• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 09

عینک آفتابی برای کور رنگی

دانشمندان به طور کاملا اتفاقی، عینک آفتابی را کشف کرده اند که می تواند کور رنگی را تصحیح کند:

در یک عصر زیبا، دان مک فرسون، با عینک آفتابی خود مشغول بازی فریز بی در سانتا کروز بود. دوست او میشل انجل، از این عینک خوشش آمده و خواست آن را به او قرض بدهد. بعد از این که عینک را به چشم زد، از چیزی که می دید شگفت زده شد. مک فرسون گفته های میشل را به خوبی به یاد می آورد. او با تعجب می گفت می توانم رنگ نارنجی مخروط ترافیکی را ببینم. این بدان معنی بود که میشل تمام زندگی خود را با کور رنگی گذارنده است. عینک آفتابی مک فرسون از موادی تشکیل شده بود که به میشل این اجازه را می داد ک رنگ نارنجی را به وضوح و به خوبی ببیند.

عینک برای کور رنگی

مک فرسون دارای مدرک دکترا در علوم شیشه ای از دانشگاه آلفرد بود تخصص او در ساخت عینک هایی بود که پزشکان در هنگام عمل جراحی لیزر، از آن به عنوان یک محافظ استفاده می کردند. آهن خاکی نادری که در ساخت این عینک ها به کار رفته است می تواند مقدار خاصی از نور را جذب کند. این موضوع نه تنها جراحان را محافظت می کند بلکه به تشخیص خون از بافت انسان در طول عمل جراحی کمک می کند. در حقیقت، جراحان این نوع عینک ها را بسیار دوست دارند این اولین مورد استفاده ی عینک ها در خارج از بیمارستان بود.

مک فرسون می گوید: پوشیدن چنین عینک هایی تمام رنگ ها را اشباع شده نشان می دهد و باعث می شود جهان را روشن تر و زیباتر ببینم. تا زمانی که میشل این عینک را قرض نگرفته بود، مک فرسون نمی دانست که می توان از این عینک ها در موارد بیشتری همچون کمک به افراد کور رنگ استفاده کرد. بعد از این کشف او به تحقیق در مورد کور رنگی پرداخت و توانست اجازه ی آزمایش کلینیکی از موسسه ی سلامت ملی را بگیرد.

از آن زمان مک فرسون و دو نفر از همکارانش آزمایشگاه EnChroma  را راه اندازی کردند. آنها شرکت خود را به تولید و گسترش عینک های آفتابی اختصاص دادند که توانست به 300 میلیون فرد کور رنگ در سراسر جهان کمک کند. آنها عینک مخصوص کودکان را که می توان در منزل نیز از آن استفاده کرد تولید کرده اند. استفاده از این عینک ها در کودکان می تواند از پیشرفت کور رنگی جلوگیری کند.

برای افزایش اثر این عینک ها ریاضیدانی به نام Schmeder یک مدل پیچیده ی دید رنگی در انسان را که در برگیرنده ی 10000 رنگ طبیعی و مصنوعی است ایجاد کرده است. با استفاده از این مدل، او فیلتری را برای عینک ها طراحی کرده است که دید انسان از طیف وسیعی از رنگ ها را بهبود می بخشد. مک فرسون می گوید تمام انسانها 3 نوع رنگدانه ی نوری (photopigment) در چشم خود دارند که به رنگ آبی، سبز و قرمز حساس است. رنگ آبی معمولا به تنهایی عمل می کند در حالی که رنگ قرمز و سبز باهم همپوشانی  می کنند. برای مثال اگر 10 فوتون روی مخروط قرمز و 100 فوتون روی مخروط سبز قرار گرفته باشد شی یا ماده ی شما بیشتر به رنگ سبز متمایل می شود. در حالی که اگر مقدار مساوی فوتون روی مخروط سبز و قرمز بنشیند، رنگ غالب زرد خواهد بود. مشکل اساسی زمانی پیش می آید که مخروط قرمز و سبز همپوشانی زیادی با هم داشته باشند این موضوع در 99 درصد افراد کور رنگ رخ می دهد.

تکنولوژی Enchroma با قرار دادن نوار جذب در عینک ها که نور را گرفته و مخروط ها را از هم جدا می کند کار می کند. این تکنولوژی می تواند 80 درصد افراد کور رنگ را درمان کند. امسال برای شرکتEnchroma  که مشغول ساخت عینک های درون منزل است، سالی پر کار به نظر می رسد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید