• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 03

عکاسی از دود

گرچه ممکن است دود سوژه آشکار و مناسبی برای عکاسی نباشد اما می تواند نتایج زیبا و فوق العاده ای را خلق نماید. در این مقاله قصد داریم نحوه عکاسی از دود را به شما آموزش دهیم.

دود

شب، بهترین زمان برای عکاسی از دود شب هنگام است چرا که در این زمان، نور محیط در کمترین میزان خود قرار دارد.

برای حصول بهترین نتایج، اتاقی را بیابید که بدون هواکش باشد. همچنین در صورت نیاز می توانید با استفاده از حایل هایی همچون پرده، هر گونه نور اضافی محیط را مسدود کنید.

تجهیزات مورد نیاز
  • یک دوربین دیجیتال SLR و یا دوربین هایی با لنز قابل تعویض
  • سه پایه
  • پس زمینه، که ترجیحا سیاه باشد. بدین منظور می توانید مقوا یا پارچه مشکی رنگی را بر دیوار اتاق آویزان کنید.
  •  فلش مجزا ازدوربین
  • بازتابنده. چنانچه یک بازتابنده نداشتید می توانید به راحتی از سطح بازتابنده ای همچون کاغذ آلومینیوم به منظور انعکاس نور از فلش استفاده کنید.
  • عود (به دلیل دارا بودن بوی خوش و دود غلیظ و بی خطر) و پایه نگه دارنده آن.
گام اول:

برای ایجاد پس زمینه پارچه سیاه رنگی را به دیوار آویزان کنید. عود و پایه نگه دارنده آن را روی یک میز و یا مکان ثابت قرار دهید. به دلیل ریختن خاکستر بر روی میز، جهت محافظت از آن، روکش غیرقابل اشتعالی را بر رویش بکشید.

عود را در فاصله مناسب از پس زمینه قرارد دهید فاصله 1متر، فاصله خوبی برای شروع کار است.

گام دوم:

نکته کلیدی در نورپردازی به دود این است که برای تفکیک دود از پس زمینه، نور تنها باید به خود دود تابانده شود و نباید نوری به پس زمینه نشت کند. درنتیجه سعی کنید نور را از وسط دود و یا تحت زاویه‌ای خاصی از آن عبور دهید.

بدین منظور باید از فلاش مجزای دوربین بهره بگیرید چرا که استفاده از نور محیط و یا نور فلاش خود دوربین، پشت زمینه را بیش از خود دود روشن می کند و نتیجه دلخواه شما حاصل نمی شود و آن را سمت چپ و یا راست چوب عود و تحت زاویه 90 درجه نسبت به دوربین قرار دهید که نور از بین دود عبور کند. این فلش هم می تواند به صورت بی سیم و از طریق دوربین دیجیتال SLR شما راه اندازی شود و هم اینکه به وسیله کابلی به دوربینتان متصل گردد.

ممکن است برای قرار دادن فلش به سطح دیگری نیاز داشته باشد. همچنین در صورت نیاز می توانید به جای اینکار فلش را با دو دست خود محکم نگه دارید. برای نورپردازی یکسان به دود، رفلکتور خود را دقیقاً در طرف مقابل فلش، قرار دهید.

تجهیزات

گام سوم: انجام تنظیمات دوربین

لنز دوربین دیجیتال SLR خود را بر روی فوکوس دستی تنظیم کنید و وارد Live View دوربین شوید. در حالت Live View، تصویری که در LCD می بیینید همان تصویری است که بر روی سنسور افتاده است و یک شبیه سازی از عکس نهایی بوده و دید بهتری از آن را ارائه می دهد و این نما در مورد سوژه هایی همچون سوژه دود که ثابت هستند قابل استفاده می باشد. زمانی که بر روی دود فوکوس کردید وارد حالت exposure mode دستی شوید. یک نقطه شروع خوب برای عکاسی از دود این است که از ISO کم، دیافراگم بسته تر و سرعت شاتر بالاتری استفاده کنید. یعنی ISO خود را در حدود 100 یا 200 و دیافراگم (Aperture) را در حدود  f/8  تا f/11 و سرعت شاتر را نیز با مقدار 1/125 یا  1/160 تنظیم کنید. بکارگیری این مقادیر برای محدود کردن نور حاصل از فلش کافی است.

تنظیمات دوربین

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید