نتایج جراحی رباتی مطالعه کرده است و درباره پتانسیل هوش مصنوعی در بخش سلامت می نویسد: “من درباره این مساله همیشه فکر می کردم” او خودکار شدن جراحی را اجتناب ناپذیر و قابل پیش بینی توصیف می کند. “هدف، بهبود یافتن بیمار است.” “استفاده از ربات به معنای جلوگیری از مرگ و میر و کاهش خطرات جراحی می باشد بنابراین ناگزیر در بکار گیری رباتها هستیم.” رباتها نه تنها می توانند کارهای عادی دستی را انجام دهند بلکه می توانند بهره برداری بی عیب و نقصی نیز از آنها کرد.

پژوهشگران بدنبال یک شریک تجاری هستند تا کمک کند این تکنولوژی را به بیمارستانها منتقل نمایند. آنها می گویند اگر همه چیز خوب پیش برود، استار می تواند تا دو سال آینده به بخیه زدن بیمارها بپردازد.

در نهایت فقط توجیه به بیمار می ماند که رباتی کاملا مستقل جزوی از تیم پزشکی است. همان حسی که مردم در مورد امنیت اتومبیل های بدون سرنشین دارند نیز در مورد حضور یک ربات در تیم جراحی صادق است و زمان می برد تا به آن عادت کنیم.

ترجمه: پروا روزبه جوان

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید