• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 10

نحوه ایجاد بازتاب تصویر در آب در فتوشاپ

برای ایجاد افکت “بازتاب تصویر در آب” ، روش های متعددی در فتوشاپ وجود دارد ولی در این آموزش قصد داریم شما را با یکی از حرفه ای ترین روش های موجود آشنا کنیم و بازتاب تصویر در آب را در فتوشاپ ایجاد کنیم. بنابراین در آخر آموزش، قادر خواهید بود با استفاده از تکنیک های ذکر شده در این مقاله، همین افکت را بر روی تصاویر دیگری اعمال کنید. همانطور که گفتیم در این آموزش از تکنیک های پیشرفته ای استفاده شده است اما با این حال، توضیحات مفصلی که در هر مرحله ارائه شده است، کار را برای مبتدیان آسان می سازد.

توجه: در این آموزش جهت عدم اشغال فضای اضافی، اندازه تصاویر و بافت ها کوچک شده اند.

تصویر نهایی

مطابق روال همیشگی، ابتدا تصویر نهایی این آموزش را ببینید که قرار است چنین تصویری باشد

انعکاس تصویر در آب

گام اول

تصویر قلعه را باز کنید. این تصویر، تصویر نسبتا بزرگی است بنابراین اجازه دهید اندکی از اندازه آن را بکاهیم. برای باز کردن پنجره Image Size، کلیدهای ترکیبی  Ctrl + Alt + I را بفشارید. در پنجره نمایان شده ابعاد دقیق تصویر را می بینید، حال تنظیمات زیر را در آن اعمال کنید.

ابعاد تصویر

گام دوم

با انتخاب ابزار برش (Crop Tool)  و درگ نمودن دستگیره های بالایی و پایینی آن، ضمن حذف نمودن قسمت های اضافی واقع در بالای تصویر، نماد تجاری صاحب اثر را هم حذف کنید (نگران باشید این کار قانونیست چرا که درعوض می توانید با لینک کردن وب سایت وی و یا این تصویر خاص، از او تجلیل کنید).

برش تصویر

گام سوم

انجام دو گام قبلی برای همه تصویرها مورد نیاز نیست و در واقع کار اصلی ما از این مرحله شروع می شود. پس، با فشردن کلید ترکیبی Ctrl + J، نسخه دیگری از پس زمینه را ایجاد کنید و نام این لایه جدید را  Reflection (به معنای انعکاس) بگذارید.

ایجاد لایه

گام چهارم

در این مرحله باید فضایی را برای قرار دادن انعکاس تصویر در نظر بگیریم، بنابراین اندازه بوم کارتان را از قسمت پایین تصویر افزایش دهید. برای باز شدن پنجره Canvas Size، کلید ترکیبی Ctrl + Alt + C را بفشارید و تنظیمات زیر را در آن اعمال کنید .( ارتفاع تصویرخود را دو برابر کنید)

تنظیمات تصویر

دو برابر شدن طول تصویر

 حال باید لایه جدید را در جهت عمودی معکوس کنید. بنابراین بر روی این لایه کلیک کنید تا انتخاب شود و با فشردن کلیک میانبر Ctrl + TکادرFree Transform  را فعال کنید و با راست کلیک نمودن بر روی تصویر، گزینه Flip Vertical را انتخاب کنید. جهت اعمال تغییرات هم، کلید Enter را فشار دهید.

معکوس کردن تصویر

تصویر معکوس

گام پنجم

در این مرحله باید تصویر معکوس شده را به سمت پایین جابه جا کنید. برای اینکار، ابزار Move را با فشردن کلید V انتخاب کنید و همچنانکه لایه Reflection در حالت انتخاب قرار دارد و کلید  Shift را نگه داشته اید با کلیک و درگ نمودن تصویر، آن را به سمت پایین بکشید.(کلید شیفت باعث می شود جابه جایی در راستای صافی صورت بگیرد)

به نظر می رسد که انعکاسی در تصویر ایجاد شده است حال آنکه انعکاس بدست آمده واقع گرایانه نیست چرا که آب آرام است و هیچ موج و جنبشی در آن دیده نمی شود. از این رو در مراحل بعدی به حل این مشکل خواهیم پرداخت.

تصویر معکوس

 گام ششم

در این مرحله باید در تصویر فوق، اندکی اعوجاج ایجاد کنید. بدین منظور به بافت خاصی نیاز دارید که اعوجاج را شبیه سازی کند تا مرحله بعد بتوانید آن را به لایه Reflection اعمال کنید. برای شروع کار با بافت، سند جدیدی (با کلید میانبر Ctrl + N   (را در ابعاد 4000* 4000 ایجاد کنید. (چون اندازه بافت باید بزرگتر از اندازه تصویر اصلی باشد)

سایز

به سند جدیدی که ایجاد نموده اید، اندکی نویز بیفزایید (Filter > Noise > Add Noise) و تنظیمات نشان داده شده در پنجره زیر را در آن اعمال کنید. (برای اینکه نویزها را به رنگ سیاه و سفید دربیاورید، گزینه  Monochromatic را انتخاب کنید. ضمن اینکه با انتخاب گزینه  Gaussian، نویزها بصورت پیوسته تر نشان داده می شوند).

افزودن نور

نور

برای دست یافتن به یک اعوجاج خوب، به بافتی با دانه های درشتر نیاز داریم. با ترفند دیگری این کار را انجام دهید به این صورت که لایه نویزدار را تار کرده و سپس میزان کنتراست آن را افزایش دهیم. بنابراین به سند خود یک افکت gaussian blur، با شعاع 5 پیکسل اعمال کنید (Filter > Blur > Gaussian Blur).

کنتراست

12

در پنجره Curves  که در مسیر Image > Adjustments > Curves واقع است، لغزنده های چپ و راست را به سمت راس نمودار درگ کنید.

پنچره Curves

15

در منویFilter، بر روی فیلتر Filter Gallery کلیک نموده و در پنجره نمایان شده، از پوشه Sketch فیلتر Relief  filter را انتخاب کنید. هر دو نوار Detail و   Smoothnessرا بر روی مقدار 2 تنظیم کنید. در اینجا می توانیم به وضوح بینیم که تدریجا این بافت چقدر به امواج آب شباهت پیدا می کند، اما هنوز کار تمام نشده است.

فیلتر

17

  برای رسیدن به بافتی با موج های نرم تر، کشیده تر و باریک تر از مسیر Filter > Blur > Motion Blur، فیلتر Motion Blur را انتخاب کرده و مقدار  Distance آن را بر روی 35px قرار دهید و دکمه   Okرا بفشارید. (با این فیلتر می توانید جهت محو شدگی و ميزان امتداديابي آن را تعیین کنید).

فیلتر گالری

19
گام هفتم

در این مرحله، باید بافت موج دار خود را بر لای reflection منطبق کنید. بنابراین برای انتقال موقت این بافت بر روی سند اصلی خود (سند حاوی تصویر اولیه)، می توانید در همان حال که در سند بافت خود قرار دارید با فشردن کلید میانبر Ctrl + A، کل بافت را انتخاب نموده و بوسیله کلید ترکیبی Ctrl + C،  آن را کپی کرده و با فشردن کلید Ctrl + V در سند اصلی تان بچسبانید.

لایه

21

 برای اینکه بافت حاصل شده با نیمه پایینی تصویر اصلی، متناسب شود، از ارتفاع بافت بکاهید. بقدریکه به اندازه نیمه پایینی تصویر گردد. برای انجام اینکار از ابزار Free transform کمک بگیرید (Ctrl + T)

حال در همین محدوده تغییر شکل یافته، راست کلیک نموده و گزینه  Perspective را انتخاب کنید و سپس دستگیره های بالایی را به سمت داخل و دستگیره های پایینی را به سمت بیرون درگ کرده و برای اعمال تغییرات کلید اینتر را بفشارید تا به تغییر شکلی همانند تصویر زیر دست یابید. 22و23

نکته : برای چینش آسان تر، می توانید ابزارSnap را هم فعال کنید (View > Snap) .

ابزار

ابزار snap

گام هشتم

برای اطمینان از فعال بودن لایه بافت، در پالت لایه ها بر روی لایه texture یعنی همان لایه ای که دقیقا در مرحله قبل تغییر شکلش دادیم کلیک کنید. حال از این بافت پرسپکتیو یافته، یک انتخاب مستطیلی بکنید و با فشردن کلید میانبر Ctrl + J  آن را در لایه جدیدی کپی کنید. لایه قبلی را پاک نموده و نام این لایه جدید را هم Textureبگذارید.

لایه texture

لایه Texture

در پالت لایه ها بر روی لایه Texture، راست کلیک نموده و از منوی باز شده، گزینه Duplicate Layer را انتخاب کنید و مقصد (destination) پنجرهDuplicate Layer، را یک سند جدید تنظیم کنید. نام مناسبی را به آن داده و دکمه Ok را بفشارید.

لایه

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید