• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 03 / 01

آشنایی با زنان نامدار ایرانی

اولین زن توریست فضایی

در دهه اول قرن بیست و یکم نخستین توریست فضایی زن، به نام انوشه انصاری به مدت یک هفته در یک سفینه فضایی به دور کره زمین گردش کرد.

آشنایی با زنان نامدار ایرانی

بعد از یک ماه تمرین برای انجام این سفر، با یک سفینه روسی به فضا رفت. این سفر فضایی یک هفته به طول انجامید و 25 میلیون دلار پرداخت کرد ولی مهم تر از آن، جسارت او در استقبال از این سفر پر خطر بود. در پایان این سفر شهرت جهانی یافت.

قبل از خانم انصاری نیز چند زن دیگر به عنوان فضانورد در سفرهای فضایی شرکت کردند که دو تن از آنان جان خود را در این سفرها از دست دادند.

سریع ترین زن جهان

همین طور در دهه اول قرن بیست و یکم لاله صدیق در مسابقات اتومبیل رانی بانوان به مقام قهرمانی رسید و سریع ترین زن جهان لقب گرفت.

او لیسانس خود را در رشته مدیریت تولید گرفت و تحصیلات خود را در انگلستان تکمیل کرد. لاله صدیق در ضمن تحصیل دکترا در رشته تولیدات صنعتی، در رشته های ورزشی دو میدانی و اسب سواری به مقام قهرمانی رسید و سرانجام به اتومبیل رانی روی آورد. در مسابقات داخلی و چند مسابقه ی بین المللی شرکت کرد و شهرت جهانی او حاصل پیروزی های پی در پی اوست.

لاله صدیق از سال 2004 در مسابقات اتومبیل رانی بین زنان مطرح بوده است و در سال های اخیر در مسابقات مردان نیز شرکت کرده و از تمامی آن ها پیشی گرفته است.

لاله صدیق تنها زن ایرانی است که شرح حال او در کتاب مشهورترین چهره های ورزشی جهان آمده است.

کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس معروف

پوران درخشنده، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس معروف در سال 1328 در کرمانشاه به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات در رشته کارگردانی در مدرسه عالی سیما به فعالیت های هنری پرداخت.

نخستین کارهای او تهیه فیلم های مستند برای تلویزیون بود و پس از آن به تهیه فیلم های سینمایی پرداخت.

از جمله فیلم های سینمایی او می توان به «رابطه»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «زمان از دست رفته»، «سرزمین تلخ» و «عشق بدون مرز» اشاره نمود. سناریوی بسیاری از این فیلم ها نیز نوشته خود اوست.

از معروف ترین کارگردانان زن ایرانی

تهمینه میلانی از معروف ترین کارگردانان زن ایرانی در سال 1339 در تبریز به دنیا آمد. در سال 1366 دانشنامه ی خود را در رشته ی معماری دریافت کرد. پنج سال در چند شرکت مهندسین مشاور کار کرد.

ولی در اوایل دهه 1370 چند فیلمنامه به نگارش درآورد و سپس به تهیه و کارگردانی فیلم های خود پرداخت.

از جمله فیلم هایی که به کارگردانی تهمینه میلانی به بازار آمده است می توان به فیلم های «بچه های طلاق»، «افسانه آه»، «کوچ»، «دیگه چه خبر»، «دوستت دارم مادر»، «دو زن» و «نیمه پنهان» اشاره نمود.

از معروف ترین هنرپیشگان سینما پس از انقلاب

نیکی کریمی، از معروف ترین هنرپیشگان سینمای پس از انقلاب در ایران در سال 1350 در تهران به دنیا آمد. در 18 سالگی وارد سینما شد و پس از ایفای نقش اول زن در بیش از ده فیلم، به صف کارگردانان سینما پیوست.

از جمله فیلم هایی که نیکی کریمی در آن ها هنرنمایی کرده است می توان به فیلم های «دو زن»، «سارا»، «عروس»، «پری»، «بوی پیراهن یوسف» و «رد پای گرگ» اشاره کرد.

از مشهورترین هنرپیشگان سینمای ایران

فاطمه معتمدآریا، از مشهورترین هنرپیشگان سینمای ایران در سال 1340 در تهران به دنیا آمد. ضمن تحصیل از 14 سالگی به ایفای نقش در تئاتر پرداخت و در سال 1366 در 26 سالگی برای نخستین بار در یک فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد.

از معروف ترین فیلم هایی که در آن ها بازی کرد: «گم شدگان»، «ریحانه»، «همسر»، «برهوت»، «روسری آبی» و «گیلانه» است.

فاطمه معتمدآریا جایزه سیمرغ بلورین دهمین جشنواره فیلم فجر را به خاطر ایفای نقش زن اول فیلم «یکبار برای همیشه» و جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن را در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر به خاطر بازی در فیلم «همسر» دریافت داشت.

فاطمه معتمدآریا در سال 1373 در رای گیری برای انتخاب بهترین هنرپیشگان زن سینمای ایران رتبه اول را به دست آورد.

از معروف ترین هنرپیشگان سینمای ایران

لیلا حاتمی، از معروف ترین هنرپیشگان سینمای ایران، در سال 1352 در تهران به دنیا آمد. او دختر علی حاتمی، کارگردان مشهور سینما است و نخستین بار در سنین نوجوانی در فیلم «کمال الملک» ساخته پدرش، ایفای نقش کرد.

از فیلم هایی که لیلا حاتمی در آن هنرنمایی کرده است: «دلشدگان»، «هزار دستان»، «لیلا»، «میکس» و «شیدا» و آخرین فیلم او «هر شب تنهایی» است.

لیلا حاتمی، به خاطر هنرآفرینی در فیلم «لیلا» سیمرغ بلورین پانزدهمین جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -

صفحه بعد >>









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید