• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 09 / 17

بهترین دارو ها برای تسکین دندان درد

وقت آن رسیده دارو هایی از قبیل ویکودین، پرکوست و دیر داروهای مضر و شبه افیونی را کنار گذاشته و این بار مسکن هایی را امتحان کنید که نیاز به نسخه پزشک ندارند.

سالانه گزارش های بی شماری مبنی بر مرگ های ناشی از مصرف بیش از حد دارو ها و مواد افیونی منتشر می شود. در عین حال که بیشترین مرگ های این چنینی به دلیل مصرف موادی از جمله هروئین هستند، تقریبا یک سوم این گزارش ها مربوط به مصرف دارو های تجویزی شبه افیونی مثل اکسیکنتین، پرکوست و ویکودین است.

از اصلی ترین و البته عجیب ترین منابع دریافت این قبیل دارو ها دندان پزشکان هستند.

داروهایی برای تسکین دندان درد

بر اساس گزارش ها، بیش از نیمی از دارو های افیونی برای افرادی تجویز می شود که دندان عقل خود را کشیده و برای تسکین درد آن، این دسته از قرص ها تجویز می شود.

نتیجه چیست؟ اغلب باقی مانده این قرص های افیونی توسط بیمار و یا دوستان و خانواده اش مورد استفاده نابجا قرار می گیرد. الیوت هرش، پروفسور و جراح عنوان می کند: ما به عنوان دندان پزشک، باید بتوانیم تشخیص دهیم که تجویز بیش از حد نیاز ما به داروهای افیونی تنها باعث استفاده نابجا عده ای از این دارو ها می شود.

بر اساس مطالعات انجام شده، دندان  پزشکان برای تسکین درد بیمارانشان باید دارو های مسکن ایمن تر و مناسب تری تجویز کنند. با توجه به بررسی های انجام شده، برخی دارو های غیر تجویزی در درمان و تسکین درد ها نسبت به دارو های افیونی عملکرد بهتری داشته و در عین حال عوارض کمتری نیز دارند.

عوارض جانبی بیشتر، خاصیت تسکینی کمتر

هرش می گوید: دندان پزشکان و بیماران به اشتباه تصور می کنند که داروهای افیونی قوی و بسیار موثر هستند در حالی که محصولات OTC به نسبت گروه قبلی تاثیر کمتری دارند. در واقع موضوع اصلی این است که باید تشخیص داد چه دارویی برای نوع درد شما موثر است.

کلمه OTC مخفف over-the-counter است به معنی فروش دارو بدون نسخه است و براین اساس، افراد بدون تجویز و نسخه پزشک هم می‌توانند از داروخانه‌ها دارو خریداری کنند.

دارو های مسکن غیر استروئیدی OTC مثل ایبوپروفن و ناپروکسین برای درمان دندان درد بهتر هستند، زیرا این دارو ها تورم و درد ناحیه مورد نظر را کاهش می دهند.

استامینوفن روی تورم چندان تاثیر ندارد اما در مقابل، عملکرد فوق العاده ای روی کاهش درد  دارد.

برای آن دسته از افرادی که دندان عقل خود را کشیده اند، ترکیب یکی از قرص های خانواده OTC با استامینوفن برای تسکین انواع درد های ملایم تا درد های شدید تاثیر فوق العاداه ای خواهد داشت.

به طور کلی از دیگر مزیت های مسکن های OTC این است که آن ها عوارض کمتری نیز به همراه دارند. اغلب داروهای افیونی عوارضی هم چون تهوع، یبوست، خواب آلودگی و سرگیجه دارند. به علاوه، مصرف مقادیر بالای طولانی مدت این داروها خطرات جدی تری نیز به همراه داشته و منجر به اعتیاد و حتی مرگ می شوند.

برنامه ریزی برای تسکین درد دندان

افرادی که قصد دارند تحت هر گونه عمل جراحی دهان و دندانی قرار بگیرند، لازم است پیش از عمل همراه با پزشک معالج خود برنامه ای برای کنترل درد های بعد از عمل تهیه کنند. پیش از عمل حتما سابقه کامل پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار داده تا او بتواند مسکن های مناسب و ایمنی برای شما تجویز کند. برای مثال افرادی که دارو های رقیق کننده خون مصرف می کنند و یا کسانی که بیماری های کلیوی حاد دارند باید از مصرف NSAID ها پرهیز کنند.

NSAID ها یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی از پرکاربردترین داروهای پزشکی هستند و سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بُر دارند. این گروه از داروها در دوزهای بالا اثرات ضدالتهابی دارند.NSAIDها ازاین‌رو منحصر به ‌فرد هستند که غیر مخدرند و اعتیادی ایجاد نمی‌کنند. ناپروکسن، آسپیرین و ایبوپروفن از جملهٔ این داروها محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هر گونه مسکنی-حتی محصولات OTC- خطرناک است. پس حتما دستور و دوز مجاز مصرف دارو را از پزشک خود پرسیده و اصول مصرف آن را به خاطر بسپارید.

اگر احتمال می رود پس از عمل درد شدیدی را تجربه خواهید کرد بهتر است بلافاصله پس از عمل دارو مسکن مناسب مصرف کنید.

برای مثال ممکن است پزشک شما برای مدت طولانی تری از دارو های بی حسی استفاده کرده و برای کاهش تورم لثه ها استروئید تزریق کند. در این شرایط بهتر است وقتی به خانه رسیدید از کیسه یخ استفاده کرده و پیش از تمام شدن کامل اثر بی حسی از یک قرص NSAID استفاده کنید تا تورم ودرد های پیش رو را کنترل کنید.

پس از آن به توصیه متخصصین، بهتر است نوع درمان و مسکن خود را بر اساس میزان درد خود تعیین کنید. از دارو های زیر نیز درست مشابه جدول و دستور های ارائه شده استفاده کنید:

 

میزان درد

داروی تجویزی

احتیاطات لازم

درد سبک یک داروی ساده NSAID بدون نیاز به نسخه پزشک هم چون ایبوپروفن و یا ناپروکسین.
درد سبک تا ملایم دارو های قوی NSAID با تجویز پزشک و یا دوز های بالایی از محصولات OTC به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک بیشتر از دوز تجویز شده و درج شده روی بسته دارو استفاده نکنید
درد ملایم تا شدید ترکیب یک قرص NSAID همراه با استفامینوفن
درد شدید مصرف یک قرص NSAID و یک قرص افیونی در 24 الی 48 ساعت اولیه. پس از آن تنها مصرف NSAID و یا ترکیب آن همراه با استامینوفن کافی خواهد بود. به هیچ وجه دارو های تجویزی شبه افیونی حاوی استامینوفن-مثل پرکوست، تلنول و ویکودین- را همراه با محصولات OTC حاوی استامینوفن و مسکن هایی از جمله تلنول و سایر دارو های مخصوص سرماخوردگی و سرفه مصرف نکنید. چرا که دو برابر شدن دوز استامینوفن به کبد آسیب رسانده و کشنده خواهد بود.

 

بیش از حد مورد نیاز از دارو های شبه افیونی استفاده نکنید

در صورتی که شما به دارو های تجویزی افیونی احتیاج داشتید، پزشک حتما باید به اندازه نیاز و تنها برای کنترل درد طی دو یا سه روز پس از جراحی دارو تجویز کند. پس از آن، شما به راحتی و با خیال راحت می توانید از سایر دارو های مسکن استفاده کنید.

باقی مانده دارو ها

آن ها را نگه ندارید. بسیاری از دارو خانه ها، بیمارستان ها، کلینیک ها، کلینیک های ترک اعتیاد و بسیاری از مراکز درمانی دیگر این دارو ها را می خرند.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید