• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 09

روش های جذب مشتری به فروشگاه

امروزه خرید آنلاین بسیار راحت تر از گذشته شده است. مرور و بررسی محصولات در خانه هیچ موقع از این آسانتر نبوده است. در این عصر دیجیتال، سوال این است که: وقتی خرید آنلاین تا این اندازه جذاب، پرطرفدار و آسان است، چطور مشتری را به سمت فروشگاه جذب کنیم؟

روش های جذب مشتری به فروشگاه

بدون مشتری، فروشی هم نخواهیم داشت و بدون فروش، فروشگاه ناچار به تعطیلی است. در 8 سپتامبر 2015، فروشگاه میسی (Macy’s) اعلام کرد تصمیم دارد 35 تا 40 فروشگاه خرده فروشی اش را در سال 2016 تعطیل کند. فروشگاه های Macy’s، والمارت (Walmart) و بسیاری از این قبیل تمرکز خود را روی رشد تجارت الکترونیک خود گذاشته اند.

از طرفی غول های آنلاینی همچون سایت آمازون وجود دارند که به نوبه خود سنتی تر عمل می کنند. در نوامبر سال 2015، آمازون فروشگاه کوچکی را در سیاتل راه اندازی کرد. او بدنبال اعمال نفوذ داده های آنلاین خود بود تا الگوهای مختلف مشتریان را تمیز داده و فروش حضوری داشته باشد. آمازون می داند که مردم هنوز برای خرید حضوری و به سبک قدیمی اشتیاق دارند. بنابراین اگر صاحب چند شعبه فروشگاه هستید، با تمرکز بر تجربیات حضوری مشتریان، یک فضای رقابتی آنلاین ایجاد کنید. هرچند، برای کسب تجربیات مشتری، اولین ضرورت، جذب مشتری به فروشگاه است.

بسیاری از مشتریان تصمیمات خود را بر مبنای آن چه می بینند، اتخاذ می کنند، مثل ظاهر فروشگاه یا برند آن. این مطلب به شما کمک می کند ظاهر فروشگاه خود را از دید مشتری ارزیابی کرده و در رابطه با چگونگی بهبود آن برای جذب افراد به داخل فروشگاه، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

گام های ضروری در چگونگی جذب مشتری به فروشگاه:
گام اول: ارزیابی دیدگاه مشتری نسبت به جذابیت فروشگاه شما

قبل از اینکه چیزی را تغییر دهید، باید بدانید دید دیگران نسبت به فروشگاه شما چگونه است. از تعدادی از مشتریان عادی خود نظر و پیشنهاد بخواهید. در این رابطه دو راهکار وجود دارد:

مشاهده: از کارکنان خود کمک بگیرید و دیگران را تحت نظر داشته باشید تا دریابید چطور جذب فروشگاه شما می شوند. محیطی ایجاد کنید که در آن کارکنان همواره در حال مشاهده، توجه و گوش دادن باشند.

سوال بپرسید: به آرامی به مشتریان نزدیک شده و این سوال را از آنها بپرسید: چه چیزی سبب شد که به این فروشگاه بیایید؟

یا پرسشنامه کوچکی را قبل از صندوق پرداخت قرار دهید تا زمانیکه مشتریان در صف هستند آن را پر کنند. پیشنهاد دیگر این است که آدرس ایمیل آنها را بپرسید و پرسشنامه را از این طریق به دستشان برسانید.

نتایج مشاهدات و پرسشنامه را پیگیری کنید و تمام داده ها را در یک حساب کاربری با عنوان دلایل جذب مشتری به فروشگاه به همراه پیشنهادات آن ها برای بهبود وضعیت نگه دارید.

گام دوم: ویترین خود را بیارایید.

ویترین فروشگاه اولین جایی است که مشتریان از فروشگاه شما می بینند. بهتر است بهترین اجناس خود را در آن بچینید تا مشتریان از کسب و کار شما دید کلی داشته باشند.

پاکیزگی. فروشگاه خود را تمیز و مرتب نگهدارید. امکان ندارد از یک نمای کثیف و ژولیده، باطنی زیبا و کاربردی حاصل شود. ظاهر و نام تجاری فروشگاه اولین فاکتورهایی هستند که فرد را ترغیب می کند به فروشگاه شما پای گذارند. تفاوت بین ویترین های باشکوه و ویترین های معمولی، به معنی جذب مشتری یا از دست دادن اوست.

نشان فروشگاه. اسم و نشان خرده فروشی شما باید کاملا در دید باشد و آنقدر جالب باشد که توجه مردم را به خود جلب کند. اطمینان حاصل کنید که این نشان در نگاه اول خوانده میشود و پیام شما را به خوبی منتقل میکند.

ویترین فروشگاه

گام سوم. بهبود هویت فروشگاه و ایجاد روابط

کمک کنید کسانی که از کنار فروشگاه شما عبور می کنند بتوانند بین محصولات شما و تجربه خرید مورد انتظار ارتباط برقرار کنند. بوسیله تحریک احساس فرد، اورا به داخل دعوت کنید.

رنگ: رنگها می توانند بر دیدگاه مشتری نسبت به فروشگاه شما تاثیر بگذارند بنابراین از ترکیب رنگی استفاده کنید که منعکس کننده برند شما باشد. فراموش نکنید در نشان فروشگاه خود از رنگ های سازگار و نامتناقض استفاده کنید.

بو: مغز ما نسبت به رایحه ها حساس و مشتاق است. بوها خاطرات و احساسات را تحریک می کنند و باعث می شوند مشتری مدت زمان طولانی تری را در فروشگاه بماند. یک رایحه خوشایند و لطیف کیفیت دیدگاه مشتری را بهبود می بخشد. رایحه فروشگاه خود را با دقت انتخاب کنید. بعنوان مثال، وقتی به فروشگاه Lowe’s پا می گذارید بوی چوب تازه بریده شده می دهد که خلاقیت شما را بعنوان یک طراح یا سازنده تحریک می کند.

نورپردازی: نورپردازی در به نمایش گذاشتن ویترین و همچنین نمای فروشگاه نقشی حیاتی بازی می کند. نورپردازی همچنین می تواند بر حس و حال مشتری تاثیر داشته باشد. برای مثال، لوییس ویتون (Luis Vuitton) برای ایجاد فضای منحصر بفرد از یک تن گرم استفاده نموده تا مشتری احساس نازپروردگی کند.

موسیقی. از موسیقی بعنوان عنصری برای تهییج و ایجاد انگیزش در کارکنان استفاده کرده و در همین حین به عابران حس خرید القا کنید. از آهنگ هایی استفاده کنید که هویت فروشگاه را به نمایش گذارند؛ اگر محصولتان لباس نوزاد است از موزیک راک استفاده نکنید.

گام چهارم. ترغیب به خرید

با کمک تبلیغات خارج از محل از ظاهر فروشگاه استفاده کنید تا پتانسیل آن به نمایش گذاشته شود. به مشتری نمونه های کوچکی از محصولاتتان را اراده دهید تا آنها را به ورودی فروشگاه هدایت کنید. از آنها با خوشامد گویی به داخل فروشگاه دعوت کنید. یا می توانید با ارائه یک کوپن آنها را به این سمت بکشانید.

گام پنجم. بازدیدکنندگان تکراری را تشویق کنید.

زمانی که که مشتری وارد فروشگاه شد، معامله را با او تسهیل کنید. آیا طراحی فروشگاه شما به گونه ای هست که مشتری را بخوبی هدایت کند؟ مزیتی که فروشگاه شما نسبت به رقبا خواهد داشت، سهولت در روابط فردی شما با مشتریان است.

نتیجه گیری

حال می دانید چطور مشتریان بالقوه را به فروشگاه خود جذب کنید. اطلاعات خریداران را بطور موثر جذب کرده تا بینش آنها را نسبت به فروشگاه دریابید. در بین اطرافیانتان غرور و افتخار کسب کنید. با نشاط و وسوسه انگیز باشید. عابران را با استفاده از حواس بینایی، بویایی و شنوایی به داخل فروشگاه ترغیب کنید.

زمانیکه خریدار وارد فروشگاه شد، با استفاده از یک طرح برنامه ریزی شده و منظم او را راهنمایی کرده و به آنها در یافتنِ محصول مورد نظر کمک کنید. همین طور فروشگاه شما باید در بین فروشگاه های آنلاین نیز بدرخشد.

ترجمه: پروا روزبه جوان

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید