• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 05 / 12

خطوط دفاعی بدن در حذف سموم – قسمت سوم

در طول 50 سال کار و تلاش در زمینه ی پزشکی، دکتر هنری بیلر (Henry Bieler) معتقد است که ریشه ی بیشتر بیماری ها وجود سموم در بدن انسان است. این مورد شامل شرایطی همچون سرماخوردگی معمولی، آلرژی های فصلی، تنگی نفس، خستگی مزمن، آلرژی غذایی؛ سندروم روده ی تحریک پذیر، مشکلات و ناهنجاری های هضم و گوارش، مشکلات پوستی، آرتروز مفاصل، سردردهای میگرنی و غیره می شود.

خطوط دفاعی برای سم زدایی بدن

فراوانی بیش از حد سموم یا مسمومیت به ایجاد خستگی آدرنال کمک کرده و باعث ایجاد اضافه بار در کبد و کلیه شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می سازد در این شرایط است که میکروارگانیسم ها و ویروس ها به سرعت تکثیر می شوند. این ارگانها به نوبه خود بار سنگینی بر بدن وارد ساخته و  انرژی بدن را می گیرند و باعث ایجاد بیماری می گردند.

دکتر بیلر منشا اولیه ی سمی شدن بیشتر افراد را در عادت های بد غذایی می داند. به همین خاطر او برنامه ای را تدوین کرده است که در آن ورود اولیه ی سموم به بدن حذف شده و غذاهای سالم برای درمان و متعادل کردن شرایط جایگزین آنها کرده است. او با استفاده از غذا به عنوان یک ابزار اولیه، توانسته است بیشتر افرادی که مشکلات زیادی داشته اند را درمان کند.

خود درمانی با حذف سموم

برای این که بدن به سلامت دائمی و همیشگی برسد باید سم زدایی صورت گیرد. بعد از سم زدایی است که ارگان هایی مانند کبد، کلیه؛ غده ی ادرنال و سایر ارگان ها می توانند کار خود را به درستی انجام دهند. از آنجایی که بیشتر مردم سموم را از طریق عادت های بد غذایی وارد بدن خود می کنند، آموزش مصرف غذاهایی که بتوان بدن را سم زدایی کند و آن را به تعادل و سلامت برساند امری ضروری است. بر اساس مطالعاتی که دکتر بیلر انجام داده است دلیل بیشتر بیماری های بدن شیوه ی زندگی و انتخاب نادرست رژیم غذایی است.

یافتن ریشه و منشا اصلی بیماری سندروم خستگی مزمن و فیبرومیلاژیا فرایندی سخت و چالش برانگیز است. با چنین طیف گسترده ای از علائم اختصاص یافته به این شرایط، تشخیص اغلب می تواند روش های استاندارد را به چالش بکشد. در زیر، لیست نشانه های مربوط به این شرایط را می بینید:

خستگی و درد کلی، سر درد، درد صورت، ناهنجاری های خواب، مشکل در تمرکز، مشکلات حافظه، ناهنجاری های گوارشی، درد شکمی، اسهال، تکرر ادرار، نفخ، یبوست، کشش ماهیچه های گردن و شانه، افزایش حساسیت به نور/ صدا/ لمسی/ بو، مشکلات پوستی، ورم کردن، افسردگی، اضطراب و غیره.

هنوز برای افرادی که در مورد اثرات و انباشتگی سموم در بدن مطالعه می کنند، چنین نشانه هایی به یک موضوع کلی اشاره دارد و آن هم مسمومیت یا toxemia است. یکی از این محققان، دکتر بیلر نویسنده ی کتاب “غذا بهترین داروی بدن شماست” می باشد که در طول 50 سال مطالعه و کار در حوزه ی تخصصی خود معتقد است سموم در بدن منشا بیشتر بیماری ها است.

منشا اولیه ی سموم

دکتر بیلر منشا اولیه ی ورود سموم به بدن را انتخاب نامناسب غذا می داند. غذاهایی مانند شکر، نمک، کافئین، گوشت زیاد پخته شده، چربی های ترشیده و فاسد، چربی های هیدروژنه یا روغن های جامد، افزودنی های غذایی، نگهدارنده ها و حتی غذاهای طبیعی که برای برخی افراد مناسب نیستند می تواند به انباشتگی سموم در بدن کمک کند.

آسیب شناسی سموم

بیشتر بیماری ها چیزی بیشتر از تلاش بدن برای حذف سموم نیست. بسته به قدرت و استحکام فردی، روش و راهی که سموم برای دفع شدن از بدن در پیش می گیرند، بیماری را مشخص می کند. به عنوان مثال در مورد سرماخوردگی عمومی، غشای مخاطی یا پوست داخلی دستگاه تنفسی، نقطه ی نهایی خروج سموم از بدن است. سرما خوردگی نتیجه ی اولیه ی وجود سموم در بدن است که باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و به ویروس ها اجازه ی تکثیر و رشد را داده است. در مورد خستگی مزمن، راه های خروج سموم از بدن متفاوت و گوناگون است. وجود نشانه ها و علامت های متعدد این بیماری دلیلی بر این موضوع است.

دستگاه گوارش: اولین خط دفاعی در برابر بیماری ها

هر چیزی را که می خورید باید توسط دستگاه و سیستم گوارشی پیچیده ای هضم گردد. اگر غذایی را که می خورید مفید باشد سیستم گوارشی شما به نرمی و آرامی کار می کند. اما اگر غذایی که می خورید سمی بوده و یا نامتعادل و در مقادیر زیاد باشد سیستم دفاعی دستگاه گوارش شما فعال می شود. به خصوص زمانی که غذاهای بد از شکم شما عبور کرده و وارد روده ی کوچک می شود ترش شده و یا فاسد می گردند. این مواد فاسد و ترش شده، مواد شیمیایی را تولید می کنند که خطوط ظریف روده را تحریک می سازند. در این حالت روده، یا غذا را به صورت اسهال به بیرون می فرستد یا جلوی فرآیند موجود را می گیرد و یبوست ایجاد می شود. در این حالت روده ی کوچک جلوی جذب مواد غیر طبیعی و مضر را گرفته و اولین خط دفاعی تشکیل می شود. اگر مواد مضر در طول زمان تکرار شده و وارد بدن شوند خطوط ظریف روده به مرور زمان ملتهب می شوند. در این حالت است که سموم از خط دفاعی بدن عبور کرده و وارد جریان خون می شوند.

کبد: دومین خط دفاعی بدن در برابر بیماری ها

یکی از اندام های قوی و انعطاف پذیر بدن که کارهای زیادی انجام می دهد کبد است این ارگان اولین سم زدای خون در بدن می باشد. در این اندام سموم خنثی می شود.

برای این که کبد بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد باید تعادلPH  حفظ شود. در مواردی که کبد به طور نامناسبی قلیایی است صفرایی که از کبد به سمت روده ها جریان پیدا می کند سمی شده و کل اندام را تحریک می کند. این وضعیت مانع گوارش درست نیز می شود. افرادی که کبد آنها برای دفع سموم به سختی کار می کند شرایطی همچون خستگی مزمن، سندروم گرمای بیش از حد، تحریک پذیری احساسی و سندروم روده ی تحریک پذیر را تجربه می کنند.

غدد درون ریز: سومین خط دفاعی بدن در برابر بیماری ها

وقتی حجم سموم در کبد زیاد باشد و کبد نتواند تمامی سموم را خنثی کند، مقدار اضافی سموم وارد جریان خون می شود. برای بدن این یک موقعیت اورژانسی است زیرا دو خط دفاعی که قبلا گفتیم نتوانسته از ورود سموم به خون جلوگیری کند. غدد درون ریز که تشکیل دهنده ی سومین خط دفاعی بدن است شروع به حذف سموم از بدن می کند اگر چه این کار جزو وظایف اصلی و اولیه ی این غدد نیست.

سه غددی که در این کار دخالت می کنند عبارتند از: غده ی تیروئید، غده ی آدرنال و غده ی هیپوفیز. این غدد عملکرد بدن را با ترشح هورمون هایی تنظیم می کنند و وقتی با سموم مواجه می شوند فعال شده و هورمون های بیشتری نسبت به قبل از خود ترشح می کنند. این افزایش در تولید هورمون باعث می شود اندام های دیگر بدن سموم را از راه های مختلفی دفع کنند. البته بدن باید هزینه ی انجام این عمل اضافی غدد را بپردازد. و این هزینه خود را به شکل بروز بیماری های مختلفی نشان می دهد. بسته به قدرت و استحکام فردی، مسیر خروج سموم از بدن متفاوت خواهد بود. اگر مسیر خروج سموم زیاد مورد استفاده قرار گیرد غدد ضغیف شده و مسیرها نیز ضعیف و منحط می گردند.

خستگی آدرنال

وقتی غده ی آدرنال فردی تحت تاثیر استرس های روحی و فیزیکی و در شرایطی همچون مصرف نمک، شکر، کافئین و سایر مواد سمی تهی می شود، خستگی مزمنی که فرد را در بر می گیرد به آن خستگی آدرنال می گویند. این شرایط را به راحتی و به سرعت نمی توان درمان کرد زیرا بر اساس یک نقص و کمبود عمیق در بدن است.

درمان مسمومیت و خستگی

بر اساس گفته ی دکتر بیلر بهترین روش درمان برای بیماری هایی همچون خستگی مزمن، سندروم روده ی تحریک پذیر و غیره استفاده از رژیم غذایی مناسب و استراحت است. مهم نیست منشا سموم چه چیزی باشد می توان این سموم را با غذا درمان کرد. بقراط پدر طب مدرن در دوران باستان چنین گفته است: غذای شما درمان شماست. بهترین و آسان ترین راه برای انجام این کار حذف غذاهای نامناسب و کمک به سم زدایی بدن با غذاها و رژیم ساده است. سبزیجات کم، نشاسته ی بخار پز به خاطر داشتن مواد معدنی قلیایی که یکی از نیازهای کبد است می تواند یک عنصر کلیدی در رژیم غذایی شما باشد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید