• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 10 / 11

بهینه سازی اپلیکیشن های موبایلی

برای ویرایش عکس های داخل گوشی سعی کردم یک اپلیکیشن ویرایش تصویر دانلود کنم، اپلیکیشن های زیادی برای دانلود وجود داشت که باعث شگفت زدگی من شد و برای انتخاب اطلاعاتی نیاز داشتم چون دچار سردرگمی شده بودم.

بهینه سازی اپلیکیشن های موبایلی

از چه طریقی متوجه شوم کدامیک را انتخاب کنم؟

بیش از دو میلیون اپلیکیشن در اپ استورها وجود دارد، دیده شدن و دانلود شدن این اپلیکیشن ها یک رقابت واقعی است که توسعه دهندگان با آن مواجه هستند. بله رقابت واقعا بالا است، به همین دلیل است که توسعه دهندگان برنامه باید به دنبال راه هایی باشند تا در صدر لیست قرار بگیرند و بهینه سازی اپلیکیشن یا App Store Optimization نیز به همین دلیل انجام می شود.

App Store Optimization یا بهینه سازی اپلیکیشن چیست؟

App Store Optimization یا ASO، فرآیند بهینه سازی اپلیکیشن های موبایلی به منظور بالابردن رنکینگ بالا در نتایج جستجوی فروشگاهها است که برای بالا بردن شانس دانلود انجام می شود. درست مانند هدف SEO و CRO.

به نظر می رسد ASO سرگرم کننده و لذت بخش باشد ولی من فکر میکنم بیشتر چالش برانگیز است، در حقیقت هدف تنها به دست آوردن ترافیک نیست بلکه به دست آوردن تعداد نصب های سودمند و واقعی است.

چطور اپلیکیشن های موبایلی خود را برای اپ استور بهینه سازی کنید؟

بنابراین، برای کمک به شما در بهینه سازی برنامه های موبایلیتان، در این مقاله برخی از جنبه هایی که نیاز به بررسی دارید ذکر شده است.

کلمات کلیدی یا کلید واژه ها

چه شما شروع به ساخت یک اپلیکیشن کرده باشید یا اینکه پیش از این در اپ استور موجود باشد داشتن لیستی از کلمات کلیدی هدف، خیلی مهم است.

اما سعی کنید در انتخاب کلمات کلیدی هدف از روش حدس و گمان استفاده نکنید.

برای بهبود بخشیدن به رنکینگتان، دانستن کلمات کلیدی واقعی که کاربران سرچ می کنند موثر است.

شما ممکن است از ابزارهای کلمات کلیدی مانند Google Adwords Keyword Planner و Keyword Tool که معمولا برای سئو به کار برده می شود استفاده کنید به دلیل اینکه اکثریت کاربران هنوز از موتورهای جستجوگر مانند گوگل و بینگ (یک موتور جستجوی وب متعلق به شرکت مایکروسافت است) برای جستجوی اپلیکیشن ها استفاده می کنند.

نکته: جستجوی کلمات کلیدی برای ساخت عنوان بزرگ و توصیف مهم است اما از انبوه کلید واژه ها خودداری کنید.

عنوان یا نام اپلیکیشن

بهتربن ویژگی انتشار اپلیکیشن این است که می توانید کلیدواژه ها و عنوان را تغییر دهید، به این معنی که می توانید آن را هرچند وقت یکبار بهینه سازی کنید. هرچند این کار می تواند بد هم باشد و  اگر بد به کار برده شود می تواند کارها را پیچیده کند.

همانطور که اپلیکیشن شما شروع به کشف شدن کرد و افراد زیادی آن را تایید و به اشتراک گذاشتند، تغییر عنوان ممکن است پیدا کردن شما را برای آنها مشکل کند.

بهترین کار برای انجام این است که با جستجوی کلمات کلیدی مهم ترین آن ها را به دست آورید و زمان را صرف اپلیکیشنتان بکنید.

نگران نباشید چند عنوان و کلید واژه را امتحان کنید، اما هنگامی که میزان ترافیک و دانلودها افزایش قابل توجهی داشت، سپس روی همان عنوان توقف کنید.

توصیف

توصیف یا Description بخش دیگری است که می توانید بهینه سازی کنید و جائی که می توانید بهترین کلید واژه های مرتبط با هدف اپلیکیشنتان را در آن قرار دهید. اما همیشه به خاطر داشته باشید که کاربران انسان هستند و مهم ترین دلیل برای اینکه چرا آنها توصیفات شما را بررسی می کنند به خاطر این است که شما دقیقا همان چیزی هستید که در جستجویش بوده اند.

آیکون یا لوگو

درحالی که عنوان و توصیف، هر دو مهم ترین بخش های ASO هستند ولی بی شک آیکون ها اولین چیزی هستند که کاربران می بینند و یکی از مهمترین دلایل برای کلیک روی اپلیکیشن شما است.

آیکن یا لوگوی اپلیکیشن

بهترین شیوه ها برای ایجاد آیکون اپلیکیشن

  • لوگوی را ساده نگه دارید. عنصر یا اجزای زیادی را در آیکون قرار ندهید. می توانید مهم ترین کاراکتر را انتخاب کنید (اگر برنامه شما یک بازی است) یا لوگویتان را (اگر خدمات یا برنامه ای کاربردی) برای نمایش عناصر مهمتان انتخاب کنید.
  • سعی کنید آیکون شامل کلمات نباشد. یک آیکون باید معرف هویت باشد، شما به لغات خشک نیازی ندارید. همیشه به خاطر داشته باشید یک آیکون یا لوگو یک نماینده گرافیکی از یک لغت، ایده، مفهوم یا عمل است.
  • از رنگ های ملایم برای پس زمینه استفاده کنید زیرا اجزای اصلی باید برجسته شوند.
اسکرین شاتها

اولین چیزی که همیشه در اسکرین شات اپلیکیشن ها توجه می کنم کاربرد لوگو یا عکس های ساده است، که این خسته کننده است.

اسکرین شات باید نشان دهنده این باشد که اپلیکیشنتان در مورد چه چیزی است – گزارشات واقعی از عملکرد اپلیکیشن باشد.

اسکرین شات در اپلیکیشن

اگر اپلیکیشنتان یک اپلیکیشن کاربردی است می توانید ابزارها یا ویژگی های کلیدی را نمایش دهید. برای مثال اگر اپلیکیشن یک ویرایشگر تصویر است اضافه کردن فیلتر و چگونگی آن عالی خواهد بود. اگر ابزار آموزشی است می توانید مشخص کنید که دقیقا چه کاری انجام می دهد. اگر یک اپلیکیشن بازی است بیشتر صحنه های رزمی بازی یا بخش های مهیج بازی را انتخاب کنید. با اینکار شما کاربران بالقوه خود را زیرچشمی نگاه می کنید و به آنها کمک می کنید که بهتر بفهمند بازی شما در چه موردی است.

اسکرین شات

تجزیه و تحلیل رقیب

آنالیز رقیب، درست همانند سئو، می تواند در درک بهتر رقبا کمک کند. تجزیه و تحلیل تیترهای رقیب، توصیفات، کلمات کلیدی، آیکون و اسکرین شات ها.

سپس از خودتان سوال کنید “چه چیزی رنکینگ  آنها را می سازد؟”

نباید سبک آنها را کپی کنید، باید بدانید چه عواملی باعث برتری آنها شده است، شما هم استراتژی های مشابه به کار ببرید. باید ضعف های عمده خود را به دست آورید و از آنها اجتناب کنید.

کلاس یا Category

شما می توانید گروه یا زیر گروه های مختلفی انتخاب کنید، اما حقیقت این است که اصلا کار عاقلانه ای نیست.

انتخاب مناسب ترین دسته برای اپلیکیشن بهترین روش برای رسیدن به بازار هدف است و به کاربران کمک می کند تا تشخیص بهتری از اپلیکیشن شما داشته باشند. علاوه بر این انتخاب دسته درست شانس بهتری برای قرار گرفتن در بخش اپلیکیشن های مربوط به آن دسته را به شما می دهد.

انتقادات

انتقادات چیزهایی هستند که نمی توانید کنترل کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید خواندن با دقت کامنت ها، نظرات و تجربیات کاربران است. سعی کنید این بازخوردها برایتان آموزنده باشد و اپلیکیشن خود را بهبود دهید. برای پاسخ به تمام انتقادات زمان بگذارید مخصوصا آنهایی که فیدبک های منفی هستند.

پشتیبانی در یک وبسایت یا شبکه اجتماعی

به عنوان یک کاربر لازم دارم تا مطمئن شوم اگر با اپلیکیشنی که دانلود کرده ام مشکلی داشته باشم آیا پشتیبانی وجود دارد که به من کمک کند یا خیر؟ مخصوصا اگر این اپلیکیشن رایگان نباشد و برای آن هزینه ای پرداخت کرده باشم. به همین دلیل همیشه قبل از اینکه چیزی دانلود کنم ابتدا وجود وبسایت، آدرس ایمیل و لینک هایی که حاوی حساب های کاربری اجتماعی باشد را بررسی می کنم.

پشتیبانی اپلیکیشن در یک وبسایت یا شبکه اجتماعی

در صورتی که بهینه سازی اپلیکیشن کاملا موثر نباشد، طبیعتا اگر اشتباهی وجود داشت صفحه پشتیبان را جستجو کنید. گذشته از این داشتن وبسایت و حساب های کاربری متعدد در شبکه های اجتماعی نه تنها به شما کمک می کند که مشتری را پشتیبانی کنید بلکه روشی برای ترویج اپلیکیشن و به اشتراک گذاشتن پیشرفت های اخیر است.

نتیجه

ما در زمانی زندگی می کنیم که مردم بسیار به اپلیکیشن ها و ابزار و نرم افزارها وابسته هستند. اما با وجود هزاران اپلیکیشن و ابزار موجود برای دانلود، رقابت در حال افزایش است و داشتن یک ابتکار عالی کافی نیست بلکه این ابتکار باید کشف شود.

با اینکه بهینه سازی اپلیکیشن مبحث خیلی جدیدی است و هنوز در حال مطالعه، بررسی و آزمایش شدن است ولی انجام آن در زمان حال به طور حتم در دراز مدت کمکتان خواهد کرد.

آیا سعی کرده اید اپلیکیشن موبایلی خود را بهینه کنید؟ تجربیات خود را برای کاربران ما به اشتراک بگذارید.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید