• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 03 / 03

موکت مناسب پلکان و روش های نصب آن

از جمله رایج ترین قسمت های خانه که معمولا به وسیله موکت پوشانده می شود، پلکان است. با این وجود هنوز هم نوع پوشش این بخش از خانه بسیار چالش بر انگیز است. حتی اگر سطوح زبر و خشنی همچون چوب های جنگلی و پلاستیک را ترجیح می دهید، باز هم ما پوشاندن پلکان به وسیله موکت را به شما توصیه می کنیم، حتی به سلیقه شما موکت به شکل رانر روی پله ها.

موکت مناسب پلکان

ایمنی

پوشاندن پله ها به وسیله موکت بسیار ایمن تر و مطمئن تر از پوشاندن آن به وسیله کف پوش های سخت و خشن است. اولین دلیل که از همه دلایل نیز مهم تر است، این است که سطوح خشن، لیز بوده و احتمال سر خوردن و افتادن را افزایش می دهند. و دلیل دوم این است که، با فرض بر اینکه فرد افتاد و یا سر خورد، مطمئنا سطح مفروش شده بسیار نرم تر از سطح خشن چوب و لامینت است، که این خود میزان آسیب دیدگی را به مراتب کمتر خواهد کرد.

ظاهر

بسیاری از افراد نگران این هستند که وقتی پلکان و کناره های آن را به وسیله موکت پوشاندند، ظاهر پلکان چگونه خواهد شد، بخصوص ظاهر آن در لبه پله که لازم است موکت تا بخورد و همچنین محل برش خوردن موکت در کنار نرده ها. رایج ترین نگرانی ها در این زمینه این است که لبه و پشت موکت در حاشیه پلکان دیده شود، و اینکه درز های محل اتصال موکت ها به هم قابل رویت باشد.

معمولا پشت موکت دیده نمی شود مگر اینکه در پوشاندن پلکان از محصولاتی با کیفیت بسیار پایین استفاده شود. حتی بیشتر محصولات جدید و درجه پایین نیز اگر و فقط اگر درست نصب شوند، جلوه بدی به پلکان نداده و پشتشان حین پوشاندن لبه های پلکان قابل رویت نیست. معمولا موکت ها مسیر مشخصی برای نصب دارند که اغلب نصب آنها از بالا شروع شده و به پایین پلکان ادامه می یابد (نه از پهلوها).

این نحوه نصب نه تنها عملکرد و کارایی موکت را بالا برده و به خوبی پله ها را می پوشاند، بلکه وقتی موکت را خم می کنید مانع از خودنمایی درز های میان رج های الیاف نیز می شود.

برای درک بهتر این موضوع، دفعه بعدی که یک نمونه موکت در اختیار داشتید، سعی کنید تا آن را ابتدا از طول و سپس از عرض تا کنید. در این صورت شما قطعا تفاوت را احساس می کنید؛ یکی از این دو نوع تا زدن بیش از دیگری پشت موکت را نشان می دهد. بهترین راه برای تا زدن موکت این است که آن را در جهت مناسب و در همان جهت که قرار است روی پلکان نصب شود، تا زده و خم کنید.

اگر پلکان منزل شما از یک سمت و یا هر دو طرف آزاد بوده (یعنی دیواری در کنار آن وجود ندارد)، و لازم است تا موکت اطراف پله را نیز بپوشاند، احتمال می رود بخصوص هنگام استفاده از کفپوش بربر (نوعی کفپوش ضخیم)، کنار و پشت موکت خود نمایی کند، چرا که در این حالت موکت را در خلاف جهت تا می زنیم. اگر که در خرید کفپوش بربر خود دقت به خرج داده و نوع بسیار با کیفیت آن را خریداری کنید، قطعا این مساله نیز دیگر برای شما مشکل ساز نخواهد بود. من خود به شخصه پلکان های بسیاری دیده ام که به این صورت نصب موکت شده اند و در نهایت نتایج رضایت بخشی داشته اند.

با نصب صحیح، درزهای موجود در محل اتصال و نصب اطراف نرده ها چندان به چشم نخواهد آمد. برخی از انواع موکت ها در این زمینه نتایج بهتری در بر خواهند داشت. برخی کفپوش های خز دار مثل موکت های پرز بلند و کبریتی بهتر از انواع دیگر هستند.

نصب

دو روش برای نصب موکت روی پلکان وجود دارد: به صورت آبشاری و یا به سبک کلاه فرانسوی.

نصب آبشاری همان نصب آسان و ساده موکت روی پله هاست، به طوری که تنها موکت را در زوایای موجود راه پله خم کرده و آن را بدون انقطاع تا پایین پله ها ادامه داده و نصب می کنند. این ساده ترین و سریع ترین حالت نصب موکت روی راه پله است، و به همین دلیل امروزه اکثر معماران این روش را به کار می بندند.

نصب آبشاری موکت پلکان

نصب آبشاری

در روش کلاه فرانسوی، موکت را از لبه پله خم کرده، آن را تا پایین همان پله تو گذاری می کنند، و سعی می کنند تا شکل و فرم پله را با تا زدن های متعدد حفظ کنند. این روش مستلزم صرف زمان و مهارت بیشتری است اما در نهایت جلوه زیبایی به خانه و پلکان می دهد.

روش کلاه فرانسوی در نصب موکت پلکان

نصب کلاه فرانسوی

تیرک های افقی

تیرک های افقی در واقع حامل های جانبی پلکان هستند. اگر پله ها کوتاه بوده، مطمئنا تیرک ها مماس با دیوار و درست در جهت پله ها نصب می شوند. آیا باید این تیرک ها را نیز با موکت پوشاند یا آنها را رنگ کرد؟

پاسخ مشخص است، این هم درست مثل بقیه موارد به سلیقه شما بستگی دارد. پوشاندن تیرک های حامل را می توان تنها از جنبه زیبایی شناختی مورد بحث قرار داد و هیچ گونه نتیجه خاص دیگری در پی نخواهد داشت. اگر پلکان و تیرک های حامل آن، نا صاف و قدیمی بوده، بهتر است که آنها را به وسیله موکت پوشانده تا مانع از دیده شدن نقایص آن شوید.

با این وجود پوشاندن این حامل ها توسط موکت، قدیمی و از مد افتاده است. سبک امروزی بیشتر گرایش به این داشته که آنها را با رنگ اراسته و یا آنها ها به رنگ چوب پله ها رنگ کنید.

سبک

اغلب سایرین از من می پرسند که چه سبک موکتی مناسب پلکان است، و معمولا من این جواب را به آنها می دهم: هر سبکی که خودتان بخواهید! هر سبک و مدل موکتی را می توانید برای پوشش پلکان منزلتان بکار ببرید؛ تنها نکته ای که من رعایت آن را به شما توصیه می کنم، دقت در میزان ضخامت آن است. یک موکت بسیار ضخیم چندان مناسب پلکان نخواهد بود. معمولا این قبیل موکت ها را به سختی می توان در لبه پله تا زده و در جایش محکم کرد. به علاوه، موکت ضخیم به راحتی روی پله سر می خورد، و مانع از این می شود که سطح زیر پای شما ثابت بماند، در این صورت شما بی شک پلکانی خطرناک جهت تردد خواهید داشت.

کیفیت

از جمله پر ترددترین بخش های هر خانه ای، پلکان آن است، البته این ادعای ما صرفا به این دلیل نیست که بیشتر از سایر بخش های خانه مورد استفاده قرار میگیرد. بلکه علت این ادعا تاثیر گام ها روی پله هاست.

تاثیر قدم های افراد روی پلکان به مراتب بیشتر از سایر سطوح بوده چرا که نیروی جاذبه حین پایین آمدن از پله ها، باعث وارد شدن انرژی بیشتری به سطح زمین مي شود. این امر بدین معناست که در زمینه مفروش سازی پلکان باید بیش از هر جای خانه به کیفیت الیاف بکار رفته در موکت آن دقت کرده و احتیاطات لازم را به عمل آورد.

شاید ابتدا فکر کنید با این کار مبلغ زیادی را برای یک موکت با کیفیت تنها برای پلکان هزینه می کنید، اما مطمئن باشید که زمان به شما ثابت می کند که نه تنها ولخرجی نکرده بلکه پول بیشتری نیز ذخیره کرده و به هیچ وجه هزینه اضافی نکرده اید. چرا که بعدا متوجه می شوید با داشتن موکتی با کیفیت کمتر نیاز به تعویض موکت پلکانتان خواهید داشت.

نحوه تشخیص کیفیت موکت

بیشتر موکت ها شامل گارانتی نشده و شرکت های سازنده، آنها را تضمین نمی کنند. شاید برایتان دلیل این امر جالب باشد. علت آن ساییدگی و پارگی غیر عادی ناشی از پوشش دهی سطح ناهموار پله است، درست همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کرده ایم. از فروشنده بپرسید که آیا گارانتی کارخانه سازنده موکت مورد نظرتان شامل موکت پلکان نیز می شود یا خیر. همچنین به شما توصیه می کنیم که دفترچه یا کارت گارانتی را کامل و به دقت مطالعه کنید.

با یک انتخاب صحیح و نصب مناسب، در نهایت موکت به خانه و پله های شما جلوه بی نظیر و زیبایی خواهد بخشید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید