• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 05 / 09

چگونه با خواب زیاد مقابله کنید

می دانید که کم خوابی برای سلامت روح و جسم مضر است اما خواب زیاد نیز باعث بسیاری از مشکلات می شود همچنین سبب عادت نادرستی می شود که باید این عادت را ترک کنید. اگر بیدار شدن همیشه برای شما فوق العاده مشکل است باید به پزشک مراجعه کنید تا شما را از لحاظ برخی بیماری ها که پر خوابی از عوارض آن است بررسی کند.

 

خواب زیاد علل و راه حل

در این مقاله راه کارهایی برای کنار گذاشتن عادت پر خوابی به شما ارائه می شود که با انجام توصیه های زیر و با برنامه ریزی صحیح، خواب خود را کنترل کنید.

به توصیه های زیر، حداقل برای یک هفته عمل کنید و کم کم این زمان را بالا ببرید تا بتوانید به اثرات سودمند آن دست یابید.

برای روز خود برنامه ریزی کنید.

با برنامه ریزی برای تک تک ساعات روز، خود را مجبور کنید تا در ساعت خاصی از خواب، بیدار شوید.

ساعت زنگ دار را کوک کنید.

دقت کنید که ساعت را خیلی زود کوک نکنید بلکه باید خواب کافی 7 تا 9 ساعت را در شب داشته باشید. حدود یک ماه طول می کشد تا با شنیدن زنگ ساعت، بدنتان به بیدار شدن عادت کند. اگر با زدن دکمه خاموش ساعت، صدای زنگ را قطع کنید و دوباره بخوابید، بدن در طی صبح احساس خستگی می کند.

از دیگران بخواهید شما را بیدار کنند.

اگر صدای ساعت را نمی شنوید یا فراموش می کنید که آن را کوک کنید، از افراد خانواده بخواهید که شما را بیدار کنند و نگذارند بیش از حد بخوابید.

در تعطیلات آخر هفته نیز در همان ساعت همیشگی بیدار شوید.

اگر در روزهای آخر هفته که تعطیل هستید عادت بیدار شدن در یک ساعت خاص را بشکنید، در روزهای هفته بعد کارتان دشوارتر خواهد شد. اگر در کل هفته در صبح کارهایی مثل صبحانه خوردن، لباس پوشیدن، بالا رفتن از پله، سوار شدن و پارک کردن ماشین برای رفتن به سر کار را انجام می دهید، در آخر هفته نیز در همان ساعت از خواب بیدار شوید و کارهایی مثل پیاده روی، جارو کردن، نرمش و هواخوری را انجام دهید.

برنامه صبحگاهی منظمی را دنبال کنید.

برنامه صبحگاهی خود را تبدیل به یک عادت منظم بکنید. مثلا پس از بیدار شدن از خواب به ترتیب، نرمش کنید، دوش بگیرید، چای و صبحانه بخورید و برای رفتن به سر کار لباس بپوشید.

از سلامتی خود مطمئن شوید.

با مراجعه به پزشک و چکاب بدن از سطح نرمال ویتامین و مواد معدنی بدن خود مطمئن شوید. آب زیادی بنوشید چون کم آبی بدن، باعث خستگی زودهنگام می شود و همین طور کم آبی سبب می شود صبح به سختی از خواب بیدار شوید.

ورزش را فراموش نکنید.

ورزش سبب می شود در طی روز، خون به خوبی در بدن جریان یابد و شب راحت تر به خواب بروید. اگر کار روزانه به شما اجازه نمی دهد که ورزش کنید عصر یا غروب، آهسته بدوید و یا ورزش هایی مثل یوگا انجام دهید. با این حال قبل از خواب ورزش نکنید چون به خواب رفتن را برای شما دشوارتر می کند.

مقدار چای و قهوه را در روز محدود کنید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار در روز کیفیت خواب شما را بر هم می زند و باعث خماری و بی حالی در صبحگاه می شود.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. عالی

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید