• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 03

بهبود رتبه سایت از طریق ایجاد URLهای SEO Friendly در وردپرس

اگر به ساختار پیش‌فرض URL ها در وردپرس نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که اصلا از نظر سئو بهینه نیستند. لذا ما در این مقاله به معرفی URL های بهینه سازی شده از نظر سئو پرداخته و به شما خواهیم گفت که چگونه در سیستم مدیریت محتوای وردپرس، پیوندهای یکتای SEO Friendly ایجاد کرده و از مزایای آن بهره مند شوید و در ضمن این بهره مندی، از جریمه شدن توسط گوگل نیز خود را ایمن سازید. پس با ما همراه باشید.

v  بهبود رتبه سایت از طریق ایجاد URLهای SEO Friendly در وردپرس

بهبود رتبه سایت از طریق ایجاد URLهای SEO Friendly در وردپرس

هدف اصلی وب سایت شما این است که محتوای با کیفیتی را در اختیار دیگران قرار دهد. یعنی محتوایی که از نظر سئو برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان بهینه شده باشد. حال شما می توانید محتوای با ارزش خود را از طرق مختلفی در اختیار مخاطبانتان قرار دهید:

به عنوان مثال: احتمالا شما هم با آیکون‌ شبکه‌ های اجتماعی که در پایان یا گوشه ‌ای از بیشتر وب سایت ها درج شده اند آشنایی دارید. این دکمه ها برای اشتراک گذاری مطالب هستند. امروزه به اشتراک گذاری مطالب وب سایت ها در شبکه های اجتماعی، نقش مهمی را در ارتقاء رتبه این وب سایت ها در گوگل و نیز بالا بردن ترافیک ورودیشان بازی میکند. پس اگر شما هم وب سایت وردپرسی جدیدی راه اندازی کرده اید، استفاده از افزونه هایی نظیر Social Media Share Buttons می تواند برای بالا بردن رتبه سایت شما بهترین راهکار باشد (چرا که افراد زیادی در سراسر دنیا بخش قابل توجهی از زمان خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند در نتیجه شما می توانید از این قضیه نهایت استفاده را برده و با اشتراک گذاری مطالب خود در شبکه های اجتماعی سیل عظیمی از مخاطبان این شبکه ها را به سمت سایت خود روانه کنید) اما در این بین نباید از نقش فزاینده و مهم موتورهای جستجو هم غافل شوید و آن را نادیده بگیرید. چرا که تمام وب سایت های معتبر (High authorized) مثل BBC.co.uk، حدود 70٪ از ترافیک خود را تنها از طریق جستجوهای طبیعی (ارگانیک) بدست می ‌آورند. بنابراین ما هم در این مقاله از نقش موتورهای جستجو غافل نشده و  به یکی از راههای بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو اشاره می‌کنیم.

یکی از مهمترین کارها برای بهینه سازی صفحات اینترنتی، برای موتورهای جستجو (SEO)، استفاده از url های SEO friendly است. لذا شما در این مقاله یاد خواهید گرفت که اصلا یک URL چیست؟ اهمیت یک آدرس اینترنتی SEO friendly چیست و چه مشخصاتی دارد؟ چنین لینک هایی چرا و به چه صورت نقش مهمی را در رتبه بندی وب سایت ها و دریافت ترافیک ورودی بالا ( برای وب سایت ها) ایفا می کنند؟

 URL چیست؟

در شبکه جهانی وب، هر صفحه وب، دارای نام و مکان مخصوص به خود است. این مکان توسط URL آن صفحه که در واقع آدرس آن می باشد تعریف می شود. ساده ترین راه برای شناسایی یک URL، این است که به هنگام باز کردن یک صفحه وب، نگاهی به نوار آدرس مرورگر خود بیندازید. کل خط نمایان شده در نوار آدرس، URL آن صفحه وب است.

 URL چیست؟

وقتی شما واژه یا عباراتی را در کادر جستجوی گوگل تایپ کرده و کلید اینتر را فشار می دهید چه چیزی را مشاهده می کنید؟ گوگل متناسب با جستجوی شما، اطلاعاتی را در صفحه نمایش، قرار می دهد. حال بگویید وقتی روی عنوان یک صفحه یا وب سایت نمایان شده کلیک می کنید، URL آن صفحه کدام است؟ حدس شما چیست؟ بله درست حدس زدید: آدرسی که در نوار آدرس بار مرورگرتان وجود دارد، URL آن صفحه خاص است. احتمالا متوجه شده اید که ما در حال صحبت درباره چه چیزی هستیم.

آدرس صفحه یا URL

URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator بوده و برای مشخص کردن آدرس ها در شبکه جهانی وب (www)، استفاده می شود. URL یک شناسه اصلی شبکه برای هر منبع مرتبط با وب است؛ به بیان ساده تر، URL، لینکی است که به یک وب سایت اشاره دارد.

آدرس های SEO Friendly چه نوع آدرس هایی هستند؟

URLهای SEO-Friendly، حاوی کلیدواژه هایی هستند که ماهیت مقاله را به وضوح تشریح می کنند و خواندن آنها هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتورهای آسان است. آنها همچنین از طریق ایجاد جذابیت برای بازدیدکنندگان، شانس شما را برای بدست آوردن رنکینگ بالاتر در نتایج جستجو بهبود می بخشند.

حال بگویید یادگیری و به یادآوردن کدام یک از URL های زیر برای شما راحتتر است؟ کدام یک می تواند به شما بگوید که صفحه مربوط به آن چه محتوایی دارد؟

آدرس های SEO Friendly چه نوع آدرس هایی هستند؟

خوب پاسخ این سوالات واضح است آدرس دوم در مقایسه با آدرس اول دارای قابلیت خوانایی بیشتری برای کاربران و موتورهای جستجو می باشد در نتیجه رتبه بالاتری را در نتایج گوگل به ارمغان می آورد.

 استفاده از URL های SEO-friendly چه اهمیتی دارد؟

گوگل به منظور ایندکس گذاری و سئو، اهمیت بیشتری به URL یک وب سایت می دهد. لذا در صورتی که URL شما دارای ساختار مناسبی (SEO friendly) باشد می‌توانید امیدوار باشید که رنکینگ شما در موتورهای جستجوی مختلف نظیر گوگل، یاهو، بینگ، Ask ،Yandex و غیره ارتقا پیدا کند. مثلا خود ما وقتی قرار باشد چیزی را در موتور جستجوی گوگل، جستجو کنیم بیشتر اوقات آن را به صورت کلمات (الفبا) تایپ می کنیم، نه یک مقدار عددی.  بنابراین اگر شما آدرس وب سایت خود را SEO friendly کرده باشید شانس اینکه سایت شما در صفحه اول نتایج گوگل (SERPs) ظاهر شود افزایش می یابد. ضمن اینکه این کار باعث می شود که رتبه بالاتری را از گوگل کسب کنید.

بیشتر افراد در نوشتن URL خود بر روی کلمات کلیدی خوب مثل کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) تمرکز می‌کنند و برای دست یابی به رتبه های بالاتر سعی می کنند از تکنیک های سئوی صفحات استفاده کنند.

 استفاده از URL های SEO-friendly چه اهمیتی دارد؟

توجه داشته باشید: که اگر URL وب سایت شما همانند اولین URL بالاست، در این صورت یک آدرس اینترنتی SEO Friendly محسوب نمی شود. در پایان این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید URL پیش فرض وردپرس را تغییر دهید. چرا که این لینک در عنوان پست شما نمایش داده می شود و در صورتی که یک نشانی اینترنتی SEO Friendly باشد به گوگل و بازدیدکنندگانتان کمک می کند که از محتوای مقاله شما با خبر شوند و به این ترتیب ترافیک ورودی عظیمی را به سمت وب سایت شما سرازیر می کند.

اگر به گزارش Google Analytic سایت زیر نگاه کنید خواهید دید که حدود 34% از ترافیک ورودی این وب سایت تنها از طریق ترافیک طبیعی (جستجوهای طبیعی) بدست آمده است و این امر مدیون استفاده از نشانی های اینترنتی SEO friendly و بکارگیری تکنیک های بهینه سازی صفحات است.

موارد عنوان شده تنها بخشی از مزایای استفاده از URL های SEO Friendly بود بنابراین تا جای ممکن سعی کنید آدرس های خود را از نظر سئو بهینه سازی کنید.

آنالیز گوگل

  URL های SEO-Friendly چه ویژگی هایی دارند؟

در ساختار این URL ها، از دایرکتوریهای کمتری استفاده شده است و نام فایل ها معنی دار بوده و حاوی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه است. به عبارت دیگر نام هر فایل توضیح می دهد که یک صفحه یا یک پست در مورد چه چیزی صحبت می کند.

کلمات تشکیل دهنده URL با علامت خط تیره از هم جدا شده اند. یعنی اگر ساختار url ی، بر روی نام پست (Post name) تنظیم شده باشد و نام پست هم متشکل از چندین کلمه باشد بایستی این کلمات با علامت خط تیره (-) از هم جدا شوند نه با علامت آندرلاین ( _ ) . همچنین در اینگونه URL ها، نباید کلمات را با اسپس از هم جدا کنید چرا که این فاصله به صورت %20 دیده خواهد شد و از زیبایی آدرس شما می کاهد.

فاقد هر گونه کاراکتر غیر ضروری بوده و طولانی نیست. طول توصیه شده توسط گوگل برای هر URL حدود 60 کاراکتر است.

در بخش زیر می توانید چند نمونه از URL های خوب و بد را مشاهده کنید.

چند نمونه از URL های خوب و بد

چگونه می توان در وردپرس URLهای SEO friendly ایجاد نمود؟

وردپرس برای پیکره بندی URL ها، چندین گزینه را در اختیار شما قرار می دهد (که Permalinks نیز نامیده می شوند) و شما می توانید از قسمت تنظیمات (settings) به این گزینه ها دسترسی پیدا کنید. یعنی با ورود به قسمت (تنظیمات » پیوندهای یکتا) می توانید نحوه آدرس دهی کلیه صفحات سایت خود را تعیین کنید و در نهایت به یک آدرس SEO Friendly برسید.

چگونه می توان در وردپرس URL های SEO friendly ایجاد نمود؟

شما می توانید برای ایجاد URL های SEO friendly در وردپرس، از تنظیمات از پیش تعریف شده موجود استفاده کنید و یا با انتخاب گزینه ‘custom structure’،  URL ی با ساختار سفارشی خود را تعریف نمایید.

تنظمیمات ورد پرس

ساختارهای مختلف URL در وردپرس کدامند؟

Plain (ساده و پیش فرض): گزینه پیش فرض وردپرس برای ساختار URL می باشد و چنین URL هایی SEO-friendly محسوب نمی شوند. در این نوع ساختارها، هر پست با آیدی منحصر بفردی آدرس دهی می شود. مثل:

ساختارهای مختلف URL در وردپرس کدامند؟

 Day and name ( روز و نام): گزینه ای که به دلیل دارا بودن نام پست، تا حدودی SEO-friendly محسوب می شود. با این حال، ذکر فیلد تاریخ، URL را بیش از حد طولانی می کند و بعد از مدتی محتوای شما منسوخ شده به نظر خواهد رسید حتی اگر به طور منظم آن را بروزرسانی کنید.

Day and Month name (نام روز و ماه): از آنجا که ذکر تاریخ و ماه در اخبار مهم و ضروریست لذا این گزینه برای سایت های خبری به عنوان بهترین گزینه محسوب می شود.

Month and name (نام ماه و نام نوشته): به طور مشابه در این گزینه هم خطر منسوخ شدن مطالب وجود دارد.

Numeric (عددی): استفاده از این گزینه برای بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو اصلا خوب نیست چرا که هیچ نقشی در سئو بازی نمی کند. اما اگر میخواهید محتوای خود را در برابر جستجوها و حملات هکرها مخفی و ایمن کنید می توانید روی آن حساب باز کنید.

Post name (نام نوشته):  این گزینه بهترین گزینه ممکن برای ایجاد URL هایSEO-friendly می باشد چرا که هم کوتاه است و هم چشم نواز. ضمن اینکه به دلیل استفاده از عنوان صفحات در ساختار آدرس، کاربر پسند بوده و از لحاظ سئو هم سیگنال مثبتی محسوب می شود.

custom structure (ساختار سفارشی): اگر سایت شما روزانه اطلاعات زیادی را منتشر می کند بهتر است از این گزینه برای آدرس دهی صفحات سایت خود استفاده کنید. چرا که URL های تولیدی به این شیوه نیز SEO-friendly هستند. برای ایجاد یک ساختار سفارشی، باید برچسب های خاصی را به جعبه custom structure اضافه کنید. مثلا ما برچسب های وردپرسی زیر را به این جعبه اضافه کرده ایم.

/%category%/%postname%/

توجه داشته باشید که هر برچسب، بین دو علامت درصد (%) احاطه شده است و قبل و بعد و مابین برچسب ها هم علامت اسلش (/) قرار می گیرد.

سعی کنید برای ایجاد URL های SEO friendly تنها از گزینه نام پست استفاده کنید. این کار از آن جهت مطلوب است که در صورت استفاده از این گزینه، اگر بخواهید دسته بندی پستی را تغییر دهید دیگر نگران از دست دادن تعداد اشتراک گذاری مطالب خود و سئوی ساییتان نخواهید بود.

 حال بیابید ببینیم اگر در کنار نام پست از نام دسته هم استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

استفاده از نام پست در کنار نام دسته

 از نظر گوگل این دو URL کاملا با یکدیگر متفاوتند. بنابراین اگر شما دسته پست خود را از Catogery_1 به Catogery_2 یا بالعکس تغییر دهید در اینصورت، رتبه آن پست را از دست خواهید داد؛ اما اگر URL شما تنها دارای post_name باشد، می توانید بدون هر گونه ریسکی، دسته بندی خود را تغییر دهید. ضمن اینکه استفاده از برچسب دسته (category) درURL ، باعث ایجاد مطالب تکراری در وردپرس هم می‌شود. مدیر وب سایت hitechwork می گوید : “من ساختار آدرس وب سایت خودم را بر روی نام پست قرار دادم و برای جلوگیری از ایجاد صفحات تکراری، از متاتگ های Noindex و Nofollow برای دسته ها استفاده کردم. ضمن اینکه برای حصول نتیجه بهتر، حتی واژه های category و Tag (که وردپرس به عنوان پیشوند برای URL دسته ها و تگ ها استفاده می کند) را  هم حذف کردم”.

URL ها چگونه می توانند باعث ایجاد مطالب تکراری در سایت شوند؟

اگر محتوایی در بیش از یک صفحه تکرار شده باشد یا از طریق دو آدرس در دسترس باشد، به آن محتوای تکراری گفته می شود. مثلا ممکن است تنظیمات سایت شما طوری باشد که صفحه اصلی سایت شما دارای چندین آدرس مجزا باشد یا صفحات سایتتان هم با تایپ کلمه www (در ابتدای آن) و هم بدون www نمایش داده شوند. در اینصورت شما نیز دارای مشکل محتوای تکراری هستید و هر چه سریعتر باید آن را برطرف کنید (نحوه دسترسی به سایت خود را مشخص کنید) چرا که همانطور که می دانید الگوریتم پاندای گوگل، مسئول بررسی و نظارت بر محتوای صفحات اینترنتی است در نتیجه داشتن محتوای تکراری باعث جریمه شدن سایت توسط این الگوریتم و حذف صفحات شما از گوگل خواهد شد.

علت این جریمه شدن آن است که خزنده های گوگل تمام این آدرس ها را ایندکس می کنند اما به هنگام نمایش نتایج، نمی‌دانند که کدام آدرس را باید نشان بدهند.

درصورتی که تعدادی صفحه تکراری در سایت خود دارید و به دلایلی قادر به حذف هیچ کدام از آنها نیستید می توانید در قسمت هدر تمامی صفحات تکراری خود از خصوصیت rel=canonical استفاده کنید و بدین ترتیب صفحه اصلی و شاخص را به گوگل معرفی کنید تا از ایندکس کردن سایر صفحات دست بردارد. البته اگر از افزونه Yoast، استفاده می کنید این تگ به صورت خودکار توسط این افزونه اضافه می شود و نیازی به اقدام شما نخواهد بود.

URL ها چگونه می توانند باعث ایجاد مطالب تکراری در سایت شوند؟

علاوه بر این ممکن است برای برخی از صفحات سایت خود اقدام به ایجاد نسخه مخصوص چاپ کنید. این امر باعث ایجاد محتوای تکراری می شود. بنابراین اگر زمانی مجبور به اینکار شدید حتما چنین صفحاتی را noindex کنید. با استفاده از متاتگ noindex، می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که از بررسی کل محتوای آن صفحه خاص چشم پوشی کنند و آن را ایندکس نکنند (انگار که آن صفحه اصلا وجود خارجی ندارد) اما این صفحه همچنان برای کاربران سایت در دسترس خواهد بود.

ایجاد URL هایی با ساختار سفارشی بوسیله برچسب های موجود در وردپرس

شما می توانید با استفاده از برچسب های وردپرس، URLهای دیگری با ساختار دلخواه خود ایجاد کنید. در این بخش ما لیستی از برچسب ها را در اختیار شما قرار میدهیم تا بتوانید بوسیله آنها URLهای دلخواه خود را ایجاد کنید.

ایجاد URL هایی با ساختار سفارشی بوسیله برچسب های موجود در وردپرس

%year%: سال انتشار پست را نشان می دهد که یک عدد چهار رقمی است مثل : سال 2016

%monthnum%: یکی از ماه های سال را نشان میدهد یعنی یکی از ارقام ا تا 12

%day%: روزی از ماه است مثل 31 ام یک ماه

%hour%: ساعتی از روز را نشان می دهد مثل ساعت 12

%minute%: برای نشان دادن دقیقه بکار میرود.

%second%: برای نشان دادن ثانیه استفاده می شود.

%postname%: نسخه پالایش شده عنوان پست است. مثلا اگر عنوان پست شما  WHAT IS SEOباشد در آدرس بار به  what-is-seo تبدیل خواهد شد.

%post_id%: شناسه منحصربفرد پست را نشان می دهد مثل 423#

% category٪: نسخه پالایش شده نام دسته است. زیر دسته های تو در تو در URI، همانند ساب دایرکتوریها ظاهر می شوند.

نکته: اگر به دنبال ایجاد یک آدرس SEO friendly هستید، در  URL خود حداکثر از دو فولدر استفاده کنید چرا که اگر تعداد زیر دسته ها بیش از این تعداد باشد گوگل به سختی می تواند موضوع صفحه شما را دریابد.

%author%: یک نسخه پالایش شده از نام نویسنده می باشد.

هشداری به برخی از وب مسترها در خصوص تغییر ساختار پیوندهای یکتا

با تمام گفته های بالا، در صورتی که از زمان فعالیت سایت شما بیش از 6 ماه میگذرد، لطفا دیگر سعی نکنید که ساختار پیوندهای یکتای خود را تغییر دهید. با تغییر ساختار permalink خود در یک سایتی که از زمان انتشار آن مدتی(بیش از 6 ماه) میگذرد، ) share count تعداد دفعاتی که مطالب شما در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند) رسانه اجتماعی خود را از دست خواهید داد (در افزونه های وردپرسی که برای اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند گزینه ای مثل Show counts وجود دارد که با انتخاب آن، تعداد موارد به اشتراک گذاشته شده در هر شبکه اجتماعی برای هر نوشته از سایت شما نمایش داده می‌شود). ضمن اینکه با اینکار احتمال تنزل و از دست دادن رنکینگ فعلی وب سایت خود را هم بالا میبرید.

اما اگر زمانی مجبور به تغییر ساختار پیوندهای یکتای سایت خود شدید از یک متخصص کمک بگیرید. چون آنها بهتر می توانند تغییرات لازم را اعمال کنند (یعنی  آدرس های های قدیمی را به آدرس های SEO friendly جدید redirect  کنند تا سئو سایت شما آسیب نبیند.) اما در این حالت هم  share count رسانه اجتماعی خود را از دست خواهید داد. در نهایت انتخاب با خود شماست. اما ما توصیه می کنیم که از حرکت در این مسیر دست برندارید (سعی کنید ساختار پیوندهای یکتای خود را در جهت SEO friendly شدن تغییر دهید) چرا که باعث بهبود سایت شما از منظر موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان خواهد شد.

 سخن پایانی

اگر دارای یک وب سایت هستید باید بدانید که استفاده از هر گونه URL ی نمی تواند نظر موتورهای جستجو و مخاطبانتان را جلب کند. چرا که url هایی که SEO Friendly نباشند توسط موتورهای جستجو بالاخص گوگل به راحتی ایندکس نمی شوند و بازدیدکنندگان نیز آدرس هایی را می پسندند که:

کوتاه باشند، در آنها از کلمات کلیدی آن هم به تعداد کافی و نه زیاد استفاده شده باشد، خوانا بوده و فاقد query string باشند، دارای گواهی SSL باشند (در آنها به جای پروتکل http از پروتکل https استفاده شده باشد)، دارای دامین های سطح بالا (مانند  .org و .com و  .info و غیره) باشند و …

بنابراین انتخاب بهترین ساختار برای آدرس دهی صفحات، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که هر وب مستری باید آن را به درستی انجام دهد. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید می توانید با نصب افزونه های متعددی مثل  افزونه Export All URLs از تمامی URL های سایت خود یک خروجی بگیرید و به صورت یک فایل متنی ساده یا یک فایل CSV ذخیره کنید تا بعدا بتوانید نقایص آنها را یافته و اصلاح کنید.

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید