• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 04 / 11

معرفی روش هایی برای تصفیه ی هوا

آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که ساکنان شهرهای بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بیشتر افرادی که از بیماری آسم و سایر بیماری های ریوی و قلبی رنج می برند از دستگاه های تصفیه کننده ی هوا استفاده می کنند. این دستگاه ها مواد آلاینده ی موجود در هوا را حذف می کنند. این دستگاه ها برای افرادی که مبتلا به آسم و آلرژی هستند مفید است.

   tasfie1

گرد و غبار، گرده، قارچ و مدفوع حیوانات می تواند به عنوان ماده ی آلرژی زا عمل کنند. قرار گرفتن در معرض اجزای مختلف مانند گازهای فرار احتمال ایجاد نشانه های اسم را افزایش می دهد.

با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های تصفیه کننده ی هوا در جذب اجزای ریز باکتری ها، ویروس ها و ذرات مضر برای DNA  پیشرفت چشمگیری داشته اند. این دستگاه ها به منظور کاهش غلظت این آلاینده های موجود در هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنیک های تصفیه ی هوا

تکنیک ها و روش های مختلفی برای تصفیه ی هوا مورد استفاده قرار می گیرند:

  • استریلزاسیون ترمودینامیک یا (TSS)
  • میکروب کشی با اشعه ی ماورا بنفش (UVGI
  • فیلتر
  • کربن فعال
استریلزاسیون ترمودینامیک یا (TSS)

 

 

این تکنولوژی با استفاده از استریلزاسیون گرما از طریق یک هسته سرامیک با مویرگ میکرو که تا دمای 200 درجه گرم شده است عمل می کند. ادعا شده است که بیشتر از 99 درصد ذرات میکروبیولوژیکی توسط این روش سوزانده می شود.

هوا از یک هسته ی سرامیکی به وسیله ی فرآیند طبیعی همرفت هوا عبور داده شده و به وسیله ی صفحات انتقال حرارت سرد می شود.TSS یک فرآیند فیلتراسیون نبوده و قادر به حذف ذرات نیست.

میکروب کشی با اشعه ی ماورا بنفش (UVGI

(UVGI می تواند هوایی را که با فشار از لامپ ماورا بنفش عبور می کند استریلیزه کند. سیستم هایی که از این روش استفاده می کنند، از واحدهای مجزایی تشکیل شده اند که دارای یک لامپ ماورا بنفش و یک فن بوده که هوا را از آن عبور می دهند.

فیلتر

این تکنیک ذرات را بر اساس اندازه ی آن ها به دام انداخته و استریلیزه و تصفیه می کند.

کربن فعال

کربن فعال یک ماده ی متخلخل است که می تواند مواد شیمیایی فرار را جذب کند.

کیفیت هوای درون منزل به مراتب می تواند از هوای بیرون آلوده تر باشد. افراد بیشتر از 90 درصد وقت خود را در منزل می گذارند بنابراین تصفیه ی هوای درون منزل امری مهم و ضروری است. برخی از آلاینده های درون منزل می تواند کشنده باشد.

آلاینده های کشنده عبارتند از:
  • کربن منوکسید (CO)

سالانه 400 نفر بر اثر اشتمام این گاز جان خود را از دست می دهند. از دستگاه هایی که می توانند این گاز را تشخیص دهند در اتاق های خود استفاده کنید.

  • گاز رادون

این گاز بی بو و بی رنگ است این گاز دومین عامل سرطان ریه در جهان است.

برای تصفیه ی هوای درون منزل از گیاه ها نیز می توانید استفاده کنید. سعی کنید یکی از این گیاهان را در منزل خود داشته باشید.

گیاهان تصفیه کننده هوای منزل
  • برگ قاشقی
  • دراسینا مارجیناتا
  • پوتوس طلایی
  • نخل راپیس
برگ قاشقی

برگ قاشقی که در انگلیسی به آن Peace Lily گفته می شود دارای 40 گونه ی مختلف است.

این گیاه آب و هوای معتدل را ترجیح می دهد. این گیاه می تواند بنزن، فرمالدهید، تری کلرو اتیلین را جذب کند. برای افزایش خاصیت تصفیه کنندگی این گیاه، برگ آن را  عاری از گرد و خاک نگه دارید.

 

تصفیه هوا

 

دراسینا مارجیناتا

این گیاه نیز یکی از تصفیه کننده های هواست.

tasfie2

پوتوس طلایی

نام انگلیسی این گیاه golden pothos است. این گیاه یکی از بهترین تصفیه کننده های هوا در میان گیاهان است. این گیاه در تمام شرایط نوری به جز نور مستقیم می تواند رشد کند. وقتی خاک گیاه خشک شد به آن، آب بدهید.

tasfie3

نخل راپیس

نام انگلیسی این گیاه lady palm است. این گیاه نور دوست است ولی نور مستقیم را ترجیح نمی دهد.

تصفیه هوا

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید