• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 07 / 05

تشویق کودکان به روزه گرفتن

در طول ماه رمضان اگر چه کودکانی که به سن تکلیف نرسیده اند موظف به روزه گرفتن نیستند ولی بیشتر آنها به پیروی از اعضای خانواده روزه می گیرند. همین طور بسیاری از کودکانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند والدین آنها معتقدند که کودک ما ضعیف است و نمی تواند روزه بگیرد.

فواید روزه

با اینکه در اول تابستان مدرسه ها تعطیل شده است ولی هوا گرم و روزها برای روزه گرفتن طولانی است.  آیا کودکان می توانند با این موضوع کنار بیایند؟

یک متخصص تغذیه میگوید: وقتی کودکان به سن تکلیف رسیدند، روزه گرفتن برایشان واجب می شود و این موضوع آسیبی به آنها نمی زند. اما قبل از رسیدن به سن تکلیف، میزان روزه گرفتن بستگی به سلامتی، طرز فکر و تغذیه ی کودک دارد. روزه گرفتن در سن های پایین تر مانند زیر 7 تا 8 سال توصیه نمی شود.

والدین می توانند به تدریج فرزندان خود را با مقوله ی روزه داری اشنا کنند. این کار را می توان با روزه  گرفتن تا ظهر که به روزه ی کله گنجشکی نیز معروف است شروع کرد. اگر روزه موفق آمیز بود می توان روزه ی کامل را شروع کرد. یک کودک 10 ساله ی سالم می تواند به خوبی روزه بگیرد و در سایر فعالیت های فیزیکی نیز شرکت کند. اما روزه گرفتن برای کودکان سخت است زیرا باید زود از خواب بیدار شوند، در فعالیت های ورزشی شرکت کنند و یا کارهای دیگری در کنار روزه انجام دهند. روزه ممکن است باعث ایجاد خستگی، گیجی و یا حتی سردرد به خاطر از دست دادن آب بدن شود. بنابراین در این شرایط باید از حجم فعالیت های فیزیکی کاسته شود. والدین باید این شرایط را درک کرده و همه چیز را برای کودکانی که روزه گرفته اند راحت تر کنند. اجبار، گزینه ی مناسبی برای کودکان نیست.

چگونه والدین مطمئن باشند که مشکلی برای کودکان به وجود نمی آید؟

کودکان را می توان به یک رژیم غذایی سالم تشویق کرد. این رژیم غذایی را می توان با انتخاب غذا از همه ی گروه های غذایی به دست آورد. نوشیدن آب نیز در این ماه بسیار مهم است. کودک  خود را به خوردن آب تشویق کنید. وقتی آنها تشنه هستند، ابتدا یک لیوان آب به آنها داده و بعد یک آب میوه ی رقیق به آنها بدهید. آب سیب، شکر را به آرامی در بدن آزاد می کند در حالی که آب انگور، شکر را به سرعت در بدن آزاد می کند بنابراین آب سیب مناسب تر است. میوه های تازه و آب میوه، ویتامینc   بدن را که برای داشتن پوستی سالم نیاز است تامین می کند.

فرنی با شیر، ماست طبیعی، تخم مرغ آب پز، مرغ کبابی، لوبیای پخته شده و نان تست سبوس دار گزینه های سالمی برای خوردن هستند. سحری می تواند شامل، صبحانه ی غنی شده با غلات، مرغ با برنج ساده، ماهی بخار پز، ماکارونی سبوس دار، سیب زمینی پخته، سبزیجات و میوه باشد.

کودکان را تشویق کنید از خوردن غذاهایی که شکر، چربی و کافئین زیاد دارند دوری کنند.

والدین می توانند حس مثبت نسبت به رمضان را با تدارک کارهای گروهی مانند نماز خواندن به صورت دسته جمعی، قران خواندن، افطار آماده کردن در فرزندان ایجاد کنند.

شما می توانید از موارد زیر برای تشویق کودکان به روزه گرفتن استفاده کنید:

  • فرزند خود را با دادن جایزه تشویق کنید. اگر او یک روز کامل روزه گرفت جایزه ای به او بدهید.
  • با کودکان مقابله نکنید. اگر کار اشتباهی از او سر زد به صورت مستقیم او را آگاه کنید.
  • از یک کودک کم سن و سال انتظار نداشته باشید تمام روز را روزه بگیرد. مدت زمان روزه را به تدریج افزایش دهید.
  • وقتی کودک روزه می گیرد حتما از او تعریف کنید و در حضور فامیل از این مورد صحبت کنید.
  •   تنها به کسانی که روزه می گیرند اجازه دهید سر سفره افطار و سحری حاضر باشند این کار کودک شما را تشویق به روزه داری می کند.
  •  غذاها و خوراکی های خوشمزه را در جلوی دید کودک قرار ندهید.
  • محیطی عرفانی و مذهبی در منزل ایجاد کنید. اجازه دهید کودک شما تفاوت این ماه را با سایر ماه ها تشخیص دهد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید