• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 01 / 24

پیروزی در بازار رقابتی با اتحاد

اتحاد در بازاریابی

امروزه فقط با داشتن یک ایده خوب نمی توانید وارد بازار کسب و کار شوید و انتظار موفقیت داشته باشید بلکه در این میان باید تلاش، سرمایه و زمان زیادی صرف کنید تا یک کسب و کار نو پا را رونق دهید و به عنوان تازه وارد در برابر بزرگان و قدیمی ها سهمی از بازار داشته باشید. این حقیقتی است که دنیای واقعی از دنیای ایده آلی که مشاوران کسب و کار نشان می دهند بسیار خشن تر و بی رحم تر است و قوانین نانوشته ای وجود دارد که معمولاً به نفع تازه وارد ها نیست.

گذشته از این بازار امروز بازاری به مراتب رقابتی تر از گذشته است و رقبای شما از روش های بازار یابی پیچیده ای استفاده می کنند آنها بهترین ها را استخدام کرده اند بودجه فراوانی دارند و رسانه ها را در اختیار دارند.

راه کم ریسک و پر سود موفقیت در بازار

اما من همه اینها را نگفتم که فکر کنید نمی توان کارآفرین بود و از این را ه به موفقیت رسید بلکه می خواهم راز پیشرفت سریع و کم ریسک در بازار را به شما معرفی کنم و آن چیزی نیست جز اتحاد استراتژیک!

این می تواند یک اتحاد یا همبستگی بین شما و شرکتی دیگر باشد می تواند یک اتحاد خانوادگی، دانشجویی یا حتی بین تعدادی از دوستان باشد که هر یک توانایی های خاص خود را دارند.

حتی می توانید یک شرکت تولید کننده را به یک رسانه متصل کنید و کاری کنید که هر دو از این معامله سود کنند و خودتان هم از فروش کمسیون خوبی دریافت کنید.

یکی از ساده ترین انواع همبستگی که در کشور ما هم نمونه های موفق بسیاری از آن داریم نوع خانوادگی است که یک نفر به عنوان بزرگتر و معتمد همه با دلسوزی توانایی های جمع را برای موفقیت یک کسب و کار جدید گرد هم می آورد. به عنوان مثال در خانواده ای که پدر اعتبار و  توان مالی مناسبی دارد در کنار جسارت، خوش فکری، انرژی و ابتکار فرزندان معجونی قدرتمند خواهیم داشت آنها می توانند به چنان درجه ای از موفقیت دست یابند که هیچ کدام به تنهایی نمی توانستند. اما خود را به این محدود نکنید

به اندازه تخیل شما راه و روش های مختلف برای اتحاد استراتژیک وجود دارد. جی آبراهام یکی از بزرگترین مشاوران کسب و کار جهان در یکی از دوره های آموزشی می گفت: « بیشنر موفقیت من حاصل تمرکز بر رشد کسب و کار هایی بوده که حاصل اتحاد استراتژیک بوده است که من به آن شراکت قدرتمند می گویم.»

اکثر افراد به گونه ای وارد یک کسب و کار می شوند گویی وارد یک جزیره شده اند. آنها می خواهند همه کار را از تامین مواد اولیه، طراحی، تولید، بازاریابی و فروش را خودشان یا شرکت خودشان به تنهایی انجام دهند. که کاری طاقت فرسا خواهد بود و رشدتان هم محدود خواهد شد. بد نیست بدانید که شرکت قدرتکندی مانند مایکروسافت برای تولید محتوا از WebFx کمک می گیرد

همیشه راه های سریعتر و مطمئن تر و کم ریسک تری برای رشد شتابان و انفجاری وجود دارد. اگر فکر می کنید اغراق می کنم توصیه می کنم داستان موفقیت شرکت آیسی هات را مطالعه کنید آنها در 15 ماه از هیچ به 500 هزار مشتری وفادار در ماه رسیدند.

بد نیست اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما بدهم جی آبراهام نابغه دنیای کسب و کار مشاور شرکت Icy Hot  بود کاری کرد که این شرکت بدون اینکه هزینه ای برای تبلیغات انجام دهد از طریق یک ایستگاه رادیویی به شهرت برسد.

در این اتحاد، تأمین‌کننده Icy Hot کمک زیادی کرد و احتمال داشت مبلغ قابل توجهی را از دست بدهد.

آن‌ها کل کمیسیون فروش اول را به ایستگاه رادیویی که تبلیغات را انجام می‌داد، واگذار کردند.

آن‌ها محصول را به هزینه Icy Hot به ایستگاه رادیویی تحویل دادند تا در صورتی که مردم محصول را می‌خواستند یا مشکلی با محصول داشتند، ایستگاه رادیویی بتواند به راحتی یک محصول جدید به آن‌ها بدهد.

آن‌ها خودشان مسئولیت بازپرداخت‌ها را بر عهده گرفتند.

هزینه ارسال را هم خودشان پرداخت کردند.

بنابراین، با هر فروش جدید، Icy Hot احتمالاً مقداری پول از دست می‌داد.

آن‌ها فقط در صورتی می‌توانستند پول دربیاورند که درصد بالایی از خریداران به خرید ادامه دهند. این یعنی داشتن دیدگاه استراتژیک با دادن محصولی ارزشمند به مشتری آنها در خرید بعدی شک نخواهند کرد. و داشتن مشتری باری یک عمر است که به یک کسب و کار رونق می بخشد.

البته، جی از این موضوع آگاه بود و استراتژی را با این آگاهی طراحی کرد که خریداران به‌ طور میانگین به مدت 11 ماه یا بیشتر به خرید ادامه می‌دهد.

او همچنین زمان زیادی را صرف کرد تا معامله‌ای بسیار جذاب برای ایستگاه‌های رادیویی ترتیب دهد و با ارائه فهرست بالا، همه موانع آن‌ها را برطرف کند و محصول را به آن‌ها ارائه دهد.

نکته کلیدی این اتحاد در همین جذابیت و سودآوری برای شرکت یا کسی است که می خواهید با او متحد شوید اگر آنها سود کافی نداشته باشند این جذابیت هم وجود نخواهد داشت.

فواید اتحاد استراتژیک

این اتحاد و همبستگی منابع را برای شما فراهم می کند اگر بخواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید یا توسعه دهید شاید سرمایه شما به تنهایی کفاف همه هزینه ها را ندهد اما سرمایه گذاری مشترک به شما قدرت رقابتی بالاتری می دهد. اجاره فروشگاه های بهتر، بازاریابی و تبلیغات قوی تر، بسته بندی دلپذیرتر، تولید بهینه تر، کیفیت بالاتر، مشتری های پرسود تر و بسیاری چیز های دیگر که در نهایت منجر به سود آوری بیشتر طرفین می شود.

همیشه برای سرمایه های کوچک در حد سرمایه های شخصی سود کمی وجود دارد اما وقتی که توان مالی سرمایه گذار بالا می رود قدرت چانه زنی او هم بالا می رود و می تواند تجارت یا سرمایه گذاری پرسودتری انجام دهد. حتی برای تامین مواد اولیه یا کالا، وقتی که توان خرید شما افزایش می یابد و می توانید حجم بیشتری خرید کنید قدرت چانه زنی شما افزایش می یابد. می توانید با قیمت کمتر بخرید، می توانید شرایط پرداخت بهتری برای خود ایجاد کنید و البته با قیمت کمتر ولی سود بیشتر بفروشید.

تفکر ماکرو را می توانید در خود تقویت کنید یعنی با کمترین امکاناتی مالک آن هستید از برتری های ابعادی، دیدگاهی، سرعت، قدرت، توان مالی دیگران به خوبی استفاده کنید.

از زیر ساخت های دیگر شرکت ها که سالها برای آن هزینه کرده اند و زحمت کشیده اند استفاده کنید

منابع دیگران که اکنون در اختیار ندارید با یک اتحاد استراتژیک می تواند در اختیار شما قرار گیرد. می توانید از  فعالیت های ترویجی، کانال های توزیع، برند، نمایشگاه های تجاری آنها، ایمیل هایی که برای مشتریانشان می فرستند، ارتباطات آنها و..

می توانید از نفوذ فیزیکی آنها در بازار استفاده کنید آنها احتمالا در شهر، کشور، استان ها یا حتی در سطح بین المللی دوستانی دارند که می توانند به خوبی محصول شما را عرضه کنند.

کمی فکر کنید با کسی ارتباط برقرار کرده اید که این بازار را ساخته است سالها تجربه و توان و اعتبار دارد. حال فکر کنید به تنهایی بخواهید وارد بازاری شوید که کسی شما را نمی شناسد، می دانید چقدر باید برای بازاریابی و تبلیغات هزینه کنید تا بتوانید بخشی از بازار را مال خود کنید.

اگر محصولی دارید می توانید روی توسعه و تکامل آن به کمک دیگر شرکت ها کار کنید برای اینکه سود بیشتری داشته باشید یا باید متنوع تر بفروشید یا اینکه تعداد دفعات فروش را بالا ببرید یا محصول ارزشمندتری بفروشید در همه این موارد می توانید از شرکت دیگری کمک بگیرید آنها مشتاق هستند تا همه امکانات خود را در اختیار شما بگذارند تا محصولات بیشتری به شما بفروشند. و یکی از ساده ترین روش ها ایجاد یک محصول جدید است.

می توانید از ظرفیت خالی آنها استفاده کنید. یک باشگاه ساعت های خلوت دارد می توانید برای آن ساعت های خلوت بلیط هایی با نصف قیمت برای مشتریان خود تهیه کنید که از شما خوب خرید می کنند، می توانید از دستگاه های تراش یک کارخانه که از بعد از ظهر تا صبح روز بعد بلا استفاده است استفاده کنید، می توانید از فضای خالی داخل کارخانه استفاده کنید. می توانید از ظرفیت خالی سالن رنگرزی انها استفاده کنید و…

می توانید کنترل دارایی های قابل لمس و غیر قابل لمس سازمان ها را در اختیار بگیرید دارایی هایی که شاید از وجود آن خبر نداشته باشند. توجه داشته باشید که دارایی های سازمان همیشه فیزیکی نیستند، این می تواند تخصص نفرات آنها، دامنه اینترنتی، برند، دسترسی هایی که در بازار دارند، اعتبار آنها و خیلی چیز های دیگر باشد.

می توانید افراد حرفه ای را که در کاری متخصص هستند بیابید و از خدمات آنها برای مشاوره به شرکت هایی که با آنها ارتباط دارید استفاده کنید یا آنها را به هم معرفی کنید و پورسانت خود را دریافت کنید.

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید