• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 25

موزکست MozCast چیست؟

گوگل دارای الگوریتم های مختلفی است که بر مبنای آنها سایتها را رتبه بندی می کند. اما از آنجائی که گوگل بیکار ننشسته و مدام در حال تغییر الگوریتم های خود است لذا ضرورت دارد که کاربران جهت حفظ یا افزایش رنکینگ وب سایت خود همواره در جریان چند و چون این تغییرات قرار بگیرند. بنابراین ما در این مقاله با یکی از راهکارهای سئو در خدمت شما هستیم.

MozCast چیست؟

موزکست آزمایشی است که تغییرات صورت گرفته در الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل را به صورت الگوهای آب و هوایی ردیابی می کند. با اینکه بروزرسانی های دیگر گوگل نظیر پاندا (Panda) و پنگوئن (Penguin) هنوز هم با استقبال و تحسین زیادی مواجه هستند اما گوگل اخیرا از اعمال 516 تغییر در الگوریتم های خود در سال 2010 پرده برداشته است و همه شواهد حاکی از آن است که این تغییرات همچنان ادامه دارد. بنابراین هدف از طراحی موزکست این بوده که شما بتوانید تغییرات روزانه (روز به روز) الگوریتم های موتور جستجوی گوگل را به راحتی دنبال کنید.

الگوریتم MozCast چیست؟

مروری بر الگوریتم های پاندا و پنگوئن گوگل

الگوریتم پاندای گوگل عهده ‌دار بررسی کیفیت محتواست و شدیدا با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه می کند درنتیجه اگر سایتی دارای محتوای بی کیفیت باشد این الگوریتم بر رتبه بندی آن سایت تاثیر منفی خواهد گذاشت.

الگوریتم پنگوئن گوگل هم صرفا به شناسایی لینک های اسپم پرداخته و با کیفیت لینک های ورودی یک سایت سر و کار دارد. در نتیجه سایت های خریداری کننده لینک و سایت هایی که آدرس خود را در دایرکتوری های بی کیفیت ثبت می کنند و … در معرض تنزل به رده بندی های پایین تر قرار دارند.

الگوریتم های پاندا و پنگوئن گوگل

موزکست چگونه کار می کند؟

به گفته طراحان موزکست، آنها هر 24 ساعت، مجموعه ای شامل  1000 کلمه ی کلیدی دست چین شده را انتخاب کرده و برای هر یک از این کلمات، 10 نتیجه اول بدست آمده (در نتایج موتور جستجوی گوگل) را ثبت می کنند.

موزکست تمام تلاش خود را برای تحت کنترل بودن دیتاها می کند. لذا این 1000 کلید واژه، عمدا طوری گزینش می شوند که از مقاصد محلی آشکار اجتناب گردد ضمن اینکه بر اساس حجم کوئری ها (پرس و جوها)، به طورکاملا مساوی بین پنج bin” “توزیع می شوند و هر روز تقریبا در زمانی ثابت از مکانی ثابت ردیابی می شوند.

در هر روز، برای هر یک از این کلید واژه ها، 10 نتیجه اول نمایان شده در گوگل ثبت شده و با 10 نتیجه اول روز قبل مقایسه می شود و نهایتا میزان تغییرات ایجاد شده (دلتا) محاسبه می گردد.

موزکست برای محاسبه دلتا، از دو معیاری که دلتا 10 (Delta10) و دلتا 100 (Delta 100) نامیده می شوند، استفاده می کند. این معیارها تغییرات صورت گرفته در مجموعه 10 نتیجه برتر دو روز متوالی را اندازه گیری می کنند. به عبارت دیگر این معیارها، تعیین می کنند که مثلا 10 سایت اولی که با نوشتن یک کلمه کلیدی در موتور گوگل نمایان می شوند نسبت به روز قبل، از لحاظ جایگاه چه تغییراتی داشته اند (مثلا ممکن است سایت الف که در روز قبل برای یک کلید واژه در رتبه دوم نتایج گوگل بوده امروز برای همان کلید واژه به رتبه هشتم تنزل پیدا کرده باشد).

برای تمامی 1000 کلید واژه، دلتا 10 محاسبه شده و عددی بین 1 تا 10 بدست می آید. حال برای محاسبه میزان تغییرات روزانه در الگوریتم های رتبه بندی گوگل، میانگین این  Delta10ها گرفته شده و عدد بدست آمده در ضریب ثابتی (که در حال حاضر 28 است) ضرب می شود تا چیزی شبیه دما تولید شود. بنابراین عدد حاصل شده دمای آن روز خواهد بود. دمای یک روز معمولی تقریبا 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی گراد) می باشد.

فرمول تبدیل فارنهایت به سانتی گراد و بالعکس

Delta10 چیست؟

طراحان موزکست، برای مقایسه 10 نتیجه اول دو روز متوالی، روش های زیادی را امتحان کردند و نهایتا از بین این روش ها، دو موردی که به نظر می رسید به خوبی کار می کنند و توضیح نحوه عملکرد آنها به دیگران به اندازه کافی ساده است، را انتخاب کردند. اولین معیار، Delta100 نام دارد که با مقایسه 10 نتیجه برتر دو روز متوالی، عددی بین 0 تا 100 را در اختیار ما قرار می دهد. این عدد طبق قوانین زیر محاسبه می شود:

  • 0+: اگر جایگاه URLی تغییری نکند.
  • +|#|: اگر جایگاه URLی در محدوده 10 نتیجه اول تغییر کند.
  • 10+: اگر مکان URLی از صف 10نتیجه اول خارج شود (مثلا سایتی که دیروز برای کلید واژه خاصی، جزء 10 نتیجه اول گوگل بوده امروز رتبه آن تنزل پیدا کرده و از این رده بندی ده تایی خارج شود)

در این شیوه، اگر رتبه ی URLی تغییر کند به جای علامت “#” عددی قرار می گیرد که نشان می دهد URL مذکور، چند پله کاهش یا افزایش رتبه داشته است. به عنوان مثال اگر URL ی از رتبه دوم به پنجم تغییر مکان دهد در اینصورت # آن عدد 3 خواهد شد و سه عدد به مقدار دلتا 100 آن کلید واژه افزوده می شود. اگر دلتا 100 همه کلید واژه ها را رسم کنیم شکلی شبیه یک منحنی بدست خواهد آمد. بنابراین برای نرمال سازی و به حداقل رساندن این داده ها (و محاسبه آسان اعمال آماری نظیر میانگین و انحراف معیار) ریشه دوم دلتا 100 گرفته می شود تا دلتا 10 تولید شود (به این معیار به این دلیل دلتا 10 گفته می شود که مقادیر خروجی آن اعداد 1 تا 10 هستند). تمامی دماها و گزارش های طولانی مدت موزکست مستقیما بر مبنای دلتا 10 استوار است.

Delta10 چیست؟

دمای بدست آمده از معیار دلتا 10 چه مفهومی دارد؟

به بیان ساده تر، هر چه دمای هوا گرمتر شود، نشان می دهد که طی 24 ساعت اخیر، تغییرات بیشتری در الگوریتم های رتبه بندی گوگل ایجاد شده است. برای نمایش شدت حرارت هر روز (شدت میزان تغییرات در الگوریتم های گوگل)، دمای بدست آمده به یکی از 5 سطح (آفتابی، تاحدی ابری، ابری، بارانی و طوفانی) تبدیل می شود.

مثلا اگر گوگل تغییرات بیشتری را در الگوریتم های رتبه بندی خود ایجاد کرده باشد در آن روز، هوای گرم و طوفانی را شاهد خواهیم بود. استفاده از دما و آب و هوا برای بیان میزان تغییرات صورت گرفته در الگوریتم های رتبه بندی گوگل صرفا برای ایجاد جذابیت بوده و بیشتر جنبه تفریحی دارد. ضمن اینکه شما به کمک این شیوه می توانید براحتی با یکبار نگاه کردن، از روند تغییرات مطلع شوید. مثلا اگر آب و هوای یک روز طوفانی باشد نشان می دهد که تغییر بزرگی در الگوریتم های موتور جستجوی گوگل رخ داده است.

دمای بدست آمده از معیار دلتا 10 چه مفهومی دارد؟

 در سایت موزکست می توانید علاوه بر دریافت گزارش روزانه دما، دمای 30 روز گذشته را هم مشاهده کنید. برای اینکار کافیست در نمودار زیر از سایت موزکست، موس خود را بر روی هر یک از مستطیل ها قرار دهید تا بتوانید تاریخ و دمای آن روز را ببینید.

نمودار زیر از سایت موزکست

گراف ویژگی serp و تاثیر استفاده از HTTPS در رنکینگ گوگل

یکی دیگر از بخش های جذاب سایت موزکست، گراف ویژگی serp (مخفف عبارت search engine result page: صفحه نتایج موتور جستجو) است که نشان می دهد سایت های با رنکینگ بالا برای قرارگیری در این فهرست (صفحه اول نتایج جستجو) بیشتر از چه فاکتورهایی استفاده می کنند. مثلا در نمودار زیر که به تازگی از خود سایت موزکست، بدست آمده است با تیک زدن 4 مورد از این ویژگی ها، می بینید که سایت هایی که از پروتکل https استفاده می کنند بیشتر از سایت هایی هستند که از جعبه دانش استفاده می کنند و باز هم این تعداد بیشتر از سایت هایی است که توسط ربات و یا با پرداخت پول در این صفحه قرار می گیرند.

گراف ویژگی serp و تاثیر استفاده از HTTPS در رنکینگ گوگل

آخرین گزارش وب سایت موزکست، حاکی از آن است که حدود 75.5 درصد از نتایج نمایان شده در جستجوی گوگل را سایت هایی تشکیل می دهند که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند.

این رشد همچنان نیز مطابق با نرخ رشدی که قبلا توسط موزکست گزارش شده بود (یعنی رشد 25 درصدی در ماه ژانویه سال 2016 و رشد 40 درصدی در اکتبر 2016) ادامه دارد. رشد سریع HTTPs ها درنمودار  SERPs موزکست می تواند به حمایت گوگل از سیاست های امن تر اینترنت منجر شود.

طبق گزارش Official Google Webmaster Central Blog، گوگل در سال 2014، تست هایی انجام داد با این هدف که ببیند آیا سایت ها از امنیت و اتصال رمزگذاری شده به عنوان یک فاکتور سئو برای رتبه بندی سایت خود استفاده می کنند یا نه. در پایان این آزمایش ها، با نتایج مثبتی مواجه شدند، لذا آنها هم استفاده از HTTPS  را به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت ها آغاز کردند.

البته در حال حاضر این معیار به عنوان یک فاکتور بسیار سبک وزن محسوب می شود که کمتر از 1٪ از کل پرس و جوها را تحت تاثیر قرار می دهد تا جایی که نسبت به فاکتورهای دیگری همچون محتوای باکیفیت، وزن کمتری دارد. اما همین اندازه هم برای ترغیب وب مسترها برای سوئیچ از HTTP به HTTPS کافیست.

آنچه در بالا گفته شد دقیقا پیرو اعلامیه HTTPS Everywhere گوگل در همان سال است یعنی اعلامیه ای که بسیاری از بازاریابان را در مورد ارتباط آینده بین امنیت آنلاین و سئو به کنجکاوی و حیرت واداشت.

HTTP مخفف عبارت HyperText Transfer Protocol (پروتکل انتقال ابرمتن) و HTTPS (پروتکل انتقال ایمن ابرمتن) هر دو به مصرف کنندگان اجازه می دهد که داده ها را به صورت آنلاین و عمدتا از طریق صفحات وب دریافت کنند. در حقیقت این پروتکل ها وظیفه دارند که داده‌ها را از یک وب‌ سرور به یک مرورگر وب (از سرور به کاربر) جهت نمایش منتقل کنند.

پروتکل HTTPS از پورت 443 استفاده می‌کند، در حالی که پروتکل HTTP از پورت 80 استفاده می‌کند، اما تفاوت اصلی بین این دو ساختار در اضافه شدن یک لایه سوکت امن (SSL) می باشد. این سوکت یک لایه امنیتی اضافی را به صفحات وب اضافه می کند. در پروتکل http برخلاف پروتکل https، انتقال داده ها امن نیست یعنی افراد شخص ثالث هم می توانند از طریق استراق سمع به اطلاعات منتقل شده بین سیستم مبدا و مقصد و تحت این پروتکل دسترسی داشته و اهداف خود را روی آنها پیاده کنند (اطلاعات را بدون مجوز استفاده کنند، در آنها دستکاری کنند و …)

SSL مخصوصا در هنگام رسیدگی به پرونده های آنلاین در مورد پرداخت، تائیدیه ها و مجوزها و کاهش تهدیدات از سوی هکرهای بالقوه بسیار حائز اهمیت است.

در حالی که گوگل در حال حاضر تنها مشغول تست اهمیت صفحاتیست که از اتصال رمزگذاری شده استفاده می کنند و بکارگیری  HTTPS برای افزایش رتبه وب سایت ها فعلا از نظر گوگل به عنوان یک فاکتور کم رنگ قلمداد می شود، اما ممکن است غول جستجوگرهای اینترنتی، در طول زمان، بر ارزش این فاکتور خود به عنوان مشوقی برای تغییر مسیر دارندگان صفحات وب از HTTP به HTTPS بیفزاید که این امر در نهایت منجر به ایجاد دنیای آنلاین امن تری خواهد شد.

خلاصه کلام اینکه با سوئیچ کردن به HTTPS و استفاده از گواهی SSL می توانید ضمن دریافت امتیاز مثبت سئو از گوگل، امنیت وب سایت خود را بالا ببرید و با ایجاد اطمینان خاطر در کاربر، بازدیدکنندگان زیادی را  نیز به خرید از سایتتان تشویق کنید.

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید