• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 02 / 23

فيلتر هاي عكاسي

مدت هاست كه عكاسان حرفه اي از فيلتر هاي عكاسي استفاده مي كنند. آن ها براي ايجاد جلوه هاي ويژه و يا افزودن كنتراست بعضي از رنگ ها، اين فيلتر ها را به كار مي برند. از فيلتر ها براي تنظيم كردن white balance هم استفاده مي شود. وایت بالانس یا تعادل رنگ سفید اصطلاحی در روند اصلاح رنگ ها در عکاسی است؛ در این روند تن رنگ سفید که ممکن است تمایل به برخی رنگ‌ های دیگر داشته‌ باشد تبدیل به سفیدِ کامل می‌شود و سایر رنگ‌ها نیز به تناظر آن، اصلاح می‌شوند. برتري بزرگ دوربين هاي ديجيتال اين است كه شما مي توانيد white balance را بدون استفاده از فيلتر تنظيم كنيد.

فیلترهای عکاسی و انواع آنها

براي مثال فرض كنيد يك فيلم براي دماي رنگ متناسب با نور يك روز آفتابي ساخته شده است. وقتي در داخل اتاق با اين فيلم ها عكس مي گيريد، رنگ تصوير تمايل به زردي دارد. كه اين اثر نور لامپ است و براي جبران آن بايد از يك فيلتر مناسب استفاده كنيد تا نور مناسب داشته باشيد.

تعریف فیلتر در عکاسی

بنابراین فیلترها در عکاسی، صفحاتی از جنس شیشه، پلاستیک یا ژلاتین با قابی که می‌توانند از فلز، مقوا یا پلاستیک فشرده و یا بدون قاب باشند که در مقابل لنز یا منبع نور قرار داده می‌شوند تا باعث تغییراتی در کیفیت یا کمیت نور می‌شوند. انتهای لنز دوربین‌ های تک‌ لنزی بازتابی و دوربین‌ های شبیه تک‌ لنزی بازتابی، رزوه است و می‌شود فیلتر را به آن پیچ نمود. حتي پس از انتقال عكس به كامپيوتر شخصي خود مي توانيد با استفاده از نرم افزار هاي مختلف ويرايش تصوير، جلوه هاي مختلفي به عكس خود بيفزاييد. در گذشته اين كار با فيلتر هاي عكاسي انجام مي گرفت. با استفاده از كمي خلاقيت و نرم افزار هاي موجود مي توانيد جلوه هايي كه مي خواهيد را خلق كنيد.

انواع فیلترهای عکاسی

همان طور که گفته شد، فیلترهای عکاسی تغییراتی در کیفیت یا کمیت نور ایجاد می کنند. برخی فیلترهای اصلاح کیفیت (دمای رنگ) شامل فیلتر فرابنفش، فیلتر پلاریزه و فیلتر اسکای لایت و فیلترهای اصلاح کمّیت (میزان نور) شامل فیلترهای کاهنده نور هستند. از فیلترهای رنگی در عکاسی سیاه و سفید برای اثرگذاری و تغییر رنگ درجه‌های مختلف و هم چنین تغییر در کنتراست آن‌ ها استفاده می‌ شود.

تنها فيلتري كه يك دوربين ديجيتال لازم دارد فيلتر پلاریزه است. فیلتر پلاریزه (Polarizing filter) از نوعی شیشه با توانایی پلاریزه کردن نور تشکیل شده است. فیلتر پلاریزه انعکاس های نور را که در جهات مختلف از روی سطوح و محیط پراکنده می شوند جذب نموده و تنها به نورهایی که در جهتی خاص منعکس می شوند اجازه عبور می دهد.

نقش اصلی فیلتر پلاریزه، افزایش اشباع و غلظت رنگ عکس است. به علاوه از این فیلتر می توان برای عکاسی با قدرت رنگی بالا از آسمان آبی، کف رودخانه، استخر، آبشار، دریا، رودخانه و حذف انعکاس آب، از فضای داخل ماشین و ویترین مغازه ها و حذف انعکاس های ناخواسته از سطوح شفاف و شیشه ای، همین طور کاهش نور ورودی به سنسور و بالا رفتن کیفیت نور استفاده کرد.

انواع فيلتر هاي پلاریزه

فيلتر هاي پلاریزه دو نوع هستند:

  • فيلتر پلاریزه خطي بر روی دوربین هایی که سیستم فوکوس خودکار دارند باعث خطای سیستم اوتوفوکوس این دوربین ها می شود و لذا جدیدا از فیلتر پلاریزه حلقوی استفاده می شود که چنین خطایی را ایجاد نمی کند.
  • فيلتر پلاریزه حلقوي (دايره اي)
    هر دو نوع فيلتر اثر یکسان دارند ولي فيلتر هاي حلقوي گران تر هستند. براي دوربين هاي ديجيتال مي توان از هر دو نوع آن استفاده كرد.

فيلتر پلاریزه رنگ آسمان را آبي ژرف نشان مي دهد، انعكاس نور از شيشه و آب را به حداقل مي رساند و درخشندگي زياد اجسام غير فلزي را كاهش مي دهد و مي تواند براي صحنه هاي عكاسي با درخشندگي زياد براي كاهش نور ورودي به داخل لنز موثر باشد.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید