• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2019 / 02 / 16

چطور مهارت خود را در عکاسی از غذا ارتقا دهیم؟

آیا شما یک بلاگر غذای تازه کار هستید؟ شاید در صفحه خود وقایع و اتفاقاتی را به اشتراک می گذارید که مربوط به غذاها می شوند. شاید هم قصد دارید نام خود را به عنوان یک منتقد غذایی به همه معرفی کنید. فرقی نمی کند شما از این کار چه منظوری دارید، به هر حال لازم است توانایی این را داشته باشید تا از غذای مورد نظر عکس بگیرید. نه تنها در این عکس ها باید غذا را به تصویر کشید بلکه باید کیفیت و کارایی عکس را نیز در نظر بگیرید.

      چطور مهارت خود در عکاسی از غذا را ارتقا دهیم؟

عکاس خوب غذایی شدن، امری اتفاقی نیست. این کار مستلزم دانش کافی در مورد محیطی است که در آن عکاسی می کنید، به علاوه باید تجهیزات مناسبی نیز داشته باشید. به طور کامل تر، این جمله به این معناست که شما باید بدانید چطور عکس های خوبی بگیرید به طوری که داستان مورد نظر در عکس به نمایش در آید. در ادامه راهنمایی جامع برای شما گردآوری نموده ایم که در آن به شما کمک می کنیم مهارت خود را در عکاسی از غذا بهبود بخشیده و با استفاده از آن عکس هایی بگیرید که برای بازدید کنندگان از صفحه شما جذاب باشند.

فلاش ممنوع

بیایید کار را با یکی از ابتدایی ترین تکنیک ها و نکات شروع کنیم. حتما شما این نکته را می دانید، اما ما باز هم آن را برای شما مطرح می کنیم، چرا که بسیاری از افراد تازه کار رعایت این نکته را فراموش می کنند و یا حتی ممکن است اصلا در مورد اهمیت آن و خود تکنیک غافل باشند.

فلاش دوربین خود را خاموش کنید. به هیچ وجه برای عکاسی از غذا از فلاش دوربین استفاده نکنید. حتی اگر بدون برنامه ریزی  برای عکاسی از گوشی موبایل خود استفاده می کنید، باز  هم فلاش دوربین را خاموش کنید. چرا؟

وقتی برای عکاسی از فلاش استفاده می کنید، خیلی چیز هایی که دوست ندارید هم در عکس خواهند افتاد. به لطف تابش نور بر بخش های مختلف غذا، رطوبت و خیسی همچون چربی در عکس دیده خواهند شد. رنگ ها جلای خود را از دست داده و همچنین در نهایت شما سایه هایی عجیب روی غذا ، دیس و میز کار خواهید داشت که هیچ کدام به زیبایی عکس کمکی نخواهند کرد.

به جای فلاش از نور های طبیعی استفاده کنید. در طول روز کنار پنجره عکس بگیرید و شب ها از نورپردازی داخل رستوران برای عکاسی استفاده کنید. به این معنا که باید سنسور ایزوی خود را کمی بالاتر تنظیم کنید. اما اگر از دوربین و لنز مناسب استفاده می کنید، می توانید برای این کار از نویز پراکن استفاده کرد. (هچنین نرم افزار هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید میزان نویز موجود در عکس خود را کاهش دهید، که البته این نرم افزار ها تا حدودی رزولوشن تصویر را نیز ملایم تر و کمتر می کنند).

فلاش ممنوع در عکاسی از غذا

توجه کافی به نور

ما به طور مختصر به نور اشاره کردیم، اما لازم است در مورد نور اطلاعات کامل تری داشته باشید. درست همان طور که هر عکاسی نیز می داند، نور ضروری ترین عامل در هر نوع عکاسی است. نور به تنظیم حالت و تون عکس کمک کرده و باعث بروز و نمود احساسات در عکس می شود. تنظیمات مختلف نور را مرتب آزمایش و امتحان کنید (به ویژه وقتی در خانه هستید).

هر گونه نوری که از پنجره می تابد را امتحان کنید. گاهی نوری که بالای سوژه است را به همراه دو لامپ در دو سوی سوژه  نیز آزمایش کنید، البته دقت کنید که نور مستقیما بالای بشقاب نباشد. اگر دیدید که سایه های زیادی در عکس پدیدار می شوند، از تعداد نور ها کم کنید (معمولا یک منبع نور خوب بهتر از چند منبع نور است، اما بهتر است انواع نور ها با تعداد مختلف را امتحان کنید تا نور مناسب کار خود را پیدا کنید).

پرش نور

اگر در کار خود درگیر سایه های مزاحم شدید و در صدد استفاده از نور های طبیعی بر آمدید، می توانید نور را روی فومی سفید بتابانید که آن را در نزدیکی سوژه قرار داده اید (فوم باید بیرون از کادر عکس باشد). این کار به شما همان نور طبیعی و ملایمی را که نیاز دارید، خواهد داد. برعکس اگر شما برای این کار از فوم سیاه استفاده کنید، فوم نور اضافه محیط را جذب کرده و به شما کمک می کند به تون رنگی مورد نظر دست یابید.

توجه کافی به نور در عکاسی از غذا

استفاده از سه پایه

اگر می خواهید عکس های شما از غذا فوق العاده باشند، نیاز دارید تا از نکات مثبت، نکته برداری کنید. اگر فکر می کنید تمام عکس های موجود در مجله ها به صورت دستی گرفته شده اند به شما توصیه می کنیم در فکر خود تجدید نظر کنید. هر جا که امکانش هست از سه پایه استفاده کنید. اگر می خواهید از غذایی در یک رستوران شلوغ و پر رفت و آمد عکس بگیرید، نمی توانید از سه پایه استفاده کنید، اما اگر در یک صحنه عکاسی خاص هستید (برای مثال استدیو و یا خانه تان)، میتوانید از سه پایه استفاده کنید و البته ما هم استفاده از سه پایه را توصیه می کنیم.

سه پایه باعث می شود تصویر ثابت بوده و به تنظیمات بالای ایزو نیز کمک می کند، به علاوه می توان با استفاده از سه پایه تصاویری عمودی و مستقیما از بالای سوژه داشت. همچنین با کمک سه پایه می توان بدون نگرانی در مورد تنظیمات دوربین، استایل ظرف مورد نظر را نیز تغییر داد.

آب دوست شماست

اگر از غذا عکس می گیرید، پس این شانس را دارید که در کنار آن از دانه ها و سبزی های تازه هم استفاده کنید. این خوراکی های خوش ظاهر و ظریف باید تازه باشند. برای تازه به نظر رسیدن این سبزی ها در عکس راه کار های متعددی وجود دارد. درست پیش از تصویر برداری، سبزی ها را در آب خیس کرده و سپس آنها را تکان داده تا آب اضافه ریخته شود. این  کار به آنها تازگی و طراوت می بخشد. همچنین می توان از یک آب پاش نیز استفاده کرد. برخی عکاسان، سبزی ها و دیگر خوراکی های ظریف و حساس را در یک حوله کاغذی مرطوب نگاه می دارند تا زمان عکاسی فرا برسد. با تمام این اوصاف  حتما متوجه شده اید که شرایط کاملا باید تحت کنترل باشد (درست مثل استدیو).

آب دوست شماست عکاسی از غذا

توجه به زمینه عکاسی

غذا ستاره عکس شماست، اما نباید از تاثیر سایر موارد دخیل در عکس غافل شوید. از بشقاب گرفته تا چنگال، چاقو و قاشق، دستمال سفره، روی میز، لیوان ها و سایر وسایلی که قرار است در عکس باشند نقش به سزایی در نتیجه نهایی دارند. حتما شما هم می خواهید در زمینه عکاسی خود به یک توازن و تعادل دست یابید.

ظاهر پشت زمینه عکس بسیار مهم است، اما پس زمینه نباید بیش از اندازه چشم گیر و غالب باشد. شما با این عکس در نظر دارید داستانی در رابطه با غذا مطرح کنید، از این رو نباید بگذارید پس زمینه عکس روی خود عکس جلوه گری کند.

همان اندازه که یک کارگردان صحنه فیلم برداری را طراحی می کند، لازم است شما هم با صرف زمان کافی پس زمینه ای مناسب برای عکستان به وجود آورید. در نظر داشته باشید پس زمینه باید روی غذا تاکید داشته باشد و باعث برانگیخته شدن احساسات شود، اما طراحی آن نباید طوری باشد که نظر ها از روی غذا برداشته شده و معطوف پس زمینه شود.

شما باید آن قدر روی پس زمینه ها کار کرده و ایده پردازی کنید تا در ساخت آن ها مسلط شوید. در آغاز، کار را با پس زمینه های ساده آغاز کنید_  ابتدا تنها از یک جفت وسیله در صحنه عکاسی استفاده کنید و سپس وسایل دیگر را در صحنه به کار برده و تاثیر آن ها را روی پس زمینه آزمایش کنید. از وسایل برای ایجاد احساس و حالتی که می خواهید، استفاده کنید.

آیا می خواهید از یک غذای ایتالیایی خوشمزه عکس بگیرید؟ برای این کار در پشت زمینه عکس چند وسیله با تم روستایی قرار دهید تا حس روستایی توسکانی و یا کانال های ونیز را در بیننده بر انگیزد.

آیا می خواهید از یک غذای آسیایی عکس بگیرید؟ از وسایل و تم هایی استفاده کنید که مربوط به کشور مبدا هستند. برای به دست آرودن تم و پس زمینه مناسب باید چیدمان های متعدد را مرتب امتحان کرد و براساس آزمون و خطا در نهایت به چیدمان مناسب دست یافت. و همچنین به هیچ وجه از اهمیت نقش نور ها و سایه ها (و هم چنین رنگ نور ها) در صحنه عکاسی غافل نشوید.

بشقاب آرایی: چیزی بیشتر از یک چیدمان ساده

وقتی شما در یک صحنه عکاسی از غذا به بشقاب آرایی فکر می کنید، در واقع کار شما چیدمان بشقاب به نحوی است که برای چشم ها و دیگر حواس آدمی جذاب و دلربا باشد. با این وجود، وقتی پای عکاسی از غذا به میان می آید، این کار چیزی بیشتر از یک چیدمان و بشقاب آرایی ساده است. بشقابی که برای این کار استفاده می کنید نقش مهمی دارد. بشقاب هایی به رنگ های جسورانه و طرح های مشخص و چشم گیر توجه را از سوژه اصلی یعنی غذا منحرف می کنند.

در عکاسی حرفه ای، باید بشقابی که برای کارتان انتخاب کنید به حدی ساده باشد که غذای موجود در آن بیشتر دیده شود و در عین حال باید این ظرف به اندازه ای جذاب و رنگین باشد که فقط غذا داخل آن دیدنی باشد. به نظر کار دشواری است؟ شاید هم دشوار است. یک بشقاب با رنگ متضاد شاید بهترین راه حل برای این منظور باشد، به طوری که یک بشقاب کرم رنگ باعث می شود غذا در مرکز توجه و دید باشد. در این صورت شما می توانید با افزودن عوامل مختلف دیگری همچون میز کار و یا رو میزی ها در صحنه عکاسی به عکس خود جذابیت های بصری بیافزایید.

توجه به زمینه در عکاسی از غذا

کراپ کردن (بریدن بخشی از ظرف غذا)

آن چه که بیش از همه برای تازه واردان در عرصه عکاسی از غذا ترسناک است، کراپ کردن ظرف غذا است. از این مساله نترسید. تنها بخشی از ظرف غذا را در کادر عکس بگنجانید. لازم نیست حتما تمام ظرف در کادر عکس قرار بگیرد، چه بسا با کراپ کردن ظرف غذا می بینید هنوز هم ستاره تصویر شما و آن چه در عکس می درخشد، غذای داخل ظرف است. با کراپ کردن ظرف غذا در عکس شما به نتایج متعددی دست خواهید یافت. مشخصا، می توانید از عواملی که حواس را از روی غذا منحرف می کنند کم کنید. در ثانی، در این حالت می توان روی رنگ، بافت، ظاهر و طراوت خود غذا بیشتر مانور داد. همچنین می توان در این حالت عکس های فوق العاده ای داشت که نیازی به دکور و پس زمینه خاصی نیست.

زود باشید. امتحان کنید. بی شک از تاثیر کراپ کردن و بریدن عکس شگفت زده خواهید شد.

صحنه پردازی

ما پیش از این در مورد بررسی و آزمودن حالات مختلف ظرف غذا، جایگاه دوربین و نورپردازی گفته ایم، اما برای دست یابی به نتایج مطلوب لازم است تا برای کل صحنه پردازی عکاسی  هم حالات مختلف را بیازمایید. تزیینات و صحنه آرایی کادر عکس خود را محدود به میز کار و  یا پیشخوان نکنید. به جای آن، خلاقیت خود را به کار ببندید.

در محیط اطراف خود نقاطی را بیابید که جذابیت بیشتری به عکس های شما بدهند. برای مثال، شاید کفپوش های قدیمی رنگ و رو رفته ای داشته باشید که صرفا یاد آور ارواح باشند. شاید هم در خانه خود یک قفسه نانوایی قدیمی با فرم روستایی دارید که کاملا مناسب پشت زمینه بشقاب شیرینی و بیسکوئیت های شما باشد. کار خود را محدود به فضای داخلی نکنید. به باغ بروید. چه چیزی بهتر از این که از غذا هایی مثل سبزیجات تازه، سالاد ها و دیگر غذاهایی از این دست در باغ عکس بگیرید؟

بروید بیرون خانه و محیط کار و صحنه های مختلف را امتحان کنید. چشمان خود را به کار ببندید و صحنه ها و مناظر فوق العاده برای عکس خود و همچنین نور های مختلف را بیابید و بیازمایید. همچنین می توانید برای تکمیل صحنه عکاسی از وسایل مختلف استفاده کنید. برای مثال، بشقاب و ظروف عادی را دور بیاندازید و برای عکاسی از تخته گوشت چوبی استفاده کنید. لیوان های قدیمی را کنار بگذارید و از دو جام با ظاهری قدیمی استفاده کنید. خلاقیت خود را به کار ببندید.

از خطوط و لایه ها استفاده کنید

شاید تکنیک قدیمی عکاسی ایجاد یک ساختار کل گرا با استفاده از خطوط و لایه ها ایده خوبی برای عکاسی از غذا به نظر نرسد، اما در واقع این طور نیست. از خطوط و لایه های مختلف استفاده کنید تا توجه بیننده را به ستاره و سوژه اصلی عکس _غذا_ معطوف کنید.

با تقابل خطوط و ایجاد لایه های در عکس خود، بدون این که تمرکز از روی سوژه اصلی منحرف شود به نتیجه نهایی کار، جذابیت بصری ببخشید. برای هدایت بهتر نگاه ها، از خطوطی استفاده کنید که منتهی به ظرف غذا می شوند، و همین طور لایه ها را طوری انتخاب کنید که به عمق تصویر احساس و روح ببخشند.

شناخت لنز های مورد استفاده

عکاسی از غذا با لنز اشتباه تلاشی بیهوده و نا امید کننده است. بهتر است بدانید که هر چه لنز باز تر باشد، صرفا عکس گرفتن از سوژه مورد نظر دشوار تر می شود و بیشتر از فضای کار عکس خواهید داشت تا خود سوژه. حتی یک لنز معمولی 35mm هم می تواند مشکل ساز باشد و در نهایت مجبور خواهید بود کلی از فضای عکس را کات کنید.

اگر می خواهید عکس های فوق العاده ای در این زمینه بگیرید، بهتر است برای عکس هایی که می خواهید کاملا نزدیک به سوژه گرفته شود، با صرف هزینه یک لنز ماکرو تهیه کنید. هم چنین در کنار این لنز یک لنز دیگر هم تهیه کنید تا با آن بتوان عکس هایی گرفت که نیاز به داشتن فاصله بیشتری از سوژه است. با این وجود، در بیشتر شرایط، لنز ماکرو دقیقا همان چیزی است که برای گرفتن عکس از ماهیت غذا به آن احتیاج دارید.

لنز در عکاسی از غذا

آزمودن زوایا

برای عکاسی آیا فقط به یک زاویه آن هم به صورت عمودی و از بالای سوژه فکر می کنید؟ اشتباه است. زوایای دیگر این قابلیت را دارند که جنبه های مختلف غذا را نشان دهند و بهتر است شما زوایای مختلف را در عکاسی امتحان کنید. از کنار سوژه عکس بگیرید (به خصوص این زاویه برای غذاهایی که ارتفاع بیشتری دارند – مثل کیک – مناسب است) و یا با زاویه ای باز و تند از سوژه عکس بردارید. زاویه مناسب را در نهایت با تجربه و آزمون به دست خواهید آورد.

به علاوه برای دست یابی به حالت های خاص پس از آزمایش های متعدد در خواهید یافت که زوایای دیگر برای صحنه های مختلف کاربردی تر هستند. ارتفاع های مختلف را امتحان کنید چرا که در این صورت راه های جدیدی برای خودنمایی خود به عنوان عکاس پیدا خواهی کرد. طی آزمایش های خود، به یاد داشته باشید که در نهایت عکس برای چه منظوری گرفته می شود. قرار است عکس به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرد؟ یا می خواهید آن را همراه با متن به نمایش بگذارید؟ اگر قصد دارید در کنار عکس متنی داشته باشید، طول متن چقدر خواهد بود؟ و کجای عکس می خواهید متن را درج کنید؟

سرو کله زدن با عمق میدانی تصویر

برای هر فردی که علاقه مند به عکاسی از غذا است، عمق میدانی در واقع ابزاری قدرتمند محسوب می شود. این ابزار به شما این امکان را می دهد تا آن بخش از عکس را که می خواهید انتخاب کرده و بقیه قسمت های کادر عکس را کمی تصعید ببخشید. برای مثال، با ایجاد کمی عمق میدانی، می توان در مرکز و جلوی غذاهای آبکی تمرکز ایجاد کرد، در حالی که سایر محتویات موجود در کادر و صحنه عکس کمی بلور شده اند، در نهایت عکسی با کیفیتی رویایی خواهیم داشت.

داشتن دانش نسبت به داستانی که قصد بازگویی آن را داریم

داشتن عکس های چشم گیر و فوق العاده از عکس لزوما در مورد خود عکس نیستند. گاهی شما می خواهید داستانی را در خلال عکس بیان کنید. در واقع داستان شما ایجاد واکنشی خاص در مخاطبانتان است. بله، شاید می خواهید در آن ها حس گرسنگی را بر انگیزید. یا حتی قصد دارید حسی نوستالژی در آن ها به وجود آورید. شاید هم می خواهید در آن ها لزوم سفر کردن و یا میل به امتحان کردن موقعیت های عجیب را به وجود آورید (هم در زندگی و هم در غذا).

داستان شما از خلق یک عکس چیست؟ دانستن جواب این سوال پیش از شروع کار لازم است. پس از آن کار را آغاز کرده و مقدمات را برای رسیدن به هدف خود فراهم آورید. بشقاب آرایی، صحنه پردازی، دکور، نورپردازی و غذای مورد نظر را طوری انتخاب کنید که در نهایت به هدف خود و خلق درست داستان کمک کنید.

داستانی که در عکاسی از غذا بازگو می کنید

به طور خلاصه، داشتن عکس های فوق العاده و چشم گیر از غذا تنها مستلزم آزمون های متعدد و هم چنین اشتیاق به امتحان کردن راه های جدید است. منعطف و کنجکاو باشید. عکس های زیادی بگیرید. و از این که ورای چهارچوب ها فکر و عمل کنید هراسی به دل راه ندهید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید