• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 08 / 18

معرفی شایع ترین بیماری ها در کودکان

در این مقاله با بیماری های زیر در کودکان آشنا می شوید:

در خود ماندگی یا اوتیسم، تورم اندام های تولید کننده مخاط یا کتاره، فلج مغزی، آبله مرغان، یبوست، التهاب ملتحمه، خروسک، فیبروز سیستیک، کری، دیابت، اسهال، گوش درد، اگزما، صرع، مسمومیت غذایی، سرخجه، عفونت گوش میانی، تب یونجه نوعی آبریزش بینی آلرژیک، شپش سر، عرق سوز شدن، التهاب حنجره یا لارینژیتیس، سرخک، مننژیت، زخم دهان، اوریون، خون دماغ، گلو درد، دندان در آوردن، ورم لوزه، سیاه سرفه و استفراغ.

در خود ماندگی یا اوتیسم

در خود ماندگی نوعی اختلال رشدی است روی روابط اجتماعی و ارتباطی کودک با دیگران اثر می گذارد.

از اولین نشانه های اوتیسم این است که کودک مدام پلک می زند، از در آغوش گرفتن توسط دیگران خودداری می کند، زمان شروع حرف زدن کودک به تاخیر می افتد و فعالیت های غیر طبیعی دارد. 1 تا 3% کودکان دچار اوتیسم، هرگز نمی توانند حرف بزنند. این بیماری همچنین ممکن است بر تغذیه و رشد طبیعی کودک تاثیر منفی بگذارد. کودکان دچار اوتیسم توانایی کمتری در ارتباط طبیعی با جهان اطراف را ندارند. حتی در ارتباط با بچه های دیگر متوجه می شوید که این کودکان نمی توانند با دیگر کودکان بازی کنند. این کودکان قدرت تخیل ندارند و نمی توانند نقش بازی کنند حتی نمی توانند برای یک عروسک نقش یک شخصیت را متصور شوند.

شایع ترین بیماری ها در کودکان

تورم اندام های تولید کننده مخاط یا کتاره

در این بیماری شخص از زیادی مخاط در بینی و گلو احساس ناراحتی و شکایت می کند. این بیماری ممکن است در اثر یک سرماخوردگی معمولی، سرخک، تب یونجه، ورم سینوس ها یا بر اثر یک آلرژی به وجود آید.

اگر کودک آبریزش بینی دارد، سرفه، استفراغ و گرفتگی بینی مداوم دارد، به تورم اندام های تولید کننده مخاط شک کنید این علایم سبب آزار کودک می شود و روی تغذیه کودک اثر منفی می گذارد.

فلج مغزی

فلج مغزی زمانی رخ می دهد که اکسیژن کافی در حاملگی یا در حین زایمان به مغز کودک نرسد. فلج مغزی در برخی شدید و در برخی ضعیف تر است. تقریبا نیمی از آن ها مشکل تکلم و یادگیری دارند.

اختلال در حرکت، مشکل اصلی مبتلایان به این بیماری است.

آبله مرغان

آبله مرغان بیماری مسری شایع در کودکان 2 تا 4 ساله است که حدود 2 هفته به طول می انجامد و سبب ایجاد جوش های قرمز رنگی روی بدن می شود. دانه های قرمز ابتدا روی شکم و سپس روی دست و پاها منتشر می شود.

کودک در آبله مرغان بد حال است و تب دارد. نگذارید کودک جوش ها را بخاراند چون باعث ماندن جای جوش بر روی بدن می شود. ناخن های کودک را کوتاه کنید یا دستکش بپوشانید تا جوش ها را نخاراند.

با تجویز پزشک داروی تب بر مثل استامینوفن به او بخورانید و به مقدار کافی مایعات به او بخورانید. کودک را تا زمان بهبودی به مدرسه نفرستید و از تماس او خصوصا با زن باردار جدا خودداری کنید.

یبوست

در رژیم غذایی بچه ها بایستی میوه و سبزیجات سالم و مقدار کافی آب وجود داشته باشد. کودک مبتلا به یبوست درد زیادی تحمل می کند. گاهی بر اثر زور زدن در هنگام دفع خون در مدفوع یا لباس زیر کودک مشاهده می شود. بدون نظر پزشک هیچ داروی مسهلی به کودک ندهید چرا که در دراز مدت ممکن است مضر باشد. کودک حتما غذاهای حاوی فیبر مثل نان و غلات سبوس دار و میوه مصرف کند.

التهاب ملتحمه

التهاب ملتحمه، التهاب و ورم غشاء چشم، قسمت سفیدی چشم و سطح داخلی پلک است. التهاب ملتحمه در اثر ابتلا به عفونت باکتریایی یا ویروسی یا بر اثر برخی آلرژی ها ایجاد می شود. چشم کودک قرمز و دردناک و دچار خارش می شود. سفیدی چشم قرمز می شود و بعد از خواب، چشم حالت چسبنده دارد و به سختی باز می شود. بایستی علت بیماری مشخص شود تا بتوان درمان های لازم را به کار برد مثلا آلرژی یا عفونت است که عامل به وجود آورنده آن توسط پزشک تشخیص داده شود.

خروسک

خروسک نوعی عفونت  است که معمولا در اثر سرماخوردگی یا برونشیت به وجود می آِید. این بیماری با التهاب حلق، نای، پشت گلو و سختی تنفس همراه است. خروسک معمولا در کودکان زیر 4 سال به علت تنگ بودن مجاری تنفسی بیشتر اتفاق می افتد. در کودکان بالای 4 سال به علت رشد راه های تنفسی، التهاب حنجره با شدت کمتری اتفاق می افتد و لارینژیت نام دارد.

خروسک گاهی به شکل حمله در شب اتفاق می افتد و در مدت زمان یک تا دو ساعت سبب مرگ کودک شود. علامت مشخصه این بیماری صدای خس خس در سرفه است که سبب کوتاه و دشوار نفس کشیدن کودک می شود.

تنفس مشکل و التهاب حنجره زندگی کودک را تهدید می کند. کودکانی که بی قرار یا بد خلق هستند و بزاق اضافی دارند، همچنین لب ها و صورت کبودی دارند، در هنگام تنفس زیر قفسه سینه آن ها کشیده می شود و بدن برای کسب اکسیژن بیشتر تلاش می کند، در مورد داشتن این مشکل تنفسی به آن ها مشکوک شوید.

فیبروز سیستیک

فیبروز سیستیک یا سفتی مخاط یک بیماری ارثی است. در بیشتر موارد، بیماری بعد از تولد تشخیص داده شده است. در این بیماری، موکوس یا ترشحات اضافی در ریه، شکم، لوزالمعده، غدد تولید کننده بزاق و عرق، سفت و چسبنده می شود. این بیماری، از جذب کافی مواد مغذی جلوگیری می کند.

علایم بیماری شامل:

رشد کم کودک

عفونت های ریوی مکرر

وجود نمک بیش از حد در عرق

مشکلات شکمی: کودکان ممکن است دچار انسداد روده باشند. در برخی ممکن است روده کاملا مسدود شود که استفراغ زرداب و ورم شکم از نشانه های آن است.

برای درمان این بیماری به مکمل های آنزیمی، فیزیوتراپی منظم ویتامین ها و آنتی بیوتیک نیاز است. این بیماری نیاز به رژیم غذایی ویژه ای دارد.

کری

دو نوع کری وجود دارد: کری که صدا را با ابزار ویژه ای می توان هدایت کرد بنابراین قابل درمان است و کری عصبی که مادرزادی و غیر قابل درمان است. در کری نوع اول صدا را از میان چیزی که مانع عبور صدا شده است مثل موم، تورم،… عبور می دهند در این مورد ممکن است یکی از گوش ها صدمه دیده باشد. اگر موم جلوی عبور صدا را بگیرد آن را خارج می کنند و اگر تورم باشد، عفونت را برطرف می کنند. اگر پرده گوش پاره یا شکاف خورده باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

کری عصبی مشکلی در گوش داخلی است. عصبی که صدا را از گوش به مغز می رساند یا در مغز آسیب دیده است یا به درستی شکل نگرفته است. این نوع کری معمولا مادرزادی است.

دیابت

دیابت به مقدار اضافی قند در خون می گویند. دیابت بر اثر کمبود انسولین تولید شده در پانکراس است. قند اضافی برای رشد و انرژی در بدن جذب می شود. علت دیابت در کودکان ناشناخته است اما تصور می شود که به علت یک عفونت ویروسی، به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس صدمه وارد شده است.

علایم دیابت شامل تشنگی بیش از حد، خستگی، ادرار مکرر، کاهش وزن، بد خلقی و تنفس بودار است.

درمان آن نیز شامل جایگزینی انسولین با تزریق روزانه است وعده غذایی این بیماران، مخصوص است و بایستی با پزشک مشورت شود.

اسهال

اسهال، مدفوع آبکی و مکرر است. اسهال منجر به کم شدن آب بدن کودک می شود و خطر جدی را برای او به همراه می آورد.

اجازه دهید کودک بیشتر بخوابد و به راحتی به توالت دسترسی داشته باشد. مقدار زیادی مایعات به او بدهید اما از نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید. تا زمانی که کودک بهبود نیافته است به او غذا یا شیر ندهید و سپس کم کم غذاهای ساده مثل ماست و سوپ بدهید. دمای بدن کودک را چک کنید. بدن و صورت او را با پارچه نمدار سردی پاک کنید. اگر کودک بیش از 12 ساعت اسهال است حتما به پزشک مراجعه کنید.

گوش درد

گوش درد می تواند بر اثر عفونت گوش میانی یا گوش بیرونی باشد. اگر کودک از گوش درد شکایت دارد، درجه حرارت او را چک کنید، ببینید جسم خارجی در گوش کودک نباشد، شنوایی او را چک کنید و اگر هیچ تورم و التهابی در گوش مشاهده نشد، اجازه ندهید رطوبت و آبی در حمام وارد گوش شود و به پزشک مراجعه کنید.

شایع ترین بیماری های کودکان

اگزما

اگزما نوعی واکنش حساسیتی پوست است که محل مورد نظر با جوش و خارش همراه است. اگزما می تواند بر اثر واکنش به مصرف لبنیات، تخم مرغ و غلات باشد. حتی می تواند بر اثر واکنش به حیوانات اهلی، بوی خاک یا مواد شیمیایی مثل پودرهای شستشو باشد. در برخی موارد اگزما بر اثر یک ناراحتی روحی به وجود می آید.

اغلب کودکان مبتلا به اگزما دچار تنگی نفس می شوند.

با پزشک در مورد سابقه اگزما در خانواده تان، رژیم غذایی کودک و هر حیوان اهلی که در منزل نگهداری می کنید مشورت کنید.

صرع

صرع به شکل تشنج یا غش در دوره های ماهانه یا سالانه تکرار می شود. تکان های ناگهانی صرع بر اثر تغییرات الکتریکی غیر طبیعی در مغز به وجود می آید.

حمله های قوی صرع به گونه ای است که کودک غش می کند، عضلاتش سفت می شود، می افتد و دست یا پا به طور غیر قابل کنترلی، تکان می خورد و حتی زبان را بی اختیار گاز می گیرد. بعد از حمله، کودک احساس کسالت و خواب آلودگی می کند و معمولا چیزی از حمله به یاد نمی آورد.

نوع دیگر حمله به شکلی است که کودک ناگهان از کار و حرکتی که انجام می داد، باز می ماند، به گوشه ای خیره می ماند و سپس مجددا کار خود را ادامه می دهد گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. کسی که به کودک دچار این نوع صرع، می نگرد، تصور می کند که کودک لحظاتی دچار خیال پردازی شده است. در مدرسه، معلم گاهی عدم تمرکز کودک را به والدین او گزارش می دهد.

اگر کودکی در نزدیکی شما دچار حمله شد، هر جسم تیز و خطرناک اطراف کودک را از او دور کنید، او را در محل مناسبی در وضعیتی قرار دهید تا به هوش بیاید و شرح کامل حمله را برای پزشک توضیح دهید. مطمئن باشید که حملات صرع در کودک به خصوص در وقت غذا خوردن، خواب و ورزش ادامه پیدا می کند. پس شرایط و چگونگی وقوع بیماری را برای خواهر، برادر، اطرافیان و دوستان کودک بازگو کنید تا در صورت حمله، برخورد صحیحی را انجام دهند.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی نوعی التهاب دستگاه گوارش است که بر اثر غذای آلوده به باکتری ایجاد می شود. ایکلای شایع ترین سم غذایی در کودکان است.

هر دارو و ماده شیمیایی را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

علایم مسمویت غذایی سریع اتفاق می افتد و معمولا با تهوع و استفراغ همراه است. انقباض معده، اسهال، تب و حتی ضعف گاهی دیده شود. در صورت مشاهده علایم و شک به مسمومیت سریعا به پزشک مراجعه کنید چون بدن کودکان سریعا کم آب می شود.

توجه کنید که غذاها را یخ زده و سرد مصرف نکنید بلکه کاملا آن ها را گرم کنید، هرگز گوشت ناپز یا گوشتی که پخت ناقص داشته است مصرف نکنید، به رعایت بهداشت و شستن دست ها قبل از پخت غذا نیز توجه داشته باشید.

سرخجه

سرخجه یک عفونت ویروسی است که حدود 3 هفته به طول می انجامد. تشخیص سرخجه اغلب مشکل است و شبیه سرماخوردگی شروع می شود و کودک تب مختصری دارد.

بعد از یک تا دو روز جوش هایی پشت گوش کودک می زند و کم کم به پیشانی و تمام بدن گسترش می یابد. نقطه های پهن و صورتی کمرنگ ظاهر می شود و سرانجام به شکل تکه های قرمز رنگی روی بدن دیده می شود. غدد لنفاوی ممکن است متورم شوند. دو تا سه روز این حالت طول می کشد و معمولا علایم خطرناکی ندارد.

خطر جدی سرخجه در زنان باردار است چرا که سبب کوری و کری جنین می شود بنابراین کودک یا هر شخص مبتلا به سرخجه را از زن باردار دور نگه دارید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - - -

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید