• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 11 / 23

نرم افزار ها و برنامه هاي ضروري براي يك مدير وب سايت

بعد از طراحي وب سايت نوبت به مديريت وب سايت می رسد و مدير وب سايت بايد اين توانايي را داشته باشد تا بتواند آنرا به روزرساني كند مطالب و محتوای جدید اضافه کند، تغييرات جديد در آن ايجاد كند و در صورت لزوم برخي مطالب و صفحات را حذف كند براي اين منظور از برنامه ها و نرم افزار هاي مختلفی می تواند استفاده کند اما وجود برخي از اين  نرم افزار ها ضروري است چون بدون آنها عملا كار زيادي نمي توانيد انجام دهيد.

نرم افزار های مورد نیاز برای مدیریت وب سایت

نرم افزار FTP

در هر وب سايتي نياز هست كه برخي فايل ها به سرور منتقل شوند البته با استفاده از كنترل پنلي كه هاست  در اختيار شما قرار مي دهد مي توانيد بسياري از اين كار ها را انجام دهيد اما وقتي كه تعداد فايل ها زياد باشد و اگر زمان براي شما مهم باشد تنها چاره استفاده از نرم افزار ftp است. كه با استفاده از يك يوزر و پسورد مي توانيد به فايل هاي وب سايت خود دسترسي داشته باشيد، نام آنها را تغيير دهيد، فايل هايي را كه نياز نداريد حذف كنيد، فايل هايي را دانلود كنيد و فايل هاي خود را روي وب سايت قرار دهيد. نرم افزار هاي cuteftp ، turbo ftp ، filezila و بسياري نرم افزار هاي ديگر ftp مي توانند اين كار را انجام دهند.

نرم افزار ویرایش عکس

امروزه وب سايت بدون گرافيك معنايي ندارد لازم است با يك نرم افزار گرافيكي مهارت لازم را براي كار كردن با تصاوير پيدا كنيد يكي از كار هاي همه روزه براي مديران وب سايت بهينه كردن حجم تصاوير است. بايد تصاوير وب سايت شما وضوح بالايي داشته باشد، بايد بتوانيد تصاوير را برش بزنيد و همچنين آنها را به فرمت هاي متداول وب ذخيره كنيد. بتوانيد با استفاده از آن نوشته ها را به تصوير تبديل كنيد و افكت هاي لازم را با آن ايجاد نماييد. خوب يكي از نرم افزار هايي كه قابليت هاي بسياري دارد و آموزش های اينترنتي رايگان بسياري مي توانيد از آن بيابيد فتوشاپ است.

ويرايشگر HTML يا متني

براي برنامه نويسي يا ايجاد تغييرات لازم در كد هاي وب سايت نياز به يك ویرایشگر متني يا ويرايشگر html داريد تا بتوانيد وب سايت خود را آن گونه كه شايسته است اداره كنيد براي ويرايشگر كد هاي Html يكي از قدرتمند ترين نرم افزار ها هنوز Front Page شركت مايكروسافت است و براي برنامه نويسي و كد نويسي یکی از بهترین برنامه ها Dreamweaver مي باشد كه كار كردن براي برنامه نويسان را بسيار راحت كرده است و اگر مي خواهيد از كد هاي آماده آن استفاده كنيد بايد بگويم يكي از كاملترين كتابخانه ها را داراست كه مي توانيد از آن استفاده كنيد. همچنین یک برنامه رایگان و سبک برای برنامه نویسان و کد نویسان که به راحتی می توانید آنرا از اینترنت دانلود کنید  notepad++ است که امکانات زیادی ندارد اما بسیاری از برنامه نویسان و کدنویسان حرفه ای که می خواهند کدهای  اختصاصی خود را بنویسند از آن استفاده می کنند.

مرورگر

فايرفاكس مرورگر ايده آل براي مديران وب سايت است كه با استفاده از افزونه ها يا Add On ها مي توانيد قابليت هاي بيشماري به آن اضافه كنيد به عنوان مثال افزونه هاي بسياري براي بهينه سازي صفحات و سنجش ترافيك وب سايت وجود دارد كه با استفاده از آنها مي توانيد رتبه وب سايت خود را در گوگل، آلكسا و… به صورت آنلاين مشاهده كنيد. مي توانيد كد هاي صفحات وب سايت خود را در اين مرورگر ها ببينيد و مشكلات نرم افزاري و كد نويسي را بررسي كنيد. البته مرورگر كروم گوگل هم قابليت هاي بسياري دارد كه از اين حيث مي تواند مفید باشد اما با توجه به تحريم هاي گوگل بر عليه ايرانيان بسياري از اين قابليت ها در كشور ما كار نمي كند و همچنين سنگين بودن اين مرورگر مديران وب سايت هاي ايراني كمتر از آن استفاده مي كنند.

نرم افزار ايميل

وقتي كه صاحب يك وب سايت جديد مي شويد و با دامنه خود يك ايميل جديد مي سازيد و آنرا در وب سايت قرار مي دهيد تا بازديدكنندگان شما از طريق آن با شما تماس بگيرند نياز است كه نر افزاري داشته باشيد كه اين ايميل ها را از سرور دريافت كرده و در اختيار شما قرار دهد تا بتوانيد در صورت لزوم به آنها پاسخ دهيد. توجه داشته باشيد كه بسيار مهم است كه از ايميلي با نام دامنه خود استفاده كنيد اگر از ايميلي كه در جي ميل يا ياهو ساخته ايد استفاده كنيد به نوعي قابليت اطمينان وب سايت خود را در ديد بازديدكنندگان و مشتريان زير سوال برده ايد به عنوان مثال اگر نام دامنه شما yadbegir.com باشد ايميلي كه با اين دامنه مي توانيد بسازيد مي شود چيزي مانند  sample@yadbegir.com و براي اينكه بتوانيد با اين ايميل ارتباط برقرار كنيد به نرم برنامه اي براي برقراري ارتباط با آن نياز داريد يكي از برنامه هاي رايگان و بسيار عالي در اين زمينه موزيلا تاندربرد است كه مي توانيد آنرا از وب سايت موزيلا دانلود كنيد از قابليت هاي بسيار خوب اين نرم افزار اين است كه به صورت خودكار خود را به روزرساني مي كند تا شما را در برابر تهديد هاي ناشي از ايميل هاي مخرب در امان نگه دارد همچنين مانند مرورگر اين كمپاني تاندر برد هم قابليت نصب افزونه هايي دارد كه كار كردن با آن را ساده مي كند البته وب سايت هاي ايراني بيشتر از نرم افزار Outlook كه به صورت استاندارد روي ويندوز وجود دارد استفاده مي كنند كه يك دليل آن هم هماهنگي بيشتر آن در فارسي نويسي است.

در مجموع اينكه از چه نرم افزار ها و برنامه هايي براي مديريت وب سايت استفاده كنيد به سليقه، مهارت ها و توانايي هاي شما هم مربوط مي شود اما مهم اين است كه با استفاده از اين نرم افزار ها در كمترين زمان ممكن بهترين نتيجه را كسب كنيد چون مديريت يك وب سايت گستره وسيع از كار ها را مي طلبد و بايد بتوانيد از زمان خود بهترين استفاده را ببريد.

نرم افزار آنتی ویروس و امنیت اینترنتی

البته باید همیشه آنتی ویروسی قوی و آپدیت شده داشته باشید چون به زودی کرم ها، تراجان ها و ویروس های زیادی برای شما ارسال خواهد شد! که می توانند اطلاعات محرمانه شما را برای دیگران بفرستند یا اطلاعات شما را پاک کنند و به عنوان یک مدیر وب سایت باید همیشه مراقب باشید که کامپیوتری که با آن کار می کنید آلوده به ویروس و کرم نباشد نباشد تا برای کاربران خود ناخواسته کرم و ویروس نفرستید. باید فایروال شما هنگا اتصال به اینترنت فعال باشد تا با امنیت بیشتر به اینترنت متصل شوید. و یکی از جاهایی که به راحتی سیستم شما را آلوده می کند ایمیل ها هستند و نرم افزار آنتی ویروس ما باید حتما ایمیل ها را به صورت خودکار بررسی کند و باید مطمئن شوید که گزینه مورد نظر فعال است. نکته امنیتی دیگری که لازم است هر مدیر وب سایتی رعایت کند این است که تا آنجا که ممکن است از استفاده از فلش دیسک ها در کامپیوتری که برای وب سایت استفاده می کند خود داری کند چون بسیاری از کامپیوتر ها به این شکل آلوده می شوند و هیچ آنتی ویروسی هم در جهان وجود ندارد که بتواند همه ویروس ها و کرم ها را شناسایی کند.

علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. ممنون از این همه اطلاعات خوب ومفید. خیلی خیلی عالی بود……

  2. سلام مطالبتون خوب و ارزشمند بود متشکریم.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید