• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 09 / 13

خوراکی های سرشار از ویتامین K برای استحکام استخوان ها

ویتامین K نقش بسیار مهمی در انعقاد خون دارد. خاصیت لختگی و انعقاد از خروج خون اضافی از بدن جلوگیری می کند. ویتامین K به جذب کلسیم نیز کمک می کند بنابراین در سلامت استخوان ها نقش مهمی ایفا می کند. بسیاری از خوراکی ها به خصوص سبزیجات برگ دار به وفور ویتامین K دارند. پس به علت نقش مهم این ویتامین در بدن بایستی با خوردن خوراکی های حاوی ویتامین K از مقدار کافی آن در بدن مطمئن شد. از نشانه های اولیه کمبود ویتامین K این است که در هنگام خونریزی لثه یا خون دماغ، خون، دیر و به سختی بند می آید. خوشبختانه بسیاری از خوراکی، میوه و سبزیجات حاوی ویتامین K هستند. در زیر به چند خوراکی سرشار از ویتامین K اشاره شده است.

گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب

گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب، طعم خوبی به سالاد، سس، ماکارانی، ساندویچ و پیتزا می دهد. یک فنجان گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب، 29% نیاز روزانه فرد به ویتامین K را براورده می کند. به علاوه گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و آهن است.

کرفس

کرفس سبزی خوشمزه و زود پختی است و زمانی که میان وعده سریع و سالمی می خواهید، بسیار مناسب است. یک ساقه متوسط کرفس 15% نیاز روزانه فرد به ویتامین K را برآورده می کند. کرفس همچنین منبع خوب اسید فولیک، آنتی اکسیدان، کلسیم و پتاسیم نیز هست و این در حالی است که یک ساقه کرفس تنها 6 کالری انرژی دارد. پس بدون نگرانی از چاق شدن، مقدار زیادی کرفس میل کنید.

بامیه

نصف فنجان بامیه، 43% نیاز روزانه شخص به ویتامین K را برآورده می کند. بامیه را در سوپ گوجه فرنگی، خورشت بامیه، یا با میگو امتحان کنید.

کلم

یک فنجان کلم خرد شده 42% نیاز روزانه فرد به ویتامین K را فراهم می کند. همچنین کلم، ویتامین C، پتاسیم، منگنز و آهن دارد.

سیاه توت

سیاه توت با رنگ تیره ای که دارد حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها، مس و منگنز، ویتامین C و K است. یک فنجان از سیاه توت شاداب و آب دار، 36% نیاز روزانه یک فرد بالغ به ویتامین K را تامین می کند.

اسفناج

یکی از سالم ترین و پر خاصیت ترین مواد خوراکی، اسفناج است. خام یا پخته اسفناج حاوی چندین ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، ویتامین C، آهن، کلسیم و ویتامین K است.

اگر تاکنون اسفناج را به برنامه غذایی خود اضافه نکرده اید، اسفناج را با روغن زیتون و سیر در سالاد بریزید حتی در پیتزا و یا در سس ماکارانی نیز استفاده کنید. یک فنجان اسفناج نیاز 181% یک فرد بالغ به ویتامین K را فراهم می کند در صورتی که این میزان تنها 7 کالری انرژی تولید می کند.

کلم بروکلی

زمانی که بروکلی می خورید، بروکلی بر سیستم عصبی، چشم ها، قلب، استخوان ها، فشار خون و پوست اثر مثبت می گذارد. بروکلی، کلسیم، روی، پتاسیم، ویتامین C و K مورد نیاز روزانه شخص را تامین می کند تنها نصف فنجان بروکلی 138% نیاز روزانه فرد به ویتامین K را فراهم می کند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید