• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 11 / 22

ارتباط مصرف زیاد مکمل های کلسیمی با بیماری قلبی در مردان

به نظر می رسد دریافت مقدار زیاد کلسیم از مکمل های غذایی برای استخوانها مفید باشد. اما مطالعاتی که اخیرا انجام شده است نشان می دهد که مصرف زیاد مکملهای کلسیمی ممکن است عاقبت خوبی برای قلب شما نداشته باشد. در این مطالعات پیشنهاد می شود که از کلسیم های غذایی به جای کلسیم های دارویی استفاده شود.

ارتباط مصرف زیاد مکمل های کلسیمی با بیماری قلبی در مردان

شواهد جدیدی که از مطالعه انجام شده در موسسه ی سلامت و رژیم غذایی NIH-AARP حاصل شده است این است که وضعیت سلامت 400000 مرد و زن از سال 1995 زیر نظر گرفته شده است. در شروع مطالعه، از افراد شرکت کننده در مورد مقدار مکمل کلسیم مصرف شده سوال شد. همچنین مقدار کلسیمی که این افراد از غذاها بدست آورده بودند نیز تخمین زدند.

در طول 12 سال مطالعه، مردانی که بیشتر از 1000 میلی گرم مکمل کلسیمی مصرف کرده بودند، 20 درصد بیشتر از سایر افراد به بیماری های قلبی مبتلا شده بودند.

البته رابطه ای بین مصرف مکمل های غذایی و بیماری قلبی در زنان وجود نداشت.

نتایج این تحقیقات در مجله ی پزشکی داخلیJAMA  منتشر شده است. این مطالعه برای متهم کردن مکمل های کلسیمی در مورد بیماریهای قلبی کافی نبود. ممکن است فاکتورهای اندازه گیری نشده ای نیز در این بیماری دخیل باشد. البته این تنها تحقیقی نبود که در این مورد انجام شده است. دکتر دیوید اسلوویک متخصص ارتوپدی می گوید: مطالعات دیگری نیز در مورد ارتباط مکمل های کلسیمی و اثرات آن بر بیماری قلبی انجام شده است.

کلسیم برای سلامتی

همه ی افراد برای داشتن استخوان هایی قوی به کلسیم نیاز دارند. این موضوع برای افراد سالمند بسیار مهم است. از دست دادن کلسیم، استخوان ها را تضعیف کرده و آنها را شکننده تر می کند. ویتامین D نیز می تواند کمک خوبی برای کلسیم باشد و به بدن اجازه می دهد مواد معدنی بیشتری را در طول فرآیند هضم جذب کند.

بیشتر افراد مقدار کلسیم و ویتامین D کافی از منابع طبیعی به دست نمی آورند بنابراین به سمت مصرف مکمل های کلسیمی روی می آورند. تا زمانی که رابطه بین بیماری قلبی و مکمل های کلسیمی مشخص نشده بود، افراد به مصرف زیاد مکمل های کلسیمی علاقه زیادی داشتند. البته غذاهای زیادی هستند که سرشار از کلسیم بوده و افراد اطلاعی در مورد آنها ندارند. یکی از بهترین غذاهای حاوی کلسیم، شیر و سایر لبنیات است. اما لبنیات معمولا سرشار از چربی های اشباع شده هستند و همین موضوع مصرف آنها را محدود می کند. دکترHauser  تعدادی از

غذاهایی که سرشار از کلسیم هستند را به صورت زیر شرح می دهد:
  • یک قوطی 226 گرمی از آب پرتقال، تقریبا 300 میلی گرم کلسیم دارد. کلسیم موجود در شیر سویای غنی شده نیز با شیر کامل قابل مقایسه است.
  • غلات صبحانه (که غنی شده نیز هستند) حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم است به خصوص زمانی که با شیر کم چرب ترکیب شده باشد.
  • بخشی از بلغور جوی دوسر نیز شامل 100 میلی گرم کلسیم است.
  • نهار و شام نیز می تواند فرصت به دست آوردن کلسیم را افزایش دهد. وعده ی غذایی خود را با سالادهایی از سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، برگ شلغم، برگ چغندر شروع کنید. یک سالاد کامل می تواند همچون شیر کلسیم زیادی داشته باشد. البته باید در مصرف اسفناج کمی محتاط باشید زیرا این ماده سرشار از آهن است و می تواند جذب کلسیم را کمتر کند.
  • اگر از خوردن ساردین و سایر ماهی های کنسرو شده لذت می برید، فرد خوش شانسی هستید. این مواد سرشار از کلسیم اند.

از زمانی که مطالعات موسسه ی NIH-AARP در سال های 1995 تا 1996 انجام گرفت، تلاش های متعدد دیگری برای جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف رژیم غذایی درست و ورزش انجام شد.

دکتر اسلوویک می گوید: من به بیماران خود توصیه می کنم کلسیم مورد نیاز بدن خود را تا جایی که می توانند از مواد غذایی تامین کنند.

به نظر استفاده از مکمل های کلسیمی آسان است اما این مکمل های نیز خطرات نا شناخته ای دارند که می تواند برای بدن مضر باشد. پس بهتر است از مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام
    ممنون از مطلب خوبتون , امیدوارم همیشه موفق باشید

    http://www.******.ir







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید