• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 11 / 03

چگونه هنگام سخنرانی در جمع عصبی نشویم؟

توانایی شما در سخنرانی و صحبت کردن در جمع رابطه مستقیم با ثروت و موفقیت شما دارد و بسیاری از افراد حتی با دانش و توانایی بالا نمی توانند به خوبی در جمع صحبت کنند و چون تمام انرژی آنها صرف این می شود که بر اعصاب خود مسلط شوند و متاسفانه نمی توانند پیام خود را به مخاطب برسانند چه برسد به اینکه آن را به زیبایی بیان کنند.

سخنرانی تاثیرگذار

اما چگونه هنگام سخنرانی خونسرد باشیم و عصبی نشویم؟

در این مقاله یک سری نکات در اختیار شما قرار  می دهم که می توانید به کمک آنها ارائه بهتری داشته باشید و بر اعصاب خود مسلط باشید.

قبل از هر چیز باید بگویم که من هم این حالت را داشته ام و می دانم که صحبت کردن در برابر یک گروه بزرگ از افراد، واقعا می تواند ترسناک باشد اما می توان به خوبی بر آن غلبه کرد و در برابر جمعیت زیادی به خوبی سخنرانی کرد.

سخنرانی ضعیف به خاطر تمرین ناکافی:

فرض کنید می خواهید در برابر تعدادی از مشتریان احتمالی خود سخنرانی کنید و قرار است فقط 15 صحبت کنید و فکر می کنید با یک ساعت تمرین می توانید به خوبی 15 دقیقه سخنرانی کنید؟ یک قانون تجربی در این زمینه وجود دارد:

“تمرین سخنرانی خود را حداقل سه برابر کنید”

همیشه هنگام ارائه سخنرانی ناگهان به نکات و زوایایی برخورد می کنید که در تمرین حتی به آن فکر هم نکرده بودید. در حقیقت در سخنرانی شما می توانید 10 درصد از دانش خود را ارائه کنید پس باید چند برابر آماده باشید و تمرین کرده باشید.

در برابر آینه سخنرانی کنید، از خود فیلم بگیرید و آن را تماشا کنید و دوباره تمرین کنید. اگر بیش از آنچه فکر می کنید لازم است تمرین کرده باشید می دانید که دقیقا چه چیزی می خواهید بگویید.

دقیقا می دانید چگونه می خواهید پیام خود را به مخاطب برسانید، بارها و بارها تمرین کرده اید، خوب چه می شود؟ مشخص است با اعتماد به نفس و آرامش بیشتری سخنرانی خواهید کرد و هر چه بیشتر صحبت کنید این حس قوی تر خواهد شد. بخش زیادی از عصبی بودن افراد هنگام صحبت کردن در جمع مربوط به عدم آمادگی کافی است پس مهمترین نکته را فراموش نکنید: بیش از آنچه لازم است آمادگی داشته باشید و برای سخنرانی تمرین کنید.

فراموش نکنید:

زمان سخنرانی زمان ثروتمند شدن است.

سخنرانی یا کنفرانس در حقیقت یک فرصت است که در اختیار شما قرار گرفته است و باید از آن به خوبی (با تمرین بیشتر) استفاده کنید. شاید برای شما قابل تصور نباشد که در هر سخنرانی می توانید چه روابط ارزشمندی ایجاد کنید، چه درهایی در برابر شما باز خواهد شد و بعد از هر سخنرانی خوب و تاثیرگذار افراد زیادی به دنبال تماس با شما خواهند بود که نتیجه آن موقعیت ها و فرصت های جدید مشتریان جدید خواهد بود.

سخنرانی با تمرکز بر مخاطبان

اگر در تمام طول سخنرانی حواس شما به این باشد که چگونه به نظر می رسید، خوب صحبت می کنید یا خیر، لهجه خوبی دارید یا آیا آنچه باید بگویید به خوبی ارائه کرده اید یا خیر؟ آنها در مورد شما چه فکری می کنند و این قبیل افکار شما را داغون می کند. فنی که من از آن استفاده می کنم و خیلی هم خوب جواب می دهد این است که به جای تمرکز بر خود و اینکه چگونه به نظر می رسم تمام توجه خودم را بر مخاطبان متمرکز می کنم.

با خود می گویم چه کمکی می توانم به آنها بکنم؟ چطور می توانم زندگی آنها را عوض کنم؟ چگونه می توانم روی آنها تاثیر خوبی بگذارم؟ چه کار کنم تا وقتی سالن سخنرانی را ترک کردند یک حس خوب داشته باشند؟ وقتی این کار را می کنم حس خوبی دارم و آن دلهره یا حس عجیب ناپدید می شود. بسیار ساده و راحت جواب می دهد آن را آزمایش کنید و از سخنرانی تاثیرگذار خود لذت ببرید.

در حقیقت با این فن شما با مخاطب خود ارتباط دقیق تری برقرار می کنید و این ارتباط به ناپدید شدن تشویش و دلهره منجر خواهد شد. چون توجه شما به آنها جلب شده است و دیگر اهمیتی نمی دهید که چگونه به نظر می رسید آیا باهوش و قابل قبول به نظر می رسید؟ دیگر برایتان اهمیتی ندارد چرا؟ چون موضوع این نیست.

سخنرانی با انرژی دو طرفه

در سخنرانی همه چیز درباره انرژی دادن و انرژی گرفتن است. شما به عنوان سخنران کسی هستید که انرژی سالن را هدایت می کنید آن را خلق می کنید به سمت مخاطبان می فرستید و دوباره انرژی بیشتری از سوی آنها جذب می کنید و به آنها باز می گردانید اما چگونه می توان چنین کرد؟

من همیشه از مشارکت مخاطبان خودم بهره می برم و اگر تمام وقت روی سکو بایستم و صحبت کنم و درباره یک موضوع پرگویی کنم بی شک خسته کننده خواهد بود و شاید هم عده ای به خواب بروند. در این حالت خیلی زودتر عصبی می شوید چون در حال صحبت در مورد موضوعی هستید که می دانید به درد آنها می خورد اما توجه کافی دریافت نمی کنید در حقیقت انرژی کافی از آنها دریافت نمی کنید. من برای این منظور از آنها سوال هایی می پرسم مانند: کی با این حرف موافقه؟ چند نفر این رو تجربه کردند؟ کی می تونه تجربشو برای ما تعریف کنه؟ و به این ترتیب آنها را تشویق می کنم تا حرکتی بکنند و پاسخ بدهند. گاهی می خواهم جای خالی رو پر یا جمله من را تکمیل کنند. گاهی هم می خواهم که با یکدیگر صحبت و بحث کنند. به این ترتیب به سادگی انرژی و جنب و جوش بیشتری به سالن راه پیدا می کند و شما فقط آن را هدایت می کنید و طبیعی است که دیگر عصبی نخواهید بود.

این فنون و نکات را در سخنرانی بعدی خود استفاده کنید و از ارائه خود لذت ببرید آنگاه این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید و بدین ترتیب از یاد بگیر دات کام حمایت کنید.

منتظر دیدگاه های ارزشمند شما هستم.

علی یزدی مقدم

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید