• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 01 / 20

شانه یخ زده یا شانه چسبیده، نشانه ها، مراحل و درمان

شانه که انعطاف پذیرترین مفصل بدن است، شبیه به یک موتور است – اگر به هر دلیلی مدتی از شانه استفاده نکنید نمی توانید در شروع، بعد از مدتی بی حرکت بودن، شانه را به سرعت حرکت دهید و به گذشت زمان نیاز دارد. به همین ترتیب اگر به هر دلیلی مثل تاندونیت یا درد بورسیت، ضربه یا آسیب دیدگی بازو یا احساس سفتی و ناراحتی، شانه خود را حرکت ندهید، خطر ایجاد چسبندگی در کپسول مفصل شانه را دارید که محدوده طبیعی حرکت شانه را محدود می کند. در نتیجه حتی مسواک زدن موها یا پوشیدن پیراهن نیز می تواند یک کار دردناک و غیر ممکن باشد. این بیماری به عنوان شانه یخ زده یا شانه چسبیده شناخته می شود.

شانه یخ زده التهاب غیر عفونی است که بر مفصل شانه تأثیر می گذارد. علایم آن معمولاً درد و سفتی شانه است که به تدریج ایجاد و بدتر می شود و سرانجام از بین می رود. این شرایط می تواند از یک تا سه سال طول بکشد.

شانه از سه استخوان تشکیل شده است که مفصل توپی یا گوی و کاسه ای را تشکیل می دهند. آن ها استخوان بازو (هومروس)، تیغه شانه (اسکاپولا) و استخوان کولار (کلاویکل) هستند. هم چنین بافت همبند محکمی اطراف مفصل شانه وجود دارد که همه را در کنار هم نگه می دارد. به این کپسول، مفصل شانه گفته می شود.

در شانه یخ زده، کپسول مفصلی شانه دچار التهاب می شود و باندهای ضخیم شده ای در بافت کپسول ایجاد می شود که حرکت را سخت می کند. مایع سینوویال که مسئول روان سازی حرکت کپسول مفصلی و مفصل شانه است، در شانه یخ زده این مایع کمتر تولید می شود و این موارد حرکات را حتی بیشتر محدود می کند.

با توجه به دست راست یا دست چپ بودن افراد، شانه ای که مخالف دست مورد استفاده شخص است – معمولاً شانه چپ در افراد راست دست است – شایع ترین موردی است که درگیر می شود.

شانه یخ زده یا شانه چسبیده زنان را بیش از مردان درگیر می کند و احتمال ابتلا در افراد 40 تا 60 ساله بیشتر است.

علائم شانه یخ زده

علائم اصلی شانه یخ زده درد و سفتی است که حرکت آن را دشوار یا غیر ممکن می کند.

اگر شانه یخ زده دارید، احتمالاً در یک شانه احساس گرفتگی یا درد دارید. هم چنین ممکن است درد عضلات شانه را که در قسمت بالای بازوی می پیچد، احساس کنید. درد معمولا در شب بدتر می شود و خواب را سخت و دچار اختلال می کند.

مراحل شانه یخ زده یا شانه چسبیده

شما معمولاً سه مرحله را با شانه یخ زده طی خواهید کرد. هر کدام علائم و جدول زمانی خاص خود را دارند.

مرحله خشکی:

• هر زمان که شانه را حرکت دهید، احساس درد (گاهی شدید) در شانه خود می کنید.

• به مرور زمان و به تدریج بدتر می شود و ممکن است در شب ها بیشتر آزار دهنده باشد.

• این مرحله بین 6 تا 9 ماه به طول می انجامد.

در دامنه حرکتی شانه محدودیت دارید.

مرحله انجماد:

• ممکن است درد بهتر شود اما سفتی شانه بدتر می شود.

• حرکت دادن شانه دشوارتر می شود و انجام فعالیت های روزمره سخت تر می شود.

• این مرحله می تواند 4 تا 12 ماه به طول انجامد.

مرحله ذوب شدن:

• دامنه حرکت شانه به حالت عادی بر می گردد.

• این می تواند از 6 ماه تا 2 سال طول بکشد.

علل ابتلا به شانه یخ زده

هنوز مشخص نیست که چرا شانه یخ زده یا شانه چسبیده در برخی از افراد پیشرفت می یابد و چه گروه هایی بیشتر در معرض خطر هستند.

همان طور که گفته شد شانه یخ زده یا شانه چسبیده در خانم ها و احتمالاً در بین 40 تا 60 ساله بیشتر دیده می شود. همین طور احتمال ابتلا در افراد سکته مغزی یا افرادی که اعمال جراحی مثل ماستکتومی (برداشتن پستان) انجام داده اند بیشتر است چون مانع از حرکت بازو می شود.

برخی شرایط پزشکی می تواند خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش دهد مثلا ابتلا به دیابت. حدود 10 تا 20 درصد از مبتلایان به دیابت، دچار شانه یخ زده می شوند. سایر مشکلات پزشکی مانند بیماری های قلبی، تیروئید یا بیماری پارکینسون نیز با شانه یخ زده مرتبط است.

هر چه مدت طولانی تری از حرکت شانه خود و یا درمان شانه یخ زده خودداری کنید، احتمال ایجاد ناتوانی دائمی شانه بیشتر می شود. اقدامات سریع برای بازگرداندن دامنه طبیعی حرکت به شانه توصیه می شود.

تشخیص شانه چسبیده

برای تشخیص شانه یخ زده، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد. او بررسی می کند تا ببیند چقدر به شانه صدمه وارد شده و تا چه حد حرکت می کند. پزشک شاید برای بررسی حرکات شانه شما تصمیم بگیرد که داروی بی حسی به آن تزریق کند. معاینه فیزیکی معمولاً برای تشخیص شانه چسبیده کافی است، اما پزشک ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سونوگرافی یا MRI را نیز تجویز کند تا سایر مشکلات مانند آرتروز یا آسیب یک یا چند تاندون یا عضله از مجموعه روتاتور کاف شانه را بررسی کند. این مشکلات هم باعث درد و هم محدودیت حرکت می شود.

درمان شانه یخ زده

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAID) مانند آسپرین یا ایبوپروفن می توانند به تسکین درد و التهاب شانه کمک کنند. اگر این داروها کمک نکردند، پزشک شاید داروی قوی تری تجویز کند.

هم چنین گاهی برای تقویت و حرکات کششی و برای بهبود دامنه حرکتی شما به یک فیزیوتراپی ارجاع داده شوید.

اگر علائم بیماری شدید بود یا با گذشت زمان بهبود نیافت، پزشک سایر روش های درمانی را پیشنهاد می دهد از جمله:

• تزریق کورتیکواستروئید در مفصل شانه برای کاهش درد و بهبود دامنه حرکت.

• اتساع آرتروگرافیک / روش درمانی هیدرولیاتیک: بدان معنی که پزشک، آب استریل را در کپسول شانه تزریق می کند که می تواند به شما در حرکت راحت تر شانه کمک کند.

• فیزیوتراپی: نتایج در افراد با یکدیگر متفاوت هستند و در مراحل مختلف از شانه یخ زده می تواند مفید باشد.

• عمل جراحی: این روش بسیار به ندرت برای درمان شانه یخ زده ضرورت پیدا می کند. اما اگر درمان های دیگر کمکی نکردند، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند. این یک عمل آرتروسکوپی است. آرتروسکوپی عملی جراحی است که جراحان ارتوپد آن را به منظور مشاهده، تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل انجام می‌دهند.

• دستکاری شانه: می تواند به شل شدن بافت شانه شما کمک کند، اما به ندرت انجام می شود زیرا جراحی آرتروسکوپی جایگزین آن شده است. در این روش بیمار را بی هوش می کنند، بعد متخصص شانه را در جهات مختلف حرکت می دهد تا بافت های سفت شده، کشیده و شل شوند. با استفاده از این روش، خطر افزایش عوارض از جمله شکستگی وجود دارد.

درمان های خانگی برای شانه یخ زده

اگر دچار درد شانه هستید، اقدامات زیر را فوراً شروع کنید تا از ایجاد چسبندگی جلوگیری شود. با این وجود، برای هر گونه درد مداوم، باید توصیه های پزشکی را دریافت کنید.

• گرما یا سرما را امتحان کنید. بسته به این که برای رفع درد شما مناسب تر است، هر روز چندین بار و هر بار به مدت 15 دقیقه کمپرس گرم یا یک دستمال گرم را روی شانه بگذارید یا چندین بار یک بسته یخ را هر بار به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

• داروهای ضد التهابی مصرف کنید. برای درد جزئی، آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن را طبق دستور داخل جعبه مصرف کنید.

• با ابزارهای حمایتی از شانه پشتیبانی کنید مثلا استفاده از اسلینگ بازو، درد و ناراحتی را کاهش می دهد.

پیشگیری از شانه یخ زده

هر روز حرکات کششی دست و بازو و گردش شانه می تواند آن را تقویت کند و قدرت و انعطاف پذیری شانه را افزایش دهد.

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید