• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 11 / 01

حلیم بادمجان به روشی دیگر

در مقاله قبلی یاد بگیر دات کام طرز تهیه حلیم بادمجان آموزش داده شده است در این مقاله حلیم بادمجان با مواد اولیه و روشی کمی متفاوت تر آموزش داده می شود.

حلیم بادمجان از جمله غذاهایی است که هم می توانید به عنوان وعده اصلی میل کنید و هم به عنوان پیش غذا و یا میان وعده و هم برای رنگین کردن سفره های تولد، بله بران، شب چله به کار می رود. حلیم بادمجان برای مهمانی های عصرانه نیز گزینه مناسبی است. این غذا خوشمزه، خوش خوراک و معمولا مورد پسند همگان است. تنها افرادی که به بادمجان حساسیت دارند و یا طبع و مزاج سردی دارند سعی کنند یا از خوردن حلیم بادمجان پرهیز کنند و یا مقدار کمی میل نمایند.

طرز تهیه حلیم بادمجان

مواد لازم برای 10 نفر:
  • بادمجان: برای هر نفر یک عدد بادمجان کوچک تا متوسط

  • عدس: برای هر نفر یک قاشق غذاخوری

  • گوشت: 100 تا 200 گرم

  • جو پرک: یک پیمانه پلوپز

  • پیاز داغ: 5 عدد

  • سیر: یک بوته کوچک

  • نعنا خشک: 3 قاشق غذاخوری

  • کشک: 500 گرم

  • گردوی خرد شده برای تزیین

  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان کافی

طرز تهیه حلیم بادمجان:

جو پرک را خیس کنید.

گوشت و عدس را در قابلمه ای بپزید.

برای پختن بادمجان دو راه دارید:

یک راه این که بادمجان را پوست گرفته و در ماهی تابه سرخ کنید و برای مصرف کمتر روغن می توانید از ماهی تابه های دو در استفاده کنید، چون درب این ماهی تابه ها کاملا کیپ می شود و بخار آب حاصل از پختن بادمجان باعث می شود که زودتر بپزد و نرم و مغز پخت شود. روش دیگر برای مصرف کمتر روغن این است که بادمجان های پوست گرفته را نمک بزنید و درون یک نایلون بگذارید درب نایلون را گره بزنید و در زیر آفتاب بگذارید پس از حدود یک ساعت می بینید که آب سیاهی از بادمجان خارج شده، همین باعث می شود تلخی بادمجان نیز گرفته شود و در ضمن روغن کمتری برای سرخ کردن مصرف می شود البته چون به بادمجان نمک زده شده باید در مقدار نمک غذا دقت کنید تا شور نشود.

راه دیگر پختن بادمجان که ما این راه را توصیه می کنیم کبابی کردن بادمجان روی شعله گاز یا روی آتش است. پس از این که تمام قسمت های پوست کبابی شد می توانید آن ها را سریعا در یک قابلمه بگذارید و درب آن را ببندید پس از چند دقیقه که سرد شد به راحتی پوست بادمجان کَنده می شود. در این روش، روغن برای سرخ کردن بادمجان حذف می شود که در ضمن این که سلامتی بیشتری به همراه دارد صرفه اقتصادی نیز دارد.

برای تهیه نعنا داغ نیز باید روغن را داغ کنید و نعنا خشک را درون روغن بریزید و بعد از چند ثانیه زیر شعله را خاموش کنید. اگر بیش از چند ثانیه طول بکشد نعنا قهوه ای رنگ شده و سبزی خود را از دست می دهد.

برای تزیین روی حلیم، دو تا سه پیاز را خلالی ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا کاملا سرخ و خشک شود. پس از سرخ شدن پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. بقیه پیازها را نیز نگینی ریز خرد کنید تا داخل حلیم بادمجان بریزید.

سیر را نیز ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود.

بادمجان های کبابی یا سرخ شده، پیاز داغ داخل حلیم و سیر داغ و جوپرک را در دستگاه خرد کن یا 1،2،3 بریزید و به دستگاه بزنید تا کاملا یکدست و له شود. عدس و گوشت را نیز می توانید کمی به دستگاه بزنید ولی زیاد نزنید تا رگه های گوشت در حلیم پیدا باشد.

مواد حاصله از دستگاه را در قابلمه بزرگ تری بریزید و چند دقیقه روی حرارت بگذارید تا مزه مواد به خورد هم رود. مقداری از کشک را داخل حلیم بریزید و حرارت دهید. سپس غذا را مزه کنید اگر نمک یا فلفل آن کم است، اضافه کنید.

حلیم بادمجان آماده است آن را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را صاف کنید. با پیاز داغ خلالی، سیر داغ، کشک، نعنا داغ و گردوی خرد شده روی حلیم را تزیین کنید.

حلیم بادمجان را می توانید با سبزی خوردن، زیتون و نان تازه میل کنید.

نوش جان!

ندا مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید