• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 05 / 27

شش درسی که باید از ابر شرکت ها آموخت

باز هم یک صبح دیگر و یک روز کاری آغاز می شود و در مقابل کامپیوتر خود نشسته اید تا کار را شروع کنید. و همانطور که در داخل فنجانی با ارم شرکت خود در حال نوشیدن قهوه هستید از پنجره به بیرون نگاه می کنید و متوجه می شوید که همسایه شما با سرعت به محل کار خود می رسد و در حالیکه  وسایل صبحانه، کیف و کتش را در دست دارد سعی می کند در خودروی گرانقیمت خود را باز کند و پیاده شود پس از کلی تلاش ولی با عجله بالاخره پیاده می شود و به سمت محل کارش می دود و شما در این لحظه آه می کشید و فکر می کنید خدایا چرا اینقدر دنیای ما متفاوت است! او در سازمانی بزرگ کار می کند و شما کسب و کاری کوچک دارید. بیایید نگاهی دقیق تر به شرکت های بزرگی مانند این بیندازیم و ببینیم  از شرکت های غولی مانند این چه درس هایی می توان گرفت.

شرکت های چند ملیتی

درس اول – بیاموزید برای آینده خود برنامه داشته باشید. شرکت های بزرگ باید برای آینده خود برنامه ای دقیق داشته باشند. مدیران چنین سازمان هایی باید برنامه سال بعد خود را با جزییات تمام در ماه آگوست آماده داشته باشند یعنی 5 ماه قبل از سال جدید! باید مدارکی با جزییات کامل درباره کالا ها و خدماتی که در سال بعد عرضه خواهد شد ارائه دهند. طرح و نقشه هایی از درآمد ها و دارایی های سازمان با دقت تمام به صورت جدول ها و نمودار هایی از داده ها ارائه می شود. و برنامه ای 5 ساله با جزییات کمتر ارائه می شود و یک برنامه 12 ماهه در اختیار مدیران میانی قرار می گیرد. برای جاه طلبی ها، ماجراجویی ها و برنامه های رشد و توسعه در آینده باید برنامه ای دقیق و با جزییات کامل پیش بینی شود. آیا می توان می توانید وضعیت کسب و کار خود را برای 3 ماه آینده پیش بینی کنید؟

درس دوم – گردانندگان صنعت را درک کنید. اگر در جلسه های سطح بالای سازمان های بزرگ شرکت کنید متوجه می شوید زمینه های زیادی برای تبادل نظر و صحبت کردن وجود خواهد داشت. باید گردانندگان صنعتی که مشتریان شما با آن سرکار دارند را درک کنید تا بتوانید کالا و خدمات بهتری در اختیار مشتریان قرار دهید. فرض کنید می خواهید یکی از این فست فود ها مرغ سخاری برای مشتری خود راه اندازی کنید برای این منظور باید اطلاعات آماری دقیقی از این کسب و کار ها داشته باشید. باید بدانید مشتریان چقدر به بهداشت اهمیت می دهند باید با ذائقه مردم آن منطقه آشنا باشید باید بدانید چگونه تبلیغ کنید توجه مشتریان را جلب کنید و همینطور باید توجه ویژه ای به رقبا داشته باشید. وقتی خواسته ها و نیاز های مشتری را بشناسید می توانید گردانندگان آن صنعت را هم درک کنید و زمانی که بفهمید چه چیزی سبب موفقیت مشتریان می شود می توانید  گردانندگان صنعت را درک کنید. آیا می دانید چه چیزی سبب موفقیت مشتریان شما شود؟

درس سوم – همیشه کارنامه خود را بررسی کنید. کسانیکه در کسب و کار خود موفق هستند هیچگاه نمی گویند: « مشتری رفت که رفت! ما کار خودمان را انجام می دهیم.» اولین الویت کسب و کار های موفق رضایت مشتری است. سازمان های بزرگ در ارتباطی تنگاتنگ با مشتریان هستند تا اطمینان حاصل کنند آنچه را که باید انجام داده اند. و برای این منظور ممیزی هایی به صورت مداوم انجام می شود. مدیران بالا دست برای آزمودن تیم های کاری خود ارتباطی مستقیم با مشتریان برقرار می کنند. و افرادی که مسئول ممیزی از رضایت مشتریان هستند به صورت دوره ای در دوره های توجیهی شرکت می کنند تا بتوانند به بهترین وجه این کار را انجام دهند و از اهمیت بالای کار خود مطلع باشند. آیا اخیرا از مشتریان خود خواسته اید به شما نمره بدهند؟ چقدر مشتریان خود را برای شرکت در نظر سنجی تشویق می کنید؟ کارنامه شما چطور بوده است؟

درس چهارم – رقبا را بشناسید. سازمان های بزرگ بخشی اختصاصی برای بررسی وضعیت خود در مقایسه با رقبا دارند. و این بخش بر ارائه کالاها و خدماتی با قدرت رقابتی بالا تمرکز می کنند. این تیم میزان موفقیت محصولات سازمان، جنبه های مالی و هزینه ای و میزان حضور رقبا در این بازار را بررسی می کنند. آنالیز وضعیت رقابتی شرکت، برای سازمان بسیار حساس است، و مشاوران بسیار قدرتمندی برای این منظور به کار گرفته می شوند. در این میان کسب و کار های کوچک نمی توانند چنین هزینه های سرسام آوری را پرداخت کنند یا حتی یک نفر اضافی برای انجام چنین وظایفی استخدام کنند تا برای آنها آنالیز رقابتی انجام دهد ولی می توانند خود برخی از این کار ها را انجام دهند. آیا به اندازه کافی روی رقبای خود تمرکز می کنید؟ آیا کالا و خدمات آنها را بررسی می کنید؟ فکر می کنید در آینده در بین آنها حرفی برای گفتن دارید؟ چه برنامه ای برای موفقیت در بین رقبا دارید؟

درس پنجم – اگر نمی توانید بر آنها غلبه کنید به آنها بپیوندید. در حالیکه وضعیت بازار رقابتی را بررسی می کنید، اگر نمی توانید در بازار رقابتی به تنهایی قد علم کنید و آنقدر سرمایه و نیروی انسانی ندارید بهتر است به صورت تیمی با کسب و کار های دیگر کار کنید تا بتوانید با توان بالاتر در بازار ظاهر شوید و با اتحاد دو یا چند شرکت یک موقعیت برد-برد بدست می آید توان رقابتی افزایش می یابد و رقبا نمی توانند به شما صدمه بزنند. آیا تا به حال به رقبای خود به چشم یک هم تیمی نگاه کرده اید؟ آیا اتحاد با آنها می تواند شما را قوی تر کند؟ آیا می توانید با یکدیگر به سمت موفقیت حرکت نمایید؟ آیا کسب و کاری که مکمل کسب و کار شما باشد می شناسید؟ پس چرا معطل هستید؟

درس ششم – جهانی فکر کنید. سازمان های بزرگ همیشه تیم های خود را وادار می کنند جهانی فکر کنند. مفهوم جهانی فکر کردن یعنی در مقیاس بزرگتر فکر کردن خارج شدن از چهارچوب تنگ و محدود برای تولید فقط این محصول، این خدمات و این مکان خاص جغرافیایی است. یعنی کمی بیشتر رویا پردازی کنند و بیشتر به آینده سازمان و پتانسیل هایی که در آینده وجود خواهد داشت فکر کنید و روی آن کار کنید. یعنی طوری برنامه ریزی شود که در آینده به بازیگری اصلی در بازار و صنعت تبدیل شوند. آیا می دانید مشتریان آینده شما چه افرادی هستند؟ چگونه فکر می کنند؟ چرا برای داشتن دیدی باز تر از آینده و جهانی فکر کردن از نظرات مشتریان خود بهره مند نشوید؟ چرا به افراد خوش فکری که نمای درستی از آینده سازمان برای شما ترسیم می کنند پاداش نمی دهید؟ فرقی نمی کند از کارمندان شما باشد یا از مشتریان. برای این منظور با مدیرانی که قدرت خیال پردازی و بلند پروازی کافی دارند کار کنید تا راه موفقیت و پیشرفت سازمان شما سد نشود.

خوب دفعه بعد که همسایه خود را می بینید که با عجله از خودروی خود خارج می شود و نگاهی به سمت شما کرد با غرور به او نگاه کنید چون اگر کسب و کار شما یک سازمان بزرگ و چند ملتی نیست اما مانند سازمان های بزرگ عمل می کند و با قدرت در صنعت خود گام برمی دارد و بزرگان را به احترام وا می دارد.

نوشته: فیلس شیرین راس

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید